Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Lommolajitelma - 08.08.2023, 18:42:52

Otsikko: V70XC hyytyy hetki käynnistämisestä
Kirjoitti: Lommolajitelma - 08.08.2023, 18:42:52
Heti alkuun, jos kuuluu jonkin keskustelun jatkeeksi, nöyrimmin pyydän siirtämään sinne.

Haulla en löytänyt tähän vastaavaa, luultavasti en vain osannut.  :idiot2:

Eli kyseessä v70xc, 2000, bensakoneella.
Lähtee käyntiin kuin palmun alta, tyhjäkäynnillä käy. Kylmänä ei ota kierroksia kuin sen 3000.
Kone lämpimänä, kun käynnistää,  vetää kuin nuoruutensa päivinä, vääntää ja kiihtyy.
MUTTA: n 10 sekunnin jälkeen puutuu,  kierrokset sakkaa ja saattaa lopulta sammua.
Avaimesta sytytysvirta pois, uusi startti ja taas vetää sen hetken.

Kiskolta mittasin bensan paineen, on 4 bar koko ajan, myös koneen sakatessa.

Testeriin sitä en saa kuin ajamalla, eli se helppo on poissa laskuista.

Onko jokin anturi, joka vasta tuon 10-20 sekunnin jälkeen alkaa vaikuttaa moottorin ohjaukseen?

Jos käyttää imm-liittimen irti, käy kuin venäläinen puimakone. Kuten kuuluukin. Kyseisen mokkulan kyllä vaihdoinkin alle vuosi sitten.

Imuletkun vuotoa en ole löytänyt. Paitsi yhden, ja se on korjattu.
Ja jos sillä puolella olisi ongelma, ei kai se kiihtyisi ollenkaan?
Akku on ihan uusi, laturi lataa. polttoainesuodatin samoin vaihdettu tänään. Tulppien poterot on kuivat, tulpat kireällä kiinni.
Alkaa ideat loppua. Olisko viisaammilla tietoa, mistä jatkaa seuraavaksi?
Otsikko: Vs: V70XC hyytyy hetki käynnistämisestä
Kirjoitti: laatikkovika - 08.08.2023, 19:55:01
Kaasuläppäkotelo?
Turbokone varmaan.
Paljonko ajettu, onko tietoa marellin iästä?
Oireet sopii suurelta osin huonoon läppään, ei anna välttämättä heti koodia.

Semmottistämmöttis. :uglystupid2:
Otsikko: Vs: V70XC hyytyy hetki käynnistämisestä
Kirjoitti: Lommolajitelma - 09.08.2023, 09:31:31
Ei ole onneksi alkuperäinen kaasuläppäkotelo. Vaihdettu jo yli viisi vuotta sitten, ennen kuin tuo uskollinen sotaratsu päätyi minulle.
Ja kyllä, turbolla on.

Moottorin vikavalo on palanut aina, ja viivakoodi kaasuläpän viasta on ollut aina. Eli sitä ei ilmeisesti ole vaivauduttu vaihdon yhteydessä ohjelmoimaan uusiksi. Vehje on kuitenkin pelannut hyvin, joten se on saanut olla silleensä.

Tämän takia moottorin vikavaloon ei ole tullut reagoitua, se kun on aina palanut. Aluksi häiritsi, sittemmin on tuntunut vallan kodikkaalle. Ja näinpä se on saanut vika pahentua niin, että lopuksi jäi auto paikalleen.

Eli tämän päivän projekti on kaivaa kotelo esiin ja koettaa puhdistaa. Siitä näytti ohjetta täällä olevankin.

Projekti siis jatkuu..