Autodiagnoosi  Carcom Oy

Geartronic vaihdekeppi jumittaa

  • 36 Vastauksia
  • 18250 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Rahtari84

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
Vs: Geartronic vaihdekeppi jumittaa
« Vastaus #30 : 02.02.2012, 22:02:44 »
Mulla on esiintyny vastaavaa jumittamista nyt pakkasten aikaan. Olen yöksi jättänyt N asentoon tuon kepin ja kun aamulla laittaa auton käymään niin sitä keppiä ei saa millään pakille. D asentoon kyllä menee mutta pakille ei. Vasta kun antaa käydä auton jonkin aikaa niin sitten menee pakkikin päälle. Lauhemmilla ilmoilla moista "ongelmaa" ei esiinny.
Arvoisat kansalaiset, tunnelin päässä näkyvä valo on päätetty sammuttaa kustannussyistä.

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: Geartronic vaihdekeppi jumittaa
« Vastaus #31 : 02.02.2012, 23:10:27 »
Mulla on esiintyny vastaavaa jumittamista nyt pakkasten aikaan. Olen yöksi jättänyt N asentoon tuon kepin ja kun aamulla laittaa auton käymään niin sitä keppiä ei saa millään pakille. D asentoon kyllä menee mutta pakille ei. Vasta kun antaa käydä auton jonkin aikaa niin sitten menee pakkikin päälle. Lauhemmilla ilmoilla moista "ongelmaa" ei esiinny.
No, öljyhän on pakkasella jäykempää kun ilma  ;)
Ei aina kaikissa laitteissa ole vikaa, jos ne pirunmoisessa pakkasessa/ja kosteudessa välillä takkuaa.
Kyllä noitten vaihteisto öljyjenkin pitää pikkasen notkistua, ( annetaan auton käydä, ja vaihdellaan N, P D ym.ym. )
Täällä mielestäni aika herkästi on se kanta, että jos pakkasilla ei laatikko vaihda/vaihtaa oudosti, niin heti siitä haetaan vikaa  8)
Ei kai mikään öljy ole notkeimmillaan 25 asteen pakkasella, varsinkin silloin, kun automaatti laatikkoa käsketään P/D ja sitte ihmetellään, että miksi ei lähde,,,,,,,,,,,,,sekunnissa eteenpäin.
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Geartronic vaihdekeppi jumittaa
« Vastaus #32 : 03.02.2012, 14:01:16 »
Siinä vaihdekepin ympärillä on hieman pienempi muovi jossa on ne kirjaimet mikä vaihde on päällä ja sit sen ympärillä se isompi metallisen tapainen (omassa autossani). Se metallinen lähti ainakin hienosti kun nosti vain siitä lokeron puolelta, siis vaihdekepin takapuolelta ei konsolin puolelta. Sit siellä alapuolella löytyy neljä klipsiä jotka joko sormella taivuttamalla tai jollain muulla auttamalla painaa sisäänpäin ja samalla sitä pienempää muovikehystä painaa alaspäin, tuollai itse sain irti vaikka ekaa kertaa kokeilin ja ehjänä sain pois. Tämä kirjoittamalla neuvominen ei ole helpoin laji, mutta toivottavasti jotain selvisi. :-\ Niin ja se solenoidi löytyy sitten sieltä kepin etupuolelta, tuon kehyksen kun saat ensin pois niin sen liikken näet kun poljet jarrua.

Noilla ohjeilla sen isomman kannen saa pois :).

Kaikki täällä ihmettelevät solenoidia. Ei se vika läheskään aina ole siinä, vaan varsin usein virtalukosta tuleva vaijeri tahmaa. Sillä vaijerilla on kaksi toimintaa: Estetään vaihteen siirtyminen P-asennosta jos virta ei ole päällä (ja se solenoidi). Toinen funktio on virta-avaimen irroittamisen estäminen muussa kuin P-asennossa.

Jos tuo kansi on irti, niin se vaijeri näkyy kepin vasemmalla puolella. Sitä kun vaikka sormella auttaa taaksepäin, niin vaihdekeppikin jo liikkuu ;).  Taitaa olla keltainen pidike. Vaijeri saattaa olla likainen tai muuten vaan jäykistynyt.

Periaatteessa koko vaijerin voisi irroittaa, mutta nuo yllämainitut turvaominaisuudet eivät silloin toteudu.


jamppa77

  • Vieras
Vs: Geartronic vaihdekeppi jumittaa
« Vastaus #33 : 05.02.2012, 21:43:36 »
Noilla ohjeilla sen isomman kannen saa pois :).

Kaikki täällä ihmettelevät solenoidia. Ei se vika läheskään aina ole siinä, vaan varsin usein virtalukosta tuleva vaijeri tahmaa. Sillä vaijerilla on kaksi toimintaa: Estetään vaihteen siirtyminen P-asennosta jos virta ei ole päällä (ja se solenoidi). Toinen funktio on virta-avaimen irroittamisen estäminen muussa kuin P-asennossa.

Jos tuo kansi on irti, niin se vaijeri näkyy kepin vasemmalla puolella. Sitä kun vaikka sormella auttaa taaksepäin, niin vaihdekeppikin jo liikkuu ;).  Taitaa olla keltainen pidike. Vaijeri saattaa olla likainen tai muuten vaan jäykistynyt.

Periaatteessa koko vaijerin voisi irroittaa, mutta nuo yllämainitut turvaominaisuudet eivät silloin toteudu.
No niin. Nyt se vika sitten paikannettiin tuohon vaijeriin, eli se jumittaa juuri niin kuij kirjoitit. Pikkasen kun avitti niin liikkui vähän ja avot, vaihteet toimii ilman ylimääräistä kiroilua.
Kiitos kaikille avusta, nyt osaa tehdä tarvittavat toimenpiteet ennen liikkeelle lähtöä.

Poissa hannutt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • www.vrcf.fi
Vs: Geartronic vaihdekeppi jumittaa
« Vastaus #34 : 05.02.2012, 23:25:10 »
Minulla jätti virtalukko kertalaakista tielle. Illalla toimi ok, mutta aamulla ei sitten millään . Hinuri ja korjaamolle, sijaisauto  lukko saksasta ja lasku 600€ :o

Poissa Machist

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 246
  • www.vrcf.fi
    • olliovaskainen.com
Vs: Geartronic vaihdekeppi jumittaa
« Vastaus #35 : 18.05.2020, 09:47:19 »
Millainen projekti tuo vaijerin vaihto mahtaa olla?
Samaa ongelmaa pukkaa XC70 kanssa.

Lainaus
Kaikki täällä ihmettelevät solenoidia. Ei se vika läheskään aina ole siinä, vaan varsin usein virtalukosta tuleva vaijeri tahmaa. Sillä vaijerilla on kaksi toimintaa: Estetään vaihteen siirtyminen P-asennosta jos virta ei ole päällä (ja se solenoidi). Toinen funktio on virta-avaimen irroittamisen estäminen muussa kuin P-asennossa.
Volvo V60 Cross Country -2019

Poissa joonaspee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: Geartronic vaihdekeppi jumittaa
« Vastaus #36 : 04.07.2020, 01:23:19 »
mulla toimi kun virtalukon avaimenreiästä ruuttailin hartaasti jotain wd-40 tai vastaavaa. toki ensin ehdin purkamaan kaiken mahdollisen kepin tienoilta....turhaan.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy