Proturbo  Autodiagnoosi

V70 iskarin yläpää

  • 42 Vastauksia
  • 28716 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kimmo72

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 73
  • www.vrcf.fi
V70 iskarin yläpää
« : 24.10.2015, 09:19:36 »
Voiko iskarin yläpään väljyys aiheuttaa pompuissa kolinaa? Tukivarret yms. katsastusukon mielestä kunnossa. Paljonko on normaali rako kuvan paikassa?



V60 -11 2.0t

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2351
    • VolvoRyhmä@Facebook
Vs: V70 iskarin yläpää
« Vastaus #1 : 24.10.2015, 10:29:05 »
Voi aiheuttaa. Suosittelen myös jousien alapäihin vaimennuskumeja mikäli ei jo ole.

Muutaman millin rako tuossa yläpäässä ei ole vielä huolestuttava mutta luokkaa sentti pari, niin kumi on jo rikki.

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: V70 iskarin yläpää
« Vastaus #2 : 24.10.2015, 10:49:42 »
Voi kolista, keulaa painelemalla näkee hyvin jos toinen puoli elää reilusti enemmän kuin toinen. Tosin paikasta riippuen se, että katsastusinsinööri on sanonut iskareiden ja puslien olevan kunnossa ei tarkoita että ne olisivat. Kokemuksella yläasentoon palaamaton iskarikin menee testistä reilusti lävitse, kuten myös riekaleiksi ajetut puslat. Etenkin jos on auton jo saanut jollain muulla syyllä hylättyä. ;)

Omasta autosta seuraavaks iskarit ja yläpäät uusiks, ei oo enää oikein muuta kun vois aiheuttaa ääntä ja vetelyä.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa hanniball77

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 iskarin yläpää
« Vastaus #3 : 24.10.2015, 11:06:27 »
Itsekin ihmettilin oman 80 alustan kolahteluja ja lopulta viaksi paljastui vänkärin jarrusatula joka kolahteli..no välyksetön tilalle ja loppui kolinat..väljyyttä ei löytynyt muualta ja oli edellinen omistaja vaihdellut alustaan kumipuslien tilalle uretaanisia..ihmekkös jos on vähän herkkä kumahtelemaan..
Volvo S80 2,5D
Kesäpeli Suzuki GSX-R 1000

Vikakoodien lukua Vidalla Pyhäjärvi-Pihtipudas-Kiuruvesi alueilla

Poissa hande65

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 iskarin yläpää
« Vastaus #4 : 24.10.2015, 22:36:55 »
Omassa oli juuri tuo yläpään kumi hajalla.
Alkuun oli vaikeuksia kohdistaa kolinan aiheuttaja kun se tuli vain töyssyisellä tiellä.
Koiranluuta ensin epäilin, siinäkin oli pieni välys (vaihto ei vaikuttanut kolinaan)
Mutta kun kaikki muu oli kunnossa niin purkamalla tuo iskarin yläpää, selvisi että se yläpään kumi oli hajalla.
Sitä ei oikein silmällä nähnyt ilman purkamista.
Ja kolinat kaikkos kun uuden kumin sain paikoilleen.

Poissa Tuomas-89

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Miekka Kirves Hakku Lapio
    • V70 D5 -04
Vs: V70 iskarin yläpää
« Vastaus #5 : 25.10.2015, 08:17:07 »
Vähän OT mut jousessa oleva kumi on lähtenyt nousee ylöspäin, joka myös aiheuttaa kolinaa. Eli se kumi joka siellä jousilautasessa tjsp niin on lähtenyt kiertymään jousen mukana ylös

Volvo Pro & iCarsoft i906 Volvo vikakoodinlukua Ylöjärvi-Tre sarankulman alueella

Poissa jukkaksa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
Vs: V70 iskarin yläpää
« Vastaus #6 : 25.10.2015, 09:14:49 »
Nopein tapa tarkastaa tuo iskarin yläänpään tukikumin kunto...Irrota mutteri torx avainta apuna käyttäen,niin saat päällimäisen kumi "lätkän" pois.Sen alla näkyykin sakara mutteri ja kumi istukka.Näkee heti tarviiko tukikumia uusia.Monesti voi olla tuo sakara mutteri löysällä,aiheuttaen kolinaa.

Poissa raimsshi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 216
Vs: V70 iskarin yläpää
« Vastaus #7 : 25.10.2015, 09:26:27 »
Tämäkin narskui ja kolisi jonkun aikaa. Enkä silloin arvannut, että Volvossa voi käydä näin. Tuosta muistona kuhmu konepellissä. Kannattaa vaihtaa ajoissa.

S80 2.5 D -99 -->myyty

Poissa sami_k

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 428
  • www.vrcf.fi
V70 iskarin yläpää
« Vastaus #8 : 25.10.2015, 09:32:32 »
Täytyy olla melko pehmeeksi menny se prikka mikä on kumin alapuolella jos tulee nuin läpi asti :D
Edit: ite olen kokeillut tuon kumin kunnon siten että koittaa pyörittää tosta kumi lätkästä, jos pyörii ympäri asti niin holkki on jo irronnut kumista ja on vaihdon tarpeessa.

« Viimeksi muokattu: 25.10.2015, 09:36:42 kirjoittanut sami_k »

Poissa cmro85

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 iskarin yläpää
« Vastaus #9 : 25.10.2015, 09:44:55 »
Vai olisko unohtunut kokonaan alaprikka pois..     


Tuon yläkumin kunnon näkee, kun käyttää tuon ylimmäisen prikan irti.    Murtumia ei saa olla.
Aloittajan kuvassa, taitaa olla yläkumit rikki..

Omassa tarvike yläpäät kesti vajaa pari vuotta ja molemmat holkit irti kumista.    Onko orkkiksissa sinkitty se holkki joka vulkanoitu kumeen, kun kestää useita vuosia?

Poissa jukkaksa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
Vs: V70 iskarin yläpää
« Vastaus #10 : 25.10.2015, 10:01:22 »
Minkälainen prikka siellä kumin alapuolella pitäisi olla?Vaihdoin itselle kyseisen kumin n.vuosi sitten,en muista nähneeni mitään prikkaa siellä...Ostin biltemasta,halpa oli n.15e.Saa nähdä kauanko kestää.Motonetistä saa nykyään jotain vahvistettua mallia,seuraavaksi sellaiset jos vanhat alkaa paukkumaan.

Poissa raimsshi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 216
Vs: V70 iskarin yläpää
« Vastaus #11 : 25.10.2015, 10:01:59 »
Täytyy olla melko pehmeeksi menny se prikka mikä on kumin alapuolella jos tulee nuin läpi asti :D
Edit: ite olen kokeillut tuon kumin kunnon siten että koittaa pyörittää tosta kumi lätkästä, jos pyörii ympäri asti niin holkki on jo irronnut kumista ja on vaihdon tarpeessa.
Nyt on paha mennä sanomaan onko siellä mitään prikkaa ollut. Kohta vuosi tuosta tapauksesta..
S80 2.5 D -99 -->myyty

Poissa sami_k

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 428
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 iskarin yläpää
« Vastaus #12 : 25.10.2015, 10:05:51 »
Se prikkahan on siinä pohjaanlyöntikumissa kiinni


Sent from my iPhone using Tapatalk

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: V70 iskarin yläpää
« Vastaus #13 : 25.10.2015, 14:26:56 »
Mulla on osunu kohdalle kumeja joka näyttää päältä ehjältä, mutta kun on irrallaan niin vasta näkee onko holkki irti tai onko murtumaa.

Vähän OT mut jousessa oleva kumi on lähtenyt nousee ylöspäin, joka myös aiheuttaa kolinaa. Eli se kumi joka siellä jousilautasessa tjsp niin on lähtenyt kiertymään jousen mukana ylös
Jos tarkoitat alalautasen ja jousen välissä olevaa. Ei mielestäni pääse nousemaan vaan pulpahtaa pois vanhuuttaan. Ei ole tavallaan jousessa mitenkään kiinni.

Poissa dengxiaoamazon

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 iskarin yläpää
« Vastaus #14 : 11.11.2015, 13:38:53 »
Omassa V70 2002 2,4T tuli tehtyä  kaikkien iskarien ym. vaihto ja päivitys tuossa n. 220 000 km kohdalla. Vaihdettiin Etupään iskarien yläpään tukikumit, tukilaakerit, kierrejousen alapään eristekumit  ja iskarit suojakumeineen. Vanhaa jäi siis ainoastaan kierrejouset. Iskareiksi valikoituivat Bilsteinin B4 vakiot kaasuiskarit nrolla 22-155344 ja takapäähän Bilsteinin B4 nrolla 24-193276. Tavoite saavutettiin ja auton hieman  ”lahnamainen” käytös muuttui tarkaksi ja jämäkäksi olematta kuitenkaan mikään liian pintakova. Paikat eivät siis putoa hampaista… Suosittelen! Fiilis oli hyvä ja Volvolla hienoa ajaa.

Mainittakoon, että Volvon alkuperäiset iskarin yläpään tukikumit olivat tuossa kohtaa vielä ehjät, mutta vaihdettiin samalla ”varmuuden vuoksi ”   :idiot2: Pro Parts Swedenin uusiin tukikumeihin . Kaikki oli hyvin noin 10 000 km ajan, mutta sitten terävissä kuopissa alkoi kuulumaan kolinaa etupäästä. Koiranluut, alatukivarret ja alapalloniveletkin oli vaihdettu samalla iskareiden kanssa. Niistä ei luonnollisesti löytynyt vikaa. Ehkä aavistus löysää löytyi raidetangon päistä, joten vaihdettiin sekä ulommat että sisemmät raidetangon päät.
 
Mutta kolina jatkui ja tuntui, että pakkasella se kolisee vielä herkemmin? Kolina paheni kesän mittaan ja samalla huomasin iskarien yläpään kumilaipan nousseen aavistuksen verran raolleen konehuoneen puolella? Syksyllä vika oli jo aivan selvä, kuten aiemmin täällä muiden julkaisemista kuvistakin ilmenee. vulkanoitu metalliholkki oli yläpään tukikumista irronnut ja rako oli jo melkoinen. Ei muuta kuin iskaritolpat pois ja todettiin Pro Parts Swedenin kumien pettäneen sitten lopullisesti 20 000 km jälkeen!  :knuppel2: Bilsteinin vakioiskarit ovat kyllä hieman normaalia jäykemmät, joten se lienee rasittanut yläpään tukikumeja lisää.
 
Päätin perehtyä asiaan hieman enemmän ja kävin Volvolla tutkimassa ja kyselemässä. Suosittelevat nykyään VAIN VAHVISTETTUJA (Volvo XC 90) iskarin yläpään tukikumeja ja ilmeisesti toimittavatkin nykyisin vain niitä hintaan n. 50 euroa kpl. Vertasin niitä oman Volvoni alkuperäiseen ehjään iskarin yläpään tukikumiin. Erona on se, että ilmeisesti vahvistettuihin on vulkanoitu metalliprikka tukiholkin alle ja näin iskarin rasitus jakautuu laajemmalle alueelle. Löysin Motonetistä aivan vastaavan näköiset Febi Bilsteinin (nro 31387) valmistamat vahvistetut tukikumit hintaan n. 30 euroa kpl Motonetin nrolla 18-2155. Kumit vaihdettiin ja kolinat loppuivat siihen paikkaan! Ajotuntuma palasi ennalleen, kun iskarit yläpää tukevasti kiinnitettynä taas toimivat suunnitellulla tavalla. Toivottavasti nyt kestävät hieman kauemmin…




« Viimeksi muokattu: 11.11.2015, 13:52:33 kirjoittanut dengxiaoamazon »

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy