Autoracing  KL-varaosat

Tappikoneen huohotinjärjestelmä

  • 19 Vastauksia
  • 8124 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Tappikoneen huohotinjärjestelmä
« : 11.05.2014, 15:26:57 »
Oliko se niin että 1964 vuoden sportti PV:ssä huohotus oli järjestetty sillälailla että lohkon kyljestä menee letku imusarjaan ja venttiilikopasta ilimanputsariin? Vai oliko se semmonen "vapaasti hönkivä" niinkuin favoritissa?

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Tappikoneen huohotinjärjestelmä
« Vastaus #1 : 11.05.2014, 18:34:02 »
Pitäisi olla "vapaastihengittävä"  :) Suljettu huohotinjärjestelmä taisi tulla vasta -67, eli samaan päivitykseen, kun ensimmäinen juuttuvakurkkuinen Strömberg kaasutin.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikoneen huohotinjärjestelmä
« Vastaus #2 : 27.04.2018, 21:53:48 »
Kertokaahan mitä pitäisi tehdä kun kone huohottaa niin rajusti että konehuone on ihan öljyssä. Letkut menee sekä korkista että lohkosta suljettu_systeemi-periaatteella imusarjaan, eli siellä pitäisi olla alipaine, mutta iskinpä painemittarin kiinni ja annoin kaasua niin paine nousi huohotusletkussa 0.05bar lukemaan, siis ylipainetta ! Puristuspaineet on ihan ok, ne on tarkistettu kyllä.
« Viimeksi muokattu: 27.04.2018, 22:57:40 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa hyvoneju

  • Ex ahdistaja
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1143
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen huohotinjärjestelmä
« Vastaus #3 : 28.04.2018, 10:27:11 »
Kannentiiviste !
Recycle Racing # 04
1970 Amazon Eight Valve Only ! Member of B20 +600 KW club
2010 V70 2.4D
Ex:2012 V60 D3  Ex: 2007 S80 2.4D

Poissa kimisetä

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 445
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen huohotinjärjestelmä
« Vastaus #4 : 28.04.2018, 12:35:51 »
Letkut menee sekä korkista että lohkosta suljettu_systeemi-periaatteella imusarjaan

Tappikoneessa toisen letkun paikka on imusarjassa, jossa nipassa kuuluu olla kuristus.
Toinen taas ilmanpuhdistinkoteloon puhtaalle puolelle.
Vuosimallista riippui, kumminpäin ne oli koneen päässä eli liekö sillä isoa väliä?
Näin siis alunperin eli systeemissä on pieni virtaus imusarjaan päin.

http://sw-em.com/pcv_diagrams_and_notes.htm

« Viimeksi muokattu: 28.04.2018, 12:41:49 kirjoittanut kimisetä »
Volvohistoriaa vuodesta -83
144 DL -73, 145 express -71, amazon favorit -68, 360 GL -88, 360 GLT -88, 240 DL jenkkifarkku -88, 440 -94, Amazon -62 edelleen, PV544 -62, V40 -00
Ja pasha 142 museoauto

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen huohotinjärjestelmä
« Vastaus #5 : 28.04.2018, 14:09:17 »
Kuinkas sitten kun tappikoneen ahtaa?
Miten tällöin pitää huohotin systeemi rakentaa?
144-70

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1395
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen huohotinjärjestelmä
« Vastaus #6 : 28.04.2018, 16:00:03 »
Kerääjäsäiliön kautta ahtimen imupuolelle.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Tappikoneen huohotinjärjestelmä
« Vastaus #7 : 28.04.2018, 17:40:42 »
Kertokaahan mitä pitäisi tehdä kun kone huohottaa niin rajusti että konehuone on ihan öljyssä. Letkut menee sekä korkista että lohkosta suljettu_systeemi-periaatteella imusarjaan, eli siellä pitäisi olla alipaine, mutta iskinpä painemittarin kiinni ja annoin kaasua niin paine nousi huohotusletkussa 0.05bar lukemaan, siis ylipainetta ! Puristuspaineet on ihan ok, ne on tarkistettu kyllä.

Jos kone huohottaa reilummin se muuttuu kyllä ylipaineiseksi sisältä, mutta ei sen noin pienestä ylipaineesta pitäisi vielä ylos alkaa sitä puskemaan, vaan pitäisi hönkiä imuputkeen (tai nyt ylipäätään putsarin ja kaasarin väliin). Mulla b230 kone sotki konehuonetta ihan vaan kuivuneen öljykorkin takia. Uusi ja vähän paksunpi tiiviste siihen, niin että korkki oli tiukassa meni huohotuskaasut koneen läpi pakoputkeen, kuten kuuluukin.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Tappikoneen huohotinjärjestelmä
« Vastaus #8 : 28.04.2018, 20:45:36 »
Kertokaahan mitä pitäisi tehdä kun kone huohottaa niin rajusti että konehuone on ihan öljyssä. Letkut menee sekä korkista että lohkosta suljettu_systeemi-periaatteella imusarjaan, eli siellä pitäisi olla alipaine, mutta iskinpä painemittarin kiinni ja annoin kaasua niin paine nousi huohotusletkussa 0.05bar lukemaan, siis ylipainetta ! Puristuspaineet on ihan ok, ne on tarkistettu kyllä.

Mistä sitä sitä öljyä lentää konehuoneeseen?

Jos sulla menee molemmat letkut imusarjaan siihen kuristimella varustettuun nippaan, niin ei se reiän koko riitä. Tyhjäkäynnillä ehkä, kun imusarjassa on kova imu, mutta kierroksilla ja suuremmilla läpän avautumilla imusarjassa ei ole enää alipainetta, mikä imisi tehokkaasti huohotushöyryt koneeseen. Jos toinen letku menis ilman kuristinta imukoteloon, niin siellä riittäisi imua viemään koneesta höyryt pois.

Poissa hyvoneju

  • Ex ahdistaja
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1143
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen huohotinjärjestelmä
« Vastaus #9 : 28.04.2018, 21:17:24 »
Onhan tuo aika helppo testata , letkut vaikka pulloon (ei tiivis) ja imusarjan reiät tukkoon ? Ja jos öljy lentää edelleen ...
Recycle Racing # 04
1970 Amazon Eight Valve Only ! Member of B20 +600 KW club
2010 V70 2.4D
Ex:2012 V60 D3  Ex: 2007 S80 2.4D

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikoneen huohotinjärjestelmä
« Vastaus #10 : 28.04.2018, 23:42:51 »
Ampui öljytikun reijästä, siihen kyllä löytyi syyllinen että tikku taisi hyppiä paikallaan paineesta, tikku on vaihdettu ja se pitää nyt paremmin.

Lohkostaja korkista menee nyt siis keruusäiliöön letkut, jonka sisällä on rosterista sorvauslastua sihtinä, pitäisi erotella aika hyvin. Pöntön päältä menee letku imusarjan liittimeen, jossa tosiaan on vaan se 2mm reikä.

Pitäisi varmaan laittaa toinen letku siihen airboksiin suoraan, niin imekööt sitten sinne kaikki möhnät poltettavaksi. Auton koko peräpää on ihan öljypisaroita täynnä kun kävin koeajolla. Paljoa ei voi ajella kun tuo laturi on edelleen risa.

Ja tuo ylipaine siis tulee vasta kun kierrokset laskee takaisinpäin tyhjäkäynnille. Kierroksilla ei sitä vielä nosta :idiot2: Huohotus on muutenkin ihan älytöntä, liekö tynnyriksi mennyt pytyt :( Tuolla nyt mennään oli mikä oli. Olen miettinyt vetää pakoputkeen pillin ja siihen letku, mutta onko noista mitään haittaa jos ne vetää suoraan airboksiin ja poltettavaksi, vesihöyryä ja muuta palamatonta saissea :idiot2:

---------------------

edit. tajusin lukea nyt vasta tuon linkin, missä on noista huohotuskaavioista juttua. Onkos tuolla mitään käytännön merkitystä meneekö imusarjaan letku lohkosta vai korkista ? Kun tuolla oli molemmin tavoin kytketty noissa kaavioissa :idiot2:

« Viimeksi muokattu: 29.04.2018, 00:03:35 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1395
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen huohotinjärjestelmä
« Vastaus #11 : 29.04.2018, 23:02:13 »
Onko sulla se alkuperäinen purkki jakajan vieressä lohkossa mistä lähtee toinen huohotusletku? Ainakin yhdessä koneessa mulla oli pikeentynyt se tukkoon kun siellä oli sellainen messinkilevystä kääritty liekkilukko. Tästä suoraan imupuolelle letku alunperin, kannattaa kokeilla sinunkin ehkä?

Mutta jos tikku ampuu pois niin pahasti kuulostaa että iso osa puristuspaineesta nyt karkaa alakertaan... Kannentiiviste huudettu jo aiemmin ja taidan jatkaa männänrenkailla...
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikoneen huohotinjärjestelmä
« Vastaus #12 : 29.04.2018, 23:31:43 »
Puristuspaineet on ihan ok (?), 13-14 bar.. Vasta mittasin.  Ja viimesyksynä kasattu kone, uudella kynsitiivisteellä. Ja heti jo sillon oli tuo huohotus rajua. Eikai renkaat/pahvi voi rikki olla kun koneessa on kuitenkin sisua rajusti, ja puristaa noin paljon  ??? Ei sotke vesiä ja öljyjä enää kun vaihdoin kansipahvin.

On se liekkilukko purkki siinä kyljessä, siitä menee letku keruupöntölle.

Niin ja itse lohko on hoonin jäljiltä vaihdettu pari vuotta sitten, ja uudet männänrenkaat, rengasurat puhtaat jne. En usko että siellä olisi vikaa, öljyäkään ei syö yhtään, mitä nyt vuotaa takastefa, juuri noiden huohotuspaineiden seurauksena.. Mutta ei pöllyttele yhtään.
« Viimeksi muokattu: 29.04.2018, 23:34:44 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1395
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen huohotinjärjestelmä
« Vastaus #13 : 30.04.2018, 02:48:00 »
Niin kato että se liekkilukko on auki, sitten se vapaa linja imukoteloon/ulkoilmaan. Voi oikeasti olla kyllä männänrenkaissakin vikaa mutta en lähtisi noilla puristuksilla ihan herkästi purkamaan...
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa hyvoneju

  • Ex ahdistaja
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1143
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen huohotinjärjestelmä
« Vastaus #14 : 30.04.2018, 16:50:45 »
Millä porauksella tämä on ? ja kannentiiviste on jälkikiristetty ? Kansi palaanattu ?
Recycle Racing # 04
1970 Amazon Eight Valve Only ! Member of B20 +600 KW club
2010 V70 2.4D
Ex:2012 V60 D3  Ex: 2007 S80 2.4D

 

Elekma  Autoracing