Samppasport  Futurez

V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua

  • 204 Vastauksia
  • 23833 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ande92

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 405
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #195 : 22.01.2024, 11:47:46 »
Omassa on kyllä BLISsit toiminut aikalailla koko talven moitteita, enemmän tuli haamuhälytyksiä kesällä/syksyllä sateilla. Toki oma auto on autokatoksessa ja autoa tulee sulateltua melko aktiivisesti kauppareissujen yhteydessä.

Voisikohan noiden BLISsien linssien lämmmitykset olla rikki? Muistelisin ettei niistä tule vikailmoitusta.
Volvo s80 D5 Summum-11
Volvo s80 D5 Summum-07
Volvo s80 2,4i Momentum -05

Poissa 74t3

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 169
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #196 : 22.01.2024, 13:59:53 »
Omassa on kyllä BLISsit toiminut aikalailla koko talven moitteita, enemmän tuli haamuhälytyksiä kesällä/syksyllä sateilla. Toki oma auto on autokatoksessa ja autoa tulee sulateltua melko aktiivisesti kauppareissujen yhteydessä.

Voisikohan noiden BLISsien linssien lämmmitykset olla rikki? Muistelisin ettei niistä tule vikailmoitusta.

Aikalailla satunnaisesti tuota herjaa tulee ja muutoin pelaa aivan normaalisti. Nyt kun tarkemmin pohtii, niin haamuhälytyksiä oli kyllä enemmän itselläkin syyssateilla.

On nuo kelit edelleen vähemmän mairittelevat tehdä mitään pihalla, mutta sen verran nyt käväisin tekemässä, että ajelin auotn lämpimäksi, tarkastinr engaspaineet (ja totesin samalla että mitenkä sokea sitä on oikein ollut talvirenkaita katsoessa kun aivan selvästi niissä lukee että 205/60/16.  ;D

Jostain bongailin että parkkitutkia sun muita linssejä voisi putsailla WD-40:lla, niin kiersin sitten tutkat ja BLISin linssit läpi - katsotaan että auttaako toimintaa yhtään kummankaan osalta - parkkitutka kyllä jaksaa valitella melko ahkeraan talvikeleillä ja välillä ei suostu pysymään päällä ollenkaan. Mikään anturi tai järjestelmä ylipäätään ei kuitenkaan anna kummempia koodeja, niin en ole jaksanut tutkailla tuon tarkemmin. Uuden anturit nyt ei paljoa maksa mutta tietysti jos vaihtoa varten pitää irrotella puskuria, niin vähemmän mukava homma vaihtaa.

Poissa Ande92

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 405
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #197 : 22.01.2024, 14:26:11 »
Tarkennetaan kuitenkin vielä, että haamuhälytyksillä tarkoitan sitä, että sivupeilin vierellä paistaa se punainen varoitusvalo, vaikkei vierellä/takaa tule autoa.

Yhtäkään virheilmoitusta BLISsistä ei ole mittaristoon vielä tullut *kop kop.

Tuossa omassa s80 lentää renkaista takasivututkiin sopivasti lumipöllyä, että niitä joutuu melko ahkerasti putsailemaan, ettei tutkat ole jatkuvasti lumen peitossa. Koodia ei taida tutka antaa ennen kuin tutka menee kokonaan pimeäksi. Vanhassa S80 tuli hapettumaa tutkan pintaan, minkä seurauksena anturi piippasi kokoajan. Puhdistamalla ja maalaamalla anturi uudelleen tuo piippaus poistui.
Volvo s80 D5 Summum-11
Volvo s80 D5 Summum-07
Volvo s80 2,4i Momentum -05

Poissa 74t3

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 169
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #198 : 22.01.2024, 15:11:59 »
Tarkennetaan kuitenkin vielä, että haamuhälytyksillä tarkoitan sitä, että sivupeilin vierellä paistaa se punainen varoitusvalo, vaikkei vierellä/takaa tule autoa.

Yhtäkään virheilmoitusta BLISsistä ei ole mittaristoon vielä tullut *kop kop.

Tuossa omassa s80 lentää renkaista takasivututkiin sopivasti lumipöllyä, että niitä joutuu melko ahkerasti putsailemaan, ettei tutkat ole jatkuvasti lumen peitossa. Koodia ei taida tutka antaa ennen kuin tutka menee kokonaan pimeäksi. Vanhassa S80 tuli hapettumaa tutkan pintaan, minkä seurauksena anturi piippasi kokoajan. Puhdistamalla ja maalaamalla anturi uudelleen tuo piippaus poistui.

Jep, näin arvelinkin ja samanlaisia haamuhälytyksiä nuo on itselläkin. En ole kuitenkaan havainnut BLISin toiminnassa mitään suurempaa häikkää, vaikka tuo tuosta välillä herjaileekin, eli sikäli mitenkään erityisen häiritsevä tuo ei ole.

Käytetään nyt samaa viestiä tiedusteluun, että onko joku saanut tuolta OBD-portissa toimimaan näitä uudempia ELM327-pohjaisia koodinlukupalikoita? Löytyy itseltä kyllä VXNano ja Vida tarkempaa tutkimista varten, mutta olisi kiva tarkkailla muutakin autosta jos saisi tuollaisen pikkupalikan pelittämään.

Taisi tosin tämä tuorein palikka olla wifi-liitännällä, jota on tuulessa ja tuiskussa tullut testanneeksi, täytynee käydä vielä vakoilemassa uudelleen jossain välissä.

Poissa 74t3

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 169
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #199 : 27.01.2024, 17:30:00 »
Päivää vietetty auton parissa kun keli oli kohtuullinen. Herjasi seisontajarru huoltoa joten nappasin koneen ja diagnoosipalikan matkaan. Mitään erikoista ei löytynyt, joten kävin pienen koeajolenkin - auto pelasi aivan nätisti ja jarrukin irrotti joten lienee ollut hetkellinen mielenhäiriö. Jarrut on kyllä laitettu ja rasvasin niveltapit potkurirasvalla.

Lukaisin vikakoodit uudestaan lenkin jälkeen ja sain viimein kiinni herjaavan parkkitutkan anturin. Vasemmalla takana sisempänä antoi koodia - kävin ensiavuksi ruiskuttamassa WD-40 ja herja taisi poistua joskaan en lukenut koodeja. Ainakaan ei enää herjannut tutkista. Täytyy vaihdella kesällä jos alkaa temppuamaan uudestaan.

Samalla lisäsin hiukan öljyä. Muuten näyttäisi kaikki olevan kunnossa.  :)


Poissa 74t3

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 169
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #200 : 05.02.2024, 14:04:27 »
Tarvii laittaa jossain välissä parkkitutkan antureita tilaukseen, jos vaikka muutamat saman tien vaikkei muut anna koodia. Mutta onpahan varalla.

Sen verran tutkailin että joutuu hiukan puskuria irrottelemaan - alareunassa pitäisi olla muutamat muovipultit ja sitten pääsee käsiksi. Menisiköhän maalaus ihan paikka-ainepuikolla..

Poissa 74t3

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 169
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #201 : 04.05.2024, 18:45:21 »
Kevään vaihtelevien lämpötilojen aikana vanhus on ilahduttanut mitä moninaisimmilla ilmoituksilla. Välillä herjaa valovikaa ja oikeanpuoleinen Xenon ei pala. Epäilin aluksi kiinalaista "Osramia" mutta en ole saanut aikaiseksi vaihtaa vanhoja polttimoita tilalle kun vika yleensä poistuu boottaamalla eli sammuttamalla auton, käyttämällä ovet lukossa ja starttaamalla uudelleen.

Tämän lisäksi BLIS herjailee aina tasaisin väliajoin. Kuitenkin tuo on viime aikoina pääasiassa pelannut ihan oikein. Sen sijaan pysäköintitutkassa huutaa milloin mikäkin anturi ja nyt tuo on suuttunut jostain ihan kokonaan koska tutkat ei ole toimineet koko viikonlopun aikana vaan auto antaa aina heti startatessa "Vaatii huollon"-herjan. Vikakoodinluku palikka on kotona ja itse en ole joten koodeja ei ole päässyt lukemaan. Olisikohan sieltä nyt sitten joku anturi särki - tosin niidenkin koodit ovat vaihdelleet lukiessa ihailtavan tasa-arvoisesti.

Tämän lisäksi virrat päälle laittaessa (ei siis startatessa vaan esim. koodien lukua varten", tulee "Hälytysjärjestelmä vaatii huollon". Tähän löytyy logista virheilmoitus joka muistini mukaan liittyy sireeniin. Tänään sitten bongasin täältä noita muita tutkiessani että sieltäpä mahtaa olla sireenin akku aika entinen kun auto kuitenkin on -08. Laitoin sitten rohkeasti uuden akun tilaukseen, tuskin tuota haitaksikaan on vaihtaa.

Koska nämä kaikki ovat enemmän tai vähemmän mallia esiintyy joskus ja toisinaan taas ei, aloin miettimään että onko näissä kolmosmallin V70:n CEMeissä ollut ongelmaa ja mistä purkki mahtanee löytyä kyseisessä korimallissa? Voisihan tuosta ainakin napsia releet irti ja takaisin ja katsoa, onko eroa.

Toki suurin osa näistä on melko loogisia mutta tuo oikein ajovalon sekoilu voisi mennä CEMin puolelle.

Akun johtosarjasta lueskelin myös tänään ja mietin että tuon kunto olisi varmaan ihan hyvä katsoa tuostakin. Tänään meni suurin osa ajasta isäukon Astran jäähdytysnesteiden vaihdossa joten ehdin vain katsoa akkua päällisin puolin. Akun plusnapa ainakin tuntui olevan iloisesti löysällä ja heilui kädellä kääntämällä. Muutenkin navat olivat kokolailla saastaiset joten puhdistin akunkengät ja -navat ja todettiin yhdessä että akun plussanapa ei liene ollut ihan pohjassa ja siksi hiukan erikoisesti laadittu kiristys on jättänyt kengän väljäksi.

Pysäköintitutkaan tuolla ei tuntunut olevan vaikutusta vaikka virrankulku lienee nyt kokolailla varmempi. Valoherjaa sen sijaan ei ilmestynyt ainakaan suoraan - täytyy seurailla. Tuostakaan ei varmasti olisi pahitteeksi käyttää koko akkua irti, puhdistaa niin itse akku kuin kotelo ja tsekata samalla johtosarjan kunto.

Siinäpä niitä pieniä sipistelyitä olisi kesäksi jahka se nyt ensin viitsisi alkaa. Talvirenkaatkin on vielä alla mutta jahka kotiin pääsen viikonlopun jälkeen, niin taidanpa kyllä kietaista kesäkiekot alle. Jospa ne lämpötilat alkuviikkoa lukuunottamatta alkaisi jo pikkuhiljaa pysyä plussan puolella.

Muutenhan auto toimii kuin se kuuluisa Buickki. Eli mitään "oikeita" ongelmia ei ole koko talvena ollut. Tuohon ei tahdo usein pystyä uudemmatkaan autot.

Poissa 74t3

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 169
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #202 : 05.05.2024, 15:54:07 »
Ajelin kotiin ja kopkop, ei muita herjoja pysäköintitutkaa lukuunotttamatta.

Olisin lukaissut koodit että josko näkisi että alkaako jo herjata yhtä ja samaa anturia. Vaan VXNanon lisenssi oli umpeutunut joten piti päivittää ensin se ja sittenpä se läppärin akku loppuikin.

Noh, lataukseen ja kokeilemme uudelleen. Aiemmin ihmetyttänyt alle 11,8V jännite kyllä näytti ainakin OBD-portista saadun tiedon mukaan korjaantuneen n. 12,4V tasolle joten jotain iloa oli napojen puhdistuksesta ja kenkien kiristelystä ainakin alustavan tutkimuksen perusteella.  :)


Poissa 74t3

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 169
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #203 : 10.05.2024, 12:07:22 »
Volvo kävi tänään katsastuksessa. Tein eilen renkaanvaihdon jälkeen sisäpuhdistuksen oikein ajan kanssa.

Lieneekö aikainen ajankohta (klo 7) ja pyhän jälkeinen perjantai vaikuttaneet asiaan, mutta katsuri oli syynännyt autoa n. 20min ja iski leiman paperiin. Edes kiinanpolttimot lisäpitkissä ei aiheuttaneet valitusta kuten ei myöskään vetoakselin suojakumi joka oli jo viime vuonna rikki mutta en ole uhrannut asialle ajatusta kun ei ole tietoa, miten kauan on ollut rikki, ts. onko hiekat menneet jo sisään.

Mistään en löytänyt näille pakokaasutestien raja-arvoja niin kysyn. Arvot:

CO% 0,00
CO2 14,90
HC ppm 5
O2 0,25
Lambda 1,012

Sen verran ymmärsin itsekin että lambdan arvo on kohtuullisen hyvä, eikä happiarvokaan ole kovin ihmeellinen. Sen sijaan tuo CO2 vähän mietityttää että pitäisikö olla alempi vai onko tuo tämän kokoiselle pannulle ihan kelvollinen lukema. Ennen mielestäni näissäkin oli referenssiarvot kuten muissakin, niin helpottaisi tulkintaa.

Takajarrut kuulemma laahaavat joten pitänee kesän huollossa ottaa auki ja tsekata. Itse en ole kyllä suurempia huomannut mutta ehkä nuo on hyvä puhidstaa ja laittaa uudet rasvat. Takajarrusatulatkin olivat kyllä kokolailla rupiset, joten mikäli löydän jostain paremmat, niin voisi vaihdella samalla nekin.

edit. Katselin että näemmä tuolle sähköiselle käsijarrulle on kalibrointikin. Kertaalleen tuo viime talvena ilmoitteli tuosta huollon tarpeesta käsijarrulle, mutta pelasi kuitenkin ihan ok. Jahka tässä käyn itse koestamassa autoa, niin voisi ainakin tuon kalibroinnin käydä tekemässä.
« Viimeksi muokattu: 10.05.2024, 12:34:29 kirjoittanut 74t3 »

Poissa 74t3

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 169
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #204 : 10.05.2024, 16:36:51 »
Kävin värkkäämässä VIDAn kanssa ja tein kalibroinnin.

Viime vuonna käytin kyllä katsastuksessa juuri jarruremontin jälkeen eikä maininnut mitään laahauksesta. Takasatulat olivat kokolailla rupiset jo silloin joten voisi tietysti laittaa jossain vaiheessa uudet tilaukseen ja vaihtaa - näkyy saavan samaan hintaan mitä purkaamoissa pyydetään vanhoista.

Toinen vaihtoehto toki olisi puhaltaa entiset puhtaaksi ja maalata mutta jos satula jumittelee, niin ehkä helpompi jos laittaa uutta tilalle.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron