RallyBaron  Samppasport

Volvo S80 D5 -04 ”Roy”

  • 80 Vastauksia
  • 26267 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Merlin

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1400
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: Volvo S80 D5 -04
« Vastaus #75 : 20.05.2022, 19:48:14 »
Noniin. Hermot palaneet aivan pohjamutia myöten muutamaankin kertaan. Hikeä, verta ja kyyneleitä vuodettu litroittain, mutta nyt, ensimmäinen on etappi saavutettu: auto on katsastettu hyväksytysti.

Vaihdettujen osien määrä on jonninmoinen:

-etualatukivarret
-alapallonivet
-koiranluut
-vasen etupyörän laakeri
-etuikkunoiden tummennuskalvot poistettu
-rekisterikilven valot (Volvo LED)
-moottoriöljyt + suodatin (Comma Voltech 0W-30 A5/B5, Mann-filter
-polttoaineen paineensäädin (Bosch)
-mittariston korjaus
-pakoputken korjaus
-käsijarrun kiristys
-moottorin ilmansuodatin
-takaluukun kaasujouset
-takapuskurin hinauslenkin peitelevy
-takaluukun lukon suojamuovi
-avaimien korjaus ja ohjelmointi
-akku (Volvo 85ah AGM)
-turvavöiden ohjainmuovit B-pilareihin
-alkuperäinen radio takaisin
-hitsaus

Kaikkein ”ilahduttavinta” tässä oli se, että auto kuoli pihaan. Toinen avain tuli auton mukana kuudessatoista osassa, eikä ajoneston siru tietenkään ollut yksi niistä. Toinenkin, vielä toimiva avain oli enää pyhällä hengellä kiinni.

Ja nyt vinkkinä muille, jos vaikka joku muukin joutuu samaan tilanteeseen, kuin minä; jos jotain kumman syystä avaimesta hajoaa ajonestonsiru niin, ettei auto enää lähde käyntiin, on pari vaihtoehtoa:
Volvolla päivän hinta yhdelle kokonaiselle avaimelle oli ohjelmointineen 462 euroa.

Autonavaimet.fi:stä yhden avaimen hinta olisi ollut 150€ ja autohan olisi tietysti saatava sinne. Olisi sillekin hintaa tullut, kun matkaa on toista sataa kilometriä, eikä auto ollut ajokuntoinen.

Edellämainitusta puulaakista saa tosin ostettua tuon sirun hintaan 6€ tsipale. Näitä tilasin 2 kappaletta ja Vidalla nämä opetettiin autolle. Tämä tuli maksamaan 82€.

Muutama kuva






Tässä nuo sirut:



Polttoaineen paineensäädin:




Niin ja löytyihän tästä hitsattavaakin. Epäilisin, että pohja on ajettu johonkin kiinni, kun on noin saumasta revennyt. Ruostetta ei löytynyt.



Mutta täältäpä löytyikin. Akun vieressä pieni reikä. Todella ohutta peltiä ja vaikka lämpösuoja peltikin toisella puolella, niin silti kivet pääsevät tuohon iskemään.



Vielä olisi vähän puuhasteltavaa jäljellä. Takaluukun johtosarja täytyy tutkia. Välillä itsestään availee luukkua ja mikrokytkimestä painamalla ei tapahdu mitään.

Sisätilat täytyy pestä kunnolla. Todella tunkkainen löyhkä, etenkin nyt, kun ilmat lämpeneet.

Kuvia ei ole tullut otettua paljoakaan, täytyy yrittää olla sen suhteen aktiivisempi.

Maalauksen ajankohdasta täytyy vielä sopia. Alustava puhe oli, että autosta maalataan puskurit, vasen etulokasuoja, ovet listojen alapuolelta ja takakyljet.
« Viimeksi muokattu: 20.05.2022, 19:55:00 kirjoittanut Merlin »

Poissa Merlin

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1400
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: Volvo S80 D5 -04
« Vastaus #76 : 21.05.2022, 15:21:43 »
Tämäkin imuroitu tänään.









Kokeilu mielessä laitoin tämän jalkatilaan, jos vaikka lemu vähenisi. https://www.motonet.fi/fi/tuote/606131/CRC-Airco-Kleen-Ilmastoinnin-puhdistusainepanos-100-ml

On se nyt miellyttävämpi, mutta silti edelleen tunkkainen. Ei varmaan auta oikeasti muu, kuin otsonointi.


Osaako kukaan sanoa, saako noita käsijarrukahvan muovia/nahkaverhoilua enää mistään? Olen yrittänyt etsiä, mutta eipä ole löytynyt. Samoin kelpaisi vaihdekepin uusi vastaava, sekä kyynärnoja. Alkavat olla melko kulahtaneita.









Maalaus todennäköisesti ensi viikolla.

Poissa Merlin

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1400
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: Volvo S80 D5 -04 ”Roy”
« Vastaus #77 : 13.06.2022, 20:15:33 »
Tämä haettiin takaisin kotiin maalauksesta.
Alustava puhe oli, että autosta maalataan puskurit, vasen etulokasuoja, ovet listojen alapuolelta ja takakyljet.
Ja nämä myös maalattiin. Eihän se vieläkään virheetön ole, mutta kelpaa.

Vielä olisi vähän tehtävää: sumuvalot paikoilleen, bluetooth-palikka soittimen taakse, sisustan pesu (taas), pakoputkesta viimeisen vaimentimen poisto ja kesärenkaiden vaihto. Tämän alle tulee toistaiseksi oman autoni Stentorit, mutta vain väliaikaisesti. Ovat kuulemma sysirumat, niin eivät kelpaa emännälle.

Saa siis tarjota 17-18-tuumaisia vanteita, kesärenkailla tai ilman. Esim. Volvon omia, Orpheus, Otrera, Nebula, mitä näitä nyt on. Muutkin toki kelpaa, tarjotkaa reippaasti, jos nurkissa lojuu ylimääräisinä. Hakukin varmaan onnistuu elokuun aikana kauempaakin. :)

Kuvissa auto on jo likainen, kun piti hiekkateitä pitkin ajella.












Poissa Merlin

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1400
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: Volvo S80 D5 -04 ”Roy”
« Vastaus #78 : 12.04.2023, 23:09:48 »
Roy otettu ajoon talven seisonnan jälkeen. Katsastus lähestyy ja aika varattu tuulilasin vaihtoon.

Tämä hävittää jäähdytinnestettä ja hetken seisonnan jälkeen lasit menevät huuruun sisäpuolelta, joten vikaa ei tarvinne kaukaa hakea. Varmistusta tälle ei vielä tosin ole tehty.

Myös ohjaustehostimen öljyä häviää ja sitä tiputtaa keskelle autoa, joten sekin aika hyvin arvattavissa, mistä se tulee ulos. ::) Käännyttäessä vasemmalle tehostus loppuu kokonaan. Oikealle käännyttäesssä ei tätä tee. Kävin KL-varaosista ostamassa varuiksi uuden tehostimen säiliön, josko olisi vain sihti tukossa, mutta eiköhän tuo ongelma olisi silloin myös oikealle käännyttäessä. Edestä myös kuuluu molemmilta puolilta terävää napsutusta, eikä siihen edes välttämättä tarvita mitään töyssyä, jotta nuo äänet ilmenee. Siihen riitää myös ihan pelkästään vaihteen vaihto.

Kokeilin jo molempien veto-akselin napapultit ja ne ovat momentissaan. Lisäksi tarkistin iskarien yläpäät, mutta niidenkin äänen kyllä tunnistaa, eikä tuo ilmenevä ääni ole niistä. Myös kaikki nivelet ja puslat keulassa on uutta, joten eipä siellä taida olla muuta vaihtoehtoa, kuin se hammastanko. Tai no, ehkä raidetankojen sisäpäät? ???

Itselle muistiin, että tässä on ZF:n hammastanko. Volvon paketissa 1532€ ja ZF:n paketissa 701€. Täytynee varmaan alkaa keräämään kolehtia. :D

Nebulat laitoin tämän alle ja hyvin ne kyllä sopivat.



« Viimeksi muokattu: 12.04.2023, 23:13:00 kirjoittanut Merlin »

Poissa Merlin

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1400
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: Volvo S80 D5 -04 ”Roy”
« Vastaus #79 : 15.04.2023, 20:26:35 »
Taas pesty. :) Lisäksi vaihdoin tehostimen säiliön. Vanha öljy oli jo melko tummaa, itse nuo olen vaihtanut joskus.












« Viimeksi muokattu: 15.04.2023, 20:32:00 kirjoittanut Merlin »

Poissa Merlin

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1400
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: Volvo S80 D5 -04 ”Roy”
« Vastaus #80 : 13.05.2023, 14:29:04 »
Öljyt vaihdettu. Kilometrejä tuli ainoastaan 3303, mutta edellisestä vaihdosta oli muutama päivä yli vuosi.
 


Samalla pesin alustaa, kun se hammastanko vähän vuotaa. Koko pohja kuljettajan puolella vihreässä öljyssä moottoria ja vaihteistoa myöten. :-\

Näkyi myös kampiakselin etupään tiivistekin vuotavan, mutta jakohihna sentään on kuiva. Lopuksi laitoin moottorin pohjamuovin takaisin, se kun on sieltä puuttunut.

 

Futurez  Kulkukoira