Kulkukoira  Proturbo

Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen

  • 91 Vastauksia
  • 18183 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #30 : 01.04.2023, 21:18:51 »
jos meinaat onko M56(M66):ssa ja M90 rattaat sopivia ristiin niin on ne.
No tälläistä sekoitustahan olisi tarkoitus tehä, lieneekö kukaan tuohon uudempaan versioon koittanut? Muutenkin paljon aiheesta on huhua, mutta mistään en löytänyt ketään joka olisi oikeasti tämän toteuttanut  :D
Ja tuosta yhdestä ollaan vain lainaamassa perävälitystä.

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #31 : 07.04.2023, 16:30:16 »
Tällä hetkellä tullut vastaan vasta yksi murheenkryyni, pyyhkijät. Ne kun menevät vakiona LIN väylän kautta ja sitä kun ei autoon olisi tulossa... Eihän kukaan sattumalta ole ikinä avannut tuollaista pyyhkijämoottoria?  :D Että saisiko sen väylän siitä kadotettua helpolla...
Tästä taitaa nyt pieni haaste oikeasti tulla, täytynee selvittää saadaanko tuollainen LIN väylä luotua tai sitten tarttis lainata jostain muusta autosta moottori... Mahtaakohan vanhemmissa olla samankokoinen (ja rihlainen) akseli pyörittämässä? Kun tämä taitaa olla ensimmäisiä missä tuommoinen LIN väylä on?
Sisäpuhaltimen kanssahan olisi sama murhe, mutta siihen tulee tuommoinen Sahara tilalle...

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #32 : 13.04.2023, 19:57:59 »
Nyt on putkea kabiinissa  ::) . Sorvaamoltakin tuli positiivisia uutisia, ensi viikon aikana pitäisi ohjauksen valmistua.


« Viimeksi muokattu: 13.04.2023, 19:59:56 kirjoittanut RTP »

Poissa kuppe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #33 : 13.04.2023, 22:16:45 »
Oliko noi Liite J:n tms mukaisia putkia, toi oviputkisto näyttää hennolta tai olen vaan seurannut huonosti tätä topiccia... kulmavahvikkeet ainakin puuttuu.
Saharaa olen käyttänyt lisälämmittimenä asiakkaiden kuormakoreissa niin miten pelaa kilpurin huurteenpoistossa, se kiinnostaa?
Ei lujaa mutta täysillä!!

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #34 : 14.04.2023, 10:54:28 »
Oliko noi Liite J:n tms mukaisia putkia, toi oviputkisto näyttää hennolta tai olen vaan seurannut huonosti tätä topiccia... kulmavahvikkeet ainakin puuttuu.
Saharaa olen käyttänyt lisälämmittimenä asiakkaiden kuormakoreissa niin miten pelaa kilpurin huurteenpoistossa, se kiinnostaa?
Joo on Liite J:n mukaisia, ns. harvemmin käytettävämmät ohuempi seinäiset putket eli 50mm pääkaari ja 40mm muut putket. Vaadittavat kulmavahvikkeet on kyllä paikallaan (pääkaariristikko), tuo oviputken ja tuulilasivahvistuksen välinen kohta on toki varmaan vähän sellainen kyseenalainen pitäisikö siinäkin olla. Edellisessäkin kilpurissa toteutettiin samalla tavalla, silloin tosin oviputket eivät edes kohdanneet tuon kanssa. Ainakin yhtä vahva lienee näinkin toteutettuna.

Sahara on joo jännä nähdä riittääkö  ;D. Otin toki mallisarjan tehokkaimmasta päästä, oli aika hankala löytää mitään vertailuarvoja vakio puhaltimeen nähden...

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #35 : 26.04.2023, 19:57:24 »
Pikkuisen on homma polkenut paikallaan osia odotellessa. Ohjaus ei lupauksista huolimatta ole vieläkään saapunut... Lukko puolestaan paljastui saldovirheeksi tehtaan päässä ja täten sitäkin saa vielä kuukauden verran odotella...

Sentään jarruosat, painonapit rattiin ja peilit saapuneet:


Pyyhkijäsaaga puolestaan jatkuu nyt sillä, että seuraavaksi sovitellaan Fordin pyyhkijämoottoria kun siinä ei pitäisi LIN väylää olla. Toki saagaan saatiin vielä lisähaastetta:


Äkkiseltään onneksi vaatinee vain rälläkkää...

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #36 : 03.05.2023, 20:35:42 »
Juuri kun edellisen viestin kirjoitin, tuli sorvaamolta viestiä ja täten ohjaus on nyt saapunut ja paikallansa:


Kaikkea pientä asentelin samalla takaisin ja pientä telinettä käsijarrukahvalle, kunnes tulin kokeilleeksi tuota lämmityslaitetta että mihin sen sovittaisi. No eihän se tietenkään mahdu tuonne kojelaudan sisään  ;D. Täytynee leikellä hansikaslokeron aukkoa vähän isommaksi ja laitella se siihen...

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #37 : 07.05.2023, 15:31:52 »
Pyyhkijämoottori ja vivusto saatu modattua, rälläkkähän siihen riitti. Sitten toivotaan, että kestää myös...

Tässä on ties montako tuntia sivussa piirrelty sähkökaavioita ja sitä kautta tulin nyt lopputulokseen, että taidan vaihtaa vakion "öljypainevahdin" oikeaan öljynpaineanturiin. Vaan mikä on tämän vahdin kierre? Ajatuksissa siintää Boschin yhdistetyn lämpö/paineanturin laitto missä M10x1 kierre.

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #38 : 15.05.2023, 18:47:37 »
Raidetangot ja päät saapuivat, joten nyt on taas toimiva ohjauskin paikallansa. Samalla pääsi koittamaan, että se on nyt tasan 2 kierrosta laidasta laitaan, pitäisi olla juuri hyvä kilpakäyttöön. Seuraavaksi mittaillaan jarruletkuille mitat ja laitetaan ne teräspunosletkuina valmistukseen ja paikalleen. Sen jälkeen päästään tuohon järkelemäiseen sähkösavottaan...

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #39 : 28.05.2023, 12:59:18 »
Jarruletkuille mitat valmiina, josko ensi viikolla saisi käytyä ne teettämässä. Muutoinkin vähän tuntuu hitaasti tulevan tavaraa, joten hyvin pieniä näpräilyjä saanut edistettyä.
Yksi oleellinen asia tosin saatiin nyt selvitettyä:


Todistettavasti eteen mahtuu 15" vanne myös 300mm jarrujen kanssa  ;). Turhaa tilaa ei kyllä ole sitten yhtään, mutta kun ei ota mihinkään kiinni niin lienee hyvä. Hauska homma, että sitten takana otti kiinni, niinkin käsittämättömään asiaan kuin jarrupalan asennuspaloihin  :2funny:.
Toki vähän pohdittavaa tästäkin tuli, ilmeisesti Fiestassa käytetään paksumpia pinnapultteja mitä Volvon vakiot. Täytyy pohtia siirtyykö samanlaisiin vai pitää vaan tarkkaan huolen, että on kunnolla kiristetty...

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #40 : 03.06.2023, 19:24:12 »
Eipä tullut jarruletkuja vielä saatua aikaiseksi, mutta tässä heräsi nyt pientä pohdintaa parista alkuperäisestä järjestelmästä, nimittäin EVAP ja alipainepumppu.
Ajatuksenahan olisi molemmat poistaa, EVAP:lla ei ole mitään tarvetta enkä nyt äkkiseltään keksi mikä sen poistamisessa tulisikaan esteeksi, muutama letkulähtö täytyy vain tulpata?

Alipainepumppu sen sijaan mietittyttää vähän enemmän. Jarrutehostimelta se tulpataan joka tapauksessa, en ole ikinä oppinut ajamaan kilpa-autolla tehostetuilla jarruilla...
Mutta sehän menee myös imusarjaan, sekä ennen että jälkeen kaasuläpän. Jos nyt oikein ymmärsin, niin kaasuläpän jälkeinen on vain EVAP:ia varten, mutta onko tuossa ennen kaasuläppää erityiselle alipaineelle tarvetta?

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #41 : 12.06.2023, 17:21:08 »
Jarruletkut suurinpiirtein saatu koriin:


Yhdessä oli jokin häikkä kierteen kanssa, joten joutui tänään vielä uuden pään siihen vaihdattamaan.

Kun tässä nyt vähän tajunnanvirtaisesti näitä asioita pohdiskelee, niin tuli tutkailtua puslia alustaan. Takapäässähän näitä näyttää olevan sitten riittävästi...
Onko edes siviilikäytöstä kokemusta onko jotkin puslat erityisen herkästi kuluvia? Moottorin tuentaan näyttää Powerflex tarjoavan myös kokonaan erilaista kannaketta vakion tilalle: https://www.powerflex.co.uk/product-details/Lower+Torque+Mount+Bracket+%26+Bush%2C+Fast+Road-Track/13684.html . Onko tuo erityisen huono sitten alkujaan? Kuitenkin siihen alkuperäiseenkin saa pelkkää puslaa...

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #42 : 25.06.2023, 18:05:50 »
Pikkuisen taas edistelty:

Eihän näistä mitään varmaan näe, mutta on kevyet ja pieni ilmanvastus  ;D
Takakonttiin laitoin jousilukot valmiiksi, spoileria maalailin korin väriseksi ja kojelautaan tehtiin aukko lämmityslaitteelle:

Lämmityslaitteeseen tein myös valmiiksi levyn mihin laittaa sitten ilmaletku. Tahtoo vaan olla paljon ongelmia tavaran saamisessa, vaikka tilaa hyllyssä olevaa tavaraa niin ei tahdo liikkua... Ja oma lukunsa on sitten nämä kun ei olekkaan hyllytavaraa.

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #43 : 08.07.2023, 15:46:46 »
Nyt jotain osia saatu:

Tuskimpa tuollaisella imuputkistolla ihmeitä tehdään, mutta äkkiseltään kevyempi + vie vähemmän tilaa konehuoneessa mitä vakio.
Polyuretaanipuslasetti alustaan saapui, tietääpähän sitten mitä seuraavaksi taistelee... Tästä setistä jää kallistuksenvakaajan puslat ylimääräiseksi (21 + 18mm) kun ainakin aluksi tullaan ajamaan ilman vakaajia, joten jos kiinnostaa niin pistäppä viestiä.

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #44 : 16.07.2023, 13:39:10 »
Ensimmäiset tukivarret tehtynä:

On tää kyllä kiitettävä työmaa, aika moninkertainen on vanhan puslan irroitukseen vaadittava aika mitä uuden asennus  ;D Noh eihän noita ole kuin 8 sitten jäljellä enää...

Nyt tuli sitten toisenlaiset vanteet ostettua kun oli halvalla tarjolla ja nämäkin 15" vanteet sopii näköjään 300mm jarrujen kanssa (vaikka kuva onkin takaa).

 

Futurez  Kulkukoira