Sanoin samaa jo aiemmin ku sinä. Juttu haiskahtaa. Ellei tosiaan ole joku uitettu peli, mistä ei ole mitään takeita historiasta..
Kyllä tuon auton historia on tiedossa , ainakin minulla.
Ostettu keväällä työreissun päätteeksi Belgiasta , AXUS AS:ltä (==Paikallinen ALD ) , yksityisliisattu auto joka on haettu n.14kk jälkeen asiakkaalta pois maksamattomien laskujen vuoksi (==Syy miksi autoa ei ole vuosihuollettu). Poistettu Belgian rekisteristä (näkee entisen rekisterinumeron perusteella ihan netistäkin) 9/17, jonka jälkeen varmaankin seissyt plaanilla siihen asti kun haimme sen pois 4/18. Kierrätetty Saksassa olevan tutun liikkeen kautta , koska noi isot leasingfirmat eivät K-Euroopassa myy autoja suoraan yksityisihmisille, ainostaan liisatun auton voi lunastaa itselleen.
Auto siis ollut rontin vuoden ajossa ja paikallisia oloja tuntien se vajaa 17000km mittarilukemakin ostaessa tuntui jo kovalta. Ei kolaroitu, se olisi näkynyt papereissa.
Toki se vaikuttaa "Suomitakuuseen" että kyseessä on tuontiauto ja syyn voitte lukea yllä. Enpä tosiaankaan tajunnut että Volvolla olisi vain 2v tehdastakuu ja siitä edespäin takuu on paikallisen huoltoliikkeen päällikön takuu ja sen määrä riippuu siitä paljonko k.o. liike on noitten 2 ensimmäisen vuoden aikana saanut pumpattua rahaa asiakkaalta sisään.
Kuten sanoinkin , huollon kanssa oli koko ajan puhe vain tehdastakuusta/tehdaskorjauksesta , jonka pienuus yllätti. Kun sitten autoa hakiessa ja korjausta maksaessa pyysin kaikki paperit näkyi heti että tehtaalta/edustajalta ei ole kysytty yhtään mitään. Hyvityslasku menee samaan paikkaan mistä ostavat korjaukseen käytetyt varaosat .
Jos minulla olisi ollut tiedossa tuo korjaamon "good will" takuu ennen remonttia, olisin todennäköisesti vienyt auton Viron puolelle remonttiin ja säästänyt varmaan 50-60%. Jos taas tuo 20% olisi ollut tehtaan valtuuttama , olisi asiasta ollut helppo keskustella ja vaatia parempaa suoraan tehtaan kanssa.
Huollon päällikkökin täällä moneen kertaan sanoi että tehdastakuun kannalta ei ole väliä mistä auto on ostettu , eikä tietenkään ole, EU:ssa kun ollaan. Ei varmaan muutenkaan ole väliä koska tehdastakuu on noin suppea..
No , asiaa jatketaan myyjän kanssa, kunhan saadaan sieltä oikeat ihmiset kiinni. Voipi jopa olla että ymmärrystä löytyy siellä päässä enemmän , luulisi , sillä siellähän tuo rotisko on kasattukin.
Sen tiedän että jos siellä paikallinen huoltoliike alkaisi tekemään asiakkaille vastaavaa, ei menisi kauaa kun pihalla tai vähintään ajotien varrella olisi traktorikuormallinen haisevaa hevosen/lehmänpaskaa. Tuokin on nähty, ei tosin autokaupan alalta.
Tuohan on kaiketi alkupään 2.0 koneita , vaihtuiko 2015 Fordin1.9 ecoboostista. Voi olla että paskalaatuiset tiivisteet on vaihdettu parempiin uudemmissa koneissa, mutta kummasti tuo vika tuntui olevan Volvon huollon tiedossa jo etukäteen. Jos vuosihuollon puute olisi aiheuttanut tiivisteen hajoamisen, kait siitä olisi sanottu minulle. Tänne kirjoittelen lähinnä sen takia että jos muilla on vastaavia öljyhävikkejä niin tuossa voi olla syy ja korjauksen loppusumma. Muuten tuolla vuodolla olisi ollut mitään väliä , mutta valuu suoraan jakopäähän, liukas jakohihna voi tehdä talvipakkasilla tepposet.
Voihan toki olla että tuo 1/2v seisominen on aiheuttanut tiivisteen hajoamisen. Mut kyllä kait niitten pitäisi sekin kestää.