Futurez  Kulkukoira

Volvo Amazon 4D 122Sport Turbo

  • 735 Vastauksia
  • 251520 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2193
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122S B20 - B230FB + HX40 swap
« Vastaus #375 : 08.05.2016, 23:14:55 »
Joo se tietovisa ollut useempana vuonna meillä.. osat vaihtuu ainakin osittain aina  :D
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2193
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122S B20 - B230FB + HX40 swap
« Vastaus #376 : 01.07.2016, 14:57:53 »
Ei ole nyt muuttunut mihinkään kun ollut ajossa. Osia kuitenkin tullut hankittua. Takajarruhilppeet käsijarrua lukuunottamatta hankittu. Brembon levyt, trw:n palat. Uudet satulat. Akseli pitäisi vaihtaa leimalle kemppilukon takia. Tarvis vähän tietoa toimiiko tuo rummussa? Kuullut että hankala saada amazonissa toimimaan. Jos jollain on aikasempaa kokemusta niin neuvot otetaan vastaan :)


« Viimeksi muokattu: 01.07.2016, 14:59:35 kirjoittanut Zebe »
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2193
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122S B20 - B230FB + HX40 swap
« Vastaus #377 : 20.09.2016, 21:41:27 »
Hiljaista ollut. Kesän ajelin, kunnes sain käyttöauton kuntoon, niin Amazoni levännyt tallissa. Kävi n. 2kk takaperin pienimuotonen haaveri moottoritiellä kiihdyttäessä, n. 6000rpm kun flektin hihnapyörän laippa lähti irti vesipumpun akselista. Tästä seurasi se että rautainen flekti otti syyläriin kiinni ja upposi siihen. Syylärin alareunaan tuli 10cm viilto ja säleikköön tietysti jäljet.. Tän haaverin jälkeen ei ole oikein muuten tullut ajettua kuin katsastuksessa ja Amazon-treffeillä kävin.

Eilen kun pesin Amazonin, niin huomasin käynnistäessä ettei kone pyöri ollenkaan, muutaman starttausyrityksen jälkeen läks pyörimään. Kun moottori käynnistyi, olikin syy selkeä miksi ei pyörinyt. Näillä näkymin kansipahvi palanut, ja sylinteri täynnä jäähdytinnestettä. Viime käynnistyskerroilla muutenkin käynyt alkuun 3:lla pytyllä, ja neljäs pytty lähtenyt vasta pitkän matkaa perästä mukaan. Seuraavaksi varmaankin kansi pois. En tiedä onko tulossa vielä tänäsyksynä ajoon, vai meneekö talviunille odottelemaan tekniikanpäivitystä.

Näihin kuviin ja tunnelmiin seuraavaan kertaan.




Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Kenoviiva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon 4D 122S B20 - B230FB + HX40 swap
« Vastaus #378 : 20.09.2016, 23:02:53 »

Siinä olis tallin seinälle kelpo koristekollaasi, kellon koneisto ropellin hihanpyörän sisälle integroituna.
145 -70, 240 -89, V70 -99

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2193
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122S B20 - B230FB + HX40 swap
« Vastaus #379 : 21.09.2016, 15:01:28 »
Kyllä noi vielä löytyy tallin nurkasta :D
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2193
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122S B20 - B230FB + HX40 swap
« Vastaus #380 : 06.01.2017, 18:24:46 »
Päivitellääs tänne vaikka nyt ei ole hirveempiä taas tapahtunut.

Edellisen postauksen seurauksena kansipahvi otti itteensä.. Ilmeni sillä että alkoi välillä käymään kolmella, sitten alkoi savuttaa todella paljon, joten ei ollut paljoa vaihtoehtoja mistä johtuu. Ei sitten muuta kun auto talliin ja parisen viikkoa siinä seisoskeli niin nyppäsin kannen pois. Suurempia vaurioita ei tullut, mutta 2-pytyn mäntä oli aivan puhdas, joten sinne ne vedet on päässyt.. Tämän jälkeen taas auto seisoi koskemattomana muutaman viikon kunnes nyppäsin lopun koneen pois keulilta 25.11.



Sen jälkeen oikeestaan on taas vain seissyt, odottamassa motivaatiota taas ruveta istuttelemaan uutta tekniikkaa paikalle.

Suunnitelmissa on laittaa sähköinen jarrutehostin, kaverilla Ford Scorpio MK1, jossa tämmöinen olisi jouten. Tällä saisi sen edun, että voisi laittaa tehostimen esimerkiksi takakonttiin. Tämä kuitenkin vaatii polkimen päähän yhden pääsylinterin ja toisen tehostimen yhteyteen. Ja kun konttiin veisi tämän, niin konehuoneeseen tulisi paljon enemmän tilaa imusarjan puolelle.

Jatketaan taas kun on jotain saatu aikaiseksi.

E: Pakosarjaan tuli vedettyä Dinitrolin alumiinimaali, jolle luvataan +800 astetta kestävyydeksi. Saa nähä sitten kun tai jos saa tämän joskus käyttöön.

Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa M1kk0

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
Vs: Volvo Amazon 4D 122S B20 - B230FB + HX40 swap
« Vastaus #381 : 06.01.2017, 20:05:35 »
Suunnitelmissa on laittaa sähköinen jarrutehostin, kaverilla Ford Scorpio MK1, jossa tämmöinen olisi jouten. Tällä saisi sen edun, että voisi laittaa tehostimen esimerkiksi takakonttiin. Tämä kuitenkin vaatii polkimen päähän yhden pääsylinterin ja toisen tehostimen yhteyteen. Ja kun konttiin veisi tämän, niin konehuoneeseen tulisi paljon enemmän tilaa imusarjan puolelle.

Tässä on pari ongelmaa;
a) Jarrupoljin täytyy yhdistää tähän kontissa olevaan tehostimeen
b) Jarruvoima ei lisäänny
Selitys:
a) Tehostin on sähköhydraulinen (Teves MK2 jos oikein muistan), jossa jarrupolkimen liike aukaisee mekaanisesti hydraulisen venttiilin jolloin paineistettu öljy (paineakulta) painaa jarrupolkimen apuna pääsylinterin mäntää. Sähköä tarvitaan tähän pumpun pyörittämiseen sekä abs:n toimintaan, sillä kyseiseen tehostimeen on samaan pakettiin asennettu 3-kanavainen abs-järjestelmä. Tehostimeen sisäänmenevää tankoa siis pitää silti liikuttaa, ja jos se on kovin kaukana, voi tulla hieman epävarmuutta jarrujen toimintaan kun rakennat tankoviritelmän polkimelta konttiin.
b) Jos edellistä ongelmaa ei oteta huomioon, on ongelma se, että kummankin pääsylinterin paine on sama (koska jos et jaksa painaa kuin tietyn paineen jarrulinjaan, ei toinen samaan linjaan yhdistetty tehostettu järjestelmä lisää painetta, koska et edelleenkään jaksa painaa tätä tiettyä painetta suurempaa painetta, sillä tämä tehostetun järjestelmän paine tulee polkimen pääsylinterille). Täten jarrupaine ei voi tällä tehostinratkaisulla kasvaa siitä mitä se olisi ilman tätä tehostinratkaisua, sillä tehostimen tuottama paine siirtyisi myös tälle polkimeen yhdistetylle pääsylinterille, jolloin se tuottaa paineen ja pinta-alan mukaisen voiman jarrupolkimelle. Täten siis jarrulinjan paine ei muutu ja jarrutusteho pysyy samana. Tämän ongelman voi korvata sillä että otat koko sylinterin pois sieltä keulasta, ja vedät tangon takakonttiin tälle tehostimelle, josta sitten lähtee tehostettu jarrupaine. Tällöin jarrupaine kasvaa ja jarrutusteho paranee. Ongelmana on kuitenkin edelleen kohta a. Brake-by-wire tietenkin mahdollistaa tämän ongelman kiertämisen, mutta DIY ratkaisut tähän ovat varsin vähissä suuren vikaherkkyyden ja järjestelmän harvinaisuuden takia.

Jonkinsortin kokosähköisiä tehostimia olen nähnyt joissain USA:n mantereelta olevissa kuvissa, pienehköiltä näyttivät mutta sen kummempia tietoja ei itsellä ole. Nämäkin varmasti liittyvät jotenkin polkimen liikematkan tai poljinvoiman tunnistukseen.
« Viimeksi muokattu: 06.01.2017, 20:09:40 kirjoittanut M1kk0 »

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon 4D 122S B20 - B230FB + HX40 swap
« Vastaus #382 : 07.01.2017, 11:06:57 »
Tässäkin ongelmana ettei mahdu tehostin kunnolla konehuoneeseen?

Wheeler dealer ohjelmassa laittoivat johonkin vanhaan autoon tehostimen konehuoneen etunurkkaan. Jarrupolkimen sylinteriltä lähti putki tehostimelle jossa oli oma työsylinteri ja sieltä tehostettuna jarruille. Onnistuisiko?
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon 4D 122S B20 - B230FB + HX40 swap
« Vastaus #383 : 07.01.2017, 14:10:47 »
Tässäkin ongelmana ettei mahdu tehostin kunnolla konehuoneeseen?

Wheeler dealer ohjelmassa laittoivat johonkin vanhaan autoon tehostimen konehuoneen etunurkkaan. Jarrupolkimen sylinteriltä lähti putki tehostimelle jossa oli oma työsylinteri ja sieltä tehostettuna jarruille. Onnistuisiko?
Ainakin ford escort mk1:sessä on tommoinen putki/tehostin systeemi. http://image.nettiauto.com/extra/carimg/00/08/20/85/22/ford-escort-8208522_l_f9ef252415768e93.jpg. / http://freetechnics.fi/images/klassikot/ZVEkonehuone.jpg

Poissa moikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 785
Vs: Volvo Amazon 4D 122S B20 - B230FB + HX40 swap
« Vastaus #384 : 07.01.2017, 15:05:12 »
Olenko ihan hakoteillä mutta eikös amazonissa ole ollut myös 1-piirijarruissa tehostinta tuolleen?
940 classic
Amazon -68

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon 4D 122S B20 - B230FB + HX40 swap
« Vastaus #385 : 07.01.2017, 17:48:42 »
Olenko ihan hakoteillä mutta eikös amazonissa ole ollut myös 1-piirijarruissa tehostinta tuolleen?
Et. :) en muistanut ollenkaan tuota amazonin omaa putkea/tehostinta. Aluksi katoin, että tuo fordin putki olisi pitempi, mutta jälkeen päin näyttää molemmat yhtä pitkiltä.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Volvo Amazon 4D 122S B20 - B230FB + HX40 swap
« Vastaus #386 : 07.01.2017, 17:52:59 »
Amazonin 1-piirijarruissa on erillinen tehostin, jonka voi periaatteessa sijoittaa minne vaan. Tarvitaan vain jarruputket ja alipainelinja.

2-piirijarruissa tehostin on putken pätkässä kiinni ja mekaanisesti yhteydessä polkimeen.

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2193
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122S B20 - B230FB + HX40 swap
« Vastaus #387 : 07.01.2017, 20:26:59 »
Mulla tässä 1-piiri jarrut ja tehostin oli putkella juuri tuolla tavalla kun edellä mainittiin. Ongelmaksi tulee vain se kun joutuu päivittämään jarrut 2-piirisiksi.
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Volvo Amazon 4D 122S B20 - B230FB + HX40 swap
« Vastaus #388 : 07.01.2017, 20:39:38 »
V8 Bemarin tehostin.


Tai sitten laittaa kaksi erillistä vaikka takakonttiin :)

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2193
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122S B20 - B230FB + HX40 swap
« Vastaus #389 : 07.01.2017, 20:42:53 »
V8 Bemarin tehostin.
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Tai sitten laittaa kaksi erillistä vaikka takakonttiin :)
(Kuva poistettu lainauksesta.)


Tohon jälkimmäiseen tyyliin yhden fordin näin mihin oli käytetty juuri semmoista scorpion sähköistä tehostinta..
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo