Suunnitelmissa on laittaa sähköinen jarrutehostin, kaverilla Ford Scorpio MK1, jossa tämmöinen olisi jouten. Tällä saisi sen edun, että voisi laittaa tehostimen esimerkiksi takakonttiin. Tämä kuitenkin vaatii polkimen päähän yhden pääsylinterin ja toisen tehostimen yhteyteen. Ja kun konttiin veisi tämän, niin konehuoneeseen tulisi paljon enemmän tilaa imusarjan puolelle.
Tässä on pari ongelmaa;
a) Jarrupoljin täytyy yhdistää tähän kontissa olevaan tehostimeen
b) Jarruvoima ei lisäänny
Selitys:
a) Tehostin on sähköhydraulinen (Teves MK2 jos oikein muistan), jossa jarrupolkimen liike aukaisee mekaanisesti hydraulisen venttiilin jolloin paineistettu öljy (paineakulta) painaa jarrupolkimen apuna pääsylinterin mäntää. Sähköä tarvitaan tähän pumpun pyörittämiseen sekä abs:n toimintaan, sillä kyseiseen tehostimeen on samaan pakettiin asennettu 3-kanavainen abs-järjestelmä. Tehostimeen sisäänmenevää tankoa siis pitää silti liikuttaa, ja jos se on kovin kaukana, voi tulla hieman epävarmuutta jarrujen toimintaan kun rakennat tankoviritelmän polkimelta konttiin.
b) Jos edellistä ongelmaa ei oteta huomioon, on ongelma se, että kummankin pääsylinterin paine on sama (koska jos et jaksa painaa kuin tietyn paineen jarrulinjaan, ei toinen samaan linjaan yhdistetty tehostettu järjestelmä lisää painetta, koska et edelleenkään jaksa painaa tätä tiettyä painetta suurempaa painetta, sillä tämä tehostetun järjestelmän paine tulee polkimen pääsylinterille). Täten jarrupaine ei voi tällä tehostinratkaisulla kasvaa siitä mitä se olisi ilman tätä tehostinratkaisua, sillä tehostimen tuottama paine siirtyisi myös tälle polkimeen yhdistetylle pääsylinterille, jolloin se tuottaa paineen ja pinta-alan mukaisen voiman jarrupolkimelle. Täten siis jarrulinjan paine ei muutu ja jarrutusteho pysyy samana. Tämän ongelman voi korvata sillä että otat koko sylinterin pois sieltä keulasta, ja vedät tangon takakonttiin tälle tehostimelle, josta sitten lähtee tehostettu jarrupaine. Tällöin jarrupaine kasvaa ja jarrutusteho paranee. Ongelmana on kuitenkin edelleen kohta a. Brake-by-wire tietenkin mahdollistaa tämän ongelman kiertämisen, mutta DIY ratkaisut tähän ovat varsin vähissä suuren vikaherkkyyden ja järjestelmän harvinaisuuden takia.
Jonkinsortin kokosähköisiä tehostimia olen nähnyt joissain USA:n mantereelta olevissa kuvissa, pienehköiltä näyttivät mutta sen kummempia tietoja ei itsellä ole. Nämäkin varmasti liittyvät jotenkin polkimen liikematkan tai poljinvoiman tunnistukseen.