Autoracing  KL-varaosat

Äänestys

Tehdäänkö tästä...

GLT
107 (62.9%)
GLE
32 (18.8%)
muu, mikä
31 (18.2%)

Äänestäjiä yhteensä: 165

240 GLT -85 Tuning the Touring - Minttu

  • 404 Vastauksia
  • 174973 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mursu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1174
  • Näyttää siltä että ei hyvältä näytä
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring - Minttu
« Vastaus #330 : 21.08.2019, 15:30:21 »
hyvännäköstä touhua, itelle on kans tuota mastonin ryppymaalia osunu kohdalleen oli kiva hioa aikanaan koko mopon runko uusiksi varsinki kun se ryppymaali ei kuivu koskaan ihan kovaksi vaan se jää semmoseksi nahkeeksi  :buck2:

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring - Minttu
« Vastaus #331 : 14.10.2019, 23:03:35 »
Tilasin VP Autopartsilta muutamia osia.
Puslat laturin ja ohjaustehostimen kannakkeisiin.


Raidetangon suojakumit, uskoakseni tilasin kaksi samanlaista, mutta sainkin kaksi erilaista kumia.
Piti siis tulla ohjaustehostukselliseen malliin missä on tuo pieni reikä huohotusputkea varten.
Toinen vanhoista kumeista oli vielä jotenkuten ehyt joten putsasin sen ja asensin paikoilleen.


Aito Volvo tuote, heijastinkolmiot ovien sisäpuolelle.
Voisiko joku ottaa kuvia/kertoa mihin kohti nämä pitää liimata, etu- ja takaoviin?


Sekä vielä takalasin tiiviste ja naru lasin asentamista varten.
Takalasin pinnat kävin läpi mattopuukon terällä ulko- sekä sisäpuolelta. Sisäpuoli oli erityisen tuskainen putsata lämpövastusten takia.
Tiivisteeseen tulevia koristelistoja en saanut millään paikoilleen, jos joku tietää miten ne asennetaan, saa kertoa.
Tässä on semmoiset leveät listat, varaosa-autossa oli kapeammat mallit, voisin niitäkin koittaa paikoilleen jos ovat vielä suorahkot.


Takakonttiin sipasin kerroksen Mastonin mattamustaa siveltimellä, ennemmin puolikiiltävältä näyttää, muttei haittaa.


Takalunkka on maalattu viimekesän lopulla, pintaa ei ole hiottu/kiillotettu, nyt asennettu talvisäilytystä varten paikoilleen.


Tyyppikilpi asennettu paikoilleen.


Kaasupoljin asennettu.


Kampuran hihnapyörät hollillaan, ei mitään kiristetty koska pitää vielä asentaa hihna näiden taakse.


Tässä vaiheessa nyt.
« Viimeksi muokattu: 01.11.2019, 16:49:40 kirjoittanut Pozoy »

240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1765
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring - Minttu
« Vastaus #332 : 15.10.2019, 06:43:59 »
Tuossa näkyy tarrat jontenkuten.





Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa Mursu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1174
  • Näyttää siltä että ei hyvältä näytä
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring - Minttu
« Vastaus #333 : 16.10.2019, 01:36:14 »
kamalan näköset noi etutolppien yläpääs ruosteiset pellin palat, vois sipasta mustaksi tai korin väriin :)

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring - Minttu
« Vastaus #334 : 16.10.2019, 05:14:29 »
Kiitos v0lv0245:lle kuvista O0 ne pellin palat hoidan aikanaan, sinkitän ja keltapassivoin että näyttävät kuin alkuperäisiltä, tässä nyt on kuitenkin muutama muukin asia hoidettavana.

240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1765
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring - Minttu
« Vastaus #335 : 16.10.2019, 06:42:28 »
Ole hyvä.
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring - Minttu
« Vastaus #336 : 01.11.2019, 17:16:37 »
Oikean puolen ovet paikoillaan, vaativat vielä hienosäätöä että saa raot sopiviksi.





240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring - Minttu
« Vastaus #337 : 23.11.2019, 18:50:15 »
Minttu työnnetty tallista pihalle hupun alle talviunille.



240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring - Minttu
« Vastaus #338 : 07.06.2020, 17:38:01 »
Talviunet on takanapäin ja projetkia voisi herätellä eloon. Talven aikana on tullut tehtyä jonkin verran hankintoja.

Hankinnoista puheenollen, uudet puna-kirkkaat takalyhdyt :smitten:


Takalasin listaa yritin asentaa viime syksynä lasin asennuksen jälkeen, mutta laihoin tuloksin ja listat ottivat hieman ns. osumaa.
Nyt käänsin kumin sisään tulevaa liparetta listassa ulospäin ja asennus oli huomattavasti helpompi.
Lista asennetaan samalla periaattella kuin itse lasi ja kumi autoon, ohje vihreäkantisesta.
Kuvasta poiketen asensin vielä keskelle tulevat listanpätkät, vielä pitää kiillottaa 8)


USA-mallin etuvilkut, vaativat kustomointia että saa paikoilleen euromaskiin ja vaihdettava parkkipolttimot tavallisiksi.




Kirkkaat sivuvilkut kromisilla reunuksilla.


Suuttimien kumit + kylmäkäynnistyssuuttimelle kumi (ei kuvassa).


Lukkojen ja korin väliin tulevat tiivisteet.


Virranjakajankansi + pyörijä.


Tulpanjohdot, Bosch 0 986 356 773.


Kumi tankkilaitteen ja tankin väliin, vanha oli kova ja painunut kasaan.


87c° termostaatti.


Pohjaanlyöstikumit, ostin kummatkin uudet,
vanhoista toista ei muistaakseni ollut olemassakaan ja toinen haperossa kunnossa.


Jarruletkut, eteen kummallekin puolelle kaksi, taakse taka-akselille kaksi (yksi per jarrupiiri).


Jarruputken liittimen klipsuja kymmenen kappaletta.


Taka alatukivarren etupuslat.


Taka-akselin pitkittäisten tukivarsien puslat.


Panhard-tangon akselin päinen pusla.


Ovien ikkunoiden alalistaan tulevat kumit. Vanhat olivat kuivat kuin näkkäri, vähän kun taivutti niin *naps.
Kyseisitä listoista olen poistanut maalia maalinpoistoaineella ja ainakin omien havaintojen perusteella,
ovat listat luultavasti ruostumatonta terästä.






240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring - Minttu
« Vastaus #339 : 29.08.2020, 21:11:48 »
Heloust, päivitellääs.

Kävin ostamassa Jyväskylän Autolasilta uuden tuulilasin, tämmöinen kaksisävyinen (vihertävä+sinertävä yläreuna) maksoi 130€, "tavallinen" olisi ollut kympin halvempi.




Vanha lasi istui todella huonosti oikeassa alareunassa kuten kuva antaa vähän osviittaa,
kerkesin jo pelätä että kori olisi vetänyt itsensä kieroon niin pahasti kolarissa,
mutta uusi lasi istui paikoilleen oikein napakasti, kumpikin ovat Pilkingtonin laseja.


Etupään peltien maalausta.










Konepelti maalattu kummaltakin puolelta.




Etulokarit on myös maalattu mutta niistä ei nyt ole kuvia, vielä on maalamatta etuspoileri ja korissa on muutama maalauskohde.
Kiitokset isälleni, joka on ollut avuksi maalaushommissa minun ollessa töissä :)

Suoristin ja kiillotin tippalistat, alempi on valmis lista.




Asentelin oviin avausmekanismit (lukot vielä puuttuu), ikkunannostimet ja ikkunat.
Ovien karmien sisässä olevat kumit olivat "kappaleina" ja ehyet piti hommata.
Laitoin tänne ostoilmoituksen ja 30min myöhemmin nimimerkki 240 laittoi viestiä ja tarjosi kumeja, kiitokset hänelle kaupoista O0




Ovien lukkomekanismit asennettu.


Pitkään pohdin mikä olisi hyvä vaihtoehto tuolle pitkälle pultille, siinä kun on tämmöinen tärinänesto kumi/muovi vakiona.
Pultin paksuus on tuolta näkyvältä kohdalta 9,5mm ja kokonaispaksuus vanhalla kumilla/muovilla 10mm, eli mikään tavallinen letku ei kävisi.
Sitten mieleeni juolahti koittaa kutistesukkaa, Motonetissa oli tällaisia isoja sukkia ja nehän kävivät aika passelisti,
hieman ne ovat isohkot ja pehmeämmät kuin alkuperäiset, mutta nyt helppo vaihtaa jos kuluvat puhki.


Maalasin ja asentelin paikoilleen ovien karmeihin tulevat koristelistat.


Postin maalit ja kiillotin lasin alareunaan tulevat listat, en tiedä ovatko ne rosteriset vai jotenkin kromatut,
mutta eivät tunnu ruostuvan ja asentelin niihin uudet kumilistat.


Peilit asennettu.



240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring - Minttu
« Vastaus #340 : 30.08.2020, 08:01:05 »
Hyvän näköstä työtä. Onko sulla millanen laitteisto tuohon metallin kiillotukseen vai rätilläkö hankaat?

Tucci

  • Vieras
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring - Minttu
« Vastaus #341 : 30.08.2020, 09:54:10 »
Kuinka paksu oli uusi lasi?

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring - Minttu
« Vastaus #342 : 30.08.2020, 14:52:37 »
Hyvän näköstä työtä. Onko sulla millanen laitteisto tuohon metallin kiillotukseen vai rätilläkö hankaat?
Kiitos, kun tippalistat oli irrallaan painelin niissä olleet kuopat ja muut epätasaisuudet pensselillä, missä oli muovinen varsi, tasaista pintaa vasten, siis sisältä ulos päin. Sitten käsipelillä vesihiomapaperilla 320-2000 arkeilla hiomaan. Rosteri on kovaa metallia joten pahempia naarmuja sai jonkin aikaa hangata, mutta listoissa on sen verran paksuttaa että jonkin verran kestää, että saisi menemään puhki. Sitten hiomatahnalla ja rätillä kiilottamaan ja tämäkin käsipelillä. Ikkunan alaosaan tulevat listat puunasin vain hiomatahnalla kiiltäviksi. Varmaan voisi hommaa nopeuttaa joillakin koneilla.

Kuinka paksu oli uusi lasi?
5mm

240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 679
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring - Minttu
« Vastaus #343 : 09.09.2020, 19:36:08 »
Edelleen tosi hienoa laittamista. Uutta osaa tulee paljon. Tuo alimman listan kiillotus on hyvä kikka. Vanhemmissa malleissahan noi kaikki ikkunanlistat ovat kiiltäviä. Muistaakseni joku toinenkin foorumilainen on vuosia takaperin toteuttanut vastaavan operaation. Jollain maalinpoistoaineella sen mustan maalin saa varmaan pois ja kiillotuslaikkaa perään?
Minkä hintaiset muuten noi pohjaanlyöntikumit olivat? Muistelen että ne oli todella hinnoissaan joskus 2000 luvun alkupuolella ainakin Sinisellä ja ei niitä silloin oikein muualta tainnut saadakaan. Moni päätyi korjaamaan vanhat, kuten myös minä itse mukaan lukien.
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring - Minttu
« Vastaus #344 : 11.09.2020, 00:36:06 »
Minttu on nyt työnnetty tallin puolelle.


Takalunkan iskarit asensin paikoilleen, tai no kahdestaan isän kanssa. Iskaria piti saada painettua kasaan asennusta varten ja painettua iskaria pitämään laitettiin kaksi jykevää nippusidettä yhteen kiinni.
Iskarit saatiin paikoilleen kun oli tarpeeksi kasassa, mutta nippusiteistä jäi leikatut pätkät puristuksiin korin/luukun ja korin väliin, mutta ei niitä sieltä huomaa, toimii tärinän estona ;)


Etuovien lukot asensin paikoilleen, ulkopuolelle lukon ja korin väliin tulevat tiivisteet olivat uudet,
joten oven sisäpuolelle tulevat peltiliuskat oli melko hankala saada paikoilleen kun lukkoa piti oikein tosissaan painaa että liuskan sai työnnettyä hahloonsa.


Kattopahvi paikoillaan, sekä kauhukahvat, aurinkolipat, taustapeili ja -suojamuovi, ehjä löytyi nimimerkiltä 240 kiitos siitä O0




Ajomukavuutta lisäämään päätin asentaa lattioille STP Black Gold vaimennusmattoa, joka sitten eristää ääntä, tärinää ja lämpöä.
Hintaa tarjouksessa olleelle paketille tuli 89€, paketissa on 12 arkkia ja riittää 4,5m² asti,
nyt olen hyttiin käyttänyt kymmenen arkkia ja kaksi viimeistä laitan jonnekkin tavaratilan puolelle.
Laitoin uutta mattoa vanhojen tehtaan vaimennusten päälle. Painoahan tämä lisää pari-kolmekymmentä kiloa, mutta vastakaupaksi saa sitä mukavuutta.


Yritin saada matossa olevat logot osoittamaan samaan suuntaan, mutta muutamat kääntyivät väärään suuntaan :D




Sitten konehuoneen puolelle, imusarjaan pulttasin kaasuläpän ja tulipeltiin kaasuvaijerin (ei näy tässä kuvassa).
Virranjakajaan uusi pyörijä ja päälle uusi kansi, huohotuspöntön ja lohkon väliin uusi o-rengas.


Kanteen tilasin säätöpaloja täältä, välykset koitin saada 0,35 hollille, mutta pari venttiiliä meni hieman tiukemmalle,
johonkin 0,30 paikkeille. Ja mittaukset tein ilman venttiilin päähän tulevia vaimennuskumeja, jotka kyllä asensin myöhemmin.
Viimeisen asennuksen tein asennustahnan kanssa, siitä tuo punainen väri nokassa.


Suuttimet paikoilleen ja niihin -letkut kiinni, jotka aiemmin kesällä itse tein uusiksi sekä imusarjaan kylmäkäynnistysventtiili.
Suuttimien "kannattimien" o-renkaat vaihdoin, vanhat olivat ohuemmat ja niitä oli kaksi per kannatin.
Uusi o-rengas ei peittänyt koko uraa kannattimessa, mutta oli muuten sopiva, en tiedä sitten olivatko vanhat alkuperäiset.
Tilaamani suuttimien o-renkaat sen sijaan olivat väärät kun olivatkin LH-ruiskulle ja niissä on ilmeisesti pienemmät o-renkaat.


Uusi vesipumppu ja jakopää paikoillaan.


Sitten aloitin työn jota olen vältellyt jo jonkin aikaa, nimittäin johtosarjan asennus :buck2:
Se on muuten kasassa ja putsattu, mutta kaikki mitä kojelaudan alle tulee, on ihan levällään,
onneksi värit ovat oikein niin kaavion avulla saa kaikki vedettyä oikeille paikoilleen, mutta niiden siististi vetäminen viekin aikaa.

Edelleen tosi hienoa laittamista. Uutta osaa tulee paljon. Tuo alimman listan kiillotus on hyvä kikka. Vanhemmissa malleissahan noi kaikki ikkunanlistat ovat kiiltäviä. Muistaakseni joku toinenkin foorumilainen on vuosia takaperin toteuttanut vastaavan operaation. Jollain maalinpoistoaineella sen mustan maalin saa varmaan pois ja kiillotuslaikkaa perään?
Minkä hintaiset muuten noi pohjaanlyöntikumit olivat? Muistelen että ne oli todella hinnoissaan joskus 2000 luvun alkupuolella ainakin Sinisellä ja ei niitä silloin oikein muualta tainnut saadakaan. Moni päätyi korjaamaan vanhat, kuten myös minä itse mukaan lukien.
Kiitosta vaan, maalit lähti NitroMors maalinpoistoaineella, se alkuperäinen maali on tosi tiukassa, mutta ei sitä millään koneella voi oikein poistaa, ettei tule naarmuja. Ainetta sivelee pinnalle vaikuttamaan ja vähän ajan päästä kaapii muovilastalla pois. Mietinkin tuota kaikkien ovien listojen kiillottamista mutta siinä olisi ollut melkoisesti säihkettä :D
Pohjaanlyöntikumit tilasin täältä, hintaa näille tarvikemalleille tulee 33,87€ per kappale, Volvon tekeleet on 48,10€ per kappale. Jos vertaa hintaa vaikka puslaan, johon menisi saman verran kumia ja hieman enemmän terästä, niin ei siihen suhteutettuna tuo hinta ole kauhean korkea. Ne tosiaan hajoaa ajan myötä, joten päätin nyt laittaa kerralla uudet ja vanhoja korjaamalla saa parhaillaan keskinkertaiset. En muista onko minulla nyt toinen tarvikemalli ja toinen OEM kun tilasin kahteen kertaan, kun muistelin että minulla oli toinen vanhoista pohjaanlyöntikumeista ehjänä, mutta hajallahan sekin oli.

240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo