Samppasport  Futurez

Volvo V40 T4 käyttöauto

  • 23 Vastauksia
  • 2395 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Volvo V40 T4 käyttöauto
« : 28.08.2023, 21:58:15 »
Nonii, tehdääs tänne hitaasti päiviteltävä topikki käyttöautosta kun ilmeisesti x40fin hävinnyt?

Reilu 1,5v ollu miulla 2000vm V40 T4.
513tkm tällä hetkellä mittarissa ja joku 34tkm ajanu ite -- koneeseen pikahuolto tehty ~33tkm sitten kun bensapaineen säädin hajos ja työnti bensat imusarjaan = nestepuristus.

Silloin vaan piti nopeesti ja mahd. halvalla saada takas ajoon.
Venttiilitkin heitti vähän, mut ei muuta kun kasaan kun kyllä se sillä kulkee ja kuitenkin kansi tarkotus tehdä uusiks jossai kohtaa.
H-profiilit, rakotulkit lohkoon ym. sentää tuli sillä kertaa.

Ja jokunen tkm myöhemmin 14T ahdin antautui ja akseli solmuun kun raapi koteloa vähä reippaammin ja tilalle tuli td04h-18t (pro turbon muokkaama) kun edullisesti sain.

Mutta tällä hetkellä ohjurit aivan loppu, savuttaa ja öljyä menee paljon.
Siitä huolimatta n. 270hv/410nm etupyörillä ja vikatilaan menee hyvin herkästi ja muuta pientä kun orkkis siemems ilman softamuutoksia...mutta ihan hauska "perhefarkku" ongelmista huolimatta.



Ideana vähän siistiä koppaa, sisustaa kun kiireiltäni kerkeän ja maxxecu street tähän...960 volvoon sit maxxecu race - ja näillä näkymin joskus ens vuonna sitten tähän v40 korsetin kanssa b4204t5 lohkoon rakennan kestävän ja toimivan koneen luultavasti lensun hx42/43 ahtimen kanssa.
Ja pienenä lisähommana jos vain löydän taas osat kohtuuhintaan, niin mitsu evon voimansiirto eli nelivetoiseksi muutos jotta voimaa saa edes jotenkin asfalttiin siirrettyä.

Tyypilliseen tapaan nyt aika heikossa kuosissa kun huoltaminen jäänyt vain pakollisiin toimiin että auto kulkee.

Laittelen kuvia kun kerkeän. :)
__________________

08.09.2023







« Viimeksi muokattu: 08.09.2023, 19:24:11 kirjoittanut Juho_ »
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13517
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Volvo V40 T4 käyttöauto
« Vastaus #1 : 29.08.2023, 09:21:19 »
Huomasin tämän aiheuttavan keskustelua Facebookin ihmeellisessä maailmassa, pidähhän topici elossa niin tiedetään missä menee, ihan mielen kiintonen juttu sulla ajatuksissa.

Kyllä se X40fin on edelleen olemassa.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Volvo V40 T4 käyttöauto
« Vastaus #2 : 29.08.2023, 12:35:48 »
Sanotaan näin , että osalla on hieman erikoisia tapoja lähestyä ja sivuuttaa koko jutun pointti osoittaakseen jotain mikä ainakin miulla jäi vähän pimentoon. :D
Neliveto muutokseen ei ihme kyllä kukaan tainnut takertua ja siitä alkaa kitisemään :D

Ihan oikeastaan se ja sama mikä etuvetoinen auto on, missä alkaa olemaan suht reippaasti vääntöä aiheuttaa sen että paikoiltaan lähtö on jokseenkin haastavaa ilman sutimista mikä väkisin näkyy sit ajassa - ei niin paljoa loppunopeudessa. ::)

Takavetoisella, missä edes jollain tasolla pidon osalta toimivahko alusta, on huomattavasti helpompaa tai pikemminkin mahdollista.
Toki samalla tavalla ne takapyörätkin lähtee sutimaan jos yllättäen tulee joku +200nm lisää vääntöä kun ahdin alkaa pelaamaan.

Aamulla piti jo lisää pikahuoltoa tehdä, kun eilen illalla pakosarjan tiiviste meni oikeastaan kokonaan 1 sylinteriltä.
Mutterit oli löystyneet.. en tiedä olisiko kuparimutterit välttämättä estäneet tuota ; 25nm nuo yleensä vetänyt ja kuparimuttereilla - tässä en ollut käyttänyt kun oli loppu miulta kun koneen joskus kasasin.
 Ainakin vetää taas vähän paremmin kun ei ahdoilla työnnä pakokaasuja pakosarjan tiivisteen välistä. :buck2:

Pitää kattoa mahdollisesti ensi viikon vkloppuna jos tekis toisen kannen valmiiksi ja vaihtais tähän paikoilleen..
Tai sitten taas viikolle eteenpäin, kun pitäis jouset ainakin hommata Lensulta ja kairata bemarin venttiileille ym pientä + venttiilivälyksien säätö.

Jos vaikka vähenisi tuo savutus.. vaihtoehto B olisi vuokra-autoksi (sijaisautoksi) tuleva C5 citikka korjata ja ottaa ajoon siks aikaa että Volvoon vaihtaa kannen ja sit samoilla lämpösillä maxxecu paikoilleen + muutama tunti säätelyä.

No mutta aika näyttää mitä sitä kerkeää ja jaksaa tehdä. :idiot2:

960 koppakin oli hallin pihalle ilmestynyt , että ei varmasti tekeminen lopu omien romujen kanssa.
Siitä en tiedä yhtään saako edes talven aikana hommattua koneeseen osia/tarvikkeita, kun etukäteen vaikea tietää työtilannetta ja miten järkyttävän kallista esim. sähkö on sitten. 50snt/kwh ni voi laittaa lapun luukulle.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa JeZumi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V40 T4 käyttöauto
« Vastaus #3 : 29.08.2023, 13:42:30 »
Itsekkin pyöritellyt tuota neliveto ideaa päässä ihan huvin vuoksi. Millä reseptillä olet tuota ajatellut lähteä toteuttamaan? Varmasti evo 3 taka-apurunko joka on melko Bolt-on mutta muuten? M66 AWD laatikkoa olen itse miettinyt vaikka kulmavaihde onkin aika heikko kohta, mutta ei tietoa miten sopii evo etuapurungon kanssa. Perä sitten tietty sen mukaisesti.
Volvo S40 T4 1999 ph3-look, Volvo S60 R käyttis

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Volvo V40 T4 käyttöauto
« Vastaus #4 : 29.08.2023, 19:50:53 »
Mitsu evo3 tai 4 ensisijaisesti, jonka voimansiirto "täydellisenä" mieluiten ja olka-akselit, tolpat ym. että olisi mahdollisimman vähän palikoiden sovittelua.
Vaihteistoon Volvon kytkinkoppa hitsaamalla eli kytkinkopan vaihto.

960 on jo ihan riittävästi rakentelua, kun yksikään osa ei sovi ilman modaamista tai uuden osan valmistusta.

Eli joku keskeneräinen projekti tai sopivasti lepikkoon ajettu evo3 tai 4 mistä riittävä määrä alustan osia talteen.
Jotain custom palikkaa saattaa tulla, esim. tukivarsia että saa fiksummin säädettyä ym. mut sen näkee sitten.

Voimansiirto sais olla sellanen, että kestää rääkkiä. Ihmeen hyvin tuo m56 on kestänyt.
Yhden m56 hajottanut vaan, ja siitäkin oli ilmeisesti öljyt tullu eka pihalle tai ainakin riittävästi kun tasauspyörästön laakerit yritti leipoa kiinni - oli vähän mielenkiintoista silloisen työpaikan parkkiin yrittää peruutella kun veti ihan täysin jumiin lopulta ja moottoritiellä alkoi jo hyytymään. :D

Eipä siinä , onneks löyty kotoa toinen m56 loota , sintterilevy ja oisko ollut 850r asetelma tms + kova vauhtipyörä.. kun oli jo muutenkin kaksoismassa loppu ja triggerikehä ottanu siipeesä ku jotai oli joskus lentäny kytkinkoppaan ajossa ja tuhos kampiakselin asentotunnistimen.

Helppoa tämmöseen vaihtaa loota ym, kun silloinkin 2,5h siitä kun auton otti nosturille ja ajoi pihalle ehjällä lootalla + toisella kytkinpaketilla. 8)
Sitte kun "joskus" on nelikko, niin sit saakin kirota kun on paljon purkamista.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa JeZumi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V40 T4 käyttöauto
« Vastaus #5 : 29.08.2023, 20:04:15 »
Evo 3 kamat taakse ja 4 eteen on helpoin kombo. Evo3 kone ja laatikko ihan toisin päin kuin näissä volvoissa. Neloseen muuttivat sitten saman tyyliseksi kuin X40, tosin pakopuoli keulan puolella mutta nelosesta vaihdelaatikko ja kulmavaihde. Mitenkäs oletko katsastus puolta miettinyt ???
Volvo S40 T4 1999 ph3-look, Volvo S60 R käyttis

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Volvo V40 T4 käyttöauto
« Vastaus #6 : 29.08.2023, 21:42:44 »
Joo en tuota muistanu että evo3 oli noin - evo4 nähnyt, ja muistin että evo3 olis ollu vastaavanlainen.

Katsastus pitäis olla OK - olisin kääntäny koneen pitkittäin mutta ei ole sallittua.. silloin olis voinut tehdä bemarin osilla nelikon mut ehkä mitsun neliveto kuitenkin vähän parempi ja aavistuksen vähemmän puuhaa.

Pitkittäin oleva kone niin sais enemmän tilaa ahtimelle ym. mutta toimii se näinkin.. luultavasti konetta vähän kallistan  että tulee lisää tilaa tulipellin puolelle ja miettii öljypaluukanavat sitten kannesta sen mukaan jos kulmaa muuttaa.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2468
  • Kantti on kaunista.
Vs: Volvo V40 T4 käyttöauto
« Vastaus #7 : 30.08.2023, 17:00:54 »
No nyt. Ilmota ku alkaa alustamuutoksia tapahtumaan niin tuun kattelemaan ja ihastelemaan kun tehdään eikä meinata.

Sillo ku tuolla ajoin pajaltas kotia nii hetkellinen x40 turbokuume nousi korkeaksi, mutta onneks se laski nopeasti takas mistä alkoikin.  :D

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Volvo V40 T4 käyttöauto
« Vastaus #8 : 30.08.2023, 21:38:36 »
Juu katellaa kunha jostai nuo romut löytyy.
Siu pitäs sillo koittaa ku hyvänä päivänä(??) tuo toimii vähä paremmin et vetäiskin johonkin  :D

Sit voikin patongilla ajaa - ellen bemaria innostu kasaamaan ja korjaamaan , kun volvo on isommassa "huollossa".

Joskus oli evo4 romut myynnissä edullisesti - mut sillä hetkellä ei ollu varaa muuta ku riisipakettii suunnillee ni sai vaa todeta et sattuipa hyvin. :D

Onneks löytyy jo b4204t5 lohko+akseli ym hilppeitä niin koneen saa tehtyä hyvällä tuurilla talven aikana.
Pitää vaa korsettiaihio hommata ja sylinteriputket tähän ja 6 koneeseen.

Jos vaa mahdollista, ni teen 83mm hayabusan turbo männillä + oisko jotku ~150mm veivit olleet passelit..tai sit rb30 152.4mm mitkä b6304 oli kans.

83x89mm putket (vai oliko 89.7mm) ni jää se 3mm putkelle vahvuutta + korsetti yläpäähän tukemaan niin pitäis kaiketi olla ihan tukeva.

Mielellää mahd. kevyet romut koneeseen että on jotai toiveita pyörittää konetta "pikkuse" reippaammin ilman et iha heti lentää jotai pihalle. :idiot2:

Mut katsellaan... vaatimaton +600hv laajalla vetoalueella tarkotus ottaa et on hauska ajaa ja kehtaa esim mailille lähteä (jos niitä päiviä järjestetään vielä).
Vaikka varmasti vähempikin riittäisi mut ei näissä asioissa järjen kuulu olla läsnä.
« Viimeksi muokattu: 30.08.2023, 21:40:30 kirjoittanut Juho_ »
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa TomppaT4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
Vs: Volvo V40 T4 käyttöauto
« Vastaus #9 : 31.08.2023, 09:20:37 »
Vaikka olinkin yks niistä kenellä oli facebookissa "hieman erikoinen lähestymistapa" aiheeseen, pakko arvostaa sitä että joku kokeilee näillä tinanelosilla vielä jotain uutta - etenkin jos tuo internetlegenda evon nelivedosta toteutuu :)
Ajossa Audi A5
S40 T4 -98, V40 1.9D -03, V40 T4 -99,
S60 2.4 -02, V40 T4 -98

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Volvo V40 T4 käyttöauto
« Vastaus #10 : 31.08.2023, 12:00:28 »
Hyvä aihio tuo tinanelonen on. Perusasiat kunnossa, ei tarvitse alkaa opettelemaan alumiinin valamista.
"Pienehköt" muutokset riittää, niin se on aika vahva lohkon osalta ja kannessa riittää yllättävän hyvin potentiaalia vaikkei toki mikään Honda K20 olekkaan tai vastaava.

Eikait tuo internet legenda oo joku evon neliveto :D siinäkin vaikuttaa omat heikkoutensa olevan, mut parempi se kun Volvon oma systeemi tai vaikka bemarin nelikko.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa JeZumi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V40 T4 käyttöauto
« Vastaus #11 : 31.08.2023, 13:16:35 »
Jep, ei kyllä pitäisi ihan mahdottomuus olla nelikoksi muuttaa etenkin kun takana rungossa on jo valmiiksi reijät Evon apurungolle. Kardaanin tukilaakeria pitää hiukan pohtia ja kuinka kardaanin ja pakoputken saa samaan aikaan mahtumaan ;D
Onhan tuossa Evon nelivedossa omat heikkoutensa mutta jos ensin saa vakio evo kamat muutoskatsastettua niin voi alkaa vahvistamaan :)
Volvo S40 T4 1999 ph3-look, Volvo S60 R käyttis

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13517
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Volvo V40 T4 käyttöauto
« Vastaus #12 : 31.08.2023, 15:20:21 »
Pakoputken lämpöpellin alla on käyttämättömiä kierre reikiä tiiä vaikka se tukilaakerikin löytäs paikan
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Volvo V40 T4 käyttöauto
« Vastaus #13 : 31.08.2023, 15:59:42 »
Jep, ei kyllä pitäisi ihan mahdottomuus olla nelikoksi muuttaa etenkin kun takana rungossa on jo valmiiksi reijät Evon apurungolle. Kardaanin tukilaakeria pitää hiukan pohtia ja kuinka kardaanin ja pakoputken saa samaan aikaan mahtumaan ;D
Onhan tuossa Evon nelivedossa omat heikkoutensa mutta jos ensin saa vakio evo kamat muutoskatsastettua niin voi alkaa vahvistamaan :)
Kyllä ne sinne saa sopimaan. Joko lattiaa muokkaamalla, tai ilman.
Maavaraa en ala vähentää, niin saattaa joutua lattiaa muokkaamaa vähäsen ja oikeastaan vähän kaikkea melko varmasti.

Helmat miu pitää tuosta vaihtaa, kun edellisen jäljiltä oli osittain vähän tökerösti tehty ja en lähteny ees korjailemaan niitä kun helpommalla pääsen lopulta kun aloitan vaan alusta.

Samalla sitten pohjan laittaa muutenkin siistiks kun apurunkojen mallailee ja tekee sen mitä tuo vaatii.

Vakio romut voimansiirtoon, ja miettii sitten uudestaan muita juttuja esim. taakse lukkoa ym..kun varsinainen muutos valmis.
« Viimeksi muokattu: 31.08.2023, 16:03:01 kirjoittanut Juho_ »
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa TomppaT4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
Vs: Volvo V40 T4 käyttöauto
« Vastaus #14 : 01.09.2023, 13:21:01 »
Eikait tuo internet legenda oo joku evon neliveto :D siinäkin vaikuttaa omat heikkoutensa olevan, mut parempi se kun Volvon oma systeemi tai vaikka bemarin nelikko.

Tarkoitan internetlegendalla sitä, että tosta konversiosta on nimenomaan internetissä ollu puhetta jo liki 20 vuotta mutta vieläkään ei omaan silmään oo osunut toteutusta  :D
Ajossa Audi A5
S40 T4 -98, V40 1.9D -03, V40 T4 -99,
S60 2.4 -02, V40 T4 -98

 

Carcom Oy  Ateho