KL-varaosat  Race.fi

V70-02: apukuskin jalkatilaan vetää kylmää - korjausohje

  • 1 Vastauksia
  • 3318 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mjpelkon

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Hei,

En löytänyt pari vuotta sitten aloittamaani topicia, joten tässä uusi, josko auttaisi muitakin.
Volvolandian sivulla kyselin aikanaan samaa, eikä reseptiä löytynyt sivustoilta.

Ongelma:
Apukuskin jalkatilaan veti reilusti kylmää talvella ajaessa. Lämmityslaite toimi moitteita.
Kylmyyden huomasi -5 keleillä tai kylmemmällä säällä. Tällöin matkustamiseen tarvittiin toppahousut, villasukkaa, jne.

Ongelman selvittely:   
Sisäpistokkeen läpiviennin ja muiden läpivientien tutkiminen ei tuottanut tulosta. Sain vinkin, että jos lämmityslaitteen puhallinta on jossakin välissä räplätty, niin tuo kannattaa tarkastaa. Hansikaslokeron ja apukuskin jalkatilan "pahvien" irroituksenkaan jälkeen ei näkynyt mitään ilmiselvää. Laitoin hallissa auton lämmityslaitteen puhaltimen päälle kovalle puhallusteholle ja suuntauksen ikkunaan/vaakasuuttimiin.  Apuna oli ilmamäärämittari, joka mittasi myös ilman lämpötilaa. Mittarin avulla paljastui lämmityslaitteen puhaltimen kannen ja raitisilmakotelon välisen liitoksen reilu vuoto (yli 2l/s vuoto oli jalkojen puolella). Lisäksi pienehköä vuotoa (0,3-0,5l/s) oli raitisilmakotelon puolessa välissä olevassa liitoskohdassa.

Korjaus:
Lämmityslaitteen puhaltimen kannen irroitus raitisilmakotelosta. Leikkasin n.4 mm solukumieristeestä ohuita kaistoja ja asetin ne lämmityslaitteen kannessa olevan uran pohjalle pienellä talttaruuvimeisselillä (kannessa ei ollut tiivistettä,mutta oli jäljet avauksesta). Kansi+ puhallin takaisin ja uusi testi. Kannen vuoto käytännössä 0. Liimasin ilmastointimiesten käyttämän alumiinieristeteipin raitisilmakotelon liitoskohdan ylitse näkyviin paikkoihin (hanskalokeron irroituksella pääsee raitisilmakoteloon rajallisesti käsiksi). Uuden mittauksen perusteella vuoto poistui. Lopuksi eristin koko raitisilmakotelon näkyviltä osin n. 4mm solukumieristeellä (pitäisi vähentää raitisilmakotelon apukuskin jalkatilaan kohdistuvaa jäähdyttävää vaikutusta talvipakkasilla).

Lämminilmakanavien liitoksien tutkiminen ja korjaus:
Mittasin myös keskipaneelin takaa lähtevän vaakasuuttimien lämminilmakanavan vuodon. Tarkastelu osoitti, että kanavaliitoksen vaahtomuovi ei ollut kunnolla paikalla. Laitoin tuon paikalle ja teippasin liitoksen alumiinieristeteipillä. Tuulilasin lämminilmakanavassa oli reiluhko vuoto ilmamäärämittarin perusteella eli työnsin mittarin kärjen raitisilmakotelon vasemmalta puolelta ohitse puhaltimien ollessa päällä. Tuonne en nähnyt, eikä käsi taipunut ko. paikkaan, joten korjaus jää tulevaisuuteen. Tuulilasiin tuntuu kuitenkin tulevan ihan riittävästi lämmintäilmaa. Toki vuoto olisi mukava korjata, mutta se ei taida onnistua ilman kojelaudan kannen purkua.

Toivottavasti auttaa, jos jollakin on samoja oireita.

Poissa Hifilux

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
Allekirjoittaneen V70:ssä oli semmoista havaittavissa, että kuskin munille (mikäli mieskuljettaja  :)) ) puhalsi kylmää ilmaa kovilla pakkasilla ajon aikana. Tunnustelin ajon aikana, että mistä se oikein puhaltaa, niin siitä rattiakselin suojamuovien alapuolelta kuskin polvien välistä tuntui puhaltavan. Siihen rattiakselin suojamuovien alapuolelle jää semmoinen about 2x15 cm aukko. Liimasin siihen noin 15cm pituisen pätkän mustaa jesseteippiä, niin eipä ole sen jälkeen kassit jäätyneet, eikä kyseinen viritys näy sieltä mihinkään.

Olen entinen VW Passatin omistaja, niin musta jesseteippi on tullut sitä kautta tutuksi niin auton jalkatiloissa, kuin etupuskuria ympäröivilläkin alueilla. Passatissa teippiä meni joka syksy puoli rullaa. Tämä nyt oli onneksi ensimmäinen kerta kun Volvossa piti jesseen turvautua.
V70 1.6 DRIVe -11
ex: V70 2.5T -03, V70 2.4i -02

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron