Samppasport  Futurez

B230F lisää ruokaa?

  • 14 Vastauksia
  • 6427 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ExVolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
B230F lisää ruokaa?
« : 30.12.2011, 23:44:57 »
Mikä olisi järkevin tapa saada koneelle lisää ruokaa. Moottori on B23???:a rakennettu, porattu max. ylikokoon ja alakertaa kevennetty, kansi hierottu virtauspenkissä, nokka vaihdettu (+säädettävä nokkapyörä). Seuraavaksi olisi vielä tarkoitus vaihtaa ilmanputsari ja putkisto, mutta epäilyttää polttoaineen saanti, riittääkö vakioruisku? Jos ei riitä, niin minkälaisia vaihtoehtoja polttoaineen saannin lisäämiseksi on käytetty?
Kone on asennettu 200srj -90 B230F koppaan ja paikalla on kaikki kattivehkeen vermeet.


Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7974
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: B230F lisää ruokaa?
« Vastaus #1 : 30.12.2011, 23:51:07 »
Suuttimien pieni suurentaminen ei taida auttaa koska lambda korjaa seosta. Jos suurentaa suuttimia riittävästi / nostaa polttoaineen painetta riittävästi niin voi saada lisää ainetta koneeseen (lambdakorjauksen raja ylitetään).

Lastu on toinen vaihtoehto ja ehkä suositeltava.

Tämä on sitten pelkkä pölhö idea.

Mitenhän imm pienentäminen vaikuttaisi seokseen. Kone luulee että kuorma on suurempi ja lisää polttoainetta. Samalla se taitaa myös vähentää ennakkoa.

hevonen

  • Vieras
Vs: B230F lisää ruokaa?
« Vastaus #2 : 31.12.2011, 14:36:09 »
Jos haluaa varmistella, vähän isommat suuttimet. Optimointi ohjaukseen, eli lastu. Immu vakiona kun ei ole turbo.

Poissa ExVolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F lisää ruokaa?
« Vastaus #3 : 31.12.2011, 16:22:45 »
Jos haluaa varmistella, vähän isommat suuttimet. Optimointi ohjaukseen, eli lastu. Immu vakiona kun ei ole turbo.

Mistä ja millä perusteella suurempia suuttimia saisi hankittua? Samoin lastujuttu, mikä putiikki olisi sellainen josta asiaa kannattaisi alkaa kyselemään?

hevonen

  • Vieras
Vs: B230F lisää ruokaa?
« Vastaus #4 : 31.12.2011, 18:24:25 »
Suuttimia nyt saa melkein mistä vaan. Ehkä joku 30-50 ccm enemmän virtaavat menis korjausikkunan puitteisiin...
Lastua vapariin kyselisin tuolta http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?action=profile;u=710

Tuo lastukin melko varmasti riittää ilman suuttimien isontamista. Aukioloaikaa vähän pidennetään...

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: B230F lisää ruokaa?
« Vastaus #5 : 01.01.2012, 23:29:08 »
Suuttimien pieni suurentaminen ei taida auttaa koska lambda korjaa seosta. Jos suurentaa suuttimia riittävästi / nostaa polttoaineen painetta riittävästi niin voi saada lisää ainetta koneeseen (lambdakorjauksen raja ylitetään).

Lastu on toinen vaihtoehto ja ehkä suositeltava.

Tämä on sitten pelkkä pölhö idea.

Mitenhän imm pienentäminen vaikuttaisi seokseen. Kone luulee että kuorma on suurempi ja lisää polttoainetta. Samalla se taitaa myös vähentää ennakkoa.
Niinhän se osakuormilla korjaa, mutta syystä tai neljännestä noin 20% vakiota isommat suuttimet saa silti todella merkittävän eron B230F:n vetoon täysin vakiossakin koneessa, ja kulutus ei silti havaittavasti kasva koska tasanopeustilanteissa seos on edelleen lampaada 1. Veikkaan että tuo ruisku ei osaa skaalata kiihdytysrikastuksia suutinkoon mukaan, ja täten joku kiihdytysrikastus kasvaa suuttimia vaihtamalla. Tähän päälle joku vähän parempi nokka ja sytkälastu niin siinäpä se melkein on mitä siitä vaparina kannattaa irti hakea.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa voimavolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • Kakkosella vinoon ja kolmosella lepikkoon.
Vs: B230F lisää ruokaa?
« Vastaus #6 : 06.01.2012, 12:18:44 »
Onko kukaan koittanut, kuinka kireää nokkaa tuo lh-jet "ymmärtää"? Tarkotan tietysti nyt muita kuin volvon vakioneniä ja tilanteessa jossa viritykset käsittävät lähinnä näitä suuttimien isontamista ja/tai b-paine nosto, lastu(t), kannen lasku.. Jotain aste/nosto speksejä (+ muut "pikkuvirit" ) ja kokemuksia olis kiva tietää jos joku on koittanut.

Se on selvä että mitä kireempi nokkan niin sitä huonomminhan se alhaalta pelittää toki, mutta rupeeko tuo lh-jet sekoomaan lopullisesti. Tosta bensahommasta vielä tulee mieleen, että eikös lambdakorjaus melkein kannatais ottaa kokonaan pois käytöstä (piuha irti) vai meneekö ihan mettään? Kyse on jälleen lähinnä virtuaalivirityksestä. :hello:
« Viimeksi muokattu: 06.01.2012, 12:21:38 kirjoittanut voimavolvo »
1,5 kpl baijerin ihmeitä
240 b200f
740 b230ft

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: B230F lisää ruokaa?
« Vastaus #7 : 06.01.2012, 12:21:17 »
Onko kukaan koittanut, kuinka kireää nokkaa tuo lh-jet "ymmärtää"? Tarkotan tietysti nyt muita kuin volvon vakioneniä ja tilanteessa jossa viritykset käsittävät lähinnä näitä suuttimien isontamista ja/tai b-paine nosto, lastu(t), kannen lasku.. Se on selvä että mitä kireempi nokkan niin sitä huonomminhan se alhaalta pelittää toki, mutta rupeeko tuo lh-jet sekoomaan lopullisesti. Tosta bensahommasta vielä tulee mieleen, että eikös lambdakorjaus melkein kannatais ottaa kokonaan pois käytöstä (piuha irti) vai meneekö ihan mettään?  :hello:

Vaikka on volvon vakionenä, niin kerrottanekoon kuitenkin.
D-nokalla toimi hienosti muuten auto,  mutta tyhjäkäynnillä
satunnaisesti, yleensä kaupungissa, löi LH:n vikatilaan.
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa voimavolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • Kakkosella vinoon ja kolmosella lepikkoon.
Vs: B230F lisää ruokaa?
« Vastaus #8 : 06.01.2012, 12:23:23 »
Jaahas eli tää on jo melkein tällä selvä. Tosin auto ilmeisesti muuten vakio mitä muistelen toisesta topicista?
No katsotaan jos joku vielä valaisee.
1,5 kpl baijerin ihmeitä
240 b200f
740 b230ft

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: B230F lisää ruokaa?
« Vastaus #9 : 06.01.2012, 12:27:21 »
Jaahas eli tää on jo melkein tällä selvä. Tosin auto ilmeisesti muuten vakio mitä muistelen toisesta topicista?
No katsotaan jos joku vielä valaisee.

Oli siinä 10:5-11:0 puristuksia ( ihan tarkka jäi aina mittaamatta )
ja 38" pakoventtiilit ja kansiset:in tekemät ns. jokkiskanavat.
530-kannella.

Mutta ainahan sen LH:n voi lastuttaa.
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa voimavolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • Kakkosella vinoon ja kolmosella lepikkoon.
Vs: B230F lisää ruokaa?
« Vastaus #10 : 06.01.2012, 12:38:24 »
Kuinkahan hyvin nää ns. valmiit lastuboksit (ezk ja lh) esim. ruottista pelittää tuommosten kireempien kanssa vai pitääkö ruveta perehtymään lh-jet muokkaamiseen ja omien lastujen polttoon (tai tilata foorumilta osaavalta).  :2funny:
1,5 kpl baijerin ihmeitä
240 b200f
740 b230ft

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: B230F lisää ruokaa?
« Vastaus #11 : 06.01.2012, 13:28:22 »
Nimim. Tonilta kannattais kysästä asiasta,
josko se osais tehdä sulle lastun
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7974
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: B230F lisää ruokaa?
« Vastaus #12 : 07.01.2012, 12:59:28 »
Tosta bensahommasta vielä tulee mieleen, että eikös lambdakorjaus melkein kannatais ottaa kokonaan pois käytöstä (piuha irti) vai meneekö ihan mettään? Kyse on jälleen lähinnä virtuaalivirityksestä. :hello:

Boksi menee vikatilaan, jos ottaa liittimiä / osia pois jotka siihen kuuluu. Softasta pitäis samalla osata tehdä muutoksia. Ei ole ihan helppo homma.

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F lisää ruokaa?
« Vastaus #13 : 09.01.2012, 10:28:38 »
Boksi menee vikatilaan, jos ottaa liittimiä / osia pois jotka siihen kuuluu. Softasta pitäis samalla osata tehdä muutoksia. Ei ole ihan helppo homma.

Jos lambda -korjauksen ottaa pois ja on kaikenlaista muutosta koneessa ja bensansyötössä, pitää kartta tehdä uusiksi. Juu ei ole ihan sieltä helpoimmasta päästä. Tätä itse parhaillaan värkkäilen, kun auto nyt taas kerran liikkuu :).

Homma vaatii käytännössä Moates:n Ostrich -purkin tai vastaavan eeprom -emulaattorin, läppärin, laajakaista -lambdan, Tuner Pro RT -ohjelman (ilmainen), LH24_editor -ohjelman (tällä saa korjattua checksum:n) ja aikaa ja harrastuneisuutta opiskella moottorinohjausta.

Sinänsä lambda-korjauksen omasta lastusta saa kokonaan pois yhden tavun muutoksella ja tarkistussumman muuttamisella. Viimeisin tieto, jonka kaivoin yhdestä XDF -tiedostosta on, että lambda -korjauksen saa pois myös halutun kierrosluvun jälkeen, mutten ole itse vielä kokeillut.

Oman 561 -boksin lambda-korjauksen (tai closed loop mikä lie) osoite on 0x36B2. Tuonne arvoksi 0 ja lambda on poissa pelistä.
Osoitteessa 0x3681 olisi sitten kierrosluku, jonka jälkeen putoaa pelistä, mutten tiedä toimiiko. Oman vaparilastun arvo tuossa osoitteessa on 40 eli koko kierroslukualue ajetaan 14.7:1 seoksella tai tarkemmin sen ympärillä.
"Max limit (RPM) for when to disengage all lambda fuel feedback
40=6250
45=5500                 Some RPM estimates
50=5000
55=4500
60=4000
67=3500
74=3000
82=2500
"

Tästä keskustelusta pääsee enemmän kuin jyvälle koko hommasta:
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=227153

---
edit: Punaisella hehkuvat sanat lisätty pienenä tarkennuksena.
« Viimeksi muokattu: 12.01.2012, 09:55:40 kirjoittanut googe 2.0 »

Poissa voimavolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • Kakkosella vinoon ja kolmosella lepikkoon.
Vs: B230F lisää ruokaa?
« Vastaus #14 : 10.01.2012, 20:27:06 »
Selvä homma. Ihan mielenkiinnosta rupesin lueskelemaan noita juttuja taas. Onkos joku koittanut seossäätöä potikalla? http://www.jetronic.info/wiki/tiki-index.php?page=LH%202.4%20Mixture%20Adjustment

Onko tuosta kikka kolmosesta mihinkään vapariviritys saati turbokäytössä?
« Viimeksi muokattu: 10.01.2012, 20:34:08 kirjoittanut voimavolvo »
1,5 kpl baijerin ihmeitä
240 b200f
740 b230ft

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo