Hyvin on kottero kestänyt kasassa. Otin XC60 D5 2014 -malliin reilu 2 vuotta sitten Stage 2 -ohjelman sekä isoftloaderin. Nyt takana kohta 70tkm ohjelman kanssa illman ongelmia. Nyt auto ajettu jotain 172tkm. Mukanahan tosiaan tulee vakio-ohjelma, eco -ohjelma, stage 1 sekä stage2. Mietin itsekin, että onko tuo stage 2 (luvattiin 275hv) jopa liian raju tuohon pönttöön, mutta kattia kanssa.
Isoin muutos tosiaan oli vaihteiston toiminta, muuttui paljon miellyttävämmäksi ja kuminauhamaisuus katosi. Myös ohituksissa nyt jaksaa vetää yläkierroksillakin, eikä veto aina hyydy ennen vaihteen vaihtamista (vakiona alkoi hyytyä jo ennen 4000rpm/min, mutta stage 2 antaa sinne 4700-4800rpm/min vielä hyvän vedon). Ajattelin, että talveksi voisi aina vaihtaa vaikka stage1 ohjelman, mutta eipä ole tarvinnut. Nyt auto tuolla ohjelmalla tuntuu normille ja kun vaihtaa esim vakio ohjelman huoltoon viennin ajaksi, niin kyllähän tuo auto tuntuu olevan kuminauha taas siinä vaiheessa. Tosin mitään rakettiahan tuosta ei tullut tuolla stage 2 -ohjelmalla todellakaan. Miellyttävämpi ajaa ja ohituksissa mukavampi. Ei voi kuin suositella ajomukavuuden kannalta. Ainut sellainen välillä repivä ominaisuus on ollut vain käyttäessä adaptiivista vakkaria. Jos nopeuspyyntö on laitettu vaikka 130km/h motarilla ja joku jarruttaa edessä esim 80km/h lukemaan. Kun auto lähtee siitä taas vakkarilla kiihdyttämään 80 -> 130km/h niin voi kiihdytys olla välillä vähän repivä/nykivä. Vaikka jossain oli mainintaa, että tämän Stage 2 -virityksen jälkeen olisi kiihtyvyys sellaista, että voisi mennä auto paremmin kuin vaikka BMW:n 530d tai Audin esim A6 3.0 tdi mallit. Totuus on se kyllä, että ainakin XC60 -mallin kohdalla tuollainen perus A6 3.0 tdi esim 230hv koneella näyttää sulle perävalot... Tuo geartronic pitää siitä tehokkaasti huolen.