Futurez  Kulkukoira

855 10V "Biltema tuning"

  • 302 Vastauksia
  • 113285 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #75 : 22.01.2017, 14:54:19 »
Olikohan taas jälleen MOBILISTI -lehti, jossa oli 6-7 vuotta sitten "vinkki" pienlentokoneen talvisäilytykseen.
60w hehkulamppu keskelle matkustamoa palamaan ja jokaiseen jalkatilaan "kosteuspallo". En ole päässyt testaamaan, toimisiko tuo, mutta hehkulamppuhan säteilee melkopaljon lämpöä (periaatteessa riittää, että katoo/auton yläosat ovat 2-3°C lämpimämmät kuin lattia, niin pikkuhiljaa kosteus siirtyy lattianrajaan).

Luulisi tuota lämppäriä tukevan hiukan myös kojelauta muoveineen ja keskikonsoleineen.

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #76 : 22.01.2017, 22:06:39 »
Melkein tekisi mieli väittää, että kojelauta ei kyllä tue tuota lämppäripakettia, mutta palaan asiaan kun saan sen työn alle, ehkä ensi viikonloppuna. Hehkulamppu olisikin hieno, siinä olisi ohikulkijoilla ihmettelemistä pimeään aikaan :P Luulisi, että ihan perinteinen pakkasvahtikin ajaisi saman asian, tosin työvalo pitäisi sitten olla erikseen ;)

Meinasin jo ruveta laittamaan jarrupakettia paikoilleen, mutta huomasin pari epäkohtaa. Siirtyi sitten sekin ensi viikonlopulle.

Ahtaassa nurkassa oli vielä yksi reikä tukkimatta, samassa kohdassa kuin vänkärin puolella sisähaaroituksen läpivienti. Vähän aikaa piti miettiä, että mikä siihen oikein tulee. Löysin autotallin ullakolta sopivan näköisen palikan, ja siihenhän se upposi.



Tuota haitariputkea on enemmänkin, mutta tungin kaiken kabiinin puolelle, kun en tuolle läpiviennille nyt keksinyt oikein käyttöä. Poissa silmistä, poissa mielestä. (Konepellin avausvaijeri siitä kulkee oletuksena, mutta minun autooni ei moisia turhakkeita tule!). Vähän epäselväksi jäi, mitä tuon kumipalikan parista muusta avatusta rööristä on joskus kulkenut, ehkä se selviää jossakin vaiheessa ikävällä tavalla :( (avoimiin reikiin laitoin tähänkin pultit tukkeeksi).

Edit: Taitaa ainakin vakionopeussäätimeen liittyvä alipainelinja tuosta kulkea myös.

Toinen epäkohta oli vedenpoistoletkun huono istuvuus tuulilasin alapuolisen kaukalon valumareikään. Löysin o-renkaan rippeet "sopivasta" kohdasta konehuoneesta, mistä päättelin sellaisen tuohon kuuluvan. Ostin motonetin sarjan ja siitä sitten sovittelemaan:





Varsin hyvin istui paikalleen rengas, jonka sisähalkaisija on 28 mm ja paksuus 3.5 mm. Tuleepa vedet hallitusti alas eikä vahingossakaan pärski ympäri konehuonetta. Vedenpoisto on ihan näppärästi toteutettu, omat poistoletkut on molemmilla puolilla autoa sekä tuulilasin alapuolisessa "metallikaukalossa" (kuuluu korirakenteeseen), että sen päälle ruuvatussa muovikaukalossa. Tuppaa vaan olemaan täynnä maatuneita lehtiä ja neulasia nuo letkut, kuten putsatessa niitä sain huomata.

Idea ehkä erottuu tuosta kuvasta:



Iskaritolpan takaa lähtee alas toinen letku, toinen on melko keskellä kuvaa nippusiteellä kiristettynä muovikaukalon yhteeseen.
« Viimeksi muokattu: 02.02.2017, 01:20:13 kirjoittanut dneproshin »

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5995
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #77 : 22.01.2017, 22:32:40 »
Ällistyttävä projekti tämä kun korjataan samalla Volvon tekemiä mokia! Aitoon kasipätkätunnelmaan pääsee sitten kojelaudan laitettuaan sillä kun hanskalokero on jumissa ja kojelaudasta kuuluu paukahduksia pakkasella!
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #78 : 22.01.2017, 23:13:13 »
No jaa, paremminkin oikaistaan missä pystytään, "vain halvin on kylliksi hyvä" ja mennään sieltä missä aitaa ei ole ollenkaan... Kun ite tekee niin tulee mitä sattuu tulemaan. Mutta, mennään huollettavuus edellä ja tässä kokonaisuudessa ei pienet kojelaudan natinat haittaa, kunhan nyt saisi joskus edes valmiiksi jotain  :P Joku mesefoorumilla valitteli suurinpiirtein liikenneympyröiden olevan yhtä h*lvettiä, kun ohjausakselin läpivientikumi on rikki ja päästää moottoriääniä kabiiniin rattia pyöritellessä. Itelle lähinnä positiivinen puoli ja mukava tunnelmanluoja jos vähän venttiilikoneiston raksutusta ja pakosarjan miellyttävää porinaa saa kuunnella :) Ei tässä mitään hienohelmoja olla ;)

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #79 : 29.01.2017, 15:55:50 »
Menipä eilen tovi jos toinenkin "jarrupaketin" parissa ja vähän joutui jo miettimään, miten kaiken saa tuonne mahtumaan:







Mielestäni "hauska" yksityiskohta on hydrauliyksikön ilmausruuvi, joka sijaitsee sen _taka_puolella, eli osoittaa kohti tulipeltiä. Ite en kyllä osaa sanoa, miten siihen voisi päästä käsiksi kaiken rojun ollessa paikoillaan.

Vanhan legendan mukaan Volvo 240:n tuotantolinjalla ensimmäinen osa on lämppärin puhallin, jonka ympärille auto kasataan. 850-mallin tapauksessa ko. osa lienee jarrutehostin, jonka kiinnitys aiheutti minullekin harmaita hiuksia. Kiinnitysruuvit näkyvät kyllä, mutta ei niihin pääse käsiksi mistään suunnasta:





Jouduin vielä löysäämään poljintelinettä ja siirtämään sitä hieman, jotta sain tehostimen kiinnitysmutterit kiristeltyä paikoilleen. Liikaa tilaa ei ollut siltikään. Olisipa hauska palata ajassa taaksepäin Ghentin tehtaalle -90-luvulle seuraamaan miten 8-pätkä siellä syntyy. Varmaan helpottaa kun tekee kaiken oikeassa järjestyksessä, toisin kuin minä...  ;)

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #80 : 29.01.2017, 19:23:28 »
Eilisen toinen aihe oli pissapoika. Tuollaiset osat löysin ja putsasin:



Säiliön pohjalla on lähtö takalasinpesurin pumpulle, tulppasin sen. Laitoin pumpun imuputkineen säiliöön.



Anturi koloonsa ja siivilä täyttöreikään:



Täyttöputkeen kuuluisi varmaan jonkinlainen o-rengas. Valikoimistani ei löytynyt sopivaa, mutta putkimiehen teippi ajanee asiansa:



Säiliö kiinni kahdella ruuvilla ja yhdellä mutterilla:



Konehuoneen johtosarjasta löytyi sopivat liittimet pumpulle ja anturille:



Pumpulta tulevaan letkuun laitoin suodattimen:



Suodattimen jälkeen oli alunperin joku haaroituskin, en keksinyt sille mitään käyttöä, joten yhdistin suodattimen vain konepeltiin menevään letkuun. Toinen lokasuojan klipsin väliin kiilattu letku on säiliön huohotus/ylivuotoletku.

Nestettä säiliöön, nopea testi ja hyvin ruikkii. (Vähän piti kyllä ilmaantumista avittaa irroittamalla suodattimen jälkeinen letku että sai suodattimen täyteen ensin.)


Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #81 : 30.01.2017, 17:50:37 »
Pölyinen kojelauta paikoilleen. Koko komeus tulee tässä vaiheessa kiinni jopa kahdeksalla ruuvilla.



Neljä isompaa ruuvia laitetaan konehuoneen puolelta, tai oikeammin tuosta tuulilasin alapuolisen kaukalon puolelta. Pyyhinmekanismi piti käyttää irti toisesta päästä jotta kuskin puolimmaisen ruuvin sai paikoilleen. Kuvasta erottuu kaksi hieman pallomaista torx-kantaa:



Kuskin puolelta ruuvailin jo optimistisesti koko konepellin avauskahvan rautoineen irti... Ilmeni, että siihen rautaan kuuluu ruuvata kojelauta-kokonaisuus kiinni, joten eikun itse kahva irti ja hieno valkoinen rauta takaisin (vastaava on myös vänkärin puolella):



Keskeltä alhaalta kokonaisuus tulee kiinni vaihdekepin ympärysmuoviin:



Laitoin lämmönjakoputkenkin pultilla kiinni samaan kepin ympärysmuoviin, eipähän luiskahda paikoiltaan ja kenties marginaalisesti tukee lämppärikoteloa. (Tässä vaiheessa en ainakaan keksinyt yhtään kohtaa, mistä kojelauta tulisi suoraan kiinni lämppäripakettiin, se vain lepää siinä päällä...)



Kojelaudan puoleisesta johtosarjasta tulee tuohon iso punainen liitin, pienemmät keltainen ja musta (kuvassa vielä kiepillä). Punaiselle ei ole vaikeuksia löytää vastakappaletta, muuten on vielä vähän selvityksessä nuo sähköt...



Lämppärin säätöpaneeliin tulee yksi johtokimppu kojelaudan uumenista, kaksi auton puoleisesta johtosarjasta:



Tuossahan on ihan ruhtinaallisesti tilaa:



Työmaata:



Mittaristoon tulee eloa ainakin sen verran, että ABS ja SRS palavat, myös käsijarrukahvalla voi (P)-valoa vilkutella :P Tässä vaiheessa lienee myös varsin odotettavaa, että lämppärin säätöpaneeli vilkuttelee REC ja AC OFF -valoja, säätimet kyllä toimivat sinänsä niin hyvin kuin tässä vaiheessa voi...

Vähäsen taas kuvaa ja tekstiä - käytäntö on osoittanut, että ei voi omaan muistiin luottaa näissä asioissa, siksipä näitä kuvia ja muistiinpanoja tulee laiteltua. Eikä näin digiaikakaudella maksakaan mitään niin mikäpä tässä on julkaistessa :)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #82 : 30.01.2017, 18:09:02 »
Mikä on syynä konepellin vaijerin poisjättämiseen?

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #83 : 30.01.2017, 18:52:00 »
Mikä on syynä konepellin vaijerin poisjättämiseen?

"Biltema tuning"





Muitakin vastaavia "hyviä ideoita" tarkoitus laitella, Biltemasta ensisijaisesti mutta ehkä Motonettikin tai jopa ebay menettelee..  ;)

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #84 : 31.01.2017, 17:28:29 »
Asensin työmaaradion, hyvin kuuluu (siitä yhdestä kaiuttimesta mikä autoon vielä jäi paikoilleen...). Soitinhan aloitti elämänsä vuonna 2005 Renault Cliossa, joka oli ensimmäinen autoni. Saa jatkaa niin kauan kuin suinkin toimii, välttää minun vaatimattomiin äänentoistotarpeisiini ihan mallikkaasti.



Perinteiseen tapaan rammariin oli jäänyt levy, Hectorin 30 Laulua. Ei oo kyllä minun, varmaan edelliseltä autonlainaajalta jäänyt joskus.

Huikealla 7.49 euron investoinnilla vältin johtosarjan käpälöimisen (Biltema 84580).
« Viimeksi muokattu: 31.01.2017, 17:31:14 kirjoittanut dneproshin »

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #85 : 02.02.2017, 01:18:13 »
Luulisi tuota lämppäriä tukevan hiukan myös kojelauta muoveineen ja keskikonsoleineen.

Tuo hentoinen muovilevy on mielestäni viimeinen (ja yksi harvoista) osista, joka suoranaisesti kiinnittyy lämppärikoteloon:



Eipä siinä, kyllä tuo lämppäripaketti nyt tuntuu ihan tukevalta eikä heilu mihinkään, tai ainakaan niin paljoa kuin heti paketin "ripustettuani". Kaipa päällä makaava kojelauta kiristää välykset pois ja estää tuota mihinkään liikkumasta.

Katselin purkuvaiheen kuvia ja huomasin virheen. Siirsin tähän koppaan "sähkökeskuksen" kokonaisuudessaan toisesta 8-pätkästäni. Tajusin, että siitä puuttui rele numero 107, jolla on _todella_ kuvaava nimi "Overload relay (X)". Kaivelin varastosta samanlaisen "J"-leimatun palikan kuin paikoissa 105 ja 106 oli, laitoin paikoilleen ja kappas vain - sähkölasit heräsivät henkiin. Ihan loogista, koska sähkötaulun luovuttajassa oli veivi-ikkunat.






Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #86 : 05.02.2017, 11:54:05 »


Nykyisessä väärämerkkisessä käyttisautossani kaikkein ärsyttävin ominaisuus on konepellin alla piilossa olevat lasinpyyhkimet, jotka eivät mahdu nousemaan sieltä pystyyn ja jäätyvät paikoilleen, joskus myös ajon aikana >:( Siitä ärsyyntyneenä aloin sovittelemaan tähän pyyhkijöitä paikoilleen... (En kyllä muista, että 8-pätkässä olisi ongelmaa ollut pyyhkijöiden jäätymisen kanssa, mutta tässä vaiheessa ajattelin ottaa varman päälle...)

Vänkärin puoleisen sulan saa aika mukavasti nostettua korotettuun lepoasentoon. Kuskinpuoleinen alkaa ottaa ääriasennossa kiinni konepeltiin, joten sitä piti nostaa hieman maltillisemmin. Nytkin se käy pyyhkimässä a-pilaria ja menee siitä vähän ylikin, mutta mitäpä pienistä :P

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13389
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #87 : 05.02.2017, 12:30:49 »
Ei ole ongelmaa jäätymisen kanssa originaali asennossakaan, hyvin on lasi lämmin sulkien kohdalta. ainoa että pitää olla aina hyvät sulat ei mitän hinnat alkaen sulkia volvoon, mulla on paskat sulat vaikka olivat ihan uudet.

Tein XC90:ssä samoin että nostin vänkärin sulan ylemmäs... vaihdoin oikesiiin sulkiin ja sain palautettua sen normipaikalleen ja pelittää oikein hyvin siinäkin, tuppaa pitämään ääntä sulka kun on pois siitä omasta tyhjiöstään...
« Viimeksi muokattu: 05.02.2017, 13:37:16 kirjoittanut Ristus »
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #88 : 05.02.2017, 13:18:28 »
Hyvä tietää... Tulipahan tuokin kokeiltua kuitenkin - pääsen näköjään purkamaan pyyhkijät sekä muovikaukalon pois ainakin vielä yhden kerran. Kuskin jalkatilaan oli ilmestynyt jäätikkö, jostakin tuolta sähköpääkeskuksen tienoilta on vuotanut.  :'( Onpahan helppo jäljitellä vuotoja, seuraa vain jäätynyttä vanaa :buck2:

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #89 : 05.02.2017, 14:11:35 »
Konepellin takareunan tiiviste irti, niin puhaltaa konehuoneesta kuumat pyyhkijöille?

Samalla saa mahtawan öljynkäryn sisälle? >:D

 

Carcom Oy  Ateho