Kulkukoira  Proturbo

855 10V "Biltema tuning"

  • 302 Vastauksia
  • 114171 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning" - loota paikoillaan!
« Vastaus #165 : 13.07.2017, 13:52:26 »
Putsailin vähän vetareita mitä tuolta varastojen kätköistä löysin, löytyi suhteellisen ehjän oloinen kokonaisuus vänkärin puolelle:



Oli tuossakin ihan pienet välykset juuri ja juuri havaittavissa, mutta lähdetään tuolla nyt liikkeelle ja mietitään uusia niveliä joskus myöhemmin. Kuskin puolelle pitää vielä keksiä jostakin ehjät osat, nyt laitoin vain sisänivelen lootaan testailua varten:



Nesteitä koneeseen, akku paikoilleen ja käyntiin:



"Ajoin" kaikki vaihteet läpi, tuntuisi toimivan ihan hyvin ja kytkinkin irroitti. Seuraava haaste on puuttuvan vetoakselin lisäksi jarrujen etsiminen ja vähäsen epäilyttää koneen yläkerrasta tyhjäkäynnillä silloin tällöin kuuluva naputus. Ikäänkuin innostuu välillä tiheästi hakkaamaan nak-nak-nak-nak-.... ja sitten pikkuhiljaa vaimenee pois... Alkaakseen sitten taas satunnaisesti uudelleen ennemmin tai myöhemmin ???

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning" - loota paikoillaan!
« Vastaus #166 : 13.07.2017, 15:56:59 »
Nyt näyttää vahvasti siltä että romujen...



...seasta löytyi kuin löytyikin täysin ehjä kuskin puolen vetari:



:) Ulkonivel on mielestäni jopa hyvä, klappia ei tuntunut ollenkaan. Jäljelle jääneistä akseleista voinee restauroida yhden parin varalle sitten joskus talven pimeinä iltapuhteina.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning" - etujarrut
« Vastaus #167 : 13.07.2017, 21:00:17 »




Kuskinpuoleinen etujarruletku haluaa olla mutkalla :( No, laitetaan uudet letkut kun ehtii. Levyt ja satulat paloineen päivineen nappasin suoraan purkuautosta, ovat vähän mitä ovat. Kohta pääsee ehkä siirtelemään autoa omin voimin jos noista vaan alkaisi jonkinlaista jarruvoimaa löytymään, vielä en ehtinyt ilmailemaan.

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5700
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: 855 10V "Biltema tuning" - loota paikoillaan!
« Vastaus #168 : 13.07.2017, 23:20:56 »
vähäsen epäilyttää koneen yläkerrasta tyhjäkäynnillä silloin tällöin kuuluva naputus. Ikäänkuin innostuu välillä tiheästi hakkaamaan nak-nak-nak-nak-.... ja sitten pikkuhiljaa vaimenee pois... Alkaakseen sitten taas satunnaisesti uudelleen ennemmin tai myöhemmin ???
Joku hydraulisista venttiilinpainimista on lopun edellä. Hytikan männässä on takaisku mikä estää öljyn poistumisen säätömännän takaa jos öljynpaine takaiskun ulkopuolella on alhaisempi. Siis aina startissa tai kun nokka painaa venttiiliä alaspäin. Kupin öljytila on karstoittunut ajan saatossa ja säätömännän takaa karkaa öljyä nopeammin kuin paininkupin kyljessä olevasta pikkureiästä moottori ehtii öljynpaineella täyttää, venttiilinvälys siis kasvaa hetkellisesti liian suureksi ja kone naputtaa hetkellisesti :)

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning" - etujarrut
« Vastaus #169 : 14.07.2017, 00:48:11 »
Jaa jaa... No täytynee kokeilla jotakin engine flush -tyyppistä tuotetta vielä uudestaan jos alkaisi purra karstoihin... Ja noita hydepainimille tarkoitettuja lisäaineitakin löytyy markkinoilta, onkohan niistä mihinkään? Tallissa on toinenkin 10V-kansi purettuna, josko siitä tekisi uuden hatun tähän... Voiko painimia testata mitenkään irrallaan? Itse asiassa taitavat tuon irtokannen painimet olla tällä hetkellä irrallaan dieselissä uimassa, lienee ihan hyväksi mokomille :P

Vältin perusmokan eli muistin kuin muistinkin laittaa laatikkoon öljyä:





Tulipa testattua että onnistuu ilman pyörän irroittamista, kuten kuvista näkyy. 2 litraa kaatelin hiljakseen, pirulainen vaan koko ajan meinasi pikkusen lirutella täyttöaukon ohitse, ota siitä nyt selvää oliko varmasti täynnä vai ei kun tuonne ahtaaseen väliin yrität otsalampun valokeilaa satuttaa... Tarkistetaan huomenna vielä uudestaan.

Öljy oli tuota:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/590095/Castrol-Syntrans-Multivehicle-75W-90-1L-GL-34-vaihteistooljy

Joku sitä jossakin öljytopikissa taisi suositella, olisiko jopa ollut niin että tuo on samaa kuraa kuin Volvon pulloissa myytävä?

Muutenhan tämän vehkeen lootaöljyjen vaihdossa ei tainnut olla mitään ihmeempiä kikkoja, täyttö- ja tyhjennystulpat löytyvät omilta paikoiltaan, ja öljyä on sopivasti kun täyttöaukko alkaa tulvia - toisin kuin joissakin Volkkarin laatikoissa, niihin piti muistaakseni lisätä vielä senkin jälkeen joku tietty määrä öljyä pakkivaloanturin reiästä tms. Ihan hyvää suunnittelua sekin :idiot2:

Laitoin ratin paikoilleen ja kävin "päristelemässä" kuskinpaikalla hyvän aikaa, kun lapsetti ::) Täytyy sanoa että kyllä kasipätkän ajoasento ja kuskinpenkki lienevät parhaat mihin olen törmännyt, siinä jäävät muut ajamani autot kyllä selkeästi kakkoseksi. Siinä kun potkaisee kengät jalasta niin saa isompikin kaveri jalkoja oikaistua poljinten väliin. Vakkari päälle ja jalat suoraksi, mikäpä olisi parempi tapa taittaa maantiepätkää 8)

Väyrysmersu olisi muuten (onnetonta mersumaista ohjaustuntumaa lukuunottamatta) yhtä hyvä, mutta se penkki ei vaan satu minun vartalotyypille yhtään. Automaattina siinä on todella mahtavat tilat lepuutella vasenta jalkaa suorana, mutta kaasupoljin mokoma on nivelöity lattiasta eli oikeaa jalkaa ei sitten saakaan polkimen alle tungettua :( Joo, on kovat vaatimukset minulla, mutta niin ne pitää ollakin :)

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: 855 10V "Biltema tuning" - etujarrut
« Vastaus #170 : 14.07.2017, 08:24:42 »
Pakko todeta, että melkosen työmaan olet tämän kanssa tehnyt ja vielä tuo kuvien sekä dokumentaation määrä! huhhuh! -H-
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning" - se liikkuu!
« Vastaus #171 : 14.07.2017, 13:21:25 »
Järkevämpää olisi ostaa autot valmiina, mutta sittenhän ne eivät olisi itse tehtyjä S* Kuvien ylläpidosta muuten täytyy antaa iso kiitos ensin Googlelle (Picasa), ja sen rampauduttua Yahoolle (Flickr).

Äsken laskin auton alas pukeilta, pistin käyntiin, ykkösen silmään ja nostin varovasti kytkintä - sehän lähti liikkumaan eteenpäin! Ja pysähtyikin auttavasti, tällä hetkellä pelkkien etujarrujen varassa :) Ajelin vähäsen edestakaisin pihalla ja sitten takaisin talliin - tällä kertaa keula edellä, jotta pääsee takajarrujen kimppuun =>

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2464
  • Kantti on kaunista.
Vs: 855 10V "Biltema tuning" - se liikkuu!
« Vastaus #172 : 14.07.2017, 14:54:41 »
Olet ilmeisesti lomalla kun tahti on näin kova :D Voit ainankin kehua käyneesi jokaisen pultin, mutterin ja prikan läpi autosta kun sen ajoon saat. ;) O0

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6017
Vs: 855 10V "Biltema tuning" - etujarrut
« Vastaus #173 : 14.07.2017, 15:00:17 »
Jep oispa ollut tää topic jo silloin kun mulla oli identtinen auto. Ajoasento ja ohjaustuntuma oli mainio. V70n on kyllä istuimeltaan hyvä ja ei siinä väsy ajaessa
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning" - se liikkuu!
« Vastaus #174 : 14.07.2017, 15:17:19 »
Kyllä, pakko on jollakin tapaa työllistää itsensä lomalla että pysyy järki päässä :) Ihan saa sitten itteään syyttää jos/kun joku paikka pettää - onpahan sitten tämä topikki ja kuvat tukena kun alkaa miettimään että mitenhän tää nyt korjattiinkaan. Vähän tuossa mietiskelin että taidan hommata siirtokilvet pariksi päiväksi kun alkaa olla auto kuosissa, saisi ajeltua sisään sopivasti eikä tarvitsisi viedä kylmiltään katsastukseen.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning" - takajarrut
« Vastaus #175 : 15.07.2017, 01:16:56 »
Taaksekin kengät, levyt ja satulat kera palojen suoraan purkuautosta:









Taka-akselin päälle on päässyt kasvamaan viidakko :o

« Viimeksi muokattu: 15.07.2017, 01:18:35 kirjoittanut dneproshin »

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #176 : 15.07.2017, 12:37:48 »
Ulkoilutin autoa vähäsen:



Kiristelin oikeaoppisesti alatukivarret etukelkkaan pyörät maassa (rannemomenttiin), napamutterit (120 Nm + 60 astetta), pyöränpultit (n. 100 Nm) ja täyttelin renkaat (2.5 bar). Pikku koeajo metsätiellä, ihan hyvin pelitti taas. Käkkäri nappaa kiinni todella ahneesti (en kokeillut vauhdista!) ja jollakin tapaa käyttöjarrutkin pelittää... Raskaanpuoleinen on sompailla kyllä ilman tehostinta, vaikka tämä ei mikään kauhean painava auto nykystandardeilla olekaan. Öljytippa oli koneen ja laatikon välissä, kuten sanottu: inhoan stefahommia :buck2: Jos ei norona ala vuotamaan niin olkoon, kele.

Nyt maaseudun rauhaan ja pari päivää taukoa poikien kanssa mopoilun ja traktoriajeluiden merkeissä :)

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #177 : 12.11.2017, 09:16:21 »
Tämä olikin taas muutaman kuukauden tauolla - innostuin korjaamaan ja katsastamaan 745:n, jolla olen tyytyväisenä ajellut koko syksyn.

Akkua olen lataillut ja muutaman kerran käytellyt lämpimäksi, muuten on kasipätkä saanut lepäillä pihalla ihan rauhassa. Puuttuvat penkit sekä takakontin pohjalevyt laitoin paikoilleen jokin aika sitten.

Eilen iski inspiraatio ja ajelin auton talliin, josko sitä jaksaisi leimakuntoon kasata tämänkin. Laturin ja tehostimen tappelin paikoilleen, mielenkiintoinen palapeli... Sentään tukevampi kiinnitys noilla on kuin vinokoneen vastaavilla, ja itse fanitan moniurahihnoja automaattikiristimellä - ainakin näin muutaman kuukauden vinokoneen kiilahihnojen kylmäkäynnistysparkumista kuunneltuani  :P

Ilmastoinnin kompurahan jää ainakin toistaiseksi pois kokoonpanosta, joten moniurahihnaksi laitoin ilmastoimattomaan malliin tarkoitetun lyhyemmän remmin (Dayco 6PK1250).

Laturi alkoi lataamaan n. 13.8V, eikä pidä ihmeempiä ääniä, eli lienee kunnossa. Tehostimen pumppu sen sijaan vinkuu ja murisee ja ohjaus nypyttää aika rankasti - kattellaan jos tuo korjautuisi itsekseen, ilmavaivoja lie tai jotakin... Teboil Fluid S:ää pistin tehostimeen.

Ratin alle ruuvasin airbagin spiraalin, helppo homma kun muistaa keskittää sen ensin. Aika hyvin tuntuu olevan liikevaraa siinä, noin 5.5 kierrosta. Ratissahan kierroksia on vain n. 3 laidasta laitaan.

Rattibagi kiinni (torx T30 -kanta on sen ruuveissa, note to self) ja purkuautosta toisenmallinen airbagien/turvavyönkiristimien ohjausboksi. Paikoillaan oli kahden turvatyynyn boksi, ja tilalle meni siis pelkän rattibagin poksauttava malli. Johtosarjakin olisi pitänyt vaihtaa, mutta laiskana näytin vain liittimelle puukkoa  ::)

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #178 : 12.11.2017, 09:59:20 »
Vänkärin jalkatilassa oli lammikko ja sisäpuhaltimen ääni oli kovin vetinen, joten nappasin sen irti. Tilaa ko. operaatiolle on 850:ssä mainiosti:





Vettähän tuolta kotelon pohjalta löytyi:



Porasin pienen vedenpoistoreiän vastaisuuden varalle - tosin olettaisin että vettä ei tuonne enää pääse kunhan korjaan tuulilasin alalistan tiivistyksen. Muistaakseni laitoin listan kiinni tuulilasiin puolihuolimattomasti jollakin butyylimassan tapaisella. Sadevesi tietysti löytää tiensä listan ohi ja raitisilmasuodattimen läpi lämppärin koteloon :(

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #179 : 12.11.2017, 10:38:26 »
Jos tehostin murisee ja "hakkuuttaa"/nypyttää, niin ilmaa. Laidasta laitaan kääntelyä ja ääripäässä hetken stoppi aina, niin loppuu sitten kun loppuu.

 

Carcom Oy  Ateho