Proturbo  Autodiagnoosi

Volvo 960 mkII üllapito muistelmat

  • 315 Vastauksia
  • 76472 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #120 : 01.03.2016, 23:28:38 »
Täytyy käydä pyörähtämässä, hinta on sopiva :) Nuo nyt paikallaan olevat tikut, ei liene kovinkaan vanhat, mutta molemmissa väljää. Toisessa yläpää ja toisessa alapää ::)

nuo vakaajan puslat onkin sitten ihan loppu, en kyllä uusia kiinnikkeitä osta, putsailen vanhat. Pitäisi sitten olla kunnossa, näiltä osin.

Biliassa maksaa n.46€ korjaussarja 272991 eli koiranluu+mutterit(=Lemförder sinisessä paketissa)

Täytyy huomenna hakea HD:t, saa kaksi yhden hinnalla :)

Edit: nyt on tilattu osia ympäri maailmaa. Koiranluut noudettavaksi motonetista, niin ei tarvitse jonotella  :) Englannista 23mm vakaajan polypuslat(25,57€ toimituksineen) ja ameriikasta vaijeriliittimiä 5kpl(16,67€ toimituksineen). Niin ja Saksasta kaikki käsijarruvaijerit(polarparts/ebay 57€ toimituksineen)

Edit: Eipä ollutkaan motonetissa HD luita, saavat kaivella tilauksen kasaan, eipä tässä kiire ole. Varsinkaan kun ei ollutkaan 23mm pusliakaan hyllyssä :D Saavat sielläkin nakertaa, noitahan on kuitenkin 25mm asti valmistajalla.
« Viimeksi muokattu: 03.03.2016, 15:10:01 kirjoittanut Orlov »

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #121 : 09.03.2016, 06:11:21 »
Käsijarruvaijerit saapuivat, ihan hyvältä tavaralta vaikuttaa. Vaijerin kumisuojat saattaa olla heikoin lenkki, täytyy ainakin tipalla liimaa varmistaa paikallaan pysyminen. Jotain "rasvaakin" taidan sipasta, liukuu herkemmin. Ei mitään paskankerääjä salvaa, mutta jotain millä saa kitkan pois vaijerin päällysteen ja kumin välistä?
Puslien mukana tulikin silikonirasvaa, joten sitä kitkan poistoon.

Vaijerit on päällystetty asiallisesti, joten hintansa väärti setti ihan varmasti.

"Yhdisteet" ovat vasta matkalla, joten en tiedä sopiiko ne noihin klosseihin(tai siihen mikä on sentään autossa vielä ehjänä)?
Lukkotappikin pitää keksiä, että saa yhdistettyä oikeanpuoleisen vaijerin, etuvaijeriin. Lienee löytyy mätänetin venetarvikehyllystä.u
Kumma ettei niitä saa näihin(lukkotappia ja yhdistettä) tämmöisiin setteihin laitettua mukaan ::)

Royal Fail kuljettaa puslia jossain, mitään seurantaahan niihin ei saanut, viikossa ne on yleensä ilmaantunut luukusta. Toivotaan sitä tälläkin kerralla.

DING :)



Näissä onkin rihlat sisässä, sinne töötätään silikonirasvaa. Eli pitävät vakaajan vain asennossa, mutta eivät tarraa kiinni, ikäänkuin liukulaakerina toimivat.
Nyt tulee nättiä, kun on sinistä detaljia koiranluissa ja siniset puslat :D
« Viimeksi muokattu: 11.03.2016, 05:00:44 kirjoittanut Orlov »

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #122 : 10.03.2016, 21:01:47 »
Ehdin käydä koppaamassa koiranluut, ihan jämäkän oloiset, muhkummat. Pitää vielä vilkasta, onko sinne rasvat laitettu :)



Ameriikan lähetyskin on saapunut, Suomeen, jos ne vaikka huomenna saisi kouraan? Pääsis kokeilemaan miten ne passaa vaijerin mollukkaan.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #123 : 12.03.2016, 19:12:47 »
Vakaajantangot ja -puslat kävin vaihtamassa, hifistelyyn ei mielenkiinto piisannut :) Putsailin vain kunnolla puslan kiinnikkeiden osat ja löin rasvat pesään.


Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #124 : 14.03.2016, 20:30:05 »
Cleviksen kävin hakemassa, tällä tulee oikeanpuoleinen vaijeri kiinni etuvaijeriin.
Originaali on 6x14mm, tämä tais olla 6x15 :)



Näin


<- oikea takapyörä, vasen takapyörä ->

AC delcon vaijerikiinnikkeetkin tulivat, niistä sitten operaation yhteydessä lisää.
Paikalleen sipastuna

« Viimeksi muokattu: 26.03.2016, 01:50:11 kirjoittanut Orlov »

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #125 : 17.03.2016, 21:39:03 »
Tallilla senverran pyörähdetty, että sai lasinpesurin suuttimet vaihdettua. Pumpun paine piisaa, mutta viuhka on juuri ja juuri pyyhkijöiden yläpuolella.

Melkoisesti joutuu suuttimen runkoa viilaamaan, jotta saa viuhkan suunnattua ylöspäin. Varmaan vaikuttaa jo kiinnikkeisiinkin. Toisaalta tuo voisi toimia tuommoisenaan, täytyy testata ja tuumailla asiaa erilaisilla nopeuksilla.

Suuttimien maalauskaan ei tunnu huonolta idealta, melkoisesti häiritsee nuo kaksi mustaa mollukkaa konepellissä.

Siihen ei motivaatio tänään riittänyt :D

Niin ja käväsin istumassa siniselläkin, tilasin nippeliä ja nappelia, esim konepellin hälykytkimen(vajaa 15€)
Vähiin käy osat euroopassa, jenkkilästä vielä jotain löytyy. -90 luvun vollet on museoikään tulleet, lienee kohta tarvikkeidenkin valmistajat lopettavat tarjoilun.
« Viimeksi muokattu: 18.03.2016, 04:44:39 kirjoittanut Orlov »

Poissa Arska F

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 401
  • Sen ei tarvii edes kulkee, mut pysähdyttävä on...
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #126 : 18.03.2016, 07:53:08 »
Tallilla senverran pyörähdetty, että sai lasinpesurin suuttimet vaihdettua. Pumpun paine piisaa, mutta viuhka on juuri ja juuri pyyhkijöiden yläpuolella.

Melkoisesti joutuu suuttimen runkoa viilaamaan, jotta saa viuhkan suunnattua ylöspäin. Varmaan vaikuttaa jo kiinnikkeisiinkin. Toisaalta tuo voisi toimia tuommoisenaan, täytyy testata ja tuumailla asiaa erilaisilla nopeuksilla.


Kun vauhtia on esim satanen, tuossa voi käydä silleen, että litku tulee lasille "peltiä pitkin". Ilmanvastus tahtoo painaa lasille lentävää nestettä lisää alaspäin  ;)
S80II, 2.0 D4.
V70 Mk2 2,4 Classic, aut.

Entiset omat ja taloudessa pyörineet: Viis Toipotaa, kolme Hitlerinkostoo, S40 1.6 woimakoneella, V70 Mk1 2.4 ja V70 Mk3 2.5T...

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5756
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #127 : 18.03.2016, 08:06:25 »
Ellei sitten 960:n keula ole sen verran aerodynaaminen että keulasta lähtee ilma nousemaan kohti kattoa. Tällöin tuulilasilla onkin pissapojan suihkua nostava virtaus.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #128 : 18.03.2016, 08:25:05 »
Tietän tietän, ajan sentään 120tkm vuoteen. Mutta aina voi oppia uutta? En mene oletusrvolla, tuomitsen asiat vasta omalla kokemuksella :)

Olisin tämän tuominnut suoraan, mutta pidemmän lenkin kokemukset saivat aatokset toiseen suuntaan(jälkikäteen), tämähän riippuu täysin ilmavirtauksista. En pyyhkijöiden toimivuutta testannut(minulla ei mene talvessa edes säiliöllistä, tosi on, oikeasti) koska niitä tarvitaan tosi harvoin!(vrt kilometrit)
Niputin tähän siis työajot ja omat ajot, oikeasti nestettä kuluu tosi vähän! Ajan sentään pääkaupunkiseudun ruuhkaliikenteessä. Pyyhkijät ovat pääsääntöisesti sadetta varten.

En ole tätä testannut, pesurin suhteen, mutta patopaineen voima 960mkII suhteen sai miettimään.
Todennäköisesti olet oikeassa, mutta pitäähän tämä testata ;)

Koska, teoriassahan tämä ruiskii juuri sweetspotissa? Aina pyyhin jakson alussa ja keskeytymättä sen aikana? Joten siinä on aina tuoreet nesteet, ennen ja jälkeen pyyhkijän liikeradan?
« Viimeksi muokattu: 18.03.2016, 08:32:16 kirjoittanut Orlov »

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #129 : 18.03.2016, 19:50:21 »
Voi hyvät hyssykät!@talillakäsijarruvaijerinvaihto

Peeärrseestä, pitää katsoa saako huomiseksi keskiputkeen liittimen, on nimittäin kuin sementtiä! Ja tämä ihana vaijerinvaihto operaatio vaatii putken purkamisen katista taaksepäin.........

Muutenhan tämä on kakunpala, no ei oikeasti, voe helevettiläinen :D

Edit: ja tommosiahan on mätänetistä saatavilla, pistin kuriirin asialle :) Nyt kaivetaan rälläkkä esiin ja leikataan huitin vidduun moinen!



Korvaava tuote saapui

Olen räpsinyt kuvia, täytyy jonkinlainen howto väsätä, kun homma on hoidossa.
« Viimeksi muokattu: 18.03.2016, 21:22:03 kirjoittanut Orlov »

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #130 : 18.03.2016, 21:58:48 »
Eipä tietenkään ollut vaijerinpidikettä vasemmalla, no nyt on :D



Joka jo antoi periksi, pitää hakea biltemasta jarruletkun pitimiä, niin saa vaijerin pysymään paikallaan.
Melko mielenkiintoisia ääniefektejä pukkaa ajossa.

Tulee varmaan vaihdettua takaisin alkuperäiset lattapidikkeet, säätöruuvien tilalle. Ne eivät mahdu olemaan siellä(niinkuin pitäisi)
Eli näin, latat kun laittaa, ei ole ongelmia. Säätöruuvi estää levittäjän kiinnittämisen kengän runkoon.
Eli estää tuon hakasen paikallaan pysymisen.


Turha monimutkaistaa yksinkertaisia asioita :)



Kävin hakemassa vaijereiden pidikkeet, näitä siis myydään nimellä "jarruletkun kiinnike". Otin kahta mallia, joista kuvassa oikeanpuoleinen pitäs passata. Tosin vaijerissa voi olla 8mm hahlo, sitten pitää etsiä ATE:n vastaava kiinnike.
Miksiköhän ruotsalaiset on yleensä nämä Amerikan käsijarrusysteemit näihin laittanut?
Eli toispuoleiset, kun oikeanpuoliselle ei tule vetoja, ennenkuin kuskinpuoli on kiristynyt.
Toisaalta, mitä sitä miettimään, siis ennen seuraavaa katsastusta :D

JA HUOMIO! Multilink2:een EI tule KUIN jarrukilven puolelle kiinnike!! Eli 2kpl! Tässä vielä netistä lainattu kuva selvennykseksi.



Nuo kuvat, mitä Volvo käyttää käsijarrujen osalta, eivät tähän uudempaa multilinkkiin liity mitenkään!
« Viimeksi muokattu: 26.03.2016, 01:52:22 kirjoittanut Orlov »

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #131 : 20.03.2016, 18:06:47 »
Hienoa, tästä



Tähän, kun käänsin oikealta käsijarrun levittimen oikein päin




Tulipahan laitettua, huh huh
Etuvaijerin kuoressa, riitti säätövara. Eikä vaijereissa muutenkaan ole mitään ihmeellistä.
Mutta tankin pudotus, varsinkin pantojen takaisin laittaminen oli melko persiistä.

Ottamalla tankin sivusta lämpösuojan pois, niin kikkailemalla saa varmasti ilman tankin pudotusta etuvaijerin paikalleen! Suosittelen lämpimästi! :D

Hiukan pitää vielä säätää ennen jälkitarkastusta, saa odottaa huomiseen.
Nyt kaikki paukut käytetty ja motivaatio pakkasella..........

Ja interwbissähän on tietoa, näköjään oikein kuvien kera. Tästä kun katselee, helppo hommahan tuo loppupelissä on. http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=192844
« Viimeksi muokattu: 26.03.2016, 01:59:02 kirjoittanut Orlov »

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #132 : 22.03.2016, 15:37:12 »
Nyt on puhdas katsastuskortti Volvolla  :)

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #133 : 26.03.2016, 17:42:38 »
Käväsin tempasemassa käsijarrurumban, eli pistin asiat ojennukseen :) Samalla täydentävät kuvat viestiin #130

Tänne ei siis tule pidikettä mkII:ssa



Pidike, onneksi tuo kapeampi kitainen sopi



Säätöruuvit heitin kuikkaan, niistä ei ole kuin haittaa, alkuperäisillä latoilla toimii!



Albert Ainsteinin sanoin "Kaikesta pitäisi tehdä niin yksinkertaista kuin mahdollista, mutta ei yksinkertaisempaa"
« Viimeksi muokattu: 26.03.2016, 17:59:51 kirjoittanut Orlov »

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #134 : 28.03.2016, 19:55:28 »
Ohjaustehostimenöljyt käväsin huuhteluvaihtamassa, sen mitä litralla saa huuhdeltua(eli pari säiliöllistä). Oli muuten vettyneet ja likaiset öljyt :o Ziisus!
Kirkas paksu muovipussi toimi keruuastiana, toimii todella mukavasti :)

Samalla lyhentelin paluuletkusta huonon osan pois, siinä on hyvin varaa, toivottavasti sai vuodon loppumaan. Ainakin toistaiseksi näyttää pitävän.

Varmaan tulee vielä kertaalleen huuhdeltua, lienee irtoaa vielä sakkaa kiertoon.

Samalla otin hipo soittimen pois ja laittelin sc-801:sen paikalleen(ei kytketty), täytyy vielä saada sovitejohdot ja yatour yms hankittua.

Kun nyt sais ensin renkaat ja vanteet hommattua :)

Käsijarru on nyt todella hyvä!
« Viimeksi muokattu: 28.03.2016, 23:36:52 kirjoittanut Orlov »

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy