Autodiagnoosi  Carcom Oy

Volvo 960 mkII üllapito muistelmat

  • 315 Vastauksia
  • 76470 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #135 : 29.03.2016, 00:00:32 »
Kaikkihan tykkää, kun tuodaan jokin lisäaine esiin ;D

Tyrkkäsin bensan sekaan käsittelyaineen vko sitten(red line SI-1)ja nyt kulkee, aivan erimalliin. Kaasuun vastaa ihan uudella tarmolla ja märällä sutii, jopa kakkosella  :o Kaikki mitattu persedynolla! :D Vai onko Volvolla vain kevättä rinnassa? Tosin, eipä tuon lisäaineen voitelu yms ominaisuudet mene hukkaan, nostaapa se vielä nakutusrajaakin pari pykälää.

Pistän vielä laatikolle tulemaan lisäaineen, olen ennenkin käyttänyt samaa ja hyvin tuloksin. Tekee m90:stä formula vaihteiston :D On tuo gear300 kuumana liian "tahmeaa" synkkarenkaille. Näistä sitten myöhemmin.

Peräöljyjenkin vaihtoa tuossa suunnittelin, mutta mieli tekisi hieman harvempaa perävälitystä(3.91->3.54). Harvempaa näihin ei taida edes löytyä?
Mutta, kun ottaa kuskinpuolen takarenkaan pois, niin näkyy nätisti tuo tarkistusproppu, nosturilla huomasin. Joten ei se ihan toivottomassa paikassa ole :)
« Viimeksi muokattu: 29.03.2016, 14:45:51 kirjoittanut Orlov »

Poissa Tonskulii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1430
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #136 : 29.03.2016, 08:24:36 »
Tyrkkäsin bensan sekaan käsittelyaineen vko sitten(red line st1)ja nyt kulkee, aivan erimalliin. Kaasuun vastaa ihan uudella tarmolla ja märällä sutii, jopa kakkosella  :o Kaikki mitattu persedynolla! :D Vai onko Volvolla vain kevättä rinnassa? Tosin, eipä tuon lisäaineen voitelu yms ominaisuudet mene hukkaan, nostaapa se vielä nakutusrajaakin pari pykälää.

Tämänkö laitoit? Häätyypä ite kokeilla kans.. ::)
EX: 850 2.5 10V -95 10/09 - 7/10
EX: C70 2.5T -99 7/10 - 10/10
NYK: 855 2.0 T-5 10/10 -->

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #137 : 29.03.2016, 15:00:18 »
Jep, näköjään kirotusvire lipsahtanut(korjattu) :)

Kansirempan yhteydessä todetut kierrevauriot kannessa(mihin päällikansi kiristetään) hikoilevat pikkuisen öljyä, näitä vaurioita oli muistaakseni kahdessa reiässä. Joten se on pistettävä helicoilit kaikkiin reikiin. Ja se on varma, kun jonkun vastaavan koneen remppaan, niin pistän myös lohkoon helicoilit(jos ei sinne ole jo tehtaalla semmosia laiteltu?)
Pultit on M7x35
Ja tässä lista inserteista, eli siellä on jo tehtaalta insertit(mikä nyt alukoneessa on melko toivottavaa) :) elikkä nyt pitäisi tietää noista kolmesta vaihtoehdosta oikean pituinen? Ja se, mihin ihmeeseen noista muutamasta on hävinnyt ne, jos niissä nyt niitä on ollutkaan? Tuo 10,5mm insertti tuntuisi järkevimmältä, kun ei sitä tunkeutumaa oikein enempää voi olla :)

Taidan kuitenkin kokeilla 8mm kierteen tekoa ensin noille, ei viitsi koppaa noiden takia irroittaa, toivottavasti saa niin pitämään?

« Viimeksi muokattu: 30.03.2016, 03:30:32 kirjoittanut Orlov »

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #138 : 30.03.2016, 11:37:46 »
Asiantuntevaa konsultoitu, lienevät korjauksiin tarkoitettuja. No, oli miten oli, niin on ainakin asia selkeä :)

Katselin vähän näitä valmistavia firmoja, Saksalainen Böllhoff tekee monenlaista helicoilia ja mm näitä melko hienoja pakosarjan muttereita :) Noista on vw mallikin, nämä taitaa olla bemarissa käytettyjä



Melkosta detailing pornoa koneeseen :D Kuparimutteriin on istutettu helicoil,aluslevy ja paketointi.
Vw malli


Hintaa näkyy olevan 2-3€ zipale

« Viimeksi muokattu: 30.03.2016, 11:52:51 kirjoittanut Orlov »

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #139 : 31.03.2016, 21:15:54 »
Taas pyörähdetty hallilla, kässärin etuvaijerin läpivientikumi laitettu paikallee, kuka lie unohtanut sen ::) Pirusti se vain päästää ääntä sisään.

Vaihdekeppi korjattu, tai siis liikerata. Puslat oli ihan ok, mutta o-rengas puuttui. Pienestä se on tuokin kiinni! Nyt on jämäkkä :)

Pieniä asioita, joilla on iso vaikutus :o



Pistetään nyt tästäkin premium laitteesta mallailu kuvatus
« Viimeksi muokattu: 31.03.2016, 23:06:06 kirjoittanut Orlov »

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #140 : 03.04.2016, 15:37:56 »
Voimansiirto mielessä, jos jotain päivityksiä meinaa tehdä jatkossa. Jos pysyy maltillisella tasolla, niin m90 ja 1065 lienee ihan riittävät ja ennenkaikkea halvin vaihtoehto :D

Perävälitystä jos haluaa bolt on osilla päivittää, nyt on 3.91:1 rattaat(1065). Vaihtokohdat(m90H) @6800 km/h
1/2/3/4/5 ja kierrokset 100km/h

57/ 99/ 147/ 203/ 251 ja ~2600

3.73:1 type 1065

60/ 104/ 154/ 213/ 263 ja ~2500

3.54:1 type 1065

63/ 110/ 163/ 224/ 277 ja ~2400

3.31:1 type 1165(vanhempi AWD perä, johon laitetaan 1065 koppa ja laikataan kardaaniputken korvakot pois(1065 muotoon) )


68/ 117/ 173/ 240/ 296 ja ~2200

M90L/L2 1. 3.91:1(H 3.54:1) ja 2. 2.20:1(H 2.05:1) , joten L lootalla ykkösen ja kakkosen vaihtokohdat putoavat alemmas kuin taulukossa
L2 ja H2 5. 0.70:1, joten näillä laskennallinen huippunopeus kasvaa(kierrokset pienenevät 100km/h vauhdissa), taulukkoon verrattuna

Eli äkkiseltään M90L2 ja 3.31:1 perä yhdistelmä olisi melko bueno :)
« Viimeksi muokattu: 04.04.2016, 00:45:39 kirjoittanut Orlov »

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #141 : 10.04.2016, 18:43:08 »
Takajarruille kokeilin käsijarrullista satulaa, ihan vain mallailua. Satulat nyt ei mikään ongelma ole, mutta linjaukset vaijereille jne asettaa hiukan vaatimuksia.

Itse jarrulevykin on multilinkin takia profiililtaan matala, se onkin jo suurempi ongelma, mutta C30 mallin 278mm/25mm tuuletettu etulevy taitaa olla  passeli, joskin keskireikä pitäisi suurentaa 63,6->68

Tämä jarrusatula, on hyvin lähelle täydellinen mittojen ja vaijerin suuntauksen suhteen ja siihen mahtuu 25mm paksu levykin :), kun oikein putsaa kunnolla kiinnikeraudan pinnat ;) Mittasin uran ja se on 24mm, reilulla työstövaralla.
Alkuperäinen levy tuolle satulalle on 283mm, joten 2,5mm pienempi säteen pituus on melkein täydellinen.
Mäntä on 54mm, joten suhteessa etupäähän (mahdollisesti)tulevan 60mm satulan ja 305mm yhdistelmään tuo on aika passeli?

« Viimeksi muokattu: 10.04.2016, 18:53:05 kirjoittanut Orlov »

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5756
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #142 : 10.04.2016, 18:53:02 »
Jokos noita sähkökäsijarrullisia alkais olemaan niin paljon markkinoilla että sellaisen satulat saisi järkihintaan? Esim v70 mk3? ::)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #143 : 10.04.2016, 21:40:22 »
Taidetaan hyväksyä vain tyyppihyväksytyissä malleissa?
Tämä nyt vain on tämmöstä pohdiskelua :)
Vaijerisysteemin joutuu myös muuttamaan, eli molemminpuolin pitää vaijerien liikkua itsenäisesti ja samanaikaisesti.

Periaatteessa kyllä nykyinenkin systeemi voisi toimia, vaijerien pituudet(kuorineen ja heloineen) ovat oikeastaan oikean mittaiset, jopa kiinnikkeet(levittäjän) sopivat tuohon satulaan. Vetotapa vain on väärä.

Jos oikealle vaihtaa samanlaisen vaijerin, kuin vasemmalla on. Sitten lisää toisen etuvaijerin, ollaan jo melkein valmiissa systeemissä :D Tietty pitää käsijarrukahvaan laittaa toinen rissa, mutta ei tämä mitään rakettitiedettä ole :)
« Viimeksi muokattu: 10.04.2016, 21:44:02 kirjoittanut Orlov »

Poissa JoriK

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 982
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #144 : 10.04.2016, 21:57:17 »
Tuota.... Mikä sitä käsijarrua nyt vaivaa kun sitä täytyy jatkuvasti rassata  ???  ;D

Entisiä: Volvo 242 -80, Volvo 245 -82 ,Volvo 740 limousine -88, Volvo 940 -95, Volvo 940 -98, Volvo 940 -98, Volvo V70R AWD -98, Volvo V70R awd ¨laserblue¨-00,Volvo V70 D5 -05, Volvo V70 2.5T - 05, Volvo V70 D5 AWD -06, Volvo XC90 D5 AWD -07, Volvo V70 D4 AWD -13, Volvo V70 D5 AWD ¨polestar¨-15, Volvo V60 D5 AWD "polestar" -15, Volvo S80 D5 AWD Executive - 14, Volvo V70 D5 AWD summum - 14, Volvo V70 D5 AWD -10, Volvo V60 T8 AWD R-Design -20, Volvo V60 T6 AWD LR -23
Nykyään:  Volvo S80 D5 AWD Inscription -15 / Volvo XC60 D5 AWD R-Design-14 / Volvo 940 -92

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #145 : 10.04.2016, 22:24:05 »
Ei sitä vaivaa mikään, toimii oikein hyvin. Mutta kun tekee jarrupäivitys pohdiskelua, niin samalla pohdinnalla menee käsijarrukin :D

Semmoista levyä(tuuletettua) ei taakse ole saatavissa, missä voisi hyödyntää alkuperäistä systeemiä.

Sisäänpäin ei mahdu(tulee multilink vastaan) ja napa nököttää juuri siinä mihin se on laitettu. Joten levyn korkeus pitää olla, ei siis ø, melkolailla sama.



Tämä nyt vaan on tällä hetkellä paras skenaario, siinä sivussa päivittyy myös seisontajarru nykyaikaan :D
« Viimeksi muokattu: 10.04.2016, 22:34:06 kirjoittanut Orlov »

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #146 : 10.04.2016, 22:31:17 »
kannattaa miettiä tarkkaa kannattaako hyvää hylätä,monessa muussakin asiassa on menty huonompaan suuntaan vaikka on ns tätäpäivää,eihän leipäkään enää maistu leivältä. :2funny:
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #147 : 10.04.2016, 22:41:42 »
Tuota.... Mikä sitä käsijarrua nyt vaivaa kun sitä täytyy jatkuvasti rassata  ???  ;D
Samaa olen miettinyt että mikä siinä käpärissä oikeen kakistaa. Mutta nyt selkis.  :D
744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #148 : 10.04.2016, 22:51:41 »
Se on tässäkin autossa samaa vikaa kuin teidän autoissa, kokoajan pitää olla rassaamassa ;D

Vannekoko kasvaa 17":aan, niin eihän sitä pikkujarruja voi sinne jättää ::) Tosin sitä vaaraa, että ne sieltä näkyisi, ei ole :D



« Viimeksi muokattu: 10.04.2016, 23:04:47 kirjoittanut Orlov »

Poissa JoriK

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 982
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #149 : 10.04.2016, 23:15:43 »
Vannekoko kasvaa 17":aan, niin eihän sitä pikkujarruja voi sinne jättää ::)

ymmärrän  :)

Entisiä: Volvo 242 -80, Volvo 245 -82 ,Volvo 740 limousine -88, Volvo 940 -95, Volvo 940 -98, Volvo 940 -98, Volvo V70R AWD -98, Volvo V70R awd ¨laserblue¨-00,Volvo V70 D5 -05, Volvo V70 2.5T - 05, Volvo V70 D5 AWD -06, Volvo XC90 D5 AWD -07, Volvo V70 D4 AWD -13, Volvo V70 D5 AWD ¨polestar¨-15, Volvo V60 D5 AWD "polestar" -15, Volvo S80 D5 AWD Executive - 14, Volvo V70 D5 AWD summum - 14, Volvo V70 D5 AWD -10, Volvo V60 T8 AWD R-Design -20, Volvo V60 T6 AWD LR -23
Nykyään:  Volvo S80 D5 AWD Inscription -15 / Volvo XC60 D5 AWD R-Design-14 / Volvo 940 -92

 

RallyBaron  Samppasport