Kulkukoira  Proturbo

Volvo 960 mkII üllapito muistelmat

  • 315 Vastauksia
  • 75892 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1714
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #180 : 25.05.2017, 18:33:25 »
Moniurahihnan rullat vaihtelin, paikalla ollut ohjainrulla oli sama FAG mikä INAn paketissakin oli. Melkosen kulunut jo olikin!
Samoin oli kiristäjän rullan pinnat loppu, no nyt on tuore rulla. Käytin uuden rullan mukana tulleen suojan, kun on tiiviimpi kuin tuo Volvon "prikkasuoja", hyvin se rulla kiristyi ilman tuota prikkaakin.

Hihnan vaihdoin tietty myös. Vanha oli 1250, tilalle meni 1270. Semmonen käsitys olisi, että alkuperäinen volvon hihna olisi 1267? Tässä kun ei ole ilmastointia.

Pistin myös 305 etusatulat porisemaan, niin saa kaikki satulat maalattua/huollettua kerralla

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1714
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #181 : 25.05.2017, 21:00:10 »
Palataan takajarruihin, kun on kylmää faktaa ja kuvasaastetta :D

Arpa on heitetty, elikkäs näistä pitäs nyt yrittää jotain saada aikaan ::) vajaa 90€ ebayGER
Näihin nyt tuli päädyttyä, ei viitsinyt maksaa racing levyistä(rei'istä). 50€ extraa.
Ja 54mm männällä varustetut satulat, tai niiden kiinnitysraudan levyurat sopivat näihin, pikkuisen joutuu kaarta ajamaan lisää(säde on 8,5mm pidempi, kuin alkuperäisessä levyssä 283mm)


Jaguar x typen etulevyt 24x300 sopii myös, ovat milliä matalammat vielä.
« Viimeksi muokattu: 30.06.2017, 12:09:11 kirjoittanut Orlov »

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1714
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #182 : 29.05.2017, 23:38:59 »
Tuolla garagessa on mielenkiintoinen projekti. Siellä on motivaatioiltaan hieman kyseenalainen projekti, muuten oikein namukasta luettavaa.  https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=318251&p=1

Esim uusi multilink2 tulee autoon, josta liitän tähän yhden kuvan. Autoonhan on tulossa 60/70 R jarrut(ei vielä lienee suunniteltu), mutta tässä kuvassa näkyy hyvin tuo ongelma, jarrulaikan sisäänpäin viennille, koska tilaa ei vain ole. Ei ainakaan ilman pyörännavan vaihtamista, mielenkiinnolla odotan, miten tämä toteutetaan? Lisäksi kuvassa näkyy miten napa irroitetaan kun multilink2 on irrallaan, heh.
« Viimeksi muokattu: 30.06.2017, 12:09:49 kirjoittanut Orlov »

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5700
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #183 : 29.05.2017, 23:42:53 »
Linkkiä tuohon projektiin? :)

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1714
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #184 : 29.05.2017, 23:46:31 »
Ehdit, kaivelin sitä juuri :) mutta lisätty, niinkuin hyviin tapoihin kuuluu. Katsokaa vaihdelaatikko, en tiennytkään, että noita sovitteita saa aftermarkettina? Melkonen projekti rahallisesti, vaikka kaveri jo vakuutteli jossain vaiheessa rahojen tulevan omista ja iskän taskuista :) Hyvä että sponsoreita alkoi ilmaantumaan, kjäh! Yhtäkaikki, hienoa tekemistä ja arvokasta tietoa!
« Viimeksi muokattu: 29.05.2017, 23:53:21 kirjoittanut Orlov »

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1714
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #185 : 04.06.2017, 22:12:56 »
Melkolailla hukka päivitys, mutta satuloiden kanssa on painittu. Edessä 60mm ja taakse 54mm männillä. Levyt tulee olemaan, edessä 305/28 ja taakse 300/25. Nyt sitten enään kaikki :D

Huoltosarjat, työstämiset ja asettelu, melkolailla valmista :)
« Viimeksi muokattu: 30.06.2017, 12:10:16 kirjoittanut Orlov »

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1714
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #186 : 08.06.2017, 13:58:51 »
Senverran on tullut tuota nokkakannen tiivistelyä tutkisteltua, ettei tarvitse enään tutkia :D

Tuo Volvon oma "liima" on Japanissa kehitetty Volvon tinakoneille? Pitäisi liueta öljyyn, eikä aiheuta tukoksia, jos vähän lipsahtaa? Eikä ole silikonipohjainen. Kukahan tuon siellä Japanissa on kehitellyt, Yamaha? Elringin tuote ei myöskään ole silikonipohjainen, jos tuotekortista jotain ymmärsin  :D täytyy varmaan vielä tavata muutaman kerran! On muovipohjainen hartsi, tarkistettu, joten tätä ei ainakaan kannata hölvätä öljykanaviin! :D

Pitihän nämä nyt vielä käydä läpi, joten pistetään käypäset EI silikonipohjaiset tähän tuotenumeroineen yms

Loctite 510x punainen läpikuultava geeli

Elring 461.680 (afd 2018) punainen läpikuultava geeli(samaa tavaraa kuin loctite 510, mutta halvempi)
Itse otin tätä, kun samasta paikasta sain tulpankaivojen tiivisteet. Nekin Elringin (393830)
MVQ eli silikoni, mitat 50,2IDx54,2OD.

Reinz 70-24571-20 (reinzoplast) sininen läpikuultava geeli(PU pohjainen) halvin
Hetkellinen lämmönkesto 300C

Opel/GM 1503170 vihreä läpikuultava geeli.   edullinen
Lienee Elringin afd 2000 eli joku loctite tämäkin, 573?
Ero punaiseen, hieman pienempi maksimi täyttö/rako 0,3 vs 0,5. Punaisella hetkellinen lämmönkesto 180C (jatkuva 150C)ja vihreällä 150C(jatkuva)
« Viimeksi muokattu: 09.06.2017, 05:03:41 kirjoittanut Orlov »

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1714
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #187 : 10.06.2017, 17:59:27 »
Pintasulkua rupesin hivelemään näihin, ajattelin ensin kulta/sinistä yhdistelmää, eipä ollut sinistä biltemassa. Joten länget kullalla ja satulat hopealla.

Nämähän ei Canopuksien takaa näy, niin voi vähän villiintyä :D Pääasia että pysyisivät siisteinä! Ainakin kaikkien taiteensääntöjen mukaan on yritetty mennä. Täytyy vielä tiivisteet tilata satuloihin.


Lisäys: olkoonkin, että melko toimivaa tavaraa on tämä Bilteman alkydimaali, niin ei minua ole kyllä pensselin varteen luotu! Sanoisin, että purkki riittää etu-takapäähän ja vielä moneen muuhunkin. Ei ole minulle luotu näitä hieromiseen liittyviä asioita! :D noh, maalattu on, seuraavat kuvat kun saan vaihdettua tiivisteet yms.
Edit: nyt sitten vain tiivisteet etc
« Viimeksi muokattu: 30.06.2017, 12:11:18 kirjoittanut Orlov »

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1714
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #188 : 17.06.2017, 17:49:49 »
Joopajoo, hiukan budjettia laskeskelin. Eipä sitä mitään ilmaiseksi saa, edes jarruremonttia. On tilattu korjaussarjat satuloihin, takasatuloihin siksi, että käyttöneste vaihtuu(näissä muuten on 4+ tehtaalta, itse laitan Motulin parasta, puhutaan kuitenkin korkeintaan 20€ sijoituksesta) ja kumilaatu senmyötä. Etusatuloihin siksi, etten jaksa hieroa pois tuota kuparirasvaa liukujen kupeista, eikä uudet tiivisteet muutenkaan ole pahasta :)
Älkää helvetissä laittako kuparirasvaa liukuihin! Parempi olis kun ei sitä olis missään jarruosissa!! On siinä hilkulla, ettei tarvitse tappeja vaihtaa, yritän vielä vesihionnalla pelastaa nuo vanhat.

Se budjetti oli koko roskalle 500€, jossa ollaan hyvin pysytty, mukana myös uudet letkut, enkä nyt puhu kesäkumista. Nyt näyttää hiukan huonolle, kun pitäs vielä jarrukilvetkin päivittää :-\

Xc90 takajarrukilvet ovat melkolailla hintavia, käytettynäkin ja pitäs keksiä jotain keksiä sarjassa
300mm-> ~305mm taakse, jotkut vanhanmalliset etupään kilvet kelpais oikein hyvin, kun joutuu kuitenkin soveltamaan, kun en halua kakkendaalia napaan(pyörän)

Onko jollain viisaammalta ideoita?
« Viimeksi muokattu: 17.06.2017, 17:58:08 kirjoittanut Orlov »

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1714
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #189 : 20.06.2017, 16:31:16 »
Hahaa :) s60/80/v70 takajarrukilvet saa kyllä sopimaan, ihan nätisti menee 300mm levy noihin. Näistä ne sitten tehdään.
Tarkoitus on ottaa pohjat alkuperäisistä jarrukilvistä ja liittää ne näihin uudempiin, niin kiinnitys säilyy alkuperäisenä. Ja joku aukko jättää taaksepäin, sen näkee sitten?

Ja levytkin on valmiit eli työstetty :)


Tuli samalla mittailtua etujarrukilpiä sieltä hyllystä, melkein sanoisin eteen menevän 320mm levyn tuolla vakio jarrukilvellä, täytyy vielä katsoa, mihin Volvoon ne oikein oli(takavetoon kuitenkin)?

Tiivisteet/korjaussarjat tulee vasta ensivkolla, joten satuloiden kunnostelut jää kyllä heinäkuun loppupuolelle, ym värkkääminen auton parissa.
« Viimeksi muokattu: 30.06.2017, 12:12:02 kirjoittanut Orlov »

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1714
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #190 : 21.06.2017, 19:13:46 »
Pitihän se vielä näitä räplätä :P Piti vielä mittoja ja tilaa tarkastella, kun eivät aikaisemmin ole osat kohdanneet toisiaan, paitsi omassa päässä :D Ei paljoa tarvitse hieroa, jonkinverran kuitenkin.

Kiinnitysrautahan makaa kuvissa levyn päällä, joten palat nousee muutaman millin ulkokehän suuntaan.

« Viimeksi muokattu: 06.07.2017, 13:06:29 kirjoittanut Orlov »

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1714
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #191 : 29.06.2017, 13:13:15 »
Muistilappu: Jos tarvitsee takajarruille lisää painetta, niin 25bar->35bar stepup onnistuu 945/855, sekä v90(-98) paineensäätimen vaihdolla. Sedaneissa ja 965:ssa on 25bar rajoitin.

Tiivistesarjat satuloihin saapuivat, niin pääsee vkonloppuna leipomaan. Pitää vain hakea pötkö punasta rasvaa, niin saa kunnon rasvat käsijarrusatuloiden mekanismeihin.

Kaippa se on samalla käytettävä etusatulaa irti, jotta saa katsottua, miten S60 kiinnitysrauta asemoituu 305/28 levyn kanssa? Jos kovin poikkeaa/tai ei mahdu alkuperäiseen kiinnityslinjaan(teoriassa pitäisi mahtua), niin se on sitten suoraan 336/30 kokoon. Tosin täytyy mitata mahtuuko ne Canopuksien sisälle?

Poissa Tico

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 378
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #192 : 29.06.2017, 13:32:26 »
Kaippa se on samalla käytettävä etusatulaa irti, jotta saa katsottua, miten S60 kiinnitysrauta asemoituu 305/28 levyn kanssa? Jos kovin poikkeaa/tai ei mahdu alkuperäiseen kiinnityslinjaan(teoriassa pitäisi mahtua), niin se on sitten suoraan 336/30 kokoon. Tosin täytyy mitata mahtuuko ne Canopuksien sisälle?

S80T6 satula taitaa olla samanlainen. Sovittelin niitä irtonapaan tässä taannoin. Adapteripalikan vaatii. Toinen kiinnityspultti käy, mutta toiseen tarvitsee adapterin. XC90 levyt ja S80T6 eivät mahtuneet Canopuksien sisään. Vaatii 18" vanteen tai kevyempikehäisen seiskatoistasen.

Edit: Naapurimaan Motronic-velho ratkaisi asian näin: https://www.garaget.org/?car=100532&image=1136408 korvake poikki ja hitsaamalla kamaa väliin. En ehkä itse tekisi. Valuraudan hitsaaminen on hieman huono idea.
« Viimeksi muokattu: 29.06.2017, 13:36:20 kirjoittanut Tico »
960 -95 D5252T+ AW30/43
960 -96 B6284T + 722.643

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1714
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #193 : 29.06.2017, 13:51:48 »
Adapterin tietty vaatii, kun jako on suurempi kiinnitysraudassa. Täytyy käyttää kiinni ja mitata ihan livenä, mitä sinne oikein mahtuu? Kesärenkaat kyllä vaihtuu 18"kokoon(BBS RS 763) ;) , mutta Canopukset olis kiva pitää talvivanteina :)

Edit: no olipas ratkaisu velholta :idiot2:
« Viimeksi muokattu: 30.06.2017, 03:52:14 kirjoittanut Orlov »

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1714
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #194 : 30.06.2017, 12:06:14 »
Kuvaämpärihän rupes oikein riehumaan :D vain 399$ vuosi :2funny:

Täytyy hetki miettiä.......jooei ;D

 

Proturbo  Autodiagnoosi