Kulkukoira  Proturbo

TAK: Volvo 960 T6 Twincharger

  • 447 Vastauksia
  • 145005 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #15 : 07.05.2018, 22:57:28 »
Okei. Mutta eikö vaparin saa taas turbottaa tehorajat huomioiden? Eli eikö tässäkin tapauksessa päästäisi lopputulokseen jossa on T6 singleturbo laillisesti 960 keulilla?
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #16 : 07.05.2018, 23:04:32 »
Eihän kone muutu mihinkään vaikka se olisi välillä vaparina, se on edelleen B6284T. 2,5l lohkon pitäisi olla kuitenkin kuranttia kamaa lähemmäs 600hv tehoon asti ainakin, joten jos auton oma kone on hyvässä kunnossa niin mitä suotta T6:tta edes laittamaan.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #17 : 07.05.2018, 23:40:48 »
Ei tietenkään muutu. Mutta tarkoitatko siis että jos katsastan ensin B6284T:n vaparina, jonka jälkeen turbotan sen yhdellä turbolla ja ahtoilman jäähdyttimellä, niin tehoksi katsotaan aina B6284T:n vakiotehot eli 272 hp?

Autoharrastajat ry on koostanut tulkintaohjeen johon on kirjattu myös Trafin omia kommentteja määräyksen tulkinnasta. Kohdassa 2.1.e todetaan että ''jos ajoneuvoon vaihdettavaan moottoriin on tehty tehoon ilmeisesti vaikuttavia muutoksia, on muutetun moottorin tehosta esitettävä tehonmittaustodistus''. Kommenttikentässä lukee että tämä voi tarkoittaa myös tehon alentamista. http://autoharrastajat.fi/wp-content/uploads/2015/10/tulkintaohje.pdf
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1714
  • www.vrcf.fi
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #18 : 07.05.2018, 23:57:20 »
Tuollahan tuo todetaan ihan selkeästi, mitä tässä nyt on yritetty kertoa ;)

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #19 : 08.05.2018, 10:27:52 »
Ei tietenkään muutu. Mutta tarkoitatko siis että jos katsastan ensin B6284T:n vaparina, jonka jälkeen turbotan sen yhdellä turbolla ja ahtoilman jäähdyttimellä, niin tehoksi katsotaan aina B6284T:n vakiotehot eli 272 hp?

Autoharrastajat ry on koostanut tulkintaohjeen johon on kirjattu myös Trafin omia kommentteja määräyksen tulkinnasta. Kohdassa 2.1.e todetaan että ''jos ajoneuvoon vaihdettavaan moottoriin on tehty tehoon ilmeisesti vaikuttavia muutoksia, on muutetun moottorin tehosta esitettävä tehonmittaustodistus''. Kommenttikentässä lukee että tämä voi tarkoittaa myös tehon alentamista. http://autoharrastajat.fi/wp-content/uploads/2015/10/tulkintaohje.pdf

Kaiken lisäks tuohan ei ole virallinen dokumentti, sekä kyseinen dokumentti jota tuossa tulkitaan, on jo kumottu ja siitä on olemassa uudempi määräys: https://www.trafi.fi/trafi/ajankohtaista/4009/auton_ja_sen_peravaunun_rakenteen_muuttamisesta_annettu_maarays_tulee_voimaan_1_5_2016

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #20 : 08.05.2018, 16:48:38 »
Konttorilla on neuvoteltu ja eiköhän tässä ratkaisuun päästä.
« Viimeksi muokattu: 13.01.2019, 23:00:07 kirjoittanut HenkkaJ »
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #21 : 08.05.2018, 17:08:16 »
Hyvä, että joku vielä uskaltaa hyväksyä tuollaisia muutoksia. Ei olisi kelvannut remmiahdettunakaan kun itse kyselin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #22 : 08.05.2018, 19:48:15 »
Hyvä, että joku vielä uskaltaa hyväksyä tuollaisia muutoksia. Ei olisi kelvannut remmiahdettunakaan kun itse kyselin.

Niin aito T6 remmillä? Periaatteessa se olisi kai käynyt tuon tulkinnan mukaan jonka itse sain. Nää on taas näitä  ::)
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #23 : 11.05.2018, 00:05:31 »
Tänään otin itseäni niskasta kiinni ja kasasin moottorin alakerran lukuunottamatta kiertokankien ja mäntien laittoa. Puolet päivästä tuntui menevän pelkästään siihen että sai koneen tarpeeksi puhtaaksi ja hiukkasettomaksi  ::)  Hieman tuppasi jännittämään kun ensimmäistä kertaa konetta kasasin mutta ainakaan vielä ei mitään täyskämmiä tullut  :D  nyt on uudet Glycon laakerit ja venyvät runkolaakerien pultit. Kone ainakin pyörii hyvin kun kampuran päästä sitä saa yhdellä kädellä pyöritettyä.



Seuraava askel onkin sitten kiertokankien ja mäntien laitto ja männänrenkaiden välyksien säätö oikeaksi.
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1714
  • www.vrcf.fi
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #24 : 11.05.2018, 00:56:01 »
Hienoa, hommat etenee. Olenkin tämän jo seurantaan laittanut :)

Poissa miro678

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 359
  • www.vrcf.fi
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #25 : 11.05.2018, 11:36:41 »
Tohon leima asiaan liittyen itsekin soittelin konttorin suuntaan ja sieltä pitkän puhelun jälkeen päädyttiin sellaiseen tulokseen että ton t6 moottorin sais 740 keulalle laittaa vaparin kannella ja yhdellä ahtimella jos kaikki muut ehdot vaan täyttyvät. Tiedä sitten kuinka konttori kohtaista tuo on, toivotaan että aikanaan paikan päälle mentäessä ei tule ongelmia asian kanssa.. :D
Yhden vian kun korjaa tulee kaksi lisää.

Poissa Keme

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 360
  • Jee jee
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #26 : 11.05.2018, 13:46:49 »
Tiedä sitten kuinka konttori kohtaista tuo on
Muutoskatsastus on TODELLA paljon konttorikohtaista ja sen lisäksi vielä TODELLA paljon inssikohtaista. Eli fiksuin toimintatapa on kysyä etukäteen mahdollisesti katsastuksen suorittavalta inssiltä mikä on OK ja mikä ei.
!

Poissa lester

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #27 : 11.05.2018, 22:22:45 »
Turha siitä t6 on vaahdota laittaa vaan sopivan kannen tehojen puolesta ja menee muutoskatsastamaan ei ole enään t6 sitten vaan katsotaan kannen mukaan. Ja samalla ahdin ja sopivan tehoset penkkipaperit. Näin itse tein eikä ollut mitään ongelmia vaikka monelta eri inssiltä kyselin asiaa.

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #28 : 14.05.2018, 01:48:28 »
 Asiasta kukkaruukkuun, eli katsastuksista öljynpaluuseen. Pohdin tuossa miten toteuttaisin ahtimen öljynpaluun ja tulin siihen tulokseen että järkevintä olisi varmaankin kairata molemmat T6 lohkon öljynpaluut M22 kierteelle (alkureikä on sattumoisin juuri oikean kokoinen  :) ).  Sitten ottaisi vaan M22 kierretangosta sopivan mittaiset pätkät joihin sorvilla isot läpireiät keskelle ja toiseen päähän hitsaisi AN-liittimen. Jos ja kun vain yhtä öljynpaluuta käytän niin toiseen AN-liittimeen kiristäisi vaan tulpan päähän. Ja jos oikein hifistellä tahtoisi niin keskelle vielä hitsaisi mutterit niin olisi kiristäminen ja irroittaminen helppoa  :D  Miltäs tämä kuulostaa kokeneempien korvaan?
« Viimeksi muokattu: 14.05.2018, 01:51:36 kirjoittanut HenkkaJ »
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1714
  • www.vrcf.fi
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #29 : 14.05.2018, 02:14:33 »
Eikö tuohon kävisi joku lähtöliitin ? Tyyliin AN10-npt 1/2 tai joku sopivampi koko?

Esim http://blackwidows240.blogspot.fi/2012/08/turbon-oljynkierto.html
« Viimeksi muokattu: 14.05.2018, 02:28:34 kirjoittanut Orlov »

 

KL-varaosat  Race.fi