Samppasport  Futurez

TAK: Volvo 960 T6 Twincharger

  • 447 Vastauksia
  • 145025 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #240 : 26.03.2019, 21:15:03 »
Suosittelen ehdottomasti asentamaan vakion.  Ei ole lämpöongelmia ja pelaa sen 200-300tkm.

Joo, ei se tuolla ole ylikuumennut tai mitään mutta nuo muovipäädyt vain tuntuvat hieman, noh, muovisilta. Katsotaan mihin ratkaisuun sitä päätyy - siihen asti saa plastiweld kelvata.

Pakosarjaa hieman parantelin. Muokkasin 1, 5 ja 6-pyttyjen putkien reititystä niin etteivät liitokset ole ihan niin jyrkissä kulmissa. Laitan kuvan jos sellaisen jostain löydän. Hitsatessa veti melkoisen banaaniksi, mutta jyrsimellä saatiin suoraksi. Onneksi oli 10mm laippa kun lastuna lähti pois noin 5 milliä  :D  Päälle vielä lämpökääre ja autoon kiinni. Luulen että tuosta pakosarjasta ei parempaa enää saa, seuraavan kun joskus tekee niin tekee kokonaan uuden.
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #241 : 30.03.2019, 11:54:19 »
Ja viime yönä jyrähti kone käyntiin. Ei vaatinut asetusmuutoksia lainkaan, vaan hörähti samantien ongelmitta käyntiin. Viikonlopuksi on siirtolaput ja voisi hiukan säätöajoa harrastaa.

Plussat: Lähti käyntiin ja kävi ihan moitteetta, vaikkakin laihalla. Takastefa ei vuoda enää. Pakkivalo kytketty ja toimii.

Miinukset: VVT:n tiiviste vuoti hiukan ölppää. Tokeni pulttien kiristämisellä.

Tänään pakoputken pikku fiksailua ja kytkimen ilmaus ja tien päälle.
« Viimeksi muokattu: 31.03.2019, 22:34:06 kirjoittanut HenkkaJ »
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #242 : 30.03.2019, 22:05:47 »
Ensimmäinen päivä säätöajoa ajettu. Pikkuisen hukkiksen jousilla ja ahtopaineilla leikittiin mutta se jäi melko laihaksi lohduksi.

Jostakin syystä käy nyt ilmeisesti viidellä. Varsinkin pitkässä vedätyksessä huomaa hyvin kun lähestulkoon koko auto tärisee ja kaasun päästäessä paukuttaa putkeen aika lailla.
Kaikki puolat antavat kokeiltaessa kipinää, mutta kolmosen tulppa muista poiketen mustahko ja hieman karstainen muiden ollessa kevyen ruskeita. Kolmosen puola on ilmeisesti jokin kopiopuola, joten siinä on ainakin yksi potentiaalinen syy. Periaatteessa kai myös suuttimen jumittuminen auki voisi tuota jyristämistä ja paukkumista aiheuttaa mutta kuulostaisi aika villiltä teorialta. Uutta puolaa varmaan seuraavaksi kokeiluun.

EDIT:

Ei ole (kai) puola/tulppavika. Vaihdettiin 1 ja 3 tulpat ja puolat päittäin, ajeltiin koeajolenkki ja edelleen, kolmosen tulppa mustempi kuin muut. Huomenna jatkuu varmaankin puristusten mittauksella ja suuttimien vaihtelulla päittäin. Megan liitintäkin heiluteltiin ja varmistettiin ettei siellä päässä ole kontaktivikaa mutta ei vaikuttanut.

EDIT: Puristukset kaikissa pytyissä 10-10,5. Sitten kaveri huomasi että kolmospytyn suuttimen liitin oli huonosti kiinni. Huoh. Liitin kiinni ja ihan eri auto ajaa. Hölmöksihän tässä itsensä taas tuntee mutta selvittiinpä säikähdyksellä. Tällä kertaa ainakin vielä.
« Viimeksi muokattu: 31.03.2019, 21:29:09 kirjoittanut HenkkaJ »
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa Zn_mies

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #243 : 31.03.2019, 17:46:08 »
Ensimmäinen päivä säätöajoa ajettu. Pikkuisen hukkiksen jousilla ja ahtopaineilla leikittiin mutta se jäi melko laihaksi lohduksi.

Jostakin syystä käy nyt ilmeisesti viidellä. Varsinkin pitkässä vedätyksessä huomaa hyvin kun lähestulkoon koko auto tärisee ja kaasun päästäessä paukuttaa putkeen aika lailla.
Kaikki puolat antavat kokeiltaessa kipinää, mutta kolmosen tulppa muista poiketen mustahko ja hieman karstainen muiden ollessa kevyen ruskeita. Kolmosen puola on ilmeisesti jokin kopiopuola, joten siinä on ainakin yksi potentiaalinen syy. Periaatteessa kai myös suuttimen jumittuminen auki voisi tuota jyristämistä ja paukkumista aiheuttaa mutta kuulostaisi aika villiltä teorialta. Uutta puolaa varmaan seuraavaksi kokeiluun.

EDIT:

Ei ole (kai) puola/tulppavika. Vaihdettiin 1 ja 3 tulpat ja puolat päittäin, ajeltiin koeajolenkki ja edelleen, kolmosen tulppa mustempi kuin muut. Huomenna jatkuu varmaankin puristusten mittauksella ja suuttimien vaihtelulla päittäin. Megan liitintäkin heiluteltiin ja varmistettiin ettei siellä päässä ole kontaktivikaa mutta ei vaikuttanut.

EDIT: Puristukset kaikissa pytyissä 10-10,5. Sitten kaveri huomasi että kolmospytyn suuttimen liitin oli huonosti kiinni. Huoh. Liitin kiinni ja ihan eri auto ajaa. Hölmöksihän tässä itsensä taas tuntee mutta selvittiinpä säikähdyksellä  :D

Hähää olihan se taas kun käveli tallille ja näki surun murtaman miehen. Vähän huljutteli sähkösarjoja es pärinöissään niin alkoi volvomiehenkin hommat rokkaamaan.

Ja tuntuuhan se nyt johonkin menevän, mitä koeajolla käytiin. Onneksi pitoja ei kuitenkaan löynynyt niin ei ala silmille vielä hyppimään.

Poissa mande44

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #244 : 31.03.2019, 21:05:55 »
EDIT: Puristukset kaikissa pytyissä 10-10,5. Sitten kaveri huomasi että kolmospytyn suuttimen liitin oli huonosti kiinni. Huoh. Liitin kiinni ja ihan eri auto ajaa. Hölmöksihän tässä itsensä taas tuntee mutta selvittiinpä säikähdyksellä  :D

Mitenkään vittuilematta tms niin kannattanee olla tarkkana tuommoisista vioista ja korjata ennen kuin antaa hanaaa ja jättää vaikka se viimeinen asennus olut pois ettei tule kalliiksi tekniikan puolesta. ;) Kuitenkin niin perusasioista tuossakin kyse. Hyvä jos rokkaa nyt muuten, penkitys tuloksia odotellessa.  8)
« Viimeksi muokattu: 05.04.2019, 12:45:09 kirjoittanut mande44 »

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #245 : 31.03.2019, 22:33:29 »
Mitenkään haukkumatta tms niin kannattanee olla tarkkana tuommoisista vioista ja korjata ennen kuin antaa hanaaa ja jättää vaikka se viimeinen asennus olut pois ettei tule kalliiksi tekniikan puolesta. ;) Kuitenkin niin perusasioista tuossakin kyse. Hyvä jos rokkaa nyt muuten, penkitys tuloksia odotellessa.  8)

Jokin ajatuskatkos siinä kiskoa asentaessa on ilmeisesti käynyt. Suuttimen Jetronic-liitin oli tosiaan paikoillaan mutta liittimen varmistusklipsu ei ollut mennyt pohjaan asti eikä tämän takia varmaankaan ole saanut kontaktia. Ulospäin näytti olevan kiinni mutta kiinni otettaessa tuli puoliksi itsestään irti. Onneksi ei tosiaan mitään haaveria tekniikalle sattunut. Jospa vaikka näistä tyhmistä asennusvirheistä alkaisi pikkuhiljaa pääsemään eroon  :)
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2388
  • www.vrcf.fi
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #246 : 01.04.2019, 07:42:53 »
Jospa vaikka näistä tyhmistä asennusvirheistä alkaisi pikkuhiljaa pääsemään eroon  :)

Kyllä se siitä.. 40 vuotta ruuvaamista niin vähän harvemmin sattuu jotain...
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #247 : 21.04.2019, 22:53:13 »
Hommat edenneet taas.

Leimalla käytiin: viisi hylkyä ja kolme korjauskehotusta. Muutoskatsastus muuten läpi. Parit puslat, raidetangonpää, tyhjäkäynnin hc ja sekarengastus  ::)  No, eipä siinä. Puslajumppa on aina mukavaa. Ensi viikolla jälkitarkastukseen.

Tyhjäkäynnin hc on nyt ainoa mikä mietityttää. Ei tahdo millään mennä rajoihin. Katti on uusi ja kokeiltu kaksilla suuttimilla jos nuo 870 ev14 olisivat olleet syypää suurehkon kokonsa myötä. Ongelma on nyt sellainen että kylmänä käynnistäessä käy ihan ongelmitta, mutta kun kone alkaa lämpenemään alkaa paukuttamaan putkessa. Ja nämä putkessa paukutukset näkyvät sitten piikkeinä hc-arvossa. Tällä hetkellä tosiaan kiinni T6 vakiosuuttimet mutta pätkii ihan samalla lailla. Ajattelin että vika olisi ollut noissa 870 ev14 suuttimissa, etteivät siis pystyisi tuottamaan polttoainetta tarpeeksi hyvänä sumuna pienillä kierroksilla mutta eipä ollut syy niissä.

Mistähän seuraavaksi syytä etsimään? Puolat vaihtoon varmaankin seuraavaksi, kun hieman tuo lämpimänä pätkiminen siihen kai viittaisi.

Latausaika on kiinteä 3 ms ja kierroksilla tuo pätkiminen tosiaan loppuu, tai ainakaan sitä ei kuule/huomaa enää mitenkään. Tyhjäkäynnillä auto nytkähtää ja paukautuksen sekä kuulee että tuntee kun käden laittaa putken päähän. Alla kuva vielä asetuksista.





Onkohan se vaan puola/puolat jotka lämmettyään ei anna kunnon kipunaa pienillä kierroksilla?
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #248 : 22.04.2019, 08:35:39 »
Onko vanhat tulpat? Lähtisin miltei niistä ekana.
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #249 : 22.04.2019, 09:40:57 »
Onko vanhat tulpat? Lähtisin miltei niistä ekana.

Tulpat ovat uudet Denson PK20PR-P8. Uudet eli vuoden ikäiset, koneen kasauksessa vaihdetut.
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #250 : 22.04.2019, 10:22:15 »
Niin eli ongelma on vain tyhjäkäynnillä, et ei pauku putkessa ollenkaan esim. 2000rpm?
Oon huomannu et aika harvoin sytytystulpat aiheuttaa ongelmia.. mutta sekin mahdollista.

Esim. uusilla denson tulpilla ei yks auto edes käynnistynyt vaikka oli aiemmin kiinni olevia (bosch) vastaavat ja kärkivälit yms. ok.
Pitkän yrityksen jälkeen vanhat tulpat kiinni -> ekasta startista käyntiin. :D

Nkg bkr6es, tai pykälän kylmemmät pelaa ainakin ihan jees tinakoneessa.
Volvon alkuperäisiin tulppiin en ole huomannut mitään eroa, muuta kuin et ne ottaa herkemmin itteensä jos sattuu vähän seokset menemään pieleen. Voi toki sekin olla, et ihan tuurista ollut kiinni et ngk:t kestäny parhaiten.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6010
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #251 : 22.04.2019, 10:34:40 »

Onkohan se vaan puola/puolat jotka lämmettyään ei anna kunnon kipunaa pienillä kierroksilla?

Juutuubasta tuli jossain vaiheessa vastaan Aussien tekemä puolatesti. Aikamoisia eroja, etenkin kopiotuotteiden kanssa.
https://youtu.be/4d3nrBZjYKA
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #252 : 22.04.2019, 11:03:21 »
Niin eli ongelma on vain tyhjäkäynnillä, et ei pauku putkessa ollenkaan esim. 2000rpm?
Oon huomannu et aika harvoin sytytystulpat aiheuttaa ongelmia.. mutta sekin mahdollista.

Mitä vähän kaasulla leikin eilen ja yritin löytää tuon kohdan missä paukutusta esiintyy niin 2000 rpm ei enää pauku ainakaan niin että sitä huomaisi, vaikuttaa loppuvan siinä 1200-1500 välillä. Ja kylmänä tosiaan ei pauku lainkaan, niin pitkään kun kone on kylmä.

Juutuubasta tuli jossain vaiheessa vastaan Aussien tekemä puolatesti. Aikamoisia eroja, etenkin kopiotuotteiden kanssa.
https://youtu.be/4d3nrBZjYKA

Niin, mullahan on tuolla entisen omistajan jäljiltä yksi ilmeinen kiinalainen kopiopuola. Muissa Bosch/Volvo -merkinnät ja yhdessä ei yhtikäs mitään merkintää... onneksi tuosta toisesta S80 T6 löytyy hyvin näitä kulutusosia  :)
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa Tico

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 378
  • www.vrcf.fi
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #253 : 22.04.2019, 11:04:24 »

Tyhjäkäynnin hc on nyt ainoa mikä mietityttää. Ei tahdo millään mennä rajoihin. Katti on uusi ja kokeiltu kaksilla suuttimilla jos nuo 870 ev14 olisivat olleet syypää suurehkon kokonsa myötä. Ongelma on nyt sellainen että kylmänä käynnistäessä käy ihan ongelmitta, mutta kun kone alkaa lämpenemään alkaa paukuttamaan putkessa. Ja nämä putkessa paukutukset näkyvät sitten piikkeinä hc-arvossa. Tällä hetkellä tosiaan kiinni T6 vakiosuuttimet mutta pätkii ihan samalla lailla. Ajattelin että vika olisi ollut noissa 870 ev14 suuttimissa, etteivät siis pystyisi tuottamaan polttoainetta tarpeeksi hyvänä sumuna pienillä kierroksilla mutta eipä ollut syy niissä.

Mistähän seuraavaksi syytä etsimään? Puolat vaihtoon varmaankin seuraavaksi, kun hieman tuo lämpimänä pätkiminen siihen kai viittaisi.

Latausaika on kiinteä 3 ms ja kierroksilla tuo pätkiminen tosiaan loppuu, tai ainakaan sitä ei kuule/huomaa enää mitenkään. Tyhjäkäynnillä auto nytkähtää ja paukautuksen sekä kuulee että tuntee kun käden laittaa putken päähän. Alla kuva vielä asetuksista.





Onkohan se vaan puola/puolat jotka lämmettyään ei anna kunnon kipunaa pienillä kierroksilla?

Tämä on jännä ilmiö. Mulla on ollut presiis samaa käytöstä siitä saakka, kun muutin aikanaan oman turbokutosen vaparina etanolille. Vaihdoin aivan kaikki anturit uusiin alkuperäisiin, siirryin COP puolista suorasytkävermeisiin (uusiin), perustulpista iridiumiin jne. Mikään ei auttanut, sama käytös jatkui. Olin varma, että yksi sylinteri on halki tms. isompaa mekaanista vikaa. Viime kesänä, kun kasasin koneen uusiksi sekin epäily osoittautui harhaluuloksi. Mitään vikaa en löytänyt ja uudella koneella sama juttu.

Nyt tänä keväänä, kun otin auton liikenteeseen, kiinnitin huomiota huohotukseen. Mulla on iso 5 litran huohotinpönttö, jossa vesihöyryt saavat rauhassa kondensoitua ja normikruisilussa etanoliliuosta kertyy pönttöön aikalailla reilusti. Kun pönttö alkaa täyttymään, pätkiminen tyhjäkäynnillä pahenee. Kokeilin ottaa letkut pois pöntöstä ja annoin huohottaa suoraan ulkoilmaan - kappas tilanne parani heti. Tästä motivoituneena tein puuhakokeilun ja asensin S60 T5 sähköisen alipainepumpun imemään huohotinlinjaa - ongelma poistui kokonaan! Seuraavaksi tarkoitus testata pakoputkeen asennettavaa imupilliä. Josko sillä saisi riittävän vakuumin aikaiseksi.
960 -95 D5252T+ AW30/43
960 -96 B6284T + 722.643

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #254 : 22.04.2019, 12:09:45 »
Tämä on jännä ilmiö. Mulla on ollut presiis samaa käytöstä siitä saakka, kun muutin aikanaan oman turbokutosen vaparina etanolille. Vaihdoin aivan kaikki anturit uusiin alkuperäisiin, siirryin COP puolista suorasytkävermeisiin (uusiin), perustulpista iridiumiin jne. Mikään ei auttanut, sama käytös jatkui. Olin varma, että yksi sylinteri on halki tms. isompaa mekaanista vikaa. Viime kesänä, kun kasasin koneen uusiksi sekin epäily osoittautui harhaluuloksi. Mitään vikaa en löytänyt ja uudella koneella sama juttu.

Nyt tänä keväänä, kun otin auton liikenteeseen, kiinnitin huomiota huohotukseen. Mulla on iso 5 litran huohotinpönttö, jossa vesihöyryt saavat rauhassa kondensoitua ja normikruisilussa etanoliliuosta kertyy pönttöön aikalailla reilusti. Kun pönttö alkaa täyttymään, pätkiminen tyhjäkäynnillä pahenee. Kokeilin ottaa letkut pois pöntöstä ja annoin huohottaa suoraan ulkoilmaan - kappas tilanne parani heti. Tästä motivoituneena tein puuhakokeilun ja asensin S60 T5 sähköisen alipainepumpun imemään huohotinlinjaa - ongelma poistui kokonaan! Seuraavaksi tarkoitus testata pakoputkeen asennettavaa imupilliä. Josko sillä saisi riittävän vakuumin aikaiseksi.

Minkä ikäinen lohko sulla oli käytössä? Näissä vanhimman pään turbokutosissa ei ole niitä sylinteriputket yhdistäviä huohotinkanavia mitkä Volvo lisäsi ilmeisesti RN-sarjan lohkoihin. Joden T5 lohkossa (RN, mutta 139,5 veiveillä) nämä kanavat löytyvät.

Nuo puolat tuskin ovat syypää kun tekee ihan samaa toimivan S80 T6 puolilla. Tämä huohotinepäilys alkoi kyllä nyt itseäkin mietityttämään, kun en tosiaan muista auton tehneen tätä aiemmin. Voi tosin myöskin olla etten aiemmin ole kiinnittänyt tähän huomiota.

Tuossa auton käydessä tyhjää kokeilin huohotinletkuja ja öljypohjan kyljestä tulevasta letkusta tulee höyryä mutta pöntön kautta tulevasta letkusta ei yhtikäs mitään. Viittaakos tämä nyt sitten siihen että pönttö on tukossa?
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

 

Ateho  Elekma