Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: Volvo_144 - 14.11.2023, 12:14:50
-
Kokoonpano:
B230 öljysumuilla
96,5mm takomännät
86mm iskulla oleva kampiakseli
H-profiili kanget
Alakerrassa korsetti
Kansi 531 portattuna ja 46/38 teräs venttiilit, jäykät jouset.
Hx40super 18 pakopesällä
Lensun imusarja
Maxxecu moottorin ohjaus.
Siinä pääpiirteittäin jos jotain oleellista tietoa nokan mietintään puuttuu niin kysykee.
Eli kysymys kuuluukin mikä nokka olisi paras vaihtoehto? Auto tulossa katukäyttöön.
Toinen kysymys, veikkauksia mahdollisista teholukemista moottorilta?
-
Volvon omat (H,K,VX) tai Enemiltä joku nokka missä ei ihan tolkuttomasti oo asteita (v15t tai v16t)
Jokatapauksessa noilla palikoilla pitäis yli 500 tulla ihan sama mikä nokka siellä on kuha on tarpeeks ahtoja (2bar<)
-
Ei muuta ku dbilasille ja vaikkapa tällainen nenä:
Product information "Volvo B19 / B200 B23 /B230/Performance camshaft"
Performance camshaft Volvo
B19 / B200 B23 /B230
Applikation : Sport
Duration: : 296°
Peak timing: : 107°
Valve lift: : 11,6
Lift at TDC: : 3,3
Ei kertakaikkiaan kannata alinokittaa tommosta comboa, jollain a-nokalla sulla on tehoaluetta 4250/5750rpm
Ja esim tuolla nokalla sulla on tehoaluetta 4250-7250rpm...
-
Tärkein kohta valitessa pirteää keppiä, on valita semmonen mikä toimii kannessasi ilman lashcapeja. Joku suhtkoht pirteä tuommosessa hyödyttää kyllä, koska ahtimen ansiosta alle 4krpm ei kuitenkaan ole tapahtumassa mitään. Volvon H on kevyin mitä tuohon kannattaa harkita, lähtökohtaisesti hyppäisin siitäkin pari napsua kataloogissa pitemmälle.
-
Samaa nokka pohdinta täälläkin menossa. Vakio iskulla mutta muuten liki samanlainen kokoonpano kuin aloittajalla. Nostoa sais olla jopa 13-13.5mm mikä menis vielä vakio kupilla hyvin. Enemin turbo nokassa vain 12.5mm.