Autodiagnoosi  Carcom Oy

Kylmäkäynnistysongelmat ratkesi: Dieseliin "hehkumod"

  • 0 Vastauksia
  • 11583 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Lainaus käyttäjältä: oldpet Volvolandia
Pyhätöiksi meni, mutta tulipa tehtyä. En tiedä kuuluisko tämä diesel viritys osioon vai FAQiin, mutta ylläpito voinee siirtää tarvittaessa.

Eli hehkumodin tarkoituksena on huijata moottorinohjaukselle menevää tietoa koneen lämpötilasta. Modi antaa lohkolämmitetystä koneesta tiedon, että kone on noin -10 asteen lämpöinen. Suoritin aamulla mittauksen noin -15 asteessa lämpötila-anturilta, ja resistanssi oli vähän päälle 12 kOhmia. Kun kytki lohkolämmitintöpselin paikalleen, anturin vastus tippui muutamassa minuutissa noin 7 kOhmiin.

Päädyin siis käyttämään virityksessä noin 10 kOhmin vastusta.

Katkaisin lämpötila-anturille menevän keltaisen johdon, ja kytkin rosvoliittimellä johdonpätkät, jotka menevät hansikaslokeroon. Mikäli mahdollista, kannattaa käyttää parempia liittimiä tai juottaa liitokset.
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Hansikaslokeron päähän tuli katkaisija jonka liittimet kytkin näihin johtoihin. Liittimien väliin tuli rinnalle tuo 9,8 kOhmin vastus. Eli kun kytkin on ns kytketty, vastus on oikosuljettu, eli moottorin lämpötila-anturi toimii tällöin oikein. Kun taas kytkin on ns pois päältä, on "hehkumod" päällä ja hehkuttaa samoin kuin jäähdytysnesteen lämpötila olisi oikeasti -10 astetta.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Ja tässä kuva valmiista kytkimestä, johon siis laitoin on/off merkinnän päin vastoin, eli on asennossa kun vastus ei ole oikosuljettuna:
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Modi ei sytytä vikavaloja eikä laita flektiä pyörimään, kuten tilanteessa, jossa piiri olisi kokonaan poikki.

Pahoittelen kuvien huonoa laatua, kun on vielä tuo aatamin aikunen kännykkäkamera.

Edit: Havaintoja päivän käyttökokemuksella:
+kone lähtee todella hyvin käyntiin
+nostaa tyhjäkäyntiä noin 1100 kierrokseen minuutissa
+ilmeisesti myös lisää ennakkoa

-kannattaa sammuttaa muutaman minuutin käynnin jälkeen, ettei polttoainetta kulu turhaa

Modin käyttöä voisi verrata vanhassa esikammiodieselissä olevaan käsiryyppyyn. Aivan välttämätön kapistus pakkasilla ;D

 

Samppasport  Futurez