Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: DrDoomsday - 04.11.2017, 08:28:31

Otsikko: C70 2.3t5 aut. Vm. 98 täristää "konetta" PALJON, kun päästää kaasusta.
Kirjoitti: DrDoomsday - 04.11.2017, 08:28:31
Moro!

Elikkäs vaimon silmäterä 98 vuoden C70 2.3t5 kyseessä ja tosiaan, kun ajaa (nopeudella ei väliä, mutta isommin tärisee lujasta vauhdista) ja päästää kaasusta, niin oletettavasti, moottoria täristää, PALJON! .. autoon juurikaan tärinä ei välity..?

Kiitos jo etukäteen vastauksista.

Autolla ajettu n. 260tkm
Viime aikoihin tehtyä (3v sisällä)

2017
-Akku (tämän kun vaihdoin pari päivää sitten  vika alkoi... Tuskin liittyy mihinkään, mutta sattui sopivasti..)
2016
-sytytys osat
  - tulpat
  - virranjakajan kansi ja pyörijä
  - tulpan johdot
2015
 - jarrut
 - hammastanko


Otsikko: Vs: C70 2.3t5 aut. Vm. 98 täristää "konetta" PALJON, kun päästää kaasusta.
Kirjoitti: B30A - 04.11.2017, 13:05:20
Moottorin kumityynyt? Vetolevy? Vetoakselit?
Otsikko: Vs: C70 2.3t5 aut. Vm. 98 täristää "konetta" PALJON, kun päästää kaasusta.
Kirjoitti: DrDoomsday - 04.11.2017, 13:09:43
Moottorin kumityynyt? Vetolevy? Vetoakselit?

Mitenkäs lähden näitä tutkimaan? /eliminoimaan vaihtoehtoja.
Otsikko: Vs: C70 2.3t5 aut. Vm. 98 täristää "konetta" PALJON, kun päästää kaasusta.
Kirjoitti: laatikkovika - 04.11.2017, 18:04:48
Vetolevy?
Valitettavasti omakin veikkaukseni menee vaihteiston suuntaan.
Vetolevyä et tutki muuten kuin vaihteiston irroittamalla.

Kannattanee nyt kuitenkin ensin kokeilla ettei vetonivelissä ole väljää, tai niissä tukikumeissa....

Jos ei itseltä tietotaitoa löydy, ei liene kallis homma jos jokin korjaamo tutkii nuo tukihommat ja nivelet/suorittaa koeajon ja antaa mielipiteensä asiaan.
Otsikko: Vs: C70 2.3t5 aut. Vm. 98 täristää "konetta" PALJON, kun päästää kaasusta.
Kirjoitti: miksu01 - 09.11.2017, 20:09:44
Moro!

Elikkäs vaimon silmäterä 98 vuoden C70 2.3t5 kyseessä ja tosiaan, kun ajaa (nopeudella ei väliä, mutta isommin tärisee lujasta vauhdista) ja päästää kaasusta, niin oletettavasti, moottoria täristää, PALJON! .. autoon juurikaan tärinä ei välity..?

Kiitos jo etukäteen vastauksista.

Autolla ajettu n. 260tkm
Viime aikoihin tehtyä (3v sisällä)

2017
-Akku (tämän kun vaihdoin pari päivää sitten  vika alkoi... Tuskin liittyy mihinkään, mutta sattui sopivasti..)
2016
-sytytys osat
  - tulpat
  - virranjakajan kansi ja pyörijä
  - tulpan johdot
2015
 - jarrut
 - hammastanko

Moottorin joku tukikumeista voi olla rikki, sen pystyy tarkastamaan tai toteamaan monella tapaa. Yksi tapa on katsoa liikkuuko moottori liikaa, eli auto käyntiin ja vaihde päälle, sitten painaa jarrua ja samalla kaasua hieman eli ns veto päällä. Moottorin kuuluu hieman heilua mutta jos tukikumi on rikki niin se liikkuu ihan silmiin pistävästi, toinen tapa vaatii nosturin eli auto ylös ja kangella / sorkkaraudalla vääntää konetta tukikumin vierestä tai tukikumista ja katsoo onko halki tms.. Sitten jos on koneen edessä ja takana alipaineella toimiva tukikumi niin sen kumissa olevan alipaine "venttiilin" voi tukkia ja jos tärinä pienenee niin kumi rikki (näin ollu itsellä) Jäi epäselväksi että onko neliveto?
Jos on AWD niin sitten olisi vielä kardaanin tai perän vika mahdollisuus..

Mutta tuo paikalla vetä päällä eli jarru pohjaan ja kaasun painaminen/päästäminen/painaminen/päästäminen kyllä paljastaa heti jos korva / tukikumi rikki. Ja jos akun vaihto aiheuttanu vian niin voisko olla vaikka laatikon tiedot nollaantunu tms.. onko mahdollista käydä lukemassa että antaako laatikko tai moottori vikakoodeja?

Lisä informaatiota odotellessa  8)
Otsikko: Vs: C70 2.3t5 aut. Vm. 98 täristää "konetta" PALJON, kun päästää kaasusta.
Kirjoitti: miksu01 - 09.11.2017, 20:19:10
Niin ja mitä moni ei ajattele tai tajua on se että korjaamoita voi käyttää myös pelkkään vian hakuun ilman korjausta, eli helpoimmalla pääsee ku käyttää korjaamoa vian tutkimiseen ja korjaa itse auton :) eli tilaa pikku korjaamosta ajan PELKKÄÄN vian hakuun joka maksaa yleensä alle 50e.

Meillä on muutama asiakas jotka tulee meille pelkästään näyttämään autoa ja vian hakuun ja jos on pieni vika niin korjaavat itse ja vaikeat me korjataan :) Sitä ei kyllä kannata etukäteen sanoa että jos ei meinaa myös siellä korjauttaa autoa.
Otsikko: Vs: C70 2.3t5 aut. Vm. 98 täristää "konetta" PALJON, kun päästää kaasusta.
Kirjoitti: RILLUV70 - 11.11.2017, 22:01:20
Asiakaspalvelustahan ei tietenkään tarvii miettiä mitään :2funny: