RallyBaron  Samppasport

740 Talvikäyttiksenä

  • 69 Vastauksia
  • 27685 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 740 Käyttöautonna
« Vastaus #45 : 15.09.2011, 09:32:10 »
Pari kuvatusta vain, takarenkaat vaihdettu 195/65/15.






Jälkikiristys tehty, kilometrit 240885.
« Viimeksi muokattu: 16.09.2011, 12:21:56 kirjoittanut HembalanD »
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: 740 Käyttöautonna
« Vastaus #46 : 15.09.2011, 12:40:43 »
Nuo kilometrit ei pidä paikkaansa
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 740 Käyttöautonna
« Vastaus #47 : 15.09.2011, 14:30:47 »
Ju ei. Tsek alotusviesti ;)
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 740 Käyttöautonna
« Vastaus #48 : 09.10.2011, 22:00:17 »
Joopa joo, tullut ajeltua tällä nyt kun ysi meni purkuun, hyvin tuntuu kulkevan paitti

* Vie törkeenä ainetta (yli kympin matkassa)
* Tyhjäkäynti kuumana semmosen 1200... "2-3-1 Lambda-arvo, liian rikas tai laiha seos osakuormalla" oli jääny muistiin.
* Etupäästä kovaa kolinaa, ilmeisesti raidetankon sisemmät päät entiset tai muuten tanko löysä, vaihdetaan ysistä tai raktorista koko tanko ja tutkitaan vanha
* Ohjaus jäykkä ja kampeaa sinne minne viimeksi menty, tuon syyn taidan tietääkin, jousia vaihtaessa taisi jäädä se pelti lätty jousen yläkumin päältä toiselta puolelta pois ;D

Taka pyörän kotelot tuli käytyä läpi tuossa joku aika sitten, samoin kuskin puolen helman etupää, sama homma vielä apparin puolelle ja massailla, ettei pääse läpi lahoamaan talven aikana.

Samoin tuo kulutus/tyhjäkäynti pitäisi saada kuntoon. Mitä lie seuraavaksi?

Ainiin, vanteet vaihtuivat.







* Vie törkeenä ainetta (yli kympin matkassa)
* Tyhjäkäynti kuumana semmosen 1200... "2-3-1 Lambda-arvo, liian rikas tai laiha seos osakuormalla" oli jääny muistiin.
Samoin tuo kulutus/tyhjäkäynti pitäisi saada kuntoon. Mitä lie seuraavaksi?
Jaahas, innostuin sitten vielä tuossa ja kävin tutkimassa pihtejen kanssa menoa. Tyhjäkäyntiletku luttuun niin kierrokset laski jonnekin tonniin - ei hyvä. Kokeilin sitten vierestä huohotuspurkin alipaine letkua ja kas, sama juttu laski tonniin kierrokset --> Letku poikki ja tulpat päihin. Vieläkin jäi käynti sinne reiluun tonniin ja puristelin letkut läpi ja suihkuttelin paikkoja, imusarjan tiiviste näytti ihan pikkusen vuotavan mutta ei vaikutusta käyntinopeuteen, kiristin mutterit kuitenkin. Katoin sitten vielä kaasuläpän säädön 3. kertaan ja tsoijoi käynti laski niin alas kun haluaa, säätö sopivaks ja nyt mulla on toimiva 800rpm tyhjäkäynti!!  :pomo:

Pakopuolella kuulostaa olevan jossain vuoto, veikkaisin 4 pyttyä kun siinä on vain toinen pinnapultti käytössä ja sekin on niin lyhyt ettei saa kunnolla kiristettyä  :-\ Se tarvii vielä pakoputki kitin kanssa käydä läpi, samoin etuputken liitos.
« Viimeksi muokattu: 09.10.2011, 23:22:28 kirjoittanut HembalanD »
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5756
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 Käyttöautonna
« Vastaus #49 : 10.10.2011, 04:24:41 »
Jos riittävästi vuotaa pakosarjasta, lambda saa happea ja rikastaa seosta. ::)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 740 Käyttöautonna
« Vastaus #50 : 10.10.2011, 08:55:05 »
Jos riittävästi vuotaa pakosarjasta, lambda saa happea ja rikastaa seosta. ::)
Näimpä, tarvii harkita vaihtokantta.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 740 Käyttöautonna
« Vastaus #51 : 14.10.2011, 08:58:50 »
Kiristin pakosarjan pultteja vielä ihan pikkasen, ei enää ainakaan konttoriin kuulu pakovuotoja.

Puhaltimen moottorin vaihdoin raktorista kun vanha meinasi hirttää kiinni.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 740 Käyttöautonna
« Vastaus #52 : 01.11.2011, 09:20:40 »
Näimpä, tarvii harkita vaihtokantta.
530 Kansi haettu, odottaa käsittelyä (puhdistelu, välykset, ym rasvailu ja tarkistus)

Tarviis tilailla tiivisteet, kannentiiviste, nokan stefa, venttiilikopantiiviste, pakosarjantiivisteet, vesipumpun tiiviste, imusarjantiiviste, nuo ainakin. Mietinnässä on vielä sipaseisko kannesta siivun pois, liekö mitään vaikutusta mihinkään?

Kilometrejä tullut nyt pari tuhatta ja öljyt on vielä ihan kuin uudet  :o Jossain välissä sain lisätä melkein litran öljyä, tosin ei se sitä ole minnekään tiputtanut eikä myöskään nyt vienyt joten taisi olla öljyvaihdon jäliltä tikun alarajassa. Tuli sillä käytyä etelänaapurissakin 600km lenkki päivässä ja hyvinhän tuokin sujui, mitä nyt tulomatkalla rupes kardaani/etupyörän ripustus tms lopottamaan puolessa välissä mutta ei kyllä ole enää kuulunut, mikä lie olisko ollut vaikutusta kun kontti täynnä ilolientä  ;D Ainetta reissulla meni semmonen ~8,5 suurispiirtein yhteensä, kaupungiajoa sai jurrata helsingissä ja tallinnassa kuitenkin jonkin verran.

Tyhjäkäynti meinaa kuumana käynnistäessä tipahtaa pariksi sekunniksi tonne 500rpm, ei sammu kuitenkaan, meniköhän se kaasuläpän säätö liian tiukille..

Bensatankin laipan vaihdoin aiemmin, noh se vuoti vieläkin. Kattelin sit sitä niin oli jäänyt lähtöletkun liitos vuotamaan, siihen pari uutta klemmaria ja nyt pitää. Samoin oli se tankin iso mutteri jäänyt löysälle, hakkasin sen kiinni niin nyt on aika tiivis. Kovasti kun koria keinuttaa niin vielä se jostain tihkuu eli ei täyteen uskalla tankata mutta esim. 30l ainetta tankkiin niin pysähtyessä ei enää aine haise :)

Niin ja vaihdoin tähän viikonloppuna deekusta putkistonkin, onko se nyt sitten 2,25 vai 2,5" kuitenkin etuputkesta taaksepäin, eli katti tais unohtua välistä, pienen hitsuu muokkauksen sai tehdä väliputkeen niin parani. Eikä koputa enää pohjaankaan käynnistäessä. Vetoihin tuli kyllä ihan huomattava muutos....

Takakontin humppalaatikonkin tein uuden, käytännöllisemmän mallin mikä menee sinne hattuhyllyn alle hyvin. Tuli just jämäkkä ei tarvi sitoa kiinni kun pysyy purituksissa sopivasti.

Edelleen vaivaa etupään kolinat ja kokoajan pahenee  :-\ Raidetanko on ihan tuntuvasti jo ainakin oikealta välyksellinen, sisäpäästään. Tuntuu että jotain muutakin siellä on välyksellistä kun kun ratissakaan ei tunnu oikein mitään klappia.

Niin ja sekin vielä että oli iskarirempasta jäänyt jousien yläkumien päältä jäänyt ne peltilätkät pois  ;D Ei ihme että oli jäykkä ohjaus ja kampes aina toiseen suuntaan  ;D Noh tolpat auki ja pellit väliin, samalla rasvasin yläpään laakerit hyväks ja perhana että tuli hyvä ohjaus nyt kyllä kelpaa  8)





Jatketaampa näillä sitten taas.....
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: 740 Käyttöautonna
« Vastaus #53 : 01.11.2011, 11:37:43 »
Sehän rupesi kulkemaan melko pienellä aineella. Viime talvena meni ainakin tuplasti tuo 8,5litraa lyhyellä työmatkalla. Taisi tankinlaippa vuotaa ihan huolella
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 740 Käyttöautonna
« Vastaus #54 : 01.11.2011, 11:49:07 »
Sehän rupesi kulkemaan melko pienellä aineella. Viime talvena meni ainakin tuplasti tuo 8,5litraa lyhyellä työmatkalla. Taisi tankinlaippa vuotaa ihan huolella
Onhan nuita muitakin virityksiä tullut tehtyä, etuputki + tiivisteet, imuvuodot, tankkilaippa jne. Kyllä tuo kylärallissa yli 10 menee.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 740 Käyttöautonna
« Vastaus #55 : 06.11.2011, 22:00:41 »
Vaihdoin tähän deekusta sähköikkunat, ovipahvit, peilit ja niiden säädöt & lämmityksen. Kyllä nyt taas kelpaa :)








Vedin sit tän ramair systeeminkin, heti tuli 50hv




Kuskin ikkunassa jännä homma, kun vetää alaspäin niin about puolivälissä ikäänkuin tökkää johonkin, matka kuitenkin jatkuu mutta mutta  ???

Sellaisen homman huomannu, et yleensä lähtee olisko 4 tai 5 puristuksella käyntiin, joka kerta samalla rykäsyllä. Paitti nyt kun oli sulake"rasia" irti ja vänkäilin, niin lähti heti ekalla puristuksella käymään. Tänään käytin YKK anturin irti ja putsasin, oli aika puhdas jo valmiiksi. Samalla virranjakajan putsasin. Näiden jälkeen lähti taas ekalla puristuksella käymään, seuraava startti sai taas hankuuttaa sen 4-5 puristusta  ???
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 740 Käyttöautonna
« Vastaus #56 : 19.11.2011, 11:01:19 »
Keulaan vähän ilmettä niin erottuu massasta  8) Samoin nuo rumat dragot pois ja alessiota tilalle:





Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 740 Käyttöautonna
« Vastaus #57 : 24.11.2011, 09:25:42 »
Vaivasi tuo pakosarjan 4 pytyn pinnapulttien katkonaisuus niin kovasti, että piti välttämättä vaihtaa sitten koko kansi. Samalla vaihtui tiivisteet ja venttiilinvaimennin kumit laitoin uudet. Venttiilinvarrenkumitkin ostin mutta muistin vasta liian myöhään että unohtui vaihtaa, seurataan tilannetta, eikös nuo saa jälkeenkinpäin vaihdettua?

Samassa urakassa vaihtui sitten VX nokka paikalleen myös, venttiilivälykset oli 0.30-0.40 kaikissa, tarkastusarvon sisällä. Uusi kansi oli 530, B200K:n päältä joten imusarjan vesireiät piti tukkia, samoin EGR reiät ja molempiin survastiin kuusiokolopultit.

Laitan vielä noi välykset tähän:
1->8: 0.35, 0.30, 0.40, 0.35, 0.40, 0.30, 0.40, 0.30




Jäähdytysnesteet vaihtuivat myös samalla uusiin litkuihin kun vanhat tyhjennettiin.

Lähti sitten käyntiin heti ihan normaalisti, tosin kävi vain kolmella. Olin rikkonut virranjakajan kannen siirtäessä sitä vanhasta kannesta uuteen niin epäilin tietenkin vian olevan siinä, hain uuden kannen ja pyörijän ja vika ei poistunut, tulppia vaihdeltiin myös ja ei vaikutusta. Rupesin siinä sitten kattelemaan niin olikin nelosen ruiskun liitin irti  :2funny: Se kiinni ja kas kummaa käynti tasaantui. Koneesta tuli muuten aika kovasti kierrosherkempi ja kyllä muutti vetoja ihan erilaisiksi, pienen pieni vääntöhäviö ehkä havaittavissa (ei edes juuri huomaa) kun turbiinilukolla vedättää.

Tarvii laittaa vielä kuva konehuoneesta uuden kannen kanssa, vaan saman näkönenpä se on kuin ennenkin.. Näillä jatketaan taas :)

« Viimeksi muokattu: 10.12.2011, 09:23:08 kirjoittanut HembalanD »
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 740 Käyttöautonna
« Vastaus #58 : 05.01.2012, 09:37:44 »
Perus huoltoa tehty:

- Bensasuodatin vaihdettu oli aika ruosteinen liekö orggis, meno puolelta tuli roskaa aika hienosti kun bensoja kaateli.
- Tulpat vaihdettu (suljettiin pois vaihtoehto tyhjäkäynnin nytkähtämiselle)
- Vasen etujarrulevy (oikea vaihtu jo aiemmin)
- Etujarrupalat kaikki, oli vasemmalla pikkasta vaille loppu, samalla huomattu että 3/4 satulan männän suojakumista heikossa hapessa, vaihtoon?
- "Ram air" sai lähteä tai ainakin se haitariletku, ilmanputsarikotelo täynnä vettä
- Konehuoneen maadotuksia ja liittimiä vähän rassailtu

Kilometrit 246450


Sit laitoin volvoon tollasen kiinalaisen kello/voltti/sisä- ja ulkolämpömittarin




Niin ja tosiaan oli tässä pari viikkoa tällaiset xenoneilla varustetut lisävalot



....kunnes vekslatessani tiukassa paikassa pamautin vasurin puolen valon johonkin juurakkoon ja tuhannen säpäleiks, tällähetkellä originel kynttilät vain keulilla. (Tähän tulee muutos)


Edelleen ongelmana että käynnistäessä lämpöisenä tyhjäkäynti nytkähtää pariksi sekunniksi sinne 400-600rpm. Jos käynnistää kaasun kanssa ja pitelee kaasulla kierrokset vaikka 10s siellä 1500rpm ja päästää tyhjäkäynnille niin taas tekee sen humppauksen. Tekee tuon siis aina vain kerran käynnistyksen jälkeen. Johtuako nokasta? Boksista? Alan jo epäillä ECUAa/jotain virta vikaa, ECU tähän on jo kerran vaihdettu.

« Viimeksi muokattu: 05.01.2012, 22:00:41 kirjoittanut HembalanD »
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 740 Käyttöautonna
« Vastaus #59 : 13.01.2012, 09:10:26 »
Tuo humppaus ilmeisesti loppui, säädin kaasuläpän perussäädön kohdilleen, oli aiemmin päässyt niin kiinni kun vaan voi  :)

Vaihdoin tähän nyt kokeeksi B230FB ECU:n, peräisin manuaalista ja näköjään käy ihan normaalisti myös maagiin. Tehonlisäystä en kyllä huomannut  ;D Bpumpun releen sain "normaalimallin" käyttöön, kun boksi on ehjä ja osaa maadottaa tuon releen..

Pari talvista kuvaa:


Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

 

RallyBaron  Samppasport