KL-varaosat  Race.fi

synkkamittari tuplille

  • 15 Vastauksia
  • 7952 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
synkkamittari tuplille
« : 10.01.2013, 17:35:50 »
Tarjolla olisi volvoon edukkaat tuplat, niin tuli mieleen että onko porukka tehnyt noita synkkamittareita itse?

Tuo tehdastekoinen synkkamittarihan maksaa freetechnicsilla 165€..mutta ajattelin että jos ei se muuta mittaa kun tyhjäkäynnillä alipainetta niin tuonhan voisi tehdä vaikka noista http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autotarvikkeet/Autosahko/Auton-mittauslaitteet/Alipainemittari-32247/ joku koppa mihin tulee 4 mittaria ja siitä letkut imusarjaan..mutta riittääkö tuossa asteikko (-1.0-0bar)

ja kotioloissa jos säätää niin voisi hitsata lambdamutterit jokaiseen pakosarjan putkeen niin saisi tyhjäkäyntiseoksetkin kohilleen.
« Viimeksi muokattu: 10.01.2013, 17:40:40 kirjoittanut exclusive »
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: synkkamittari tuplille
« Vastaus #1 : 11.01.2013, 11:02:19 »
Jos saat alipainetta alle -1bar, niin siinä on jo aikamoinen saavutus ja fysiikan lait kumottu, eli riittää vallan mainiosti asteikko. ;)

Eri asia on se, riitääkö noissa Bilteman mittareissa tarkkuus. Tuskin ovat kalibroituja keskenään nuo bilteman mittarit, eli mittausarvot mittarien välillä voivat heittää. Tosin tuonhan voi kalibroida itsekin, jos käytössä on yksi tarkka mittari tai muuten tiedossa oleva vertailualipaine.
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: synkkamittari tuplille
« Vastaus #2 : 11.01.2013, 11:51:42 »
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2394
  • www.vrcf.fi
Vs: synkkamittari tuplille
« Vastaus #3 : 11.01.2013, 12:07:45 »
Ihan hyvä toi vesipatsas, mutta...tyhjäkäynnillä alipainetta on 0,5 - 0,7 bar niin sitä vesipatsasta tarvitsee 5-7 metriä...
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6353
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: synkkamittari tuplille
« Vastaus #4 : 11.01.2013, 12:12:49 »
Jos kyse on pelkästään kahden kaasarin välisen vivuston synkronoinnin säädöstä, niin uskomattoman tarkkaan lopputulokseen pääsee pelkällä kumiletkun pätkällä. Pientä, esim. pissapojan letkua puolen metrin pätkä ja tekee letkun toiseen päähän rautalangasta tjms. systeemin, että saa letkun aina samaan kohtaan kummankin kaasarin kurkkuun ja sitten letkun toinen pää korvaan ja kuuntelee kuinka suhisee. Yksinkertainen, mutta äärimmäisen toimiva keino.

Jos kyse on seos-/ilmaruuvien säätämisestä, niin sitten tuollainen mittarisysteemi lienee paikallaan.

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: synkkamittari tuplille
« Vastaus #5 : 11.01.2013, 13:12:17 »
Ihan hyvä toi vesipatsas, mutta...tyhjäkäynnillä alipainetta on 0,5 - 0,7 bar niin sitä vesipatsasta tarvitsee 5-7 metriä...


Paksumpi muoviputki
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2394
  • www.vrcf.fi
Vs: synkkamittari tuplille
« Vastaus #6 : 11.01.2013, 13:45:16 »


Paksumpi muoviputki

Trööt. Ei vaikuta. Ainoastaan korkeus ja tiheys lasketaan.

Elohopea voisi toimia.

1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa sopanja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
  • www.vrcf.fi
Vs: synkkamittari tuplille
« Vastaus #7 : 11.01.2013, 14:00:59 »
Mulla oli neljä nestevaimennettua teollisuuskäyttöön tarkoitettua alipainemittaria synkan säätöön. Toimi hyvin niin kauan kuin toimi. Jostain syystä nuo mittarit eivät kestäneet. Ilman vaimennusta olevat mittarit vispaavat nopeasti edes takaisin, nuo nestevaimennetut vähän hitaammin. Tuollaisissa olisi paikallaan kuristaa letkuja värinän vähentämiseksi.

Sitten mulla oli sellanen kurkun päälle painettava malli, jolla mitatataan yksi kurkku kerrallaan. Tuollakin pärjää. Nykyisin on carbtunen mittari. Ei ihan halpa mutta toimii.

Noita nesteitä käytettäessä mittarin ois varmaan hyvä olla sellainen, joka mittaa kurkkujen välistä paine-eroa, silloin ei muodostu ongelmaksi tuon patsaan korkeus. Eli tavallaa U -lenkki joka menee kurkusta toiseen. Neste on "U" :ssa ja nestepatsaiden korkeusero kertoo onko synkka kohdallaan vai ei. Noista löytyy paljon ohjeita prätkäfoorumeilta. 

Poissa 850V70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Vs: synkkamittari tuplille
« Vastaus #8 : 11.01.2013, 17:21:38 »
mulla on tämmöinen, halpa ja riittävän hyvä kilpamoottorin läppien synkkaamiseen.

http://performanceparts.com/part/Edelbrock/4025

Poissa Aapeli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: synkkamittari tuplille
« Vastaus #9 : 12.01.2013, 09:45:20 »
Tollanen Carbtune on kyllä omien kokemusten perusteella hyvä. Näkee kaikki kurkut kerralla eikä nyt hintakaan ole kauhea verrattuna nuihin yhden kurkun mittareihin kuten edellä olevassa l

http://www.carbtune.com/

Poissa Haxu.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: synkkamittari tuplille
« Vastaus #10 : 12.01.2013, 21:38:28 »
Jos kyse on pelkästään kahden kaasarin välisen vivuston synkronoinnin säädöstä, niin uskomattoman tarkkaan lopputulokseen pääsee pelkällä kumiletkun pätkällä. Pientä, esim. pissapojan letkua puolen metrin pätkä ja tekee letkun toiseen päähän rautalangasta tjms. systeemin, että saa letkun aina samaan kohtaan kummankin kaasarin kurkkuun ja sitten letkun toinen pää korvaan ja kuuntelee kuinka suhisee. Yksinkertainen, mutta äärimmäisen toimiva keino.

Jos kyse on seos-/ilmaruuvien säätämisestä, niin sitten tuollainen mittarisysteemi lienee paikallaan.
Tämä on erittäin toimiva keino. Kaikki koneet tähän asti säädetty ite letkunpätkällä synkkaan eikä tehopenkissä oo tarvinnu synkronointiin ikinä koskea (kerran löivät mittarit kiinni ja oli ihan tasan  ;) )
945 -96 B230fk AW71L A/C 'Booze Drive'
B234f Drifting esko

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: synkkamittari tuplille
« Vastaus #11 : 12.01.2013, 21:43:18 »
Tämä on erittäin toimiva keino. Kaikki koneet tähän asti säädetty ite letkunpätkällä synkkaan eikä tehopenkissä oo tarvinnu synkronointiin ikinä koskea (kerran löivät mittarit kiinni ja oli ihan tasan  ;) )
kuulostaa jokseenkin hiukan "noin suurinpiirtein" säädöltä mutta kyllä se on uskottava kun viisaammat/kokeneemmat näin väittää, kunhan kaasarit saan kiinni niin pitääkin koittaa. Penkkiin volvolla mennään säädöt tekemään niin siinä sitten näkee miten tarkka korva on :)
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa Proomu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 105
  • www.nummelarallyteam.com
    • Ralli-Proomu
Vs: synkkamittari tuplille
« Vastaus #12 : 13.01.2013, 00:26:08 »
Tollanen Carbtune on kyllä omien kokemusten perusteella hyvä. Näkee kaikki kurkut kerralla eikä nyt hintakaan ole kauhea verrattuna nuihin yhden kurkun mittareihin kuten edellä olevassa l

http://www.carbtune.com/

Mistäs olet Carbtunen tilaillu? Saako Briteistä tai jostai muualta halavemmalla kun kotosuomesta?

Poissa sopanja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
  • www.vrcf.fi
Vs: synkkamittari tuplille
« Vastaus #13 : 13.01.2013, 07:52:43 »
Mä tilasin Carbtunen muutama vuosi sitten suoraan tuolta Briteistä. Tän päivän kurssilla tuo tulee maksamaan säilytyslaukun kanssa vajaat 80€ posteineen mikäli katsoin hinnan ja kurssit oikein.

Poissa Haxu.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: synkkamittari tuplille
« Vastaus #14 : 13.01.2013, 09:06:32 »
kuulostaa jokseenkin hiukan "noin suurinpiirtein" säädöltä mutta kyllä se on uskottava kun viisaammat/kokeneemmat näin väittää, kunhan kaasarit saan kiinni niin pitääkin koittaa. Penkkiin volvolla mennään säädöt tekemään niin siinä sitten näkee miten tarkka korva on :)
Kuuluin myös epälijöiden kerhoon ennen... Jos kaasareiden säädöt ihan metsässä kannattaa välillä koittaa seosruuvien säätöä ja sitten taas letkulla uudestaan synkkaa. Seosruuveja kun kääntelee kiinni niin sen kuulee milloin sylinteri sammuu. Sitten hitaasti auki ja sylinteri kun alkaa käymään niin jättää siihen. Tällöin ollaan yleensä aavistus rikkaalla mutta kone käy hyvin tyhjää.
945 -96 B230fk AW71L A/C 'Booze Drive'
B234f Drifting esko

 

Proturbo  Autodiagnoosi