Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...

  • 886 Vastauksia
  • 437452 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jaakko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 78
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #30 : 26.07.2011, 21:55:57 »
Tämä Jaakon volvo kuulostaa tekstien perusteella todella hyvältä kokoonpanolta ja parista kuvasta on asiallisen näköinenkin! =] Onkos tästä laitoksesta jotain videon pätkää kun tuota tehoakin tuntuu olevan?

Ei ole videopätkää. Projektipäiväkirja löytyy suomen volvokerhon sivuilta.
Auto on rakennettu omaksi iloksi ja tehoa ei ole koskaan tarpeeksi.
1983 240 Turbo 16V / GS6-37DZ
2004 V70 R M66 AWD

Poissa _hape

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 339
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #31 : 27.07.2011, 20:45:02 »
-B19ET
- Holset HX40 Super #14 pakopesällä

mites tuo paketti pelaa, herääkö miten

Poissa Jaakko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 78
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #32 : 28.07.2011, 05:48:16 »
mites tuo paketti pelaa, herääkö miten

Vaatii totuttelua ainakin jos vertaa T-nokkaan ja vakiogarrettiin.
Alhaalta melko kuollut. Täysi rähinä 4000rpm ->

Aluksi oli #16 pakopesä ja jakamaton kollektori pakosarjassa. Kun vaihto ton #14 pesän ja teki jaetun kollektorin niin käytös/herääminen muuttui radikaalisti.
1983 240 Turbo 16V / GS6-37DZ
2004 V70 R M66 AWD

Poissa Jermu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #33 : 20.08.2011, 10:40:13 »
Mitenkäs tämän b234f 16V koneen ahtaminen? Ainakin männät vaihtoon. Sopiiko vakiopakosarjaan mikään pikkuahdin?

Entäs tuo lh2.4 moottoriboksi, tarviiko sille tehdä mitään? Onko vaparissa ja turboissa samat boksit? Lastua saako tuohon vaparin boxiin?
Volvo 740 '86 D24TIC

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1518
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #34 : 22.08.2011, 21:29:49 »
Mitenkäs tämän b234f 16V koneen ahtaminen? Ainakin männät vaihtoon. Sopiiko vakiopakosarjaan mikään pikkuahdin?

Entäs tuo lh2.4 moottoriboksi, tarviiko sille tehdä mitään? Onko vaparissa ja turboissa samat boksit? Lastua saako tuohon vaparin boxiin?

Mäntien vaihtaminen ei ole edes välttämättä pakollista (suositeltavaa kylläkin) mutta rajaa max ahdot noin 0.8bar tasolle käytettäessä E98 bensaa ja olettaen että ruisku on säädettävää mallia.
kannattaa tarkistaa onko b234f koneessa minkävahvuiset kanget kun ovat monesti ohuemmat ns.linnunluut joiden kipuraja tulee jo 250hp kohdalla pahasti vastaan.
LH2.4 vaparin boksit voi lastuttaa ihan samallalailla kuin turbonkin.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa Jermu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #35 : 23.08.2011, 18:43:21 »
Mäntien vaihtaminen ei ole edes välttämättä pakollista (suositeltavaa kylläkin) mutta rajaa max ahdot noin 0.8bar tasolle käytettäessä E98 bensaa ja olettaen että ruisku on säädettävää mallia.
kannattaa tarkistaa onko b234f koneessa minkävahvuiset kanget kun ovat monesti ohuemmat ns.linnunluut joiden kipuraja tulee jo 250hp kohdalla pahasti vastaan.
LH2.4 vaparin boksit voi lastuttaa ihan samallalailla kuin turbonkin.

Elikkäs jos laitan turbon lastun, niin boksi ymmärtää että lisää soppaa ym.
Volvo 740 '86 D24TIC

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #36 : 23.08.2011, 21:47:19 »
Elikkäs jos laitan turbon lastun, niin boksi ymmärtää että lisää soppaa ym.
Kyllä. IMM ja kaasuläppäanturi/sen johdotukset huomioiden myös. Lastun tekijä osaa nuokin huomioida jos sellaisen teetät.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Jermu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #37 : 24.08.2011, 10:53:28 »
Kyllä. IMM ja kaasuläppäanturi/sen johdotukset huomioiden myös. Lastun tekijä osaa nuokin huomioida jos sellaisen teetät.

Onko muuten turbon ja vaparin immussa ja kaasuläppäanturissa eroja? Ainakin imm tulee eripaikkaan.
Volvo 740 '86 D24TIC

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #38 : 24.08.2011, 11:42:36 »
Onko muuten turbon ja vaparin immussa ja kaasuläppäanturissa eroja? Ainakin imm tulee eripaikkaan.

Ei ole eroa. Voit käyttää vaparin osia.

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #39 : 24.08.2011, 20:32:52 »
Rakenteilla turbo 740 b230 ja muutama kysymys olisi.

Kone
B230f h-profiili kierokangilla
kaikki uudet laakerti/stefat/tiivisteet hoonaus ja uudet männänrenkaat
530 kansi suurimmat röpöt vain siistitty
omavalmiste pakosarja + garret gt40, holsettiin jos vertaa niin 12pakopesällä
3 tuuman rööri taakse asti
nokka 280astetta ja 12.2 nostoa
kytkin 2.3turbo volvon asetelma + kolmilapa sintteri
Megaruutta ohjaa sytytyksen ja bensan
Innovate mtx laajakaistalambda
nakutusanalysaattorikin saattaa olla käytettävissä säätöön.

Tehotavoite +300hp
Eli uskallanko jättää puristussuhteeksi 9,0:1 (olisi kiva jos edes jonkunlainen alipainealueen vääntö säilyisi)
Paljonkohan tuollainen kokoonpano tulee kestämään ahtoja?

Edit: miten kannen virtaaminen tulee vastaan? Ahtoja nostamalla täytösastetta saadaan nostettua, eli perjaatteessa virtaavuudella ei ole niin väliä. Hyvin virtaava kansi pienet ahdot / huonosti virtaava kansi isot ahdot, sama asia?
Eli onko ensimmäinen vastaantuleva asia sylinterin tyhjentyminen, eli pakopuolen ahdistaminen?
« Viimeksi muokattu: 24.08.2011, 21:08:46 kirjoittanut miikel »

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #40 : 24.08.2011, 21:20:24 »
Mää lähtisin kokeilemaan jollakin loivemmalla nokalla.
Useita koneita "yli nokitettu" ja sit ihmetelty kun ei toimi. Samalla voi särkyä muuta palikkaa ja säädöt on yhtä hukassa kun tekijätkin. Tätähän ei kukaan tunnusta enkä minä näistä ketään syytä...

Eli liikkeelle vaikka volvon omilla halvoilla ilmais nokilla T, Y, A, D, K, H jne...

Edit: 740 nokan vaihtoon menee 15-30min, riippuu kuinka ronkeli on venttiilinvälyksistä
« Viimeksi muokattu: 24.08.2011, 21:27:07 kirjoittanut Veksi »
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #41 : 24.08.2011, 22:09:03 »
Nokka-akseleita kyllä itsellänikin :) No kokeilenpa sitten ensin a-nokkaa, mikä se ensimmäinen idea itselläni olikin. Mega autoja kyllä säätänyt/ollut mukana säätämässä useita. Ensin meinasi vaparissa 310asteisen nokan kohdalleen saaminen olla tuskallista.

Mitä mieltä tuosta puristussuhteesta. Minun käsittääkseni ei se niin pakollista olisi tiputtaa minnekkään 8,0:1 tietämiin kun säädettävällä moottorinohjauksella saan nuo liialliset ennnakot ahdoilla pois. Korjatkaa jos olen väärässä!
« Viimeksi muokattu: 24.08.2011, 22:10:36 kirjoittanut miikel »

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1518
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #42 : 25.08.2011, 17:31:12 »
Nokka-akseleita kyllä itsellänikin :) No kokeilenpa sitten ensin a-nokkaa, mikä se ensimmäinen idea itselläni olikin. Mega autoja kyllä säätänyt/ollut mukana säätämässä useita. Ensin meinasi vaparissa 310asteisen nokan kohdalleen saaminen olla tuskallista.

Mitä mieltä tuosta puristussuhteesta. Minun käsittääkseni ei se niin pakollista olisi tiputtaa minnekkään 8,0:1 tietämiin kun säädettävällä moottorinohjauksella saan nuo liialliset ennnakot ahdoilla pois. Korjatkaa jos olen väärässä!

Itsekkin suosittelen aloittamaan säätämisen vaikka juurikin hyväksi todetulla A-nokalla ja sitten myöhemmin kun ollaan jo jotenkin säädöissä niin rajumpaa nenää sisään ja hienosäätö kohdalleen.

Puristussuhteen jos saa jonnekkin 8.4-8.8:1 voisi olla varsin toimiva. Kestää ahtaa jo todella reilusti ja alipainealueellakin on varsin hyvin menohaluja.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #43 : 25.08.2011, 17:59:10 »
Puristuksesta tuskin tulee ongelmia

Kaverilla saman tyyppinen rakennelma mutta pienemmällä ahtimella ja 9,5 puristuksella. Kesti helteillä ajaa 0,8 baariin asti. Varmaan pitemmällekkin mutta eivät halunneet särkeä laatikkoa.

Mun ahdetuissa ollut rutut aina ysin kieppeillä. Ex turbo 740 taitaa liikkua nykyään noin 9,5 puristeisena 0,6bar ahdolla

Tulevaisuudessa toivottavasti tuo RE85 polttoaine yleistyy jolloin puristuksista ei tarvitse puristella
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #44 : 25.08.2011, 19:11:40 »
Kuinkahan suuriin tehhoihin olisi mahdollista päästä ilman parempaa kantta?

 

KL-varaosat  Race.fi