Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: säkkijänis - 22.12.2019, 21:31:40

Otsikko: Puolen miljoonan XC70 D5 ja banaani T-5R
Kirjoitti: säkkijänis - 22.12.2019, 21:31:40
Tipu T-5 ärrän vielä majaillessa tallin perällä täytyy nyt itsekkin postata edes jostakin Volvosta esittelyä. Eli vuoden olen nyt ajellut tällä 2007 XC70 "maasturilla". Ostin tämän huutokaupasta ilman mitään käsitystä auton kunnosta. Mittarissakin oli kohtuulliset 480 tkm. Olin kuitenkin kovin luottavainen, kun tuo on kuitenkin melkein sama auto, kuin minun edellinen 2001 V70 D5, ja se on ollut sen verran kova rauta, että jos tuo on puoliksi niin hyvä, niin ei ole mitään hätää. Ja onnistuneiden kauppojen jälkeen ei muutakuin nokka kohti Vantaata samalla toivoen, että toivottavasti myyjäliike ei ole Tattarinsuolla. No ei onneksi ollut. Sitten setelit myyjän kouraan ja menoksi. Ensivaikutelma oli, että ihan ok pirssi, mitä nyt sisällä haisi pahalle. Onneksi haju lähti sisällä olevista kesärenkaista, eikä jäänyt leijailemaan autoon sen pidemmäksi aikaa. Jälkeenpäin selvitin, että auto on tuotu melko uutena Saksasta (mittarissa vain 65 tkm) ja sen jälkeen ollut yhdellä omistajalla, jonka toimeksianto se huutokauppa oli.

Ensimmäisen pesun jälkeen katsastin auton ulkokuoren: tavallista iän tuomaa kulumaa maalipinnassa. Ruostetta ei ole missään, enkä sitä missään vaiheessa odottanutkaan löytyvän, kun ei se vanhakaan V70 suostunut ruostumaan ollenkaan, vaikka jossain välissä oli pitkiäkin aikoja, etten viitsinyt edes pestä autoa. Mutta iloisin yllätys oli se, että autossa ei ollut yhtään lommoa tai sävyeroja pintapelleissä. Kaikki varusteetkin toimi paitsi takalasin pyyhkijä. Myöhemmin myös selvisi, että ardicin palopesän pohja on palanut puhki, ja sen takia jäähdytinnestettä joutuu lisäilemään silloin tällöin. Kesäaikaan sitä ei kuitenkaan mene, niin olen paikallistanut vian siihen ardicin palopesään. Ja se palopesä on vielä tätäkin viestiä naputellessa vaihtamatta. Pitäisi kyllä vaihtaa, koska kun se ardic lähtee käyntiin, se pölläyttää ilmoille sen verran reilun sinisen savun, että joku aamu joku naapuri vielä tyhjentää sammuttimen minun autoon.

Hetken aikaa kun katseli uutta autoa, niin alkoi kuitenkin ketuttamaan se, että siinä ei ole sitä takaluukun lippaa ja muutenkin se oli vähän kuin näyteikkuna, kun ei ollut mitään tummennuksia. Jarruvalollinen spoileri bildelsbasenista ja tummennukset ammattilaiselta. Heti paljon parempi! Tässä vaiheessa on sitten kehuttava Volvon suunnittelijoita, kun asensin spoileria paikalleen. Ehdin jo repimään hiukset päästäni, että miten onnistun poraamaan reiät oikeille kohdille takaluukkuun, että spoileri istuu nätisti. Onneksi insinöörit osasivat laittaa takaluukun sisäpuolen runkomuottiin pienet kohdistusmerkit, että mihin spoileri tulee kiinni.

Keväällä sitten auto myllytykseen, että pääsee lopuistakin naarmuista eroon. Syksyllä sitten heitin vielä Thulen Spirit sarjan suksiboksin katolle. Olin jo katsellut suksiboksia ja mielestäni tuo vaan sattuu muotoilultaan käymään tuon mallin Volvoon kuin nyrkki silmään. Molemmista löytyy tuo väkevä hartialinja. Ja kiinnikkeisiinkin piti panostaa huolella, ettei boksi nouse kovinkaan korkealle, eikä kiinnikkeet tule auton kattolinjan ohi. Kiinnikkeiksi siten valikoitui Thulen Wingbar edge. Todella hyvät ja esteettisesti miellyttävät.

Katsastin auton toukokuussa, ja ainoa, mistä sain korjauskehotuksen, oli kuskin rispaantunut turvavyö. Bildelsbasen auki ja sieltä uusi vyö matkaamaan kohti Suomea. Vyön saapuessa sitten menikin sormi suuhun, että mitenkäs tämä romu alkaa purkaantumaan sisältä niin, että saa vielä kaiken kasaankin. Onneksi vanha V70 oli vielä minulla, ja ei muutakuin vanha kunnon reverse engineering taktiikka käyttöön. Eli ensin toisarvoinen identtinen sisustamuovi irti ja samalla tutkaillen, että mistä kohtaa kannattaa repäistä, että selviää mahdollisimman pienillä vaurioilla. Ilmeisesti minun ja ruotsalaisen insinöörin ajatus kulkee sen verran samalla tavalla, että osasin purkaa ensimmäisenkin sisustan rikkomatta mitään. Eteen tein vielä jarruremontin, kun vanhat täristi niin hirveästi, että hampaat tippui suusta. Laitoin samantien rei'itetyt levyt, koska olen niin showmies.

Nyt mittarissa on jo 520 tkm ja hyvin pelaa (koputan puuta).


 
(https://i.ibb.co/BV38Lkx/20190919-192450.jpg) (https://ibb.co/BV38Lkx)

(https://i.ibb.co/Sr9BfQW/20190919-192534.jpg) (https://ibb.co/Sr9BfQW)


Kannatti vaihtaa!
Otsikko: Vs: Puolen miljoonan XC70 D5
Kirjoitti: h4nkki - 28.12.2019, 10:45:45
komea matkavankkuri! onko booriholkin historiasta tietoa? Vai kuinka yleinen murhe se edes näissä on?
Kuvat on muuten ihan kuin aikaisensa mainoskuvat!  S*
Otsikko: Vs: Puolen miljoonan XC70 D5
Kirjoitti: säkkijänis - 28.12.2019, 20:48:00
komea matkavankkuri! onko booriholkin historiasta tietoa? Vai kuinka yleinen murhe se edes näissä on?
Kuvat on muuten ihan kuin aikaisensa mainoskuvat!  S*

Kiitos! Kuvat otin syksyisenä päivänä kun huomasin, että taivaanranta näytti olevan tulessa. Kiipesin äkkiä kasan päälle ja napsin kuvat kännykällä. Itsekkin olen ihan tyytyväinen noihin kuviin.

Booriholkin vaihdosta ei ole tietoa. Sain auton mukana ison kasan kuitteja, mutta niissä ei ainakaan ollut mainintaa booriholkista. En usko, että on vaihdettu, kun ne kuitit olivat jostakin vuodesta 2010 eteenpäin ja melko kattavasti. Ilmeisesti edellinen omistaja oli käyttänyt yhtä ja samaa korjaamoa koko auton elinkaaren ajan. Booriholkki pitäisi kyllä vaihtaa ennaltaehkäisevänä huoltotoimenpiteenä, mutta se taitaa nyt mennä kesälle. Tällä hetkellä tallin täyttää tuo T-5 ärrä ja sitten kun sen saa ulkoruokintaan niin voi tehdä xc:n huollot.

Sellainen ongelmahan tuossa XCssä vielä on, mitä en muistanut mainita, että parkkitutka on pimeänä. Sen kuittaaminen ajotietokoneesta on jo niin osa liikkeellelähtöä, että unohdin kokonaan. Tietokone osasi kertoa, että kaikki anturit on pimeänä, eli ilmeisesti vika on jossain muualla? Pikainen foorumin selailu antoi osviittaa, että vika on todennäköisesti johtosarjassa.

Nyt tarvitsisinkin vähän neuvoa, että miten suuri operaatio on vaihtaa se johtosarja (ja kaikki anturit samantien)? Varmasti joku on senkin remontin tehnyt, niin voisi kertoa, että paljonko täytyy irrottaa sisustan osia ja jos vielä pystyy kertomaan johtosarjan osanumeron ja noin suunnilleen hinnan, niin olisin jo enemmänkin kuin kiitollinen.

Tänään oli kanssa hieno päivä ja sain ärrästäkin napsittua kuvat, niin voin laittaa tähän alle yhden...


(https://i.ibb.co/P6w0jNW/20191228-133914.jpg) (https://ibb.co/P6w0jNW)
Otsikko: Vs: Puolen miljoonan XC70 D5
Kirjoitti: tuomaril - 28.12.2019, 23:13:47
Komea kärry, itselläni vastaava. 8) Se booriholkki kannattaisi kyllä vaihtaa mieluusti piakkoin, on tuolla kuitenkin sen verran metrejä takana. Enemmän harmittaa, jos esim. talven aikana kun neliveto on oikeasti käytössä, niin jossain tilanteessa kuuluu rusahdus ja veto katkeaa perän osalta.

Parkkitutkan johtosarjan osanumero on 30678753 ja se maksaa Biliassa 95€. Netistä tilaamalla voi varmaan säästää jokusen kolikon. Kannattaa samalla tosiaan vaihtaa ne kaikki anturit, niin toimii sitten pitkään luotettavasti se parkkitutka. Ne itse anturit maksavat muistaakseni noin 30€ per kappale.
Otsikko: Vs: Puolen miljoonan XC70 D5
Kirjoitti: sofronieva - 29.12.2019, 12:57:30
On kyllä tyylikäs XC ja sitten tuo 850... S*

Lisää kuvia autoista kansan ihmeteltäväksi kun kamerakin näköjään pysyy käsissä!
Otsikko: Vs: Puolen miljoonan XC70 D5 ja juppiautojen aatelinen T-Gul T-5R
Kirjoitti: säkkijänis - 29.12.2019, 21:14:36
Juu, eli muokkasin tätä sen verran, että lisäsin otsikkoon myös T-5R:n. Juppiautonimityksen se sai töissä, kun duunikaverit sano, että tuollaisen juppiauton ostit. No juppi käsitteenä taitaa osua minuun melko hyvin, niin mitäpä sitä kieltämäänkään.

Asiaan:

Minulla oli pitkän aikaa kesäautona MB SLK 230K. Se oli lapsuuden haave omistaa sellainen joku päivä ja sitten se sattui tulemaan vastaan mobilessa. Väri oli räikeän punainen ja siinä oli AMG paketti, eli perus puskurit, helmat ja putken päät. Möin auton joskus vuonna 2014 ja sen jälkeen olenkin sitten ajellut kesät ja talvet V70 volvolla. Paitsi viimekesä meni XC:llä. No kuitenkin pitkän aikaa meni haaveillessa vaikka mistä kesäautosta aina Ladasta Lamboghiniin. Nyt tässä talven aikana on iskostunut päähän, että jos tahtoo kesäauton, niin sellainen on ostettava. Nettiauto levälleen ja vanhaa V70:stä tarjoamaan vaihdossa vaikka minkänäköiseen kulkineeseen. Jossain vaiheessa pääsin ihan paikan päälle katsomaan yhtä 850 ärrää. Se oli automaattilaatikolla, joten ei kuitenkaan iskenyt ihan täysillä. Kipinä oli kuitenkin syttynyt.

Suomen tarjonta oli äkkiä katsottu läpi ja katse suuntasikin Ruotsiin, josta löytyi lupaavannäköinen yksilö. Myyjään puhelinyhteys ja englanniksi solkkaamaan, että "juu häv this volvou eitfifti tii gul". Kysyin myyjältä, että jos tulen ostamaan auton, niin onko auto varmasti kunnossa, että pääsen sillä kotiin Suomeen. "Absolutely!" kuului vastaukseksi ja vielä sen päälle sain hyvät kuvat ja videoitakin autosta. Ei se ollut mikään kedon kaunein kukkanen, mutta ei mikään rytöläjäkään. No reppuun kalsarit ja seikkailumieltä ja lentäen Ruotsiin. Autoliike oli melko pieni, mutta repertuaariin kuului mm. E34 M5, Audi S1 quattro, Audi R8, MB AMG GT, Ferrari 458, niin ne herättivät luottamuksen, että ei tässä minkään pikkujobbarin kanssa olla tekemisissä. Myyjä kertoi ihan avoimesti, että auto oli varastettu edelliseltä omistajalta noin vuosi sitten, minkä takia koko keula oli maalattu uudelleen. Auto oli löydetty jo seuraavana päivänä, oli käytetty jossain keikassa ja sen jälkeen hylätty. Onneksi eivät polttaneet. Maalauksen jälki oli hyvä ja sävyeroa ei juurikaan ole. Kiillossa on melkein suurin ero, ja siitä pääsee myllytyksellä (ehkä).

Koeajo tehtiin siinä Tukholmassa ja oli vähän liukasta kesärenkailla lipsutella siellä. Auto kuitenkin toimi ja vetojakin tuntui olevan. Tinkasin mukaan myös talvirenkaat, mikä olikin suuri virhe, ne nimittäin ravisti niin hirveästi, että oli pakko ajaa suoraan laivasta rengasliikkeeseen ja vaihdattaa kesärenkaat takaisin alle. Onneksi sää suosi sen verran, että liukasta ei ollut missään vaiheessa. No, automyyjä kun oli, niin pakkohan sen oli vähän kusettaa. Ruotsissa jäin sitten tulliin kiinni. Virkailija kysyi, että miksi olen laivaamassa tuollaista vanhaa Volvoa Suomeen? Sanoin, että ostin tämän, niin tokaisi vaan, että eikö teillä Suomessa muka ole vanhoja Volvoja. No ei ole! Ja sitten koira paikalle. Vähän nousi jo kylmä hiki, että mitä jos ne auton aikoinaan varastaneet nistit ovat vahingossa pudottaneet jonkun nyssäkän autoon. Kumihanska kävi jo mielessä, mutta ei onneksi sen enempää minussa. Auto oli puhdas ja paperihommat kunnossa.

Suomen päässä tulikin seuraava ongelma. Ahdot katosi 2500 kierroksen jälkeen. Muuten auto pelitti, niin ajoin sen silti kotiin asti. Menin suoraan katsastukseen auton kanssa hakemaan vikalistaa, mutta yllätyin tässä vaiheessa positiivisesti, kun katsastusmies sanoi, että ei sieltä mitään vikaa löytynyt. Toiselta puolelta edestä alatukivarren hela alkaa olemaan heikko, mutta väljää ei vielä ollut. Ensi vuonna sitten uudella alatukivarrella. Auto talliin ja äkkiä selaamaan Volvo foorumeita ja äkkiä sieltä löytyikin ohjeet tarkistaa alipaineletkut. Yhden alipaineletkun bongasin, joka oli irti ja muutenkin niin hauras, että se katosi kuin Thanoksen sormien napsautuksesta. Letku lähti ilmamäärämittarin takaa ja meni jollekkin kellon näköiselle osalle, mikä on kiinni ilmanputsarikotelossa. Vaihdoin letkun ja sitten koeajolle. Heti ensimmäisenä huomasin, että kierroksia tulee nyt ihan toiseen tyyliin. Ja seuraavan asian huomasin sekunnin sadasosa sen jälkeen: rajotinta ei ole tai sitten se on todella korkealla. En alkanut kokeilemaan, että löytyisikö sieltä vielä rajoitin, mutta 7500k/min se ei vielä ollut. Sitten tien päälle kokeilemaan ja vetoja tuntuikin olevan ihan riittävästi. Persdynolla sanoisin, että 250hv.

Niinkuin kaikissa 850 Volvoissa, ei tässäkään toiminut matkamittari. Ja jälleen kerran foorumia selatessa uskalsin jo tilata ne kuuluisat rattaat ihan jo purkamatta koko mittaristoa. Ja niinkuin jo aiemmin totesin, että tämä ei ole se kedon kaunein kukkanen, niin joitain pieniä osapuutteita löytyi. Kuten esimerkiksi ne kattokaiteiden ruuvien suojaläpät ja apparin oven punainen huomiovalo ja tahmaisesti toimivat tuulilasinpyyhkijät. Kaikista älyttömin asia paljastui sitten, kun irroitin ruotsin kilvet ja niiden kilpitelineet. Siihen ärrän puskuriin on tehty sellainen tupakka-askin kokoinen reikä lohkolämmittimen läpiviennille. Itse lohkolämmittimen pistoketta ei enää ollut, mutta johdon pää törrötti puskurin sisällä. Toivoin jo hetken, että siellä puskurin sisässä olisi ollut joku paikallisen Aarnion rahakätkö, mutta tyhjä arpa. En vieläkään oikein pysty käsittämään, että kuka tollo menee sahaamaan ärrän puskuriin niin hirveän reiän varsinkin kun edes vanha lohkolämppärin pistoke ei ole lähellekkään niin suuri.

Kaikista näistä ajattelin selvitä varaosa-autolla. Ostinkin jo vm1995 2 litran bensa-automaatti kasipätkän, missä oli kuukausi ajoaikaa jäljellä. Auto ei ollut hinnalla pilattu, mutta yllätti positiivisesti. Siihen oli laitettu melkein uudet ajovalot! Siitä sain melkein kaikki osat, mitä tarvitsin (ja ehkä myös sen, mitä kaikkea tulen vielä tarvitsemaan). Ärrän puskurit kun on tunnetusti niin yleisiä varaosia, niin ajattelin tehdä tämän vaikeamman kautta. Otan varaosa-autosta puskurin, leikkaan siitä kappaleen irti samalta kohdalta, mihin ärrässä on tehty se reikä ja muovihitsaan kiinni ja paikkamaalaan sen. Homma menettelee toistaiseksi, kun suurin osa siitä onneksi peittyy eturekisterikilven taakse. Ja tarkennukseksi vielä, että minä en sitä tee, vaan alan ammattilainen.

Seuraava ongelma (montako näitä vielä tulee?) tuli eteen, kun aloin vaihtamaan sitä mittariston ratasta. Rattaan vaihdossa ei mitään, mutta ne vikavalot mittaristossa. Itse tinattuja johtoja vikavalosta toiseen! Kun virrat kääntää päälle, niin hienosti syttyy kaikki vikavalot ja sitten sammuu, eihän siinä mitään, mutta entäs kun otan sivuleikkurit ja pistän kaikki poikki? Otin varulta niistä "kytkentäkaavion" ennenkuin laitoin sivuleikkurit laulamaan. Tuloksena sitten SRS, ABS ja TRACKS merkkivalot. Vikakoodithan tästä luetaan sillä pinnillä, mitä tökitään niihin eri reikiin. SRS vikakoodi oli 222 eli passenger airbag open circuit ja ABS vikakoodi oli 313, eli left rear open/short circuit. No tuo ABS homma nyt ei niinkään huoleta, mutta tuo SRS kylläkin. Tässä ei nimittäin ole matkustajalle turvatyynyä. Sitä ei siis fyysisesti ole siellä, kojelaudassa ei ole sille paikkaa ja se kohta kojelaudan sisällä, mihin se turvatyyny laitetaan kiinni, niin sen ruuvitornit on korkkaamattomat. Eli niissä ei ole ikinä ollutkaan mitään kiinni. Tarkoitetaanko tässä nyt, matkustajan sivuturvatyynyä vai? Kori on myös niin suora myös sisäpuolelta, että en oikein jaksa uskoa mihinkään harakiri kolarikorjaukseenkaan.

Nyt alkaa pikkuhiljaa olemaan tekstiä sen verran, että viimeisen yllätyksen pidän lyhyenä ja ytimekkäänä: Takakilven teline oli talttapääruuveilla kiinni ja ruuvit oli niin jumissa, että toinen meni poikki. Porasin sen irti, meni ihan päin marjapuskaa se homma ja kauhea ruosteläntti oli siinä. Minusta on typerää, että käytetään talttapääruuveja, kun torxitkin on olemassa ja se, että kilpitelineen ja takaluukun väliin ei jätetä tilaa "hengittää".

Siinä tarinan pääpiirteet tähän mennessä

Lopuksi vähän kuvia:


(https://i.ibb.co/rv4qGYT/20191228-133928.jpg) (https://ibb.co/rv4qGYT)

(https://i.ibb.co/RT8pJCj/20191228-134005.jpg) (https://ibb.co/RT8pJCj)

(https://i.ibb.co/nPdVg8f/20191228-133948.jpg) (https://ibb.co/nPdVg8f)
Otsikko: Vs: Puolen miljoonan XC70 D5 ja juppiautojen aatelinen T-Gul T-5R
Kirjoitti: säkkijänis - 30.12.2019, 22:47:32
Ja homma jatkui tänään:

Sain verotuspäätköksen Tgullille ja sitten hakemaan kilpiä. Nyt on auto virallisesti suomalainen. Tilasin samantien ne FIN tunnuksettomat kilvet, niiden saapumisessa menee pari viikkoa. Nehän oli niin halvat, että tilasin samanlaiset heti samantien XC:hen. Siinä tosin vuosimallinsa puolesta voisi olla jo EU-kilvet, mutta ne tunnuksettomat on paljon kliinimmät ja tykkään sellaisesta kliinistä meiningistä.

Rekisteröinnin kunniaksi menin sitten tallille hylsysatsin kanssa ja laitoin räikän laulamaan. Irroitin etupuskurin valmiiksi korjausta varten. Siitä sitten paljastui, että se on eri materiaalia, kuin tuo 850 normaali puskuri. Eli muovihitsaus ei tule onnistumaan. Normaali puskuri on PP-EPDM muovia eli polypropeenia. jossa jotain kumia vissiin seassa. Erittäin hyvää muovihitsattavaa kamaa. No ärrän puskuri on sitten PUR eli kansankielellä purria eli polyuretaania. Sitä ei voi muovihitsata ollenkaan. Anakaan pikaisen googletuksen perusteella. Ihmettelen suunnattomasti varsinkin, kun nehän on melkein identtiset puskurit. Vähän vaan alahuulta toisessa enemmän. No, ehkä ne on Volvolla ajatelleet, että eipähän ainakaan kukaan korjaile ärrän puskureita käyttämällä normaalien puskurien paloja. Varaosamyynnille tekee vaan hyvää. Soitin kolarikorjaamolle, johon olin jo aiemmin ollut yhteydessä asian tiimoilta ja sieltä sanottiin, että kyllä se puskuri saadaan korjattua. No kyllä ne asiantuntijat varmaan tietää, mitä tekevät. Ruotsin varaosahausta eli bildelsbasenista osui silmään yksi normaali 850 puskuri, jossa oli samanlainen reikä ja samassa kohdassa, kuin minullakin, eli se on varmaan joku juttu ollut silloin back in the days. Samalla poistatan kaikki kilven ruuvien reiät, joten täytyisi vielä jotenkin suunnitella uusi kilpiteline eteen, joka tulee johonkin muualle kiinni, kuin etupuskuriin muoviruuveilla.

(https://i.ibb.co/ZhPfsxm/20191230-155001.jpg) (https://ibb.co/ZhPfsxm)


Siinä minun varaosa kasipätkässä ei ole noita ajovalojen pesureita, mikä on kyllä hyvä homma tässä tapauksessa. Niinkuin aiemmin totesin, että tykkään kliinistä meiningistä, niin ajattelin jättää ne nyt tässä samalla pois. Maalautan samalla puskurin kanssa ne ajovalojen alle tulevat silmäpussit tuolla keltaisella värillä ja kasaan keulan ilman niitä pyyhkimiä. Täytyy pakata ne osat kuitenkin hyvin, jos joskus pitää lähteä museokatsastamaan autoa.

Samalla purin koko auton keulan kokonaan, kun näytti siltä, että jäähdytinpakettia kannattelee remmi toiselta puolelta. Riittävästi kun heitteli osia edestä pois, niin näki, että jäähdytinpaketin toinen muovikiinnike on pettänyt. En tiedä, että onko joku perusongelma näissä autoissa, joissa on syylari, välijäähdytin ja ilmastoinnin kenno yhdessä paketissa vai onko vain tullut sen verran iso töksy vastaan, että on kiinnike pettänyt. Onneksi varaosa-auto pelastaa tässäkin tilanteessa. Se on kyllä osoittautunut kultaakin kalliimmaksi laitteeksi tässä tapauksessa.

(https://i.ibb.co/g4yws4t/20191230-162452.jpg) (https://ibb.co/g4yws4t) (https://i.ibb.co/MhfbSYY/20191230-163025.jpg) (https://ibb.co/MhfbSYY)


Akun aluslevyn alta paljastui pieni ruosteläntti. Pakkohan se on korjata! Onko foorumilaisilla joku hyvä kikkakolmonen, miten saa tuolta ahtaasta välistä ruosteen pois helposti? Päälle laittasin sitten vähän pensselillä pohjamaalia ja keltainen korjausmaali päälle. Pysyisi ihan fiksun näköisena varsinkin, kun sitä ei kukaan näe, paitsi itse ei tietenkään saa edes unta kun tietää, että siellä akun alla majailee tuollainen pesäke. Saa nähdä, miten mies harmaantuu, kun katsoo muovihelmojen alle...

(https://i.ibb.co/g3wh3hq/20191230-182552.jpg) (https://ibb.co/g3wh3hq)


Lopuksi sitten vähän puunaamista, että on mukavempi heitellä rojuja takaisin paikalleen. Nyysin varaosa-autosta vielä tuon ison muovikehikon varulta, jos se remmi on ehtinyt hinkkaamaan tuohon alkuperäiseen joitain jälkiä. Näyttää vielä ihan mukavalta, kun osat on puhtaita. Oispa auton entisöinti yhtä siistiä puuhaa, kuin uusien kokoonpano tehtaalla. Ja sitten juppilookin viimeistelyksi ostin Nokian banaanipuhelimen ja senkin tietysti keltaisena!


(https://i.ibb.co/4YPKb0k/20191230-184011.jpg) (https://ibb.co/4YPKb0k) (https://i.ibb.co/mH8CXsr/20191230-131539.jpg) (https://ibb.co/mH8CXsr)(https://i.ibb.co/rHGGsfc/20191230-181331.jpg) (https://ibb.co/rHGGsfc)

Jos tämä alkaa menemään liikaa projektin puolelle, niin ylläpito voi tarttua toimiin. Voin sitten jatkaa turinaa projektiosissa kunhan vaan muistetaan, että tämä ei ole projektiauto. Ne kun tuppaa jäämään aina kesken. Nimimerkillä: yksi BJ40 odottaa vieläkin motivaatiota.




Otsikko: Vs: Puolen miljoonan XC70 D5 ja juppiautojen aatelinen T-Gul T-5R
Kirjoitti: h4nkki - 31.12.2019, 00:21:06
Aijjai, upea 855, ja tuota sun tarinan kerrontaa on mukava seurata!  :P O0
Otsikko: Vs: Puolen miljoonan XC70 D5 ja juppiautojen aatelinen T-Gul T-5R
Kirjoitti: tuomaril - 31.12.2019, 00:27:06
Samaa mieltä. Todella mukavaa luettavaa on nämä sinun pitkät tarinat. Varsinkin kun teksti on kieliopillisesti todella hyvää.  8)

Terveisin äidinkielen opettajan jälkikasvu.  ;D
Otsikko: Vs: Puolen miljoonan XC70 D5 ja juppiautojen aatelinen T-Gul T-5R
Kirjoitti: Huikkoster - 31.12.2019, 00:36:05
Komeita pitkäkattoja :).

Olen itsekkin nähnyt pari tuollaista kilven taakse sijoitettua lämppärin pistoketta samanlaisella kololla.
Tuo ruostepaikka voisi lähteä pistehiekkapuhaltimella. Löytyy biltemasta.
Otsikko: Vs: Puolen miljoonan XC70 D5 ja juppiautojen aatelinen T-Gul T-5R
Kirjoitti: Duke - 31.12.2019, 02:58:26
Hienoja pelejä on. Toi ärrän puskurin muovi on ihmeellistä kun sitä rälläkällä leikkaa niin meinaa tulla oksennus tai ainakin itsellä meinasi, kun uuden tommosen puskurin paloittelin. Auton 2k koriliimalla pystyi hyvin liimaamaan tota puskuria.
Otsikko: Vs: Puolen miljoonan XC70 D5 ja juppiautojen aatelinen T-Gul T-5R
Kirjoitti: säkkijänis - 10.01.2020, 22:13:54
Ihan ensimmäisenä kiitos kaikille mukavasta palautteesta ja avuista. Kyllä se motivoi jatkamaan kirjoittamista. Ehkä jopa kirjoitan vielä jonakin päivänä kirjan!

Nyt ei ole sen kummempia tapahtunut, kun odottelen tässä, että saisin sen puskurin viedä korjaukseen ja maalaukseen. Ja sitten kaikki varmaan tietää ne kuuluisat T-Gulin peilit. Nehän maksaa ainakin tonnin. Nimittäin kappale! No eivät maksa, vaan 170 euroa. Nimittäin pari (+postikulut). Omat peilit on siinä kunnossa, että pitäisi maalata, mutta sattuipa tulemaan vastaan ebayn ihmeellisessä maailmassa juurikin nuo keltaiset peilit, niin pakkohan ne oli ostaa. Ja samalla haaviin tarttui vielä toinenkin T5-R, mutta vaan vähän pienempänä. Pitäähän sitä jostakin mallia katsoa, kun omaa yrittää restauroida sen minkä kerkeää.

(https://i.ibb.co/m94dx96/202001102-215719.jpg) (https://ibb.co/m94dx96)

Jatketaan hommaa, kun on taas lisää kerrottavaa.
Otsikko: Vs: Puolen miljoonan XC70 D5 ja juppiautojen aatelinen T-Gul T-5R
Kirjoitti: sofronieva - 11.01.2020, 08:02:03
On kyllä hieno pienoismalli! Tosin mulla lienee melkein samanlainen, tosin sedanista vain.  Autoartin malli siis tämäkin? Kaikki luukut yms avautuvat?
Otsikko: Vs: Puolen miljoonan XC70 D5 ja juppiautojen aatelinen T-Gul T-5R
Kirjoitti: säkkijänis - 09.03.2020, 17:59:47
Ompas tullut oltua melko inaktiivinen täällä viime aikoina.

Pienoismalli on Otto modelsin tekemä. Luukut on ja pysyy kiinni, mutta viimeistelyn taso tuossa mallissa on kyllä erittäin hyvä. Lasit on vähän turhan ohueksi jätetty. Ne elää vähän liian paljon ja saa olla todella varovainen, ettei riko niitä.

XC70:n kanssa kävi sellainen pieni onnettomuus, että leikin sillä tuossa liukkailla ja niinhän siinä kävi, että itku pitkästä ilosta ja jäiseen penkkaan mentiin. Puskuri halkesi alareunastaan, mutta onneksi muuta ei käynyt. Halkeama on melko huomaamaton ja ihan alareunassaan. Täytyy vaihtaa puskuri joskus kun sattuu sopiva tulemaan eteen. Eli jos jollain on facelift mk2 XC70 etupuskuri myynnissä, niin olisin kiinnostunut. Siihen päälle ostan vielä sen puskurin eteen tulevan hopeisen muovin käikäleen. Ei siinä omassa muuten mitään vikaa ole, mutta kun ne FINnittömät kilvet tuli, niin vanhan kilpitelineen reiät jäi paistamaan molemmin puolin. Hommasin jo uuden takalasinpyyhkijän moottorin, parkkitutkan sensorit ja johtosarjan, mutta menee ihan varmasti kesälle ennenkuin saan siihen mitään aikaiseksi.

Sellainen saamattomuus johtuu siitä, että kaikki energia ja into menee T-5 ärrään. Sen etupuskurin tarinan muistaa varmaan kaikki topicin lukeneet tähän asti. Lyhyesti: puskurissa älytön reikä, materiaali polyuretaania --> ei voi muovihitsata ja kauhea jahkailu, että yritänkö korjata liimalla vai metsästänkö jostain uuden. Päädyin jälkimmäiseen ratkaisuun ja aloin veistelemään. Ensin rälläkällä jostain 850 tusinapuskurista reilun kokoinen pala irti, että jos eka pala menee vihkoon, niin voi vierestä yrittää veistellä toisen. Sitten itse ärrä puskuri kotiin olohuoneen lattialle ja korjauspala viereen. Korjauspala oli sen verran iso, että siinä oli paljon puskurin muotoja vielä jäljellä, niin ne pystyi laittamaan vähän sisäkkäin, että osasi leikata palan oikealta kohdalta. Pian olohuoneen lattia täyttyikin pienistä muovisuikaleista, mutta tuli kerralla täydellinen korjauspala ainakin omasta mielestä. Uskaltaisin sanoa, että uusi pala on millin sisään samalta kohdalta, kuin ärräpuskurin puuttuva pala. Maalissa ei kuitenkaan vielä oltu, koska pitihän se palanen vielä jotenkin onnistua taikinoimaan kiinni niin, että pinnanlaatu on täydellinen ja että liitos kestää kaiken, mitä tarvitsee. Kaverin kanssa tehtiin pientä tutkimusta, että millä konstilla saadaan paras lopputulos ja päädyttiin IKH:n älyttömän kalliiseen 2K sikaflex-polyuretaani liimaan. Taustalle hain Motonetistä sellaista tiheää alumiiniverkkoa ja muuta tarpeelliset työstövehkeet ja muut roinat. Siinä Motonetin myyjä varmaan ajatteli, että siinä tuokin häiskä menee kotiinsa ja taikinoi näillä jostain ruosteläjästä reiät piiloon siinä toivossa, ettei katsurin kanki osu kohdalle. Siinä sitten alettiin kaverin kanssa korjaamaan puskuria ilman että kumpikaan olisi tiennyt juuri yhtään, että mitä oltiin tekemässä. Paikka muuttui kuitenkin tällä kertaa olohuoneesta ihan asiaankuuluviin tiloihin. Korjauspalan ja puskurin välissä oli itse veistelty V-ura johon sitten aloin liimaa tursottamaan sellaisella vähän omituisella, mutta toimivalla patentilla. Se liimatuubi olisi vaatinut sellaisen oman työkalun peltiheikin (sen silikonituubipuristimen) ja liimatuubin väliin. Kysyin asiaa IKH:lta ja ne sanoi, että ei siinä sellaisia tarvitse. Ja periaatteessa se oli ihan oikeassa. Laittoi vaan sormipatterit sinne liimatuubin sylintereihin, mitkä sitten toimi siinä mäntinä. Liimaus onnistui oikeastaan aika hyvin, korjauspala jäi juuri itse puskurin pinnan tasolle tai oli hieman sisässä. eli älytöntä hiomista ei ollut tiedossa. Vaikka mitä se minua olisi pitänyt kiinnostaa, kun maalarille oli kuitenkin menossa. Liimasauma oli kuitenkin melko järkyttävää, mutta siitä tuli ihan jees, kun vähän veisteli. Takapuolelta korjaus on niin karmean näköinen, että siitä en aio edes laittaa kuvaa tänne. Operaation jälkeen kiikutin puskurin maalarille ja se viimeisteli pinnat ja teki korjausmaalauksen häivyttämällä. Puskurista tuli erittäin hyvä ja kesti vielä paikalleen laittamisenkin. Sitten ostin toisen puskurin...


(https://i.ibb.co/cNkpfPP/20200125-105140.jpg) (https://ibb.co/cNkpfPP)
Kotitoimistolla

(https://i.ibb.co/C7njjr3/20200201-162143.jpg) (https://ibb.co/C7njjr3)
Klämpit kiinni

(https://i.ibb.co/N9hFYj7/20200201-170626.jpg) (https://ibb.co/N9hFYj7)
Patterit eivät sisälly pakkaukseen

Puskuriremontin yhteydessä sitten restauroin nokkaa muutenkin. Jäähdyttimestä oli se toinen kannake hajalla, joten ajattelin vaihtaa jäähdyttimen siitä varaosa-autosta. Eihän se käynyt siihen ollenkaan kun siinä jäähdyttimen vieressä on sellainen mikälie oljynkierto, niin se oli väärällä puolella siinä toisessa kennossa. Ja ihan turhaan irrotin sen kennon varaosa-autostakaan, kun uusi kenno maksoi 90euroa postikuluineen. Niin halpaa, että tekee mieli kiljua. Oli hieno lauantaipäivä, kun menin talliin ja aloin lyömään osia läjään siinä toivossa, että illalla pääsisi koeajolle. En yleensä kehu itseäni, mutta tällä kertaa olin kaukaa viisas ja läheltä hyvännäköinen, kun olin purkanut keulan jo viimevuonna atomeiksi, niin olin kuitenkin osannut järjestellä kaikki ruuvit minigrip pusseihin ja kirjottaa vielä päälle, että mikä menee mihinkin. Nopeutti kasaamista ehkä noin 20%. Seuraavaan remonttiin teen vielä päiväkirjan, missä kerron, että: "Rakas päiväkirja, muista, että konepellin vaijeri menee sen muovisen lampunkehyksen sisässä. Laita se vaijeri paikoilleen ennenkuin asennat sen kehyksen, niin selvitään turhalta purkamiselta". Mutta hyvä tuli ja niin oli hirveä kiire lähteä kurvailemaan, että sisustan kasaamiseen ei jäänyt aikaa. Eikä liiemmin kuvienkaan ottamiseen. Yhden kuvan otin ja siitä kuvan sommittelusta kyllä huomaa että polte oli melko suuri päästä baanalle ja aika vikkelään. Ihan oman turvallisuudenkin takia piti vähän kiirehtiä, koska aurinko alkoi jo laskemaan ja tienpinta käymään jälleen liukkaaksi. Varsinkin kun kesärenkailla mentiin.



(https://i.ibb.co/T8pgX1y/20200307-124326.jpg) (https://ibb.co/T8pgX1y)
Tässä oli lauantain lähtötilanne

(https://i.ibb.co/gVTt3c6/IMG-20200307-WA0005.jpg) (https://ibb.co/gVTt3c6)
Ja tässä lopputulos

Seuraavaksi varmaan olisi ohjelmassa takaluukun korjaus sekä vikavalojen aiheuttajan diagnosointi ja korjaus. Tosiaan, pyydän teiltä apua: SRS vikakoodi 222 eli passenger airbag open circuit. Hieman omituista, koska ei ole apukuskin turvatyynyä ollenkaan. Voiko olla, että se samalla koodilla herjaa vaikka SIPSistä vai onko tyyny räjähtänyt ja sitten on kojelauta korvattu vaan bägittömällä mallilla? Tutkin asiaa, niin Sipsille ei ole erikseen vikakoodia, vaan on vain driver / passenger side airbag vikakoodit. Eli sen puolesta voisi sanoa, että tuo koodi voi tulla myös sellaiseen malliin, jossa ei ole apparille etutyynyä. En ole sähkömies, joten kertokaa vielä että mitä ihmettä tarkoittaa open circuit. Onko se sama asia, kuin johto poikki? ABS-valokin palaa, mutta sen ehtii korjata sitten joskus. Olen sen verran rattimies, että kyllä ilman sitä pärjää. Terveisin XC:n puskurin ryssinyt oman elämänsä Rovanperä.

Kiitos.
Otsikko: Vs: Puolen miljoonan XC70 D5 ja juppiautojen aatelinen T-Gul T-5R
Kirjoitti: Citroenisti - 10.03.2020, 16:47:08
Dneproshinin (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=114375) ketjussa oli kuva tuosta lohkolämmittimen pistokkeesta. Varsin nerokas systeemi :)

(https://live.staticflickr.com/65535/49424529778_82559438bc_k.jpg)
Otsikko: Vs: Puolen miljoonan XC70 D5 ja juppiautojen aatelinen T-Gul T-5R
Kirjoitti: säkkijänis - 31.03.2020, 22:16:53
Ahaa, kiitos Citroenisti. Näen tuossa kyllä sen idean nyt, että sen wanhan kansan nyrkin kokoisen Defan saa kyllä tuolla menetelmällä piiloon nopeasti ja kätevästi. Ensiasennus on tosin vähän työläämpi. Itse en ole mersuaikojen jälkeen enää pelannut lohkolämmittimien kanssa, mutta muistan kyllä vetäneeni pari kertaa defan vihreää perässäni pitkin kotikatuja kun en ollut vielä ehtinyt herätä kunnolla aamuun. Tuolla ratkaisulla sitä johtoa ei välttämättä aamulla unohdakkaan, kun kääntää tuon kilven pystyyn niin, että se näkyy konepellin yli sisälle. Tai sitten senkin unohtaa ja päästää aamutokkurassa töihin defan johto autossa kiinni ja rekisterikilpi pystyssä. Nyt jos pitäisi siirtyä takaisin lohkolämmittimeen niin unohtaisin sen varmaan joka aamu paikoilleen jos nyt muistaisin yleensä edes kytkeä sitä.

Nyt kun on saanut (joutunut) olla sisätiloissa vähän pidemmän aikaa, niin on kyllä ollut aikaa muistella, että mitä kaikkia remontteja sitä onkaan tullut taas laminlyötyä. On kyllä tullut lyötyä XC:tä ihan muutenkin tässä viimeaikoina. On jäänyt peseminen, talvirenkaat on revitelty pilalle, etupuskuri halkaistu jäiseen penkkaan ja sisälle on taas kertynyt roskaa niin että hyvä jos itse mahtuu mukaan. Jotenkin se vaan aina luisuu siihen, että auto on täynnä roskaa, vaikka aina kun sen siivoaa, niin ajattelee, että nyt en enää kerää roskaa autoon ja jos kerään, niin vien kaikki heti pois.  Sitten taas kuukauden päästä kerää kaupan muovipussillisen roskaa pois lattialta ja erottelee siinä samalla panttipullot, joita tulee just sen verran, että ei oikein tiedä, että heittäisikö menemään vai ei. Olisi kuitenkin 1.45€ tulossa, mutta on niin vähän, että ei kuitenkaan. Toisaalta pitäisi ajatella ympäristöä, mutta toisaalta ajattelenhan minä, kun en heitä näitä roskia tien varteen. Roskiksen pitäminen voisi olla ratkaisu, mutta auton sisustan tumma värimaailma kärsii jos siellä on harmaa, selvästi kierrätysmuovista tehty, hapertumisen jo aloittanut Smarketin muovikassi. Sitten se pyörii siellä apukuskin jaloissa ja leviää pitkiinsä. No niinhän ne roskat pyörii apparin jaloissa aina muutenkin, mutta jotenkin on vaan helpompi sanoa kyytiläiselle, että: "Täällä on nyt vähä roskaa, mutta tallot ne vaan sinne lattialle". Pystyykö kukaan samaistumaan? En tiedä, meni nyt vähän ohi aiheen.

Otin itseäni niskasta kiinni ja tilasin XC:hen sen parkkitutkan johtosarjan (Bilia). Kiitos tuomaril, avusta sen johtosarjan osanumeron kanssa. Samaan syssyyn, mutta eri mestasta (Polar Parts) tilasin vielä 4kpl niitä parkkitutkan antureita ja uuden takalasinpyyhkijän moottorin. Kun nyt pääsin vauhtiin, niin ostin sitten vielä moottoriöljyä sen verran, että riittää muutamaan öljynvaihtoon. Ei ehkä olisi tarvinnut, koska nyt koronan takia autolla ajelu vähentyi melko radikaalisti, enkä usko, että se nyt ihan heti tästä palaudutaan normaaliin. Nyt kun on sitä moottoriöljyä, niin tilasin samalla nipun öljynsuodattimia (Autodoc). Ja molempiin autoihin. Lisäksi molempiin uudet ilmansuodattimet, raitisilmasuodattimet, polttoaineen suodattimet ja T5-ärrään lämppärin kennon (Autodoc). Saattaa kuulostaa äkkiseltään siltä, kuin olisin ollut varautumassa maailmanloppuun, kun ostelen suodattimia ja öljyä omiin tarpeisiini noin paljon, mutta vakuutan, että tästä ei ole kyse. Olen vaan tässä itse itselleni määrittelemässä karanteenissa saanut kaikkia hyviä ideoita. Ja sattui vielä bildelsbasenista tulemaan vastaan erittäin edullinen XC:n etupuskuri, johon kuului maski, sumuvalot ja se keskellä oleva hopeinen koristeosa, niin pakkohan se oli vielä lisätä ostoskoriin. Sattuipa vielä sopivasti, kun tuossa minun vanhassa XC:n puskurissa on edellisen kilpitelineen reiät niin reunoilla, että ne näkyy uusien finnittömien kilpien reunoilla ikävästi. Tässä uudessa ei ole sitä ongelmaa. Eli kaksi kärpästä yhdellä iskulla! Vähän taas jos saa lähteä sivuraiteille, niin tuli tuosta halvasta etupuskurista mieleen että välillä ihan jonkun verran ottaa päähän tuollainen: "Ostimpa juuri jotain tavaraa ihan v*tun halvalla!". Ei kukaan tule koskaan sanomaan, että ostin juuri jotain roinaa ja maksoin siitä normaalin markkina-arvon verran. Joo, huomaan, että sorruin juuri itse siihen. Olisin voinut jättää sen kertomatta, mutta mutta...


Ettei ihan karkaisi käsistä koko homma, niin voin vaan lopuksi todeta, että tämän postauksen tärkein aihe oli kuitenkin kertoa, että kaikesta T-Gul-hypetyksestä huolimatta en ole ihan täysin unohtanut omaa käyttöautoani.

Jäin myös hetkeksi miettimään asiaa, että mitä jos pitäisi varautua Mad-Max tyyliseen post-apokalyptiseen tulevaisuuteen, niin kyllä lähtisin XC:llä...


(https://i.ibb.co/fYrqMjV/xc70-apocalypse.jpg) (https://ibb.co/fYrqMjV)
Otsikko: Vs: Puolen miljoonan XC70 D5 ja juppiautojen aatelinen T-Gul T-5R
Kirjoitti: säkkijänis - 30.06.2020, 19:22:13
Taas oltu hiljaa pitkä tovi. Kiitos siitä menee osaksi omalle laiskuudelle ja osaksi myös koronaviruksen aiheuttamalle sekasorrolle. Virus lamaannutti melkein kaiken aktiviteetin ja töistäkin kertoivat, että lomautusta pukkaa. Nyt kuitenkin jo takaisin normaalissa työrytmissä. Itsellä ei onneksi ollut kovinkaan suurta hätää missään vaiheessa, mutta moni pienyrittäjä on varmasti ahtaalla. No siitäpä sitten motivoituneena ajattelin tehdä radikaalin ratkaisun ja vein XC:n paikalliselle pajalle ja sanoin, että korjatkaa se D5 moottorin "lopotus". Ja samalla kaikki muukin. Ja sitten kun se on kunnossa, niin sen jälkeen tuon T5-R:n. Todellisuudessa ärrä lähti ensimmäisenä pajalle. Tehtiin jakopään huolto, vaihdettiin moottoriöljyt, vaihteistoöljyt, jarrunesteet, jäähdytinnesteet, polttoainesuodatin, airbagin keskusyksikkö, ABS-antureita ja ilmastoinnin ilmankuivain, kun vanha oli ruostunut ja varissut tielle. Vähän hirvitti se lasku noista hommista, mutta ei se enää niin pahalta tuntunut XC:n jälkeen.

XC:n matka korjaamolle alkoi katsastusasemalta. Sen katsastus piti olla ihan läpihuutojuttu, leima paperiin ja menoksi. Ajoin katsastusaseman pihaan, eikä mitään ongelmaa. Avaimet tiskille ja pihalle ihmettelemään, kun katsastusmies ottaa auton rutiininomaisesti haltuunsa. Ja samantien ajoi sen nurmikolle ja siitä sen jälkeen ihan hiipimällä halliin. Vähän ihmettelin, että mitä nyt oikein tapahtuu. Katsastuksen jälkeen inssi totesi vaan, että:  "Joo, tiedät varmaan että miksei nyt mennyt auto läpi". Mistäpä minä tietäisin, veikkasin iskareita. Katsastusmies sanoi, että ei siinä ole jarruja juuri ollenkaan, ihan kivikova poljin. Itse en tiennyt asiasta mitään, koska se toimi ihan varmasti kun ajoin auton parkkiin. Kyseenalaistin vielä sen verran tapahtunutta, että oliko katsastusmies ihan varma, että auto oli käynnissä kun kokeili jarruja. Hylkäyksen jälkeen itse koeajolle, kaasu pohjaan ja kokeilemaan. Ei ollut jarruja. Pikainen diagnoosi sanoi, että jarrutehostin hajalla, koska kyllä siellä kivikovan polkimen alla tuntui vielä sellainen hento puristus jarrulevylle. Mielessä kuitenkin pyöri enemmän se hetki, kun katsastusmies laittoi auton käyntiin. Niin hirveältä se kuullosti, että pyydän jo valmiiksi anteeksi kaikilta 50m:n säteellä olleista, jotka ovat ikinä joutuneet kuuntelemaan sitä D5:n lopotusta. Hyi V...!
Harmaakantisen D5 moottorin lopotus on varmaan tuttu ainakin puolelle sen moottorityypin omistajista. En kuitenkaan paljoa googletellut, että mikä se lopotuksen aiheuttaa, vaan kerroin vaan korjaamolla, että etsikää vika ja korjatkaa. Tiedossa oli kyllä, että kansi on irrotettava ja siitä alkaa jo hintaa tulemaan, mutta muuten XC on osottautunut hyväksi autoksi, joten menköön kun ei ole mitään suunnitelmaa vaihtaa sitä hetkeen. Diagnoosina oli kaksi imupuolen venttiiliä paskana ja olisiko ollut ne nostajat jotka toivat päälle vielä sellaisen räksättävän äänen. Mutta ei huonosti: yli puoli miljoonaa ajettu moottori, josta puuttuu venttiileistä palasia ja silti toimii.
Päädyttiin oikaisemaan kansi ja vaihtamaan siihen sisuskalut, koska vaihtokannen hinta olisi ollut 2700euroa. Samalla siinä meni jakopään huolto ja uudet moottoriöljyt. Vanhoilla olikin jo ajettu 3000km. Sitten sama käsittely, kuin ärrällekkin: kaikki öljyt ja kaikki nesteet. Ilmastoinnin huollossa selvisi pelkällä täytöllä. Ja nyt vaihdettiin ennakoivana huoltona se kuuluisa booriholkki, joten ei enää menetettyjä yöunia sen takia.

Ja kävin vielä hakemassa XC:n ohjaskulman anturin (spiraalikaapelin) ja päätin vaihtaa sen ihan itse. Se oli helppo urakka, ei todellakaan kannata alkaa viemään sen takia huoltoon. Homma vaatii vielä vikakoodien luvun, joten jos ei itsellä niitä laitteita ole, niin kannattaa jollekkin kaverille sanoa, että nollaa. Pääsee luistoneston vikavalosta eroon. Toiseksi eniten hommassa kuumotti, +30 helle, eniten kuumotti airbagin irrotus. Pelkään, että se räjähtää, kun vaan ajatteleekin sen purkamista. Homma tuli vielä tehtyä kahdesti, kun laitoin ekalla kerralla ratin väärille booreille. Ei ollut merkkauskynää ja vaikka olisikin ollut, niin muistin sen boorien merkkauksen samalla kun ratti oli jo kourassa.

On tuettu paikallista monimerkkikorjaamoa sekä montaa muuta varaosatoimittajaa. Mutta XC käy niin hyvin, kuin D5 voi vaan käydä. Vetojakin tuli jonkun verran takaisin, kun ei venttileistäkään puutu enää paloja. Ja ärrä on... No ärrä :D
Otsikko: Vs: Puolen miljoonan XC70 D5 ja juppiautojen aatelinen T-Gul T-5R
Kirjoitti: säkkijänis - 12.07.2020, 16:25:34
Pieni vannepäivitys:

Ajelin tuossa alkukesästä hiekkaa ja näin siellä yhden talon pihassa erittäin kliinin s60:n. Huomasin heti, että pakko olla jonkinsorttinen harrastaja, koska siihen oli selvästi juuri vaihdettu finnittömät kilvet ja muutenkin auto oli erittäin kauniissa kunnossa. Eniten huomion kiinnitti kuitenkin ne vanteet. Sellaiset monipuolavanteet, jotka istuivat erittäin hienosti ainakin s60 Volvoon. Näin jo kaukaa, että ne eivät ole mitkään kiinantinat vaan juuri sen aikakauden Volvon original vanteet. Älkää kysykö, että miten ne tunnistan, sen vaan "tuntee".

Siitä innostuneena avasin sitten illalla koneen ja aloin metsästämään niitä, että mitkä ne ovat. Vanteet löytyikin kohtalaisen nopeasti ja on niistä ollut puhettakin monesti tällä foorumilla. Onnekseni vanteiden koko ja et on täysin sama, kuin XC:n vanteissa. Tarjonta vaan oli melko heikkoa, mutta varaosahaun kautta löytyi ehjän näköiset vanteet, jotka kaipaa ainoastaan maalia. Hinta oli sen verran alhainen, että ostin ne samalta istumalta. Tämän kesän ajattelin ajaa noilla noin ja ensi talvena sitten maalautan ne jossakin ammattilaisella alkuperäisen värisiksi. Omat XC70 alkuperäiset vanteet saa sitten toimittaa talvivanteiden virkaa tästä eteenpäin. Onhan 6-puolaiset vähän inhimillisempi pestäkkin talvella, kuin tuollaiset monipuolaiset.

Katolla näkyy myös uusin lelu: 2020 Radon Cragger 7.0 ja pyörä on kiinni Thulen ProRide 598:ssa.



(https://i.ibb.co/KhT97YD/thumbnail-20200710-153255.jpg) (https://ibb.co/KhT97YD)
Tethys 17"
Otsikko: Vs: Puolen miljoonan XC70 D5 ja banaani T-5R
Kirjoitti: Juhizz - 12.07.2020, 18:49:31
Kivasti sopii XC:henkin Tehtysit :)

Mulla oli ex-S70:ssä samat vanteet. Offset oli pikkasen liian iso niissä siihen mutta eipä se juuri haitannut.
Otsikko: Vs: Puolen miljoonan XC70 D5 ja banaani T-5R
Kirjoitti: säkkijänis - 03.08.2020, 23:32:36
Kivasti sopii XC:henkin Tehtysit :)

Mulla oli ex-S70:ssä samat vanteet. Offset oli pikkasen liian iso niissä siihen mutta eipä se juuri haitannut.

Kiitos. Kyllä miellyttää omaakin silmää. Taakse toki voisi laittaa vaikka spacerit, mutta ehkä ne ajat ovat omalla kohdalla jo vähän ohi.

Pääsin tuossa taas yksi päivä vähän vauhtiin ja tein pikku remontteja, joita oli kasaantunut. Ensimmäisenä vaihtoon meni XC:n etupuskurin takana sivulla oleva muoviosa, joka oli kuskin puolelta hieman ottanut osumaa viimetalven driftailujen jäljiltä. Se oli nopeasti kunnossa, eikä sen ihmeempiä ongelmia ollut siinä varsinkin kun mk2 -70:n puskurin irroitus on nykyään jo niin tuttu toimenpide, että menee vaikka unissaan. Sitten tuolla foorumin korjaamopuolella olinkin jo kysellyt, että missä vika kun konehuoneesta kuuluu vikinä kun käynnistää auton. Olin paikallistanut sen vikinän lähtevän paisuntasäiliöstä tai siitä lähtevistä putkista. Toinen paisarin kiinnike oli hajalla ja moottorin eläessä paisari heilui sen verran, että se päästi ilmoille ärsyttävän vikinän. Ostin Biltemasta uuden säiliön. https://www.biltema.fi/autoilu---mp/auton-varaosat/jaahdytysjarjestelma/paisuntasailiot/paisuntasailio-2000035403 . Säiliössä ei ole pohjassa sitä anturia, mutta sehän lähtee helposti irti, ei tarvitse edes voimaa, että se napsahtaa käteen. Laitoin anturin uuden säiliön pohjaan, säiliön kiinni ja nesteet säiliöön, niin vikinä lakkasi kyllä, mutta ajotietokone herjaa j.nesteestä ja käskee pysähtymään heti. Otin varaosa-autoista kaksi anturia lisää ja irrotin ne anturit vielä erityisellä varovaisuudella ja laitoin ne kiinni niin hennosti painamalla, että ne eivät voineet särkyä siinä. Antureiden toiminnasta ei ole takeita, mutta eihän se nyt voi olla mahdollista että rikoin kaikki. Epäilen vahvasti, että siinä Bilteman säiliössä on joku homma nyt, miksei toimi. Säiliön sisällä on kyllä se koho ja se toimii kyllä kun säiliössä on nestettä, mutta ei vain pelitä. No, pitää olla tyytyväinen siihen, että se vikinä edes loppu. Täytyy sanoa, että keulan remonttien osalta onnistumisprosentti oli 66.6%.

Sitten auto tallissa ympäri ja seuraavana oli vuorossa takalasin pyyhkijän moottorin vaihto. Pyyhkijän varsi oli melko jumissa, mutta lähti kyllä kampeamalla ja kevyesti naputtelemalla vartta. Uusi moottori kiinni ja homma alkoi pelittämään. Huomasin vielä, kun kokeilin uutta moottoria, että minullahan on autossa sadetunnistin. Ehkä joskus kannattaisi tutustua omaan autoonsa paremmin, mutta toisaalta mukava löytää uusia ominaisuuksia autosta reilun puolentoista vuoden jälkeenkin. Peräpään osalta isompi remontti oli vaihtaa parkkitutkan johtosarja. Youtube auttaa paljon näissä hommissa, kun ekaa kertaa irroittaa jotain auton osaa. Takapuskuri lähti helposti irti, vähän kyllä huvitti ne mutterit, jotka pitää sitä puskuria paikoillaan takana. Niihin on laitettu sellaiset 40mm paksut "prikat" kiinni. Holkki olisi ehkä parempi termi siihen. Yhtään en tiputtanut sinne auton runkorakenteiden sisään ja niiden kanssa kannattaa olla varovainen. Ihan vaan tiedoksi, jos joskus joku tätä postausta lukee ennenkuin alkaa irrottamaan omastaan takapuskuria. Niitä ei nimittäin välttämättä enää saa sieltä takaisin ellei sitten harrasta magneettikalastusta. Parkkitutkalle laitoin uuden johtosarjan paikalleen ja anturit vaihdoin vielä samalla, mutta ei vaan lähtenyt pelittämään. Varmaan vaatii jotain valohoitoa tai sitten rikoin enemmän kun korjasin. Perän osalta korjausten onnistumisprosentti on tällä hetkellä vain 50%, mutta jos ne tutkat alkaa toimimaan vikakoodien nollauksella, niin sitten remontti on onnistunut täydellisesti. Täytyy joku päivä taas vierailla kaverin luona, joka noita vikakoodeja pystyy nollailemaan.

Banaanilla (T5-R) kävin tuossa viikonloppuna Hämeenlinnassa kaverin mökillä. Matka meni hienosti ja näin vielä Hämeenlinnassa komean mk2 V70 ärrän sillä "oikealla" värikombolla, eli oranssi/turkoosi. Jos omistaisin isomman tukun rahaa, niin ostaisin sellaisenkin vielä autotallia koristamaan. Moro vaan, jos sen Volvon omistaja luet tätä.
Otsikko: Vs: Puolen miljoonan XC70 D5 ja banaani T-5R
Kirjoitti: säkkijänis - 18.01.2021, 23:08:35
Iltaa!

(https://i.ibb.co/G7Kzw0z/IMG-20210110-173740-190.jpg) (https://ibb.co/G7Kzw0z)
Tässä sitä ollaan lumihangessa ihmettelemässä suomen kaunista luontoa ja volvon väkeviä hartialinjoja. Mutta moni kakku päältä kaunis...

Erittäin suuria ongelmia ardicin kanssa. Normaalisti kun ardicista joku osa hajoaa, niin sehän menee automaattisesti off asentoon. Nyt ei mene. Auto "luulee" että ardic on toiminnassa muttei kuitenkaan inahdakkaan. Onko kohtalontovereita, jotka ovat painineet samojen ongelmien kanssa ja paikallistaneet vikaa?

Lisää aiheesta tuolla ardicin ongelmat topicissa.
Otsikko: Vs: Puolen miljoonan XC70 D5 ja banaani T-5R
Kirjoitti: säkkijänis - 25.08.2021, 19:33:18
Hei taas! Joskus totesin, etten ole kovinkaan aktiivinen kirjoittelija ja tässä se taas nähtiin. Tämäkin topic on hautautunut ties minne asti, niin nostetaas taas vähän.

Tosiaan edellisen kerran jälkeen on jotain pientä tapahtunutkin käyttikselle, mutta banaani on viihtynyt visusti tallissa. Pari päivää sitten pamahti 100 000km täyteen minun ja XC:n yhteiseloa. On se vaan ollut kova rauta, 580 000km ja vielä vaan porskuttaa heti kuin uutena. Ardiciin liittyvä ongelma löytyi poikki kuluneesta johdosta ihan siinä Ardicin liittimen vieressä. Taisi olla vihreä/valkoinen johto, mikä oli mennyt sisältä poikki. Viime talvena myös paukahti sivulasinnostin ja ikkuna yritti työntyä ulkomaailmaan sille tehdystä urastaan. Ovipahvi irti ja tutkimaan. Onneksi lasinnostimesta oli ainoastaan se "perhonen" hajonnut ja onneksi niitä sai Motonetistä markalla. Vaihdoin samantien molemmat perhoset ja laitoin vähän rasvaa liukukiskoon. Hienosti toimii eikä tarvitse parkkihallissakaan avata ovea, että saa parkkilipun. Noista parkkitutkista myös vähän updatea, mistä narisin aiemmin. Yritin antaa valohoitoa autolle, mutta ne ei vaan lähteneet pelittämään kunnes kerran menin kotiin ja normaalisti pakitin autoa ruutuun, niin ne alkoi soimaan. Vähän ihmetytti aluksi, että mikä nyt hajosi, kun alkoi piipitys kuulumaan. Ihan satavarma olen siitä, etten ole tehnyt autolle mitään sen parkkitutkan johtosarjan vaihdon jälkeen ja olin jopa vähän unohtanut koko ongelman. Mutta niin se vaan korjaantui "itsestään". Myös se "Parkkitutka vaatii huollon" -ilmoitus sammui samalla, eli voi jättää pois laskuista sen mahdollisuuden, että olen vain vahingossa pitänyt sen parkkitutkan pois päältä siitä napista.

Keväällä myös huomasin, että ei näillä valoilla enää näe mitään. Ajovalojen lasit (muovit) alkavatkin olemaan jo menetetyt pelit. Kiillotin ne silloin joskus sillä Autoglymin kiillotussarjalla, mutta sen vaikutus on jo kadonnut ja nyt ne lasit on jo pilalla. Tilasin V-partsilta uudet lasit, mutten ole vielä saanut aikaiseksi vaihtaa niitä, kun aika on rajallinen ja pelkään, että kun niitä alkaa vaihtamaan, niin siinä menee aikaa kun ensin repii vanhat lasit irti väkivalloin ja nakertaa kaiken vanhan liiman pois ja liimaa uudet lasit paikalleen ja odottaa vielä, että se liima on varmasti kuivunut. Ostin myös varaosahausta uuden ilmastointilaitteen paneelin, missä on paikkoja lisää sille lisävalojen kytkimelle. Hyvä tuuri kävi, kun se kytkin tuli siinä paneelin mukana, niin ei tarvitse sitä erikseen alkaa metsästämään. Suunnitelmissa on hakea Biltemasta ne 9" ämpärit keulille niin näkee talvella vielä vähän paremmin. Ruotsin tyyliin voisi laittaa niitä vielä 3 siihen keulille. Tietysti niin, ettei referenssiluku ylity.

Onko muilla miten toteutettuja lisävalojen kiinnitysratkaisuja. Kun ei viitsisi laittaa sillä perinteisellä menetelmällä. Tulee rumat jäljet niistä tuista puskuriin, enkä halua porata yhtään reikää näkyvälle paikalle.

(https://i.ibb.co/G57QDW2/0001002322.jpg) (https://ibb.co/G57QDW2)
Ei uskoisi, että on päästetty yli 560 000km


(https://i.ibb.co/vYcz3ng/0001002323.jpg) (https://ibb.co/vYcz3ng)
Tästä oli otettava kuva, uudestaan 111111,1km:n päästä


(https://i.ibb.co/yy8fRnP/0001002325.jpg) (https://ibb.co/yy8fRnP)
Töistä sai apuvälineet lainaan kun mietin, että onko pyöränlaakerit kunnossa


(https://i.ibb.co/QjmGrXH/0001002324.jpg) (https://ibb.co/QjmGrXH)
Kävin myös valloittamassa Norjan
Otsikko: Vs: Puolen miljoonan XC70 D5 ja banaani T-5R
Kirjoitti: säkkijänis - 13.10.2021, 18:29:06
Juttua lisävaloista ja siitä, miten voi senkin tehdä mahdollisimman vaikeasti:

Pimenevien syysiltojen ja ajovalojen kaihin seurauksena päätin, että lisävalot on saatava omaankin autoon. Pitkän aikaa olin jo leuhkinut, että minä en laita mitään led paneelia autooni, kun ne on niin törkeän näköiset eikä ole tarvetta nähdä mihinkään kilometrin päähän. Riittää kun näkee kunnolla penkoille sen verran, että ehtii pysäyttämään auton valokeilan + reaktioajan vaatimalla matkalla. Heti ensimmäisenä suunnittelin, että vedetään kunnon länsinaapurityyliin kolme 9" halogenämpäriä keulilla joten matkan ensimmäinen etappi oli Biltema. Sieltä ne niiden muutaman kympin lisävalot matkaan ja niille johtosarja sekä se putkimallinen teline. Koko roska maksoi jotain 150€, joten mietin, että se on ihan ok, ei mikää älyttömän kallis paukku. Heti Bilteman pihassa jo huomasin, että se putkiteline ei tosiaankaan sovi XC:n nokkaan ei sitten mitenkään. Vaihdoin sen sitten sellaiseen ohutlevymallin telineeseen ja se näyttikin jo vähän paremmalta. Ikäväkseni huomasin, että se ohutlevyteline on tehty FIN kilville ja minulla kun niitä ei enää ole, niin ne telineen mustat reunat jäi paistamaan ikävästi sieltä kilven takaa. Suunnittelu jäi vähän tauolle ja autoin kaveria sen lisävalojen laitossa omaan autoonsa.

Kaveri oli päätynyt X-visionin genesis 600 hybrid beam valopaneeliin ja siinä samalla kun kaveri veteli johtosarjoja, sovitin sitä valopaneelia omaan autooni. Ei miellyttänyt silmää siinä kilven yläpuolella, mutta totesin, että se menee kuin heittämällä sinne XC:n puskurin aukkoon. Siinä vaiheessa rupesin ottamaan vähän takapakkia omissa sanoissani ja aloin miettimään, että ehkä tuo valopaneeli on sittenkin ihan kohtalainen idea, kun siellä puskurin aukossa se paneeli olisi hyvin piilossa, eikä rikkoisi auton alkuperäisiä linjoja. Vielä kun näki, että miten hyvin se valopaneeli valaisee, niin olihan se syötävä omat sanat ja kiikutettava edelliset lisävalohilppeet takaisin Biltemaan ja haettava samanlainen Genesis 600:nen itsellekin. Johtosarjan jätin tosin jo ostamatta, kun suunnittelin, että haluan sen alkuperäisen lisävalojen pistokkeen käyttöön, että saan siistin asennuksen. Ongelmana oli tietysti, että tässä tapauksessa johtosarja piti tehdä itse, kun siniselle en uskaltanut edes soittaa, että mitä pyytävät lisävalojen alkuperäisestä johtosarjasta.

Sitten itse johtosarjan tekoon: Ensimmäinen vaihe oli löytää sille auton puoleiselle lisävalojen liittimelle vastakappale jostakin. Ja sopivasti KL-varaosat sellaisen minulle möi pinneineen päivineen. En ole sähkömies, mutta jotenkin karsastin niitä johtoja pinnien jatkona, kun ne oli sellaista 1mm luokkaa. Itseltäni löytyy kyllä pro-tason työkalut niiden pinnien rutistamiseen, mutta ei niitä valmiita pinnejä ilman johtoja oikein tahtonut löytyä mistään. Paitsi tietysti valmiista autosta. Ei muutakuin auto alle ja vähän matkan päähän parin purettavan V70:n kimppuun estimään saman valmistajan liitintä, missä olisi samat pinnit ja niiden jatkona paksumpaa johtoa. Pikku purkamisen jälkeen löysinkin vetokoukun johtosarjasta saman valmistajan liittimen, missä oli sisällä monta pientä samanlaista pinniä ja yhdessä johdossa vähän paksumpi johto (se on se sininen johto). Samalla, kun metsästin sopivaa johdonpätkää, niin tuumailin, että mitenkäs se lisävalo asennetaan puskurin palkkiin kiinni. Siinä pimeässä tein nopean suunnitelman, että nyt tuosta romusta palkki irti, että voi todeta sen olevan tyhjä, eikä esim. sattumalta poraa mitään airbagin tunnistinta jauhoksi. Siitä sitten työpaikan SER-jäteastialle etsimään jotain teurastettavaa johtosarjaa, josta saa hienon sukan johtojen päälle. Motonetistä vielä rele mukaan ja sitten täältä foorumilta ohjeet johtosarjan tekoon. Johtosarjan ollessa valmis, testasin lisävalon toimintaa kuivana ennenkuin pulttaan sen lopullisesti kiinni. Hienostihan se pelitti, vaikken ymmärtänyt yhtään, että mitä olin tekemässä kun rakensin hyppyjohtoja releen pinnistä toiseen. Kuvat alempana kertokoot puolestaan, että onnistuinko vai meninkö metsään.

Lisävalon asennus alkoi normisetillä, eli puskurin irroituksella. Merkkasin puskurin palkkiin ja lisävaloon keskikohdan ja sitten lisävaloon kiinnikkeet kiinni ja kaveri nosti lisävalon paikalleen ja minä konttasin auton alle merkkaamaan kiinnikkeiden reiät palkin alapintaan. Siinä puskurin palkissa menee sellainen pieni kaulus alapuolella, mitä vasten ne kiinikkeet oli hyvä painaa, joten se valo tuli myös varmasti suoraan. Ihan millipeliä tämä ei ollut, se laitettiin justiin keskelle. Porasin palkkiin reiät kiinnikkeiden ruuveille ja palkin etupuolelle tein pienet 4x5cm kurkistusreiät, että sai mutterit kirittyä sisäpuolelta. Mielessä kävi myös, että olisin laittanut niittimutterit, mutten uskaltanut, kun jos joskus tuo pitää purkaa pois, niin ne niittimutterit lähtee kuitenkin pyörimään mukana. Enkä ole edes koskaan laittanut mihinkään niittimutteria, niin tämä on väärä kohta alkaa opettelemaan. Ekan asennuksen jälkeen sitten sovitin puskuria paikalleen ja siitä olikin helppo merkitä ne kohdat, mihin pitää ajaa urat puskurin muoviin, että puskuri mahtuu menemään paikalleen nyt kun kiinnikkeet ovat edessä. Ekan sovituksen jälkeen todettiin, että lisävalo on liian ylhäällä ja hankaa puskurin aukon yläpintaan. Laitoin sinne sitten pidemmät ruuvit ja noin 15mm:n edestä prikkoja, että sain lisävaloa laskettua hieman. Ei muuten ravista valo ajaessa yhtään kun sen pulttaa puskurinpalkkiin! Toinen sovitus sitten onnistuikin täydellisesti. Johtosarjan veto konehuoneeseen oli sen verran iisi keikka, että siitä ei saa tätä lausetta enemmän juttua aikaiseksi. Ja kun se lisävalon ja auton väliin tehty johtosarja oli jo valmis, niin senkään laitto ei ollut muuta kuin naps, naps ja rele kiinni maadotusruuviin. Sit tien päälle, säätö pimeessä kohdilleen ja äkkiä saunaan.

Omasta mielestä onnistuin asennuksessa erittäin hyvin ja mukava kun nyt näkeekin pitkillä. Tosin niiltä kun heittää lyhyille, niin ei sitten sitäkään vähää. Opetuksena sanon vain, että never say never to a led bar. 

Banaani on jäänyt tänä kesänä täysin huomiotta, kun sain keväällä vihdoin toteutettua yhden lapsuuden haaveista ja kesäillat meni Italian orilla kurvaillessa.


(https://i.ibb.co/T4X0TzN/20210927-210223.jpg) (https://ibb.co/T4X0TzN)
Lähtökohta oli tässä


(https://i.ibb.co/S7fPY1B/IMG-20210928-WA0000.jpg) (https://ibb.co/S7fPY1B)
Tarkka johtosarjasuunnitelma


(https://i.ibb.co/1fYXy5d/20210930-224531.jpg) (https://ibb.co/1fYXy5d)
Valmis johtosarja


(https://i.ibb.co/2YSNxhs/20211008-175937.jpg) (https://ibb.co/2YSNxhs)
Palkin kurkistusluukku


(https://i.ibb.co/k8pRnh2/20211008-191310.jpg) (https://ibb.co/k8pRnh2)
Valo tukevasti kiinni palkissa


(https://i.ibb.co/2KqsJt2/Eka-asennus.jpg) (https://ibb.co/2KqsJt2)
Eka sovitus


(https://i.ibb.co/bbCzkkm/Lopputulos.jpg) (https://ibb.co/bbCzkkm)
Lopputulos


(https://i.ibb.co/fk6dhDF/Vjaf.jpg) (https://ibb.co/fk6dhDF)
Tanssahtelevat hirvet ja hevoset
Otsikko: Vs: Puolen miljoonan XC70 D5 ja banaani T-5R
Kirjoitti: h4nkki - 16.11.2021, 19:24:12
Hyvännäköinen toteutus! :) ITsekin olen autosta riippuen joko paneeli- tai ämpärimiehiä.. ;)
Otsikko: Vs: Puolen miljoonan XC70 D5 ja banaani T-5R
Kirjoitti: säkkijänis - 12.12.2021, 00:10:15
Hyvännäköinen toteutus! :) ITsekin olen autosta riippuen joko paneeli- tai ämpärimiehiä.. ;)


Kiitti! Vähän pelkäsin, että jääkö tuo valopalkki nyt liian alas, mutta ei se ole menoa haitannut. Oikeastaan varmaan ihan mukava vastaantulijalle, kun nyppylän takaa ehtii ehkä vielä heittää pitkät pois päältä ennenkuin valopalkin ledit häikäsee silmiä. Tänään vielä kytkin ne valopalkin parkit toimintaan, kun oli niin teini olo. Boostasin oloa vielä heittämällä 15mm spacerit taakse. Aivan älytöntä tuunaamista.

Kaikista vulgäärein tuunaus tuli kuitenkin suksiboksiin. Siihen liittyy sellainen tarina, että kun olen vuokrannut suksiboksia kollegalleni, niin se on aina maininnut asiasta, että eikö tuota volvo tekstiä voisi ottaa pois, kun ei kuulemma näytä fordissa hyvältä. Kunnon yittäjähenkisenä ihmisenä kuuntelen asiakkaitteni toiveita ja otin volvon kirjaimet pois boksista ja suunnittelin sitten siihen uudet tarrat.

Checkmate!


(https://i.ibb.co/K6RkCVC/DSC-3341.jpg) (https://ibb.co/K6RkCVC)
Otsikko: Vs: Puolen miljoonan XC70 D5 ja banaani T-5R
Kirjoitti: säkkijänis - 23.12.2021, 19:47:38
No nyt se XC70 tuli hävitettyä ja tulipunainen coupe BMW tuli tilalle. Mittarilukemaksi jäi 592tkm. Kyllä sillä vielä saman verran on edessäkin ja bemari tuskin ikinä näkee niitä lukemia, mut ei se tässä ole tarkoitus. Ja pakko se on elää reunalla vielä kun voi. :D
Otsikko: Vs: Puolen miljoonan XC70 D5 ja banaani T-5R
Kirjoitti: säkkijänis - 07.09.2022, 23:28:56
Moro taas!

Ei sopinut BMW tuote enää omaan käyttöön ja hiekkateillä kanttailuihin ja vähän hirvitti muutenkin koko auto, kun aina sai ajaa sukkasillaan, ettei raavi pohja mihinkään eikä kivet hakkaa maaleja pyöränkaarista. Myös vääjäämätön arvonalenema johti sellaiseen ratkaisuun, että piti tehdä nopea ja melko näyttäväkin liike. Painoin "reset to default" nappia.


(https://i.ibb.co/bdRB52n/20220907-214122.jpg) (https://ibb.co/bdRB52n)

Jo BMW:tä ostaessa olin tehnyt päätöksen, että auton pitää olla jonkun värinen. Eli mustat, valkoiset ja kaikki sävyt niiden väliltä oli poissa laskuista. Itse olen tykästynyt tuohon ocean race siniseen, joten luuri käteen ja soitto autoliikkeeseen. BMW herätti sen verran suurta iloa autoliikkeessä, että kauppa syntyi melko joutuin. Ja onhan se varmaan taivaan tosi, että hyvillä varustespekseillä oleva M-Sport coupe teinibemari hirveän kokoisella dieselmyllyllä nelivetona on het kuin mansikka autoliikkeelle myydä jos verrataan tuollaiseen Volvoon. Itselle taas hyväksi todettu XC70 oli erittäin helppo ottaa vaihdossa. Toki autoliikkeet ei tee huonoja kauppoja, että onhan tämäkin Volvo itseasiassa melko kallis, mutta luotto on kova tähän autoon. Ja jos tämä XC70 on puoliksikaan yhtä kova rauta, kuin edelliset Volvoni niin kyllä pitkässä juoksussa homma kannattanee. Ja oikeastaan ihan sama. Pääasia että pääsen fillari kontissa jonnekkin mörön perseeseen ja muutenkin seikkailemaan muuallekkin kuin jonnekin rantabulevardille kiertelemään routamonttuja.

Itse Volvosta: 2006 XC70 D5 automaatti. Ajettu 380tkm. Auto tuntuu ajolleen hyvältä, penkkejä tuskin kannattaa alkaa vertaamaan BMW:n sporttipenkkien kanssa, mutta mukavat sohvat kuitenkin. Valot on paremmat, kuin BMW:ssä, mutta kyllä tähänkin on se ledibaari laitettava puskurin reikään.

Tässä jotain listaa, mitä kaikkea joutuu tekemään, että auto alkaa tuntumaan omalta:
-Uudet ocean race tarrat (tilattu)
-Takakontin lippa
-Jotkut toiset vanteet, onneksi löytyy yksi ylimääräinen sarja XC:n orkkis 17" aluja
-Joku bluetooth boksi soittimelle
-Suksiboksi, (joka jäi edellisestä) maalautettava ocean race siniseksi.
-Led lisävalorauta. Toteutus: mallia edellinen, tsiigatkaa viesti ylempää.
-Vetokoukku
-Maalipinnan myllytys

Niin ja se booriholkki ihan varulta!
Otsikko: Vs: Puolen miljoonan XC70 D5 ja banaani T-5R
Kirjoitti: Juhizz - 08.09.2022, 05:20:02
Jos pelkkä bluetooth ominaisuuden lisääminen orkkis soittimeen riittää niin suosittelen tätä. Omassa ollut jo muutaman vuoden ja hyvin on toiminut.

https://www.ebay.com/itm/264446441173?epid=28030720080&hash=item3d923c76d5:g:rq0AAOSwKmhcklU1&amdata=enc%3AAQAHAAAAsH4B7UwrA4v8hVaNbatKHINcLXJ9tbA%2F7Z7A7vUFYZ%2FVYmdU9lvYCxkInNCZoqCj63b9J4w88t7SB6DKMjuKxmJyHaCG7upRjvsqB2vpQEGNTfU8oP3PPv8wBk43XQDQCn2YArfho62Gw2tS%2BLyn9Sg9Ggz1AYanxaXP83vD72w3nR11FkgLicr68MCcB94XD9y9XuVDFUHaO9vIYeNH78wayZXut289qgGPq0XrnwQw%7Ctkp%3ABk9SR7z6k67jYA
Otsikko: Vs: Puolen miljoonan XC70 D5 ja banaani T-5R
Kirjoitti: h4nkki - 19.09.2022, 11:42:26
Teit pienen syrjähypyn (itse paraskin puhuja... ;D) ja palasit hienon volvon kanssa!!  S*
Eiköhän tuo oceani ole vähintään yhtä hyvä, kuin edellinenkin!  -H-
Otsikko: Vs: Merikontti XC70 Ocean Race D5 ja banaani T-5R
Kirjoitti: säkkijänis - 06.10.2022, 23:04:05
Kiitos, kiitos. Pikku syrjähyppy joo tuli tehtyä. Bemari oli kyllä jees auto, mutta se ei oikein sopinut käyttöautoksi ja jos piti lähteä kylille leuhkimaan niin sitä varten on kyllä ihan toisenlainen vehje tallissa. Olen todennut, että kahden auton (oikeasti niitä on neljä, mutta kaksi ainoastaan ajossa) politiikassa vanha sanonta: vastakohdat täydentää toisiaan, pitää erittäin hyvin paikkaansa.

Volvo lähti heti ekana pajalle, kun paisari oli tietty täynnä öljyä. Olisihan se kannattanut tsiigata jo ostohetkellä, mutta ei siinä näkynyt päällisin puolin mitään ihmeellistä, kun nuo konehuoneet on aina niin törkyisiä muutenkin. Eikä lämpömittarikaan seilannut ja lämmintäkin tuli sisälle. Pajalla ne otti jonkun öljynlauhduttimen nestekierron pois käytöstä, ja käskivät ajamaan sillä pari päivää, että näytttääkö sitä öljyä valuvan sitä kautta nestekierron puolelle. Toinen vaihtoehto oli, että turbo olisi hajalla tai sitten kansiremontti. Turboa itse veikkasin, kun kerran lähipiirissä oli samanlainen tilanne, muttei mitään haisua, että mistä se öljy sinne nestepuolelle oikein tulee. Silloin tehtiin kansiremontit ja muutkin taiat, mutta öljy vaan löysi aina tiensä nestekierron puolelle. Muttei kuitenkaan toisinpäin. Lopuksi tuolla nimenomaisella korjaamolla päällikkö sanoi, että ootteko koskaan miettinyt, että vika saattaa olla turbossa, kun sen nestekierto joskus hajoaa ja öljy pääsee suurempipaineisena livahtamaan nesteen sekaan. Mutta omalla kohdalla kävi sen verran hyvä tuuri, että kun nestekierto puhdistettiin öljystä, niin sitä ei enää tullutkaan lisää. Eli varmaan joskus oli tehty joku yllämainituista remonteista ja nestekierron puoli vaan jätetty puhdistamatta. Lisäksi se öljy siellä paisarissa oli sellaista omituista rihmaa, mikä viittasi siihen, että se on ollut siellä melko kauan. Korjaamolta suosittelivat ylävesiletkun vaihtoa, kun se öljy nousee sinne korkeimpaan kohtaan ja syövyttää vesiletkua sisältäpäin ja jos se öljy on vanhaa, niin syöpyminen on todennäköisesti jo melko pitkällä. Ja niinhän se olikin. Vesiletku oli tosi pehmeä ja vaarana on, että se voi jo räjähtää jos yhtään antaa enemmän jenkaa. hain motonetistä uuden letkun ja vaihdoin sen sitten itse. Vanha vesiletku olikin täynnä sellaista samaa öljyrihmaa. Nyt neste on pysynyt niin puhtaana, kuin vain voi olettaa. Toki sieltä kierrosta varmaan tulee maailman tappiin asti sitä pientä mujua, mutta täytyy vaihtaa nesteet pari kertaa tässä tuonnempana ja koko paisari vaikka jossain välissä. Seuranta on kuitenkin kokoajan päällä, jos tilanne alkaa eskaloitumaan.

Sitten kun tuo moottoripuoli oli taputeltu, niin saikin keskittyä ulkokuoreen. Tilasin V-Partsilta uudet Ocean Race logot ja uuden Cross Country tarran takaluukkuun. Ennen niiden liimaamista vein auton kiillotukseen ja siellä ne jo lätkivät ne Ocean Race logot samalla kylkiin. Itse en ole vielä saanut aikaiseksi liimata sitä takaluukun tarraa paikalleen. Takaspoileria metsästin hetken 458:n sinisenä (Volvo Ocean Blue) mutta eihän sitä löytynyt, niin kiikutin maalarille spoilerin varastostani. Siitä motonettiin hakemaan ledibaari (sama, mikä edelliseenkin) ja työpaikan serrijäteastialle taas hakemaan jotain johtosarjaa, josta saan jotain hienoa punosta lisävalojen johtosarjan ympärille. KL-varaosilta tuli se lisävalojen johtosarjan liitin ja siihen sopivat pinnit purkuauton vetokoukun johtosarjasta. Bluetooth mokkulan tilasin tuolta Juhizzen linkin takaa (kiitos). Skandixilta tilasin lämmönsäätöpaneelin alareunaan sen 7-paikkaisen kehyksen (30669774) ja sen lisävalon napin(31288619). Ja Biliasta kolme valenappia (8691511). Älkää kysykö, miksi en tilannut kaikkia lämmönsäätöpaneelin hilppeitä samasta paikasta, en osaa vastata siihen itsekään. Lisävalon asennus meni täsmälleen samalla kaavalla, kuin viimeksikin, niin en ala sitä nyt tähän sen enempää runoilemaan.

Ainahan Volvoa on pidetty turvallisena autona, mutta vähän tuntuu, että turvavyöt on pikkusen liiankin virkaintoiset tuossa autossa. Kuskin vyötä saa kyllä vetää pikkusen liian varovasti, ettei mene lukkoon. Ja sitten jos on yhtään kiire, niin se vyö kyllä haistaa sen ja päättää olla tosi hankala. Ja takana on ärsyttävä homma, kun laskee selkänojan apparin puolelta alas, niin se vyö kelautuu sisään ja saattaa mennä lukkoon eikä nojaa saa enää nostettua muutakuin irroittamalla turvavyö alapäästä. Sitten se vyö kyllä toimii, kun selkänoja on yläasennossa. Kuskin vyön vaihto nyt eri ole mikään iso juttu, mutta se takaturvavyö voikin olla kinkkisempi homma, kun se on siellä selkänojan sisässä eikä ole mitään hajua, miten se purkaantuu. Eikä viitsisi koko selkänojaakaan sen takia vaihtaa.

Loppuun aina vähän kuvia. Olen alkanut vähän jo lämpenemään noille vanteille ja en niitä varmaankaan ala vaihtamaan. Ja onhan se mukavaa, että kerrankin on vanteet, missä ei ole kanttari-ihottumaa. Minulla kun ei ole koskaan ollut autossa täysin virheettömiä vanteita.

(https://i.ibb.co/qgbRZK7/20221003-160359.jpg) (https://ibb.co/qgbRZK7)
(https://i.ibb.co/fkjwRsh/20221003-160322.jpg) (https://ibb.co/fkjwRsh)


Kävin napsimassa kuvia isäukon luona ja "kaverikuvaan" eksyikin isän Volvo. Ei ihan T5R vaikka keltainen onkin.

(https://i.ibb.co/bWrwdnk/20221003-160928.jpg) (https://ibb.co/bWrwdnk)


Ja itseasiassa minun vanha XC70 on isällä sen kakkosautona. Olisin halunnut sen takaisin, mutta on kuulemma liian hyvä auto luopua siitä. Ajoin sillä kuitenkin tuossa justiinsa 600 000km mittariin. Kesällä kuskasin sillä muoviputkia, oli ihan miehekäs kuljetus. :D

(https://i.ibb.co/bdqdxrm/20220813-110342.jpg) (https://ibb.co/bdqdxrm)

Vaihdoin otsikonkin tähän nyt kun on uusi auto. Minusta merikontti kuvaa hyvin tuota Ocean Race laatikkoa.
Otsikko: Vs: Merikontti XC70 D5 ja banaani T-5R
Kirjoitti: säkkijänis - 21.10.2022, 18:25:44
Hei taas. Kelien kylmetessä alkaa vaihdelaatikkokin oikuttelemaan enemmän ja enemmän. Kylmänä kun laittaa käyntiin ja lähtee päästämään, niin vaihteiden vaihdot on melko skrodeja. Vaihteet menee silmään ilman mitään tuntoa. Ne ei kolahda tai muutenkaan ei kuulu mitään ylimäärästä, mutta varmaan käy kaikkien nivelien päälle pitkässä juoksussa. Ja manuaalisesti kun vaihtaa, niin ei välttämättä mene vaihde ollenkaan silmään. Tai menee, kun antaa vähän enemmän jenkaa. Lämmetessään sitten vaihdotkin pehmenevät miellyttävälle tasolle. Lisäksi turbiini luistaa omasta mielestä melko paljon ja kiihdyttäessä normaalisti auto ravistaa jonkun verran siinä 2000rpm paikkeilla. Vähän oireista päätellen vois olettaa, että melkoinen värisuora on tulossa laatikkovikojen osalta. Onko se sitten turbiini +venttiilipöytä? Jollain kohtalotoverilla kokemusta aiheesta? Tai varmasti on kun Volvon automaagista puhutaan.

Tänään vaihdatin laatikkoöljyt (+huuhtelu), parani ehkä ihan pikkusen mut ei paljoa. Lisäksi tänään syttyi ensimmäisen kerran laatikon häiriöilmoitus. Mitään konkreettista ei kuitenkaan tapahtunut. Veto pysyi tallessa ja vaihteet pelitti ihan niinkuin edellisessä kirjoitin.

Sitten hommasin aliexpressin dicen +läppärin (win7 os) tossa joku aika sitten, mutten saanut sitä 2014D Vidaa toimimaan sitten mitenkään. Aina kun yrittää kirjautua, niin käskee ottaa yhteyttä helppariin. Se ei luonnollisesti ole oikein vaihtoehto. Sinänsä en ihmettele, kun en saanut toimimaan sitä kun en ole mikään softapuolen asiantuntija. Onko keski-suomen alueella ketään, kuka olisi perehtynyt noihin niin paljon, että pystyisi auttamaan asiassa?

Syrjähyppyjen jälken olen todennut, etten tule siirtymään noista milleniumin jälkeisistä Volvoista mihinkään ennenkuin viimeinenkin dieseltippa on kulutettu, niin täytyy alkaa vaan opettelee vikadiagnosointia itse.
Otsikko: Vs: Puolen miljoonan XC70 D5 ja banaani T-5R
Kirjoitti: säkkijänis - 21.05.2023, 23:51:00
Morjens taas pitkästä aikaa. On taas tapahtunut kaikkea uutta ja ihmeellistä, niin voi päivittää.

Aloitetaan kertomalla hyvät uutiset, eli keltainen T5-R on herätetty henkiin muutaman vuoden talviuniltaan.

No kerrottakoon ensin vielä sellainen uutinen, että vanha hopeinen XC70 on tullut takaisin omistukseeni. Alunperinhän minä möin sen isälle, kun ostin bemarin ja sitten vaihdoin bemarin siihen ocean raceen. Se Volvon automaatti ei sopinut omaan kouraan mitenkään vaikka yritin kyllä antaa sille mahdollisuuksia vaikka miten. Eniten varmaan häiritsi se, että ei se Volvon automaatti ole kovinkaan taloudellinen sitten kuitenkaan.

No isä möi sitten oman mersunsa pois ja alkoi ajamaan minun vanhalla XC:llä eikä siinä kauaa mennyt, kun se tykästyi sen auton taloudellisuuteen ja erityisesti siihen, että siihen ei tarvinnut upottaa rahaa joka huollossa tonneittain. Kerran sitten se tarvitsi autoa johonkin reissuun eikä sen oma ollut just sillä hetkellä saatavilla, niin lainasin sitten merikonttiani sille, että käy tuolla asioilla, kunhan et vedä tupakkaa autossa. Taisi tykästyä automaattiin sen verran, että sen reissun jälkeen sain sellaisen "hevosenpää sängyssä" tarjouksen, etten voinut enää kieltäytyä autojen vaihdosta. Toki, kun otin vanhan XC:ni takaisin, niin suoraan sai ajaa lasinvaihtoon, sisustan pesuun, otsonointiin ja korjaamolle ABS valon takia. Mutta ei haittaa. Ja onhan se hauska ajatella, että on niin hyvä auto, että se kannattaa ostaa kahdesti.

Siirrytään seuraavaan pitkäkattoon: Ajattelin tänä vuonna pitää välivuoden italian orista. Täytyy pitää kilometrit matalana jos sitä lähtisi jossain vaiheessa päivittämään tuoreempaan versioon. Kaivoin sitten tallin perältä vanhan kunnon kasipätkän ja ajoin sillä konttorille vikalista mielessäin. Katsuri löi leiman paperiin ja minä jäin ihmettelee, että mikä homma. Ei voi mennä läpi. No oli siellä joku hikoileva iskari, mutta siinäkin oli vielä resonanssitaajuus hyvällä mallilla.

Kumit ulvoten lähdin ajelee ennenkuin joku muuttaa mielensä ja antaa ajokieltoa. Ehdinkin sillä hetken ajelee, kunnes ensin alkoi haista glykooli sisällä. Varmaan mennyt jotenkin vihkoon se lämppärin kennon vaihto silloin kauan sitten. Vähän tuntui kuskin lattiakin kosteahkolta, mutta tuulilasi ei kuitenkaan mennyt huuruun. Sen verran olen jo laiskistunut, että soitin suoraan korjaamolle. Mukava on ollut kuunnella pitkästä aikaa 5 sylinterisen bensaturbon sulosointuja. Tosin orkkis äänenvaimentimet vie jonkun verran ajamisen ilosta pois varsinkin kun on tottunut siihen, että Ferrarilla täytyy ajaa korvatulpat päässä.

Loppuun pakolliset kuvat banaanista
(https://i.ibb.co/bKNC2Z2/20230520-220437.jpg) (https://ibb.co/bKNC2Z2)

(https://i.ibb.co/wsCws3P/20230520-221832.jpg) (https://ibb.co/wsCws3P)

(https://i.ibb.co/JBQkhwz/20230520-221228.jpg) (https://ibb.co/JBQkhwz)

Kilpi on luonnollisesti vain rekvisiittana  :D