Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: _[niko]_ - 19.01.2013, 13:52:25

Otsikko: 940ft ja 740 b200et
Kirjoitti: _[niko]_ - 19.01.2013, 13:52:25
Kirjotellaas sitten vähän omasta autoskin tänne  :o

Elikkäs auto on 940 volvo vm-97 b230ft koneella ja m90vaihteistolla. varusteita löytyy mm. puolnahka jakkarat, automaatti ilmastointi ja vakionopudensäädin.
auton historiasta sen verran, että hain auton virosta kesällä 2011 ja auto näytti kutakuinkin tältä

edestä
(http://i1355.photobucket.com/albums/q706/___niko___92/15082011079_zpsecd2750c.jpg)

ja takaata
(http://i1355.photobucket.com/albums/q706/___niko___92/15082011080_zps0de8ebef.jpg)

2013 kokoonpano
- spm veivit
- wisecon männät 96.5mm
- kl racingin 6lapanen sintteri
- blingfactory 7,4kg vauhtipyörä
- sachs SRE -765 paineasetelma

Tulossa
- holset hx40 super
- kitkaperä (hommattu vaatii uudet ristitapit, kitkalevyt laakerit)
- 531 kansi
- 600-900cc suuttimet
- tatech ohjaus?
- laajakaista lambda
- 3,5-3 tuumanen putkisto
- ja kaikkee pientä
 





Autosta löytyi kaikenlaista laittoa esimerkiksi joku oli tunkin kanssa painanut helmat kasaan takaata jolloin pientä korroosiota oli päässyt iskemään. eli hitsaus hommia oli jonkin verran tiedossa

(http://i1355.photobucket.com/albums/q706/___niko___92/08082011077_zps42cc8be6.jpg)

uutta peltiä vaan tilalle
(http://i1355.photobucket.com/albums/q706/___niko___92/13082011078_zpsed5548ea.jpg)


autosta löytyi kyllä kaikenlaista muutakin laitettavaa esimerkiksi oikean puoleinen takasatulan männät oli ruostunut niin pahasti jumiin, että tuli vaihdettua uusi satula ja samalla vaihtui jarrupalat,kengät,levyt ja jarruletkut
(http://i1355.photobucket.com/albums/q706/___niko___92/24082011084_zps11616fca.jpg)

pakosarjantiiviste vuoti, koska joku oli katkaissut yhden pakosarjan pultin. no ei muuta kun kansi irti. kun eipä siitä kannen paikallaa ollessa pultin poraamisesta mitään tullut
(http://i1355.photobucket.com/albums/q706/___niko___92/18072011071_zps8e98710c.jpg)

samalla tuli vaihdettua tiivisteet ja jakohihna kilkkeet
(http://i1355.photobucket.com/albums/q706/___niko___92/23072011072_zpsf7b1977f.jpg)

No oikeestaa kaiken huippu oli kun vaihdoin raidentangonpäätä tuli vasaroidessa huomattua, että joku oli kääntänyt iskarin väärille kierteille ja kierre petti  iskari nousi jousen varassa pois sielta putkesta. no ei muuta kun hommasin varaosa autosta toisen tolpan, mutta eihän se tietenkään siihen käynyt ku abs-anturin paikka puuttui. vein tolpat sitten tutulle hitsarille joka hitsasi siitä toisesta tolpasta kierreosan toiseen tolppaan. samassa touhussa vaihtui konin iskarit ja mad -45mm madallus jouset
(http://i1355.photobucket.com/albums/q706/___niko___92/22092011090_zps6bd80f29.jpg)
(http://i1355.photobucket.com/albums/q706/___niko___92/15092011088_zps5b2c49ee.jpg)


koitti viimein se päivä jolloin auton sai vietyä katsastukseen. Kyllä oli taas tappelua katsastus aseman kanssa kun ne keksi lisää vikoja autoon:
virolaiset led sivuvilkut eivät kelvanneet vaikka niissä oli kyllä jonkinlainen e-hyväksyntä mitä sitten meinaakaan
kun ajovalot on 0 asennossa pitkät ei saa kuulemma toimia
madallus-sarjan maahantuojan hyväksyntä todistus ei kelvannut vaan piti välttämättä olla tuv paperit.
siitä se tappelu sitten alkoikin onneksi http://www.tuningstudio.fi/ (http://www.tuningstudio.fi/) oli hyvää asiakaspalvelua ja he ottivat asian hoitaakseen ja muutaman päivän päästä tästä  katsasusasemasta soitettiin ja sanottiin, että ne paperit mitkä minulla oli kelpasivatkin muutoskatsastukseen.


silloin kun leima saatiin. tuli melkein heti tilattua 2.5tuumanen putkisto jolloin katalysaattori jäi tallin hyllylly koristeeksi, Viking Racing EcoMax lastu ja ahtoja tuli nostettua n.1kilon paikkeille.  ;D

samoihin aikoihin tuli pari 12" subia paksiin ja autossa oli muuten ostaessa dvd mankka ja kattonäyttö
(http://i1355.photobucket.com/albums/q706/___niko___92/24082011083_zps1ac9933d.jpg)
 :pomo:


vuonna 2012 autoon ei hirveästi mitään tapahtunut koska olin haminan RUK kuljetuskomppanjassa ja kotiuduin 4.1.2013  >:(
Merkittävin muutos varmaankin oli tuo etupuskuri joka on 850R volvon  ::)
(http://i1355.photobucket.com/albums/q706/___niko___92/2012-09-26-133_zps99681cad.jpg)
(http://i1355.photobucket.com/albums/q706/___niko___92/2012-10-06-156_zpscb121f70.jpg)

ajovaloja tuli samalla vähän tummennettua
(http://i1355.photobucket.com/albums/q706/___niko___92/2012-09-29-141_zpsb7a5fa70.jpg)

ja ens kesäksi tuli hommattua uudet 9" leveät peltivanteet  :D
(http://i1355.photobucket.com/albums/q706/___niko___92/2012-11-11-169_zpsa3860178.jpg)



tarkoitus olisi hommata seuraavaksi:
uusi ahdin
suuttimet
välijäähdytin
ja toiseen perään uudet kitkalevyt, pikkurattaa ja vahvemmat ristitapit.
add on helmat
960 tai 850r takapuskuri

koneremonttikin on käynyt mielessä jolloin vaihtaisi ainakin teräksiset kiertokanget ja toisen kytkimen.


lisää kuvia: http://s1355.beta.photobucket.com/user/___niko___92/library/ (http://s1355.beta.photobucket.com/user/___niko___92/library/)
Otsikko: Vs: 940ft
Kirjoitti: _[niko]_ - 19.01.2013, 14:00:05
Edelliseen vielä sen verran, että tuli joulun alla asennetua lohkolämppäri ja tuo ärrän puskuri on hiottu ja korjailtu muovi liimalla nyt odottaa uutta väriä pintaan heti kun tallissa oli sen verran tilaa, että viittisi värin vetästä siihen päälle  ;D
Otsikko: Vs: 940ft
Kirjoitti: _[niko]_ - 20.01.2013, 20:20:00
tänään sai puskurikin uutta väriä pintaan  :o
(http://i1355.photobucket.com/albums/q706/___niko___92/2013-01-20-211_zps5a1a939b.jpg)
Otsikko: Vs: 940ft
Kirjoitti: dumppi - 20.01.2013, 22:55:36
komiata tulloo :D- mikä idea noilla vanteilla? ::)
Otsikko: Vs: 940ft
Kirjoitti: _[niko]_ - 24.01.2013, 13:58:40
jos vaikka saisi kesäksi vähän leveämmät renkaat taakse ja samalla huulta noihin peltivanteisiin :P mutta tuskin jää kyllä tuon värisiksi  ::)
Otsikko: Vs: 940ft
Kirjoitti: _[niko]_ - 24.01.2013, 14:01:45
ja tänään joutu taas tallissa viettämään aikaa koska vesipumppu alko pitää kovaa rahinaa  >:( eikä tietenkään ollut varaosapuljus uutta niin joutu tilaamaan. toivottavast huomen sais auton takas ajoon  :-\
Otsikko: Vs: 940ft
Kirjoitti: vjlle - 29.01.2013, 00:05:47
Mistähän lie peltivanteet lähtöisin  ::)
Otsikko: Vs: 940ft
Kirjoitti: _[niko]_ - 07.02.2013, 12:09:03
viel ku tietäis laittaisko kuitenkaa niit peltei kesäks vai hommaisko jotkuu 17" alut :D
Otsikko: Vs: 940FTR
Kirjoitti: _[niko]_ - 07.02.2013, 12:20:46
Eilen kun kävin naapurimaassa tankkaamassa alko painalaakeri pitämään kauheaa meteliä  >:( se on vissii pakko alkaa metsästelee jostaa moottoripukkia kesäks niin vaihtuis teräksinenvauhtipyörä ja sre asetelma ja samalla vaihtuis moottoriin uudet tiivisteet, laakerit ja öljypumppu. Samalla näkis joutuuko vaihtamaan vielä kiertokangetkin, ettei käy niinkuin edelliselle autolle http://i1355.photobucket.com/albums/q706/___niko___92/Volvo_zps5fc77894.jpg (http://i1355.photobucket.com/albums/q706/___niko___92/Volvo_zps5fc77894.jpg) :'(
Otsikko: Vs: 940ft
Kirjoitti: _[niko]_ - 07.02.2013, 12:30:38
Eiliseen reissuun lisäksi vielä halkes puskuri venäjän puolella ku en kerennyt väistää keskellä tietä ollutta jäälohkaretta  >:(
Otsikko: Vs: 940ft
Kirjoitti: _[niko]_ - 09.02.2013, 01:57:59
Tänään tuli otettua laatikko pois
 (http://i1355.photobucket.com/albums/q706/___niko___92/2013-02-09-235_zpsd6b4dca7.jpg)
kyllähän tuo painelaakeri oli aikakin vaihtaa   ;D. Saa toistaiseksi mennä pelkällä uudella laakerilla ja levyllä kun sattui sopivasti löytymään tallista sopivat osat  :pomo:
Otsikko: Vs: 940ft
Kirjoitti: _[niko]_ - 09.02.2013, 02:02:01
Kovast tekis miel ottaa kone pois keulilta näyttäis nyt niin helpolta kun kerran lootakin on jo irti, mutta kuiteskii taitaa olla vasta kesän homma budjetti syistä ja auton säilytystä ajatellen  :-[
Otsikko: Vs: 940ft
Kirjoitti: _[niko]_ - 09.02.2013, 19:49:10
Tuli haettoo motonetist moottoripukki jos nyt kuitenkii sen koneremontin tekis täs välis kun kerran vapaa-aikaa sattuu olemaan ja töistä ei tietoakaa :buck2:Saa ehotella mitä osia kannattais hommata? punalaakerit vai normit? suurempituottost öljypumppua? kaikki uudet tiivisteet tulee tietenkin ja männänrenkaat ehkä hoonaus?
Otsikko: Vs: 940ft
Kirjoitti: _[niko]_ - 10.02.2013, 22:01:24
(http://i1355.photobucket.com/albums/q706/___niko___92/2013-02-10-239_zps7ddfec2d.jpg)
siinä se nyt sit olis  :) huomen jos sais auton pois tallist keskistyttyis moottorin purkuun ja kesäl sit auton pohjan hiekkapuhaltais ja massais kun kaikki ylimääränen roina on pohjast ja konehuoneest pois  ::)
Otsikko: Vs: 940ft
Kirjoitti: _[niko]_ - 11.02.2013, 21:37:04
Tänää meni sit kokopäivä lumitöis et sai auton pihalle tallist. No kerkesin moottorinkiin pestä kunnes talli täytty taas yhdellä volvolla ja tila loppuu pienessä tallissa kesken  :'(
http://www.nettivaraosa.com/vanteet/1495549 (http://www.nettivaraosa.com/vanteet/1495549) ostakaas joku tost vanteet niin sais rahaa lähtä fixukselt kyselämään tiivisteit ja laakereit   ;)
Otsikko: Vs: 940ft
Kirjoitti: _[niko]_ - 18.02.2013, 16:46:19
(http://i1355.photobucket.com/albums/q706/___niko___92/2013-02-18-248_zpsbbd21ad9.jpg)
Tilannepäivitystä  8) Nyt saa tarjoila h-profiili kankia  :hello:
seuraavaksi lohkoon pitäis jostaan hommata kuuman kestomaalia ja hiekkapuhallella osia.
Otsikko: Vs: 940ft
Kirjoitti: _[niko]_ - 20.02.2013, 16:18:18
Vanteet lähti tänään kohti uutta kotia  :'( nyt saa tarjota niitä h-profiileja niin sais koneen kasaan. Ainiin ja tuli tilattua A-nokkakin  :pomo:
Otsikko: Vs: 940ft
Kirjoitti: _[niko]_ - 15.03.2013, 10:33:57
Homma ei viime aikoina kauheasti ole edennyt rahan ja ajan puutteen vuoksi, mutta tänään tuli tilattua h-profillit ja nyt sitten laakereista. olen miettinyt näitä http://www.hemishop.net/index.php?p=productsMore&iProduct=572 (http://www.hemishop.net/index.php?p=productsMore&iProduct=572) vai onko ihan vakio laakerit hyvä vaihtoehto?
Otsikko: Vs: 940ft
Kirjoitti: _[niko]_ - 19.03.2013, 16:24:21
Tilanne päivityksiä
(http://i1355.photobucket.com/albums/q706/___niko___92/2013-03-19-259_zps3a0a0bed.jpg)
(http://i1355.photobucket.com/albums/q706/___niko___92/2013-03-01-249_zps4e7b152f.jpg)

Lohko lähti eilen koneistomollo hoonattavaks. Vauhtipyöräksi olen suunnitellut tälläistä http://www.blingfactory.fi/epages/vilkas02.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/20101220-11092-13436-1/Products/BF202107 (http://www.blingfactory.fi/epages/vilkas02.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/20101220-11092-13436-1/Products/BF202107)? samalla vois sitten viedä uuden vauhtipyörän sekä kampiakselin tasapainotettavaks lahden kansityöhön kun ei täälläpäin kuulemma ole kellään kampiakselin tasapainotus konetta  :(
Otsikko: Vs: 940ft
Kirjoitti: Justus - 19.03.2013, 16:32:17
oisko kannattanut maalata vasta hoonauksen jälkeen?
Otsikko: Vs: 940ft
Kirjoitti: _[niko]_ - 21.03.2013, 11:03:01
sen näkee sitten mut eipä tuo iso homma ole vaikka joutuis uuden maalipinnan vetästä päälle :)
Otsikko: Vs: b230ft ja b200et
Kirjoitti: _[niko]_ - 22.07.2013, 11:52:17
Päivitelläämpä tätäkin välillä. Autoon on siis hommattu blingfactory 7.4kg vauhtipyörä+  SRE 765 asetelma ja kl-racingin 6lapanen sintteri. Kiertokangiksi tuli spm veivit ja männiksi on tulossa wisecon 0.5mm ylikoko sarja (normaalia, että sylinterit  kulunee 0.35mm n. 200tkm ajetulla autolla?). kanneksi olen suunnitellut 531 ja siihen ruotsista sopiva nokka-akseli.

Tuli sitten hommattua tälläinen väliaikainen/talviauto kun tarkoitus ei ole saada tuota 9sarjalaista tänä kesäksi ajoon.
(http://i1355.photobucket.com/albums/q706/___niko___92/060_zps73051fcb.jpg)
Auto on siis 740 b200et -85.

Lastua saa tarjota tuohon b200et koneeseen niin pääsisi vähän ahtoja nostelemaan   ;)


Otsikko: Vs: 940ft
Kirjoitti: _[niko]_ - 21.08.2013, 15:12:33
Ei näköjään viikonloppuna vaihteisko tykännyt kuminpolttelust  :-[ no onneks kaverilta löyty irotettuna vielä samanlainen loota joka tuli sitten samana iltana vielä vaihdettuakin
(http://i1355.photobucket.com/albums/q706/___niko___92/IMG_20130818_013603_zps25565ef1.jpg) (http://s1355.photobucket.com/user/___niko___92/media/IMG_20130818_013603_zps25565ef1.jpg.html)
Ykkös vaihteen rattaista puuttuu muutama hammas.


ja tänään saapu ysiin paketti jenkeistä
(http://i1355.photobucket.com/albums/q706/___niko___92/20130821_145838_zps3f9fbd51.jpg) (http://s1355.photobucket.com/user/___niko___92/media/20130821_145838_zps3f9fbd51.jpg.html)
vasemmalla alkuperäinen ja oikealla wiseco

Otsikko: Vs: 940ft ja 740 b200et
Kirjoitti: vjlle - 21.08.2013, 22:00:52
Hyvältä näyttää. Kyllähän tosta kesäksi -14 vähintään se +300hv tullaan repimään eikö  :pomo:

Tässäpä yhteiskuva seiskasta ja ärrästä tännekin  ;)

(http://i1327.photobucket.com/albums/u665/vjlle/20130720_214508_zps655cfe0e.jpg) (http://s1327.photobucket.com/user/vjlle/media/20130720_214508_zps655cfe0e.jpg.html)
Otsikko: Vs: 940ft ja 740 b200et
Kirjoitti: _[niko]_ - 17.04.2015, 21:25:16
Välillä päivittelyä tännekin   8)
(http://s15.postimg.org/mp3051oo7/20150321_172431.jpg) (http://postimg.org/image/mp3051oo7/)

(http://s15.postimg.org/c4t2mgk6f/20150417_205214.jpg) (http://postimg.org/image/c4t2mgk6f/)

(http://s15.postimg.org/f2q1g5rtz/20150417_205227.jpg) (http://postimg.org/image/f2q1g5rtz/)

(http://s15.postimg.org/b9sp1pjmv/20150417_205245.jpg) (http://postimg.org/image/b9sp1pjmv/)

(http://s15.postimg.org/qzho0mtrb/20150417_205252.jpg) (http://postimg.org/image/qzho0mtrb/)

(http://s15.postimg.org/x496dyluv/20150417_205551.jpg) (http://postimg.org/image/x496dyluv/)
Otsikko: Vs: 940ft ja 740 b200et
Kirjoitti: _[niko]_ - 19.04.2015, 11:26:27
Kesävanteiksi tuli azev taakse 10" ja eteen 8.5"  ::)
(http://s18.postimg.org/522ltbtit/20150418_190048.jpg) (http://postimg.org/image/522ltbtit/)

(http://s18.postimg.org/m1bk8l4qd/20150418_191221.jpg) (http://postimg.org/image/m1bk8l4qd/)