Samppasport  Futurez

ZuluR: 855R man -96 "Punainen kuolema"

  • 528 Vastauksia
  • 189059 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: ZuluR: 855R -96 "Punainen kuolema"
« Vastaus #15 : 21.01.2011, 12:09:19 »
Jos ette venttiileiden kokoa muuta ja laita yli 10mm nostolla olevaa nokkaa, niin en ymmärrä, miksi kasvatatte kanavan kokoa. Yleensä menee vain huonompaan suuntaan. Pelkkä kanavan putsaus olisi näin maltillisilla vireillä paikallansa ja varsinkaan pakopuolelle en koskisi lainkaan.

4 cyl T4 koneessa otetaan vakiokannella 450 hepoa ongelmitta, joten 5 cyl homma on vielä paljon helpompaa.

Itse käyttäisin vakion ensin virtausmittauksessa nokkatietojen kanssa ja sitten laskettaisiin keskikaasun nopeus. Vasta sitten voi päätellä, mitä kanavalla tarvitsee / pitää tehdä.

t-5 vakiokansikin riittää 500heppaan...
Eli kyllähän se vakiona riittää aika pitkälle.

Tuo kansi on "mekaanisilla nostureilla" oleva Bi-Fuel 01-> mallinen jossa imupuolella VVT.
ja siihen tulee vapaarin nokat.

Kanavat "putsataan poistetaan mahdolliset pullonkaulat" ja mitataan että ne kaikki virtaa "identtisesti".
Eli jos tehtaalta oli pientä eroa niin ei tämän operaation jälkeen enää ole.

Ja tuon homman tekee tyyppi jolla on kokemusta asiasta... Eli puhdas toimeksianto. Joten eikähän tuosta hyvää vielä tule.

Lisää kuvia sitten kun se on valmis.

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 330
  • www.vrcf.fi
Vs: ZuluR: 855R -96 "Punainen kuolema"
« Vastaus #16 : 21.01.2011, 12:31:48 »
t-5 vakiokansikin riittää 500heppaan...
Eli kyllähän se vakiona riittää aika pitkälle.

Tuo kansi on "mekaanisilla nostureilla" oleva Bi-Fuel 01-> mallinen jossa imupuolella VVT.
ja siihen tulee vapaarin nokat.

Kanavat "putsataan poistetaan mahdolliset pullonkaulat" ja mitataan että ne kaikki virtaa "identtisesti".
Eli jos tehtaalta oli pientä eroa niin ei tämän operaation jälkeen enää ole.

Ja tuon homman tekee tyyppi jolla on kokemusta asiasta... Eli puhdas toimeksianto. Joten eikähän tuosta hyvää vielä tule.

Lisää kuvia sitten kun se on valmis.

Tai siis nostimilla ei "nostureilla"... ;)
Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R, Volvo V60 D5 Twin Engine, MY17

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: ZuluR: 855R -96 "Punainen kuolema"
« Vastaus #17 : 21.01.2011, 13:01:00 »
Tai siis nostimilla ei "nostureilla"... ;)

*dough*.... pistetään perjantain piikkiin...

Poissa don

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • Ja siitä se ajatus sitten lähti
    • doninmaailma
Vs: ZuluR: 855R -96 "Punainen kuolema"
« Vastaus #18 : 21.01.2011, 16:26:06 »
....
Ja tuon homman tekee tyyppi jolla on kokemusta asiasta... Eli puhdas toimeksianto.

ZuluR:n kannen tekijä osaa hommansa...

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 330
  • www.vrcf.fi
Vs: ZuluR: 855R -96 "Punainen kuolema"
« Vastaus #19 : 22.01.2011, 08:38:44 »
ZuluR:n kannen tekijä osaa hommansa...

Kuka hän on, ihan näin mielenkiinnosta?
Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R, Volvo V60 D5 Twin Engine, MY17

Poissa don

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • Ja siitä se ajatus sitten lähti
    • doninmaailma
Vs: ZuluR: 855R -96 "Punainen kuolema"
« Vastaus #20 : 22.01.2011, 09:20:49 »
Kuka hän on, ihan näin mielenkiinnosta?

On tehnyt kilpa-autoihin ja katuautoihin hyvin tuloksin kansia täällä Vaasassa. Hän on vähentanyt niiden tekemistä --> suostuu tekemään enää lähinnä talviaikaan. Tyypillisesti ottaa "tilauksen" vastaan tuttujen kautta ja ei saa olla kiire eli en laita nimeä tänne  :-\.

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: ZuluR: 855R -96 "Punainen kuolema"
« Vastaus #21 : 29.01.2011, 21:36:51 »
Jos ette venttiileiden kokoa muuta ja laita yli 10mm nostolla olevaa nokkaa, niin en ymmärrä, miksi kasvatatte kanavan kokoa. Yleensä menee vain huonompaan suuntaan. Pelkkä kanavan putsaus olisi näin maltillisilla vireillä paikallansa ja varsinkaan pakopuolelle en koskisi lainkaan.

Tässä vähän numeroita moottoreiden litratehoista

850 T5  225hv  0,65bar 2,3 l blir då =59 hv/litra.
850R på 250hv 0,8bar ur 2,3 l =60 hv/litra.
850 GLT  170hv  2,5 l =68 hv/litra. Korkeampi puristus, kierrokset, ja paremmat nokat.

Eli GLT on luonnostaan "tehokkaampi" kone kun t-5

Ja lastutettuna.
850 T5 Stage 1, 285hv  1,1bar  2,3 litra  =59 hv/litra.
850 R Stage 3, 320hv  1,3bar  2,3 litra  =60 hv/litra.

Eli lastu nostaa ahdot ja bensa seuraa "mukana", mutta sytytys on yleensä säädetty suojamaan mottoria niin että ahtojen lisäys ei ole hyödynnetty täysin.

Ja jos otetaan vielä vertailuksi
Leif hermassonin hieman muokattu 850.
9000RPM, 1142hv 3.6bar 2,3l =108hv/litra.

Eli mottorin litrateho on tarkoitus saada korkeammaksi.
tämä tulee GLT nokilla, kannen porttauksella ym.
Toinen vaihtoehto/tapa olisi myös nostaa kierrokset.

Ja kuinka paljon konetta tullaan kierrättämään selviää vasta sitten jos koneeseen tulee uudet männät, eli käytännössä jos hoonaus ei riitä. Ja silloin tulee (kevyemmät?) takomännät koneeseen.

Kevytkampiaxeli ja "kevyt" 850R vauhtipäyörä löytyy jo.
ja h-profiilin kiertokanget jotka on parikymmentä grammaa kevyemmät/kpl.

Kannen kiinetät ventiilinostimet (a.k.a. nosturit) taas ei "jää jalkoihin" jos vähän nostaa rajoitinta,

Y.t.
-K

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Vs: ZuluR: 855R -96 "Punainen kuolema"
« Vastaus #22 : 30.01.2011, 12:54:34 »
Tässä vähän numeroita moottoreiden litratehoista

850 T5  225hv  0,65bar 2,3 l blir då =59 hv/litra.
850R på 250hv 0,8bar ur 2,3 l =60 hv/litra.
850 GLT  170hv  2,5 l =68 hv/litra. Korkeampi puristus, kierrokset, ja paremmat nokat.

Eli GLT on luonnostaan "tehokkaampi" kone kun t-5
Kerroppa millä kaavalla olet laskenu noita litra tehoja? Omalla matikalla tulee ihan eri arvot. Esim. ärrä teho on 108,7hv/litra.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Paikalla JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: ZuluR: 855R -96 "Punainen kuolema"
« Vastaus #23 : 30.01.2011, 13:18:37 »
Kerroppa millä kaavalla olet laskenu noita litra tehoja? Omalla matikalla tulee ihan eri arvot. Esim. ärrä teho on 108,7hv/litra.

Olisko ns vaparitehoja?

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: ZuluR: 855R -96 "Punainen kuolema"
« Vastaus #24 : 30.01.2011, 13:41:38 »
Olisko ns vaparitehoja?

Bingo.. vapaaritehoja.

sit kun kone "on ahdoilla" niin koneen litramäärä kasvaa käytännössä.
Ja tämän takia on hienoa jos koneen litrateho on korkeampi niin saa enemmän irti samalla ahdoilla.

en ole niitä itse laskenu (jos pitää olla täysin rehellinen).
laskelmat on tehnyt "pacmanracing" joka nykyisin porttaa mm. volvon koneitaa ja oli ennen Koeningsegillä töissä.

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: ZuluR: 855R -96 "Punainen kuolema"
« Vastaus #25 : 30.01.2011, 13:50:34 »
Kerroppa millä kaavalla olet laskenu noita litra tehoja? Omalla matikalla tulee ihan eri arvot. Esim. ärrä teho on 108,7hv/litra.

oilisiko se näin.

250hv/ 60hv/l

noin 4.1litraa

4.1l/2.3 = 1.8

eli jos ahdot on 0.8bar niin lasketaan.

1 (nomaali paine) + 0.8bar =1.8bar

eli 1.8bar * 2.3 litraa = 4.1litraa

250hv / 4.1litraa = 60hv/litraa

en tiedä oliko tuota logikkaa mahdollista seurata mutta ainakin yritin.

:p

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 330
  • www.vrcf.fi
Vs: ZuluR: 855R -96 "Punainen kuolema"
« Vastaus #26 : 30.01.2011, 21:03:25 »
Bingo.. vapaaritehoja.

sit kun kone "on ahdoilla" niin koneen litramäärä kasvaa käytännössä.
Ja tämän takia on hienoa jos koneen litrateho on korkeampi niin saa enemmän irti samalla ahdoilla.

en ole niitä itse laskenu (jos pitää olla täysin rehellinen).
laskelmat on tehnyt "pacmanracing" joka nykyisin porttaa mm. volvon koneitaa ja oli ennen Koeningsegillä töissä.

Ehkä vaparipannua ei sinällään voi "vaparitehoina" verrata juuri turbokoneeseen nokkien ja puristusten erilaisuuden vuoksi. Vaparissa on vakiona tavallisesti jyrkemmät nokat ja kovemmat puristukset. Luonnollisesti, kun turbokonetta aletaan virittämään, tehdään siihen jyrkemmät nokat ja kannelle tehdään muita temppuja, joten päästään samaan "lopputulokseen" kuin vaparillakin. Tosin paljon enemmän tehoa ylipaineistuksen vuoksi. Litramäärä ei nyt ahtamalla kasva, ainakaan mun mielestä.

Asiasta kukkaruukkuun. Noi GLT nokat vaikuttava kovin vaisuilta virikäyttöön, itse lähtisin hakemaan jotain yli 10mm nostoilla olevia ja millistä milliin mitattuna yli 230 asteisia. Noi tuskin oikeasti ovat yli 210 asteisia, vaikka nolla välyksellä hyviä lukemia ovatkin.

 
Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R, Volvo V60 D5 Twin Engine, MY17

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: ZuluR: 855R -96 "Punainen kuolema"
« Vastaus #27 : 30.01.2011, 21:45:01 »
Ehkä vaparipannua ei sinällään voi "vaparitehoina" verrata juuri turbokoneeseen nokkien ja puristusten erilaisuuden vuoksi. Vaparissa on vakiona tavallisesti jyrkemmät nokat ja kovemmat puristukset. Luonnollisesti, kun turbokonetta aletaan virittämään, tehdään siihen jyrkemmät nokat ja kannelle tehdään muita temppuja, joten päästään samaan "lopputulokseen" kuin vaparillakin. Tosin paljon enemmän tehoa ylipaineistuksen vuoksi. Litramäärä ei nyt ahtamalla kasva, ainakaan mun mielestä.

Asiasta kukkaruukkuun. Noi GLT nokat vaikuttava kovin vaisuilta virikäyttöön, itse lähtisin hakemaan jotain yli 10mm nostoilla olevia ja millistä milliin mitattuna yli 230 asteisia. Noi tuskin oikeasti ovat yli 210 asteisia, vaikka nolla välyksellä hyviä lukemia ovatkin.


tässä tiedot 850 nokista.

GLT (pgi, ja pge)
Inletcam : 250gr Duration o 8,45 i lyft
Exhaustkam : 252,6gr Duration o 8,45 i lyft

T5 (phi ja phe)
Inletcam : 242 gr duration o 7,90 i lyft
Exhaustkam : 243,5 gr duration o 7,90 i lyft

mutta niistä GLt nokista mikä mun kannessa löytyy en tiedä mitä ne on  :idiot2:
Mutta myyjä sanoit että siinä on parhaat glt vakionokat mitä löytyy (ja sopii kanteen).
Eli se olisi kiva jos joku osaisi sanoa mitkä glt nokat on voissa 01-> vehkeissä ja paljonko niissä on nostoa ja asteita.

Poissa pukema

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 411
  • SVK #1148
    • www.pukema.com
Vs: ZuluR: 855R -96 "Punainen kuolema"
« Vastaus #28 : 31.01.2011, 01:38:33 »
S80 2000/01 200/204hv vaparikutosen nokista mittasin nostoa noin 8,8mm pako ja 9,2mm imu, saman ikäluokan 170 hv vaparivitosessa varmaan hyvin samankaltaiset nokat. Ei mitään hullun ihmeellisiä nokkia..

Kiva nähdä että käytössä uudempi kansi D-muotosilla imukanavilla ja kevyt kampiakseli, eikä mitään vanhentuneita 850:stä peräisin olevia romuja.   :)
760 Turbo 1988, 960 Pullman Limousine 1996, 960 Executive Level I 1996, S90 Pullman Limousine 1998, S90 T6 1998
S80 V8 2007, S80 V8 Executive 2008
Chrysler Viper GTS 2000
Cadillac Fleetwood Limo 1978

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 330
  • www.vrcf.fi
Vs: ZuluR: 855R -96 "Punainen kuolema"
« Vastaus #29 : 31.01.2011, 07:21:37 »
tässä tiedot 850 nokista.

GLT (pgi, ja pge)
Inletcam : 250gr Duration o 8,45 i lyft
Exhaustkam : 252,6gr Duration o 8,45 i lyft

T5 (phi ja phe)
Inletcam : 242 gr duration o 7,90 i lyft
Exhaustkam : 243,5 gr duration o 7,90 i lyft

mutta niistä GLt nokista mikä mun kannessa löytyy en tiedä mitä ne on  :idiot2:
Mutta myyjä sanoit että siinä on parhaat glt vakionokat mitä löytyy (ja sopii kanteen).
Eli se olisi kiva jos joku osaisi sanoa mitkä glt nokat on voissa 01-> vehkeissä ja paljonko niissä on nostoa ja asteita.

Noi on ilmeisesti 0-välyksellä mitattuja ja eivät sinällään kerro oikein nokasta mitään, miten se toimii. Millin välyksellä tai 1,24mm välyksellä taitaa isot pojat noita reitata.. ::)
Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R, Volvo V60 D5 Twin Engine, MY17

 

Carcom Oy  Ateho