Jos ette venttiileiden kokoa muuta ja laita yli 10mm nostolla olevaa nokkaa, niin en ymmärrä, miksi kasvatatte kanavan kokoa. Yleensä menee vain huonompaan suuntaan. Pelkkä kanavan putsaus olisi näin maltillisilla vireillä paikallansa ja varsinkaan pakopuolelle en koskisi lainkaan.
Tässä vähän numeroita moottoreiden litratehoista
850 T5 225hv 0,65bar 2,3 l blir då =59 hv/litra.
850R på 250hv 0,8bar ur 2,3 l =60 hv/litra.
850 GLT 170hv 2,5 l =68 hv/litra. Korkeampi puristus, kierrokset, ja paremmat nokat.
Eli GLT on luonnostaan "tehokkaampi" kone kun t-5
Ja lastutettuna.
850 T5 Stage 1, 285hv 1,1bar 2,3 litra =59 hv/litra.
850 R Stage 3, 320hv 1,3bar 2,3 litra =60 hv/litra.
Eli lastu nostaa ahdot ja bensa seuraa "mukana", mutta sytytys on yleensä säädetty suojamaan mottoria niin että ahtojen lisäys ei ole hyödynnetty täysin.
Ja jos otetaan vielä vertailuksi
Leif hermassonin hieman muokattu 850.
9000RPM, 1142hv 3.6bar 2,3l =108hv/litra.
Eli mottorin litrateho on tarkoitus saada korkeammaksi.
tämä tulee GLT nokilla, kannen porttauksella ym.
Toinen vaihtoehto/tapa olisi myös nostaa kierrokset.
Ja kuinka paljon konetta tullaan kierrättämään selviää vasta sitten jos koneeseen tulee uudet männät, eli käytännössä jos hoonaus ei riitä. Ja silloin tulee (kevyemmät?) takomännät koneeseen.
Kevytkampiaxeli ja "kevyt" 850R vauhtipäyörä löytyy jo.
ja h-profiilin kiertokanget jotka on parikymmentä grammaa kevyemmät/kpl.
Kannen kiinetät ventiilinostimet (a.k.a. nosturit) taas ei "jää jalkoihin" jos vähän nostaa rajoitinta,
Y.t.
-K