KL-varaosat  Race.fi

Volvo V60 D6 Hybridi

  • 4874 Vastauksia
  • 1069255 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa JJT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 163
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1290 : 25.03.2019, 09:31:13 »
Eikös se täynnä pitäs 50 näyttää, edes hetken..


Ite testaillu nyt eroja ajanko töihin moottoritietä +satasta, tai pienempiä teitä 40-60kmh. Akku riittää työmatkoihin kummallakin vaihtoehdolla, erot tolla matkalla mitättömiä omassa käytössä. Päivän ajot n 22-25km reitti valinnasta riippuen. 30-35km on siis max range ollut, 50 on kyllä märkäuni

Mutta perus arkiajossa en dieseliä tartte. Töihin, kauppaan ym riittää 1 lataus vuorokaudessa.
Mulla ei 50km oo näyttäny ikinä,tänään just kattelin aamusti niin 45km täyteen ladattu ja heti 300m jälkeen tippuu 40km  :-\

Poissa Jyrmy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 98
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1291 : 25.03.2019, 10:51:45 »
Mulla ei 50km oo näyttäny ikinä,tänään just kattelin aamusti niin 45km täyteen ladattu ja heti 300m jälkeen tippuu 40km  :-\
Mulla on se 50 lähtiessä, mut 22km työmatkojen jälkeen on jäljellä yleensä 10km, joskus vaan 5

Edit : no tänää jäi 20km rangeksi, joten kai toi lämpö sit alkaa vaikuttaan  :)
« Viimeksi muokattu: 25.03.2019, 12:08:09 kirjoittanut Jyrmy »
V60 D6

Poissa jmaatta

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 549
  • V60 D6 AWD '13
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1292 : 25.03.2019, 11:27:47 »
Juuri nyt: lähtiessä 45km, siitä 8.9km motaria kaupunkiin, jäljellä 30km. Takasi 11.1km vähän eri reittiä, jäljellä 15km.

Poissa Pikksu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1293 : 25.03.2019, 13:19:20 »
Mulla ei 50km oo näyttäny ikinä,tänään just kattelin aamusti niin 45km täyteen ladattu ja heti 300m jälkeen tippuu 40km  :-\

Itsellä tämä vaihtelee. Siellä on välillä 50km ja välillä 45km rangea kun tulee autoon. Jotenkin olen yhdistänyt sen siihen, onko webasto+penkkienlämmitys ollut juuri päällä vai sammunut jo hetki sitten autoon saavuttaessa. Mutta kuten todettu, noin pitkään sillä ei pääse. Itsellä taitaa olla ennätyksenä tällähetkellä 32km täysin sähköllä, toki nyt vielä viileällä kelillä, että webasto on luultavasti ainakin välillä antanut kabiiniin lämpöä.

Sellasen huomasin eilen, että jos hybridiakku on aivan tyhjä ja ajelee motaria 25km AWD päällä (jäi vahingossa), niin se lataa hybridiakkua. Johtuukohan tämä siitä, että generaattori kykenee tuottamaan virtaa enenmän kuin mitä sähkömoottori on tuossa tilanteessa tarvinnut ylläpitääkseen nelivedon. Itselle on muuten myös jäänyt epäselväksi, että onko tuossa neliveto aina päällä jos modena on AWD vai ainoastaan, jos huomataan etupään pitovaikeuksia.
V60 Hybrid, vm. 2014

Poissa JJT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 163
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1294 : 25.03.2019, 15:51:51 »
Eli töistä kotiuduttu ja volvo töpselin päähän kiinni, ajettu matka töihin ja kotiin 18.9km taajama-ajoa, matkoihin mennyt 4kwh voc:in mukaan, talteenotettu 0.3kwh ja range vaihtu 15km juuri ennen pysähdystä.
Täytyy huomenna ajella pikatietä pitkin ja vertailla.

j.kiiskinen

  • Vieras
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1295 : 25.03.2019, 17:05:27 »
Itsellä tämä vaihtelee. Siellä on välillä 50km ja välillä 45km rangea kun tulee autoon. Jotenkin olen yhdistänyt sen siihen, onko webasto+penkkienlämmitys ollut juuri päällä vai sammunut jo hetki sitten autoon saavuttaessa. Mutta kuten todettu, noin pitkään sillä ei pääse. Itsellä taitaa olla ennätyksenä tällähetkellä 32km täysin sähköllä, toki nyt vielä viileällä kelillä, että webasto on luultavasti ainakin välillä antanut kabiiniin lämpöä.

Sellasen huomasin eilen, että jos hybridiakku on aivan tyhjä ja ajelee motaria 25km AWD päällä (jäi vahingossa), niin se lataa hybridiakkua. Johtuukohan tämä siitä, että generaattori kykenee tuottamaan virtaa enenmän kuin mitä sähkömoottori on tuossa tilanteessa tarvinnut ylläpitääkseen nelivedon. Itselle on muuten myös jäänyt epäselväksi, että onko tuossa neliveto aina päällä jos modena on AWD vai ainoastaan, jos huomataan etupään pitovaikeuksia.

AWD ylläpitää ohjekirjan mukaisesti n. 10km rangen eli latailee aina kun tipahtaa sen alle. Kulutus tällöin myös hitusen korkeampi, jos pitempiä matkoja ajelee AWD:lla. Neliveto on päällä aina kaasuttaessa eli ohitustilanteissa, paikaltaan lähtiessä yms. Tasakaasulla neliveto(sähkötyöntö) ei ole päällä esimerkiksi moottoritiellä vakionopeudensäädin päällä ajellessa. Nelivetohan tässä on päällä save-moodillakin ajaessa lähtiessä liikenteeseen, mutta AWD on vain pidempään päällä verraten "lähtöapunelikkoon"

Poissa Moottoripää

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 185
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1296 : 25.03.2019, 18:43:24 »
Mulla ei 50km oo näyttäny ikinä,tänään just kattelin aamusti niin 45km täyteen ladattu ja heti 300m jälkeen tippuu 40km  :-\
Sama mulla  ,45 km on lähtiessä, 18 km ajon jälkeen on 10 km jäljellä. Ne on jotain ruotsalaisia kilometrejä, kun 45 = 25. Ensimmäiset 5 km menee 0,5 km :ssä, mutta loppupäässä kilometrit on lähempänä totuutta.

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1297 : 25.03.2019, 19:25:50 »
AWD ylläpitää ohjekirjan mukaisesti n. 10km rangen eli latailee aina kun tipahtaa sen alle. Kulutus tällöin myös hitusen korkeampi, jos pitempiä matkoja ajelee AWD:lla. Neliveto on päällä aina kaasuttaessa eli ohitustilanteissa, paikaltaan lähtiessä yms. Tasakaasulla neliveto(sähkötyöntö) ei ole päällä esimerkiksi moottoritiellä vakionopeudensäädin päällä ajellessa. Nelivetohan tässä on päällä save-moodillakin ajaessa lähtiessä liikenteeseen, mutta AWD on vain pidempään päällä verraten "lähtöapunelikkoon"

Keskinäytössä Hybrid-ruudussa näkyy kuinka neliveto toimii. Neliveto tulee päälle, jos haluaa tehoa kiihdytyksiin vaikka pinta on pitävä. Kesälläkin pääsee ajamaan nelivedolla.
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1298 : 25.03.2019, 21:16:25 »
Optimi on +20. Sen alle kun menee, niin toimintamatka alkaa lyhenemään. Myös lämmin ei ole hyväksi toimintamatkalle.

https://eautoilija.com/2018/07/19/latausnopeus/
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1299 : 25.03.2019, 21:47:11 »
Optimi on +20. Sen alle kun menee, niin toimintamatka alkaa lyhenemään. Myös lämmin ei ole hyväksi toimintamatkalle.

https://eautoilija.com/2018/07/19/latausnopeus/

Hyvä linkki! Tuon kannattaa lukea, jos sähkötekniikka ei ole tuttua. Tuossa olikin mielenkiintoinen kommentti mäkistä maastosta vs. tasaisella. Totta se on eli tasaisella maastolla auto käyttää vain polttomoottoria ja ei saa latausta kuin jarrutuksista. Kiihdyttäminen jarrutuksen jälkeen syö säästöön tulleen energian ja ikiliikkuja blugin ei kuitenkaan ole.

Pari omaa ajatusta ajotavoista:

a) Polttomoottoria käytetään vain tasanopeudella eli akulla kiihdytetään ja kun saavutetaan tienopeus, niin ajetaan polttomoottorilla. Ajetaan 60 km/h alueet akulla. Jarrutukset jarrutellaan laturilla, ei jarrupaloilla

b) Kiihdytetään polttomoottorilla ja ajetaan nopeat osuudet polttomoottorilla. Ajetaan 60 km/h nopeudet akulla. Jarrutetaan kuten vaihtoehdossa a).

Kumpi vaihtoehto vie energiatehokkaammin pitkällä matkalla?
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa Jyrmy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 98
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1300 : 26.03.2019, 07:40:54 »
Sama mulla  ,45 km on lähtiessä, 18 km ajon jälkeen on 10 km jäljellä. Ne on jotain ruotsalaisia kilometrejä, kun 45 = 25. Ensimmäiset 5 km menee 0,5 km :ssä, mutta loppupäässä kilometrit on lähempänä totuutta.

Menee vähä ohi aiheen, mulla sähköfillarissa (tunturi emax, shimano e8000) 5 pykälää akussa. Ekalla pääsee 20km, ja loput 4 sulaa seuraavan 15-20km aikana.
Range näyttää usein lähtiessä 70-100km, totuus on keskimäärin 35km paikkeilla. Et kyllä volvon mittari on huomattavasti tarkempi
V60 D6

Poissa JJT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 163
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1301 : 26.03.2019, 07:57:06 »

Lähin täydellä akulla ajelulle ja nopeus vaihteli 50-70km/h välillä ja kotipihassa näytti akku täysin tyhjää.
 Eli ei ihan 45-50km vielä näillä keleillä.
Eikös tässä pitäisi olla käytössä n.8,5kwh, kun akku ladattu täyteen?

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1302 : 26.03.2019, 08:01:11 »
Eikös tässä pitäisi olla käytössä n.8,5kwh, kun akku ladattu täyteen?
Sitä luokkaa. Kuin niin ::)

Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa JJT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 163
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1303 : 26.03.2019, 08:16:57 »
Sitä luokkaa. Kuin niin ::)
Siis jos täydella akulla  lähdetty ja ajettu tyhjäksi just ennen päätepysäkkiä ja käytetyt kwh6,9.
Kai tämäkin luku muuttuu kun kelit lämpenee ::)
Mutta kaikin puolin oikein tyytyväinen olen autoon ollut :)

Poissa jmaatta

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 549
  • V60 D6 AWD '13
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #1304 : 26.03.2019, 09:20:53 »
Sähköä kuluu myös "ynnä muuhun", varsinkin talvisaikaan.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron