Elekma  Autoracing

Kanavan volyymi, maksvirtaus ja kaikki muukin kansitöihin liittyvä jutustelu

  • 374 Vastauksia
  • 164395 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jihp

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi


Seuraavaksi haasteeksi voit ottaa kanavien uudelleen rakennuksen. ::)
Ite epäonnistuin siinä, kun en saanu tiggiä pelaamaa pitkien kupujen kanssa.  :facepalm:

Tässä pari kuvaa hieman täytetystä kanavasta,.Lattian " notkoon" on hitsattu tigillä täyttöä.
Tällä pienelläkin täytöllä kanavan saa toimimaan paremmin ja tuolle alueelle on vielä aika helppo hitsata.






Poissa jake74

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 437
  • www.vrcf.fi
minkälaisella tigin kolvilla ootte hitsanneet, mun tigin ei taida mahtua kanavaan

Poissa jihp

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
minkälaisella tigin kolvilla ootte hitsanneet, mun tigin ei taida mahtua kanavaan
Se joka hitsaillu noita käyttää Micatronic navigator 240 ja pitkää poltinta. Kun joutuu vinosta sulattelemaan niin pitää tietysti tehojakin olla.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Pitkän kuvun kanssa?

Jotain erikoiskolveja löytyy ainakin jenkeistä.. suoraa, minikolvia (maksaa ihan jumalattomasti eikä kestä kun muistaakseni 100A (AC) virallisesti)..

Mie kokeilin tommosilla pitkillä kuvuilla eikä kyllä tullut yhtään mitään, oli kuin ilman kaasua olis hitsannut vaikka virtausta kokeili nostaa reilusti ylös. :idiot2:

https://www.ebay.com/itm/46pcs-TIG-Welder-Torch-Cup-Collet-Body-Nozzle-Tungsten-Gas-Lens-Kit-SR-WP9-20-25/382554237195?hash=item591202690b:g:j3IAAOSwq-Vbh4ax

Tosin WP17/26 eli ns. isolle kolville.
Pitää kaivaa joskus vielä motivaatiota selvittää missä vika..

Kaasulinssi ja #8 kupu niin onnistuu hienosti kannen(kin) hitsaus.
Lämmitys n. 100-120C ja eikun hitsaamaan. Puhdas kansi, niin on sama kuin hitsais ns. uutta 6060 alumiinia.
Olikohan 160-170A luokkaa mitä palotila vaati, ja kanava (silloin kun sattui onnistumaan) n. 120A.. kansi kuumana.

Semmoisen vinkin sain, että taittaa elektrodin haluttuun kulmaan niin silleen voisi onnistua myös pitkän kuvun kanssa kanavien hitsaus.
Tarkoituksena kokeilla sitä samalla kun motivaatio löytynyt noiden pitkien kupujen suhteen taas.
Yks harjoittelu 530 hattu vielä tallessa mihin hyvä kokeilla.. kun tuli porattua kanavat auki ja lyötyä putket sisään.

Tuosta selaamaan, niin löytyy kuvia minikolvistakin. Ko. heppu hitsannu ferrarinsa kansien kanaviakin aika hyvällä menestyksellä.
https://grassrootsmotorsports.com/forum/build-projects-and-project-cars/frankenferrari-v12-ferrari-308/148959/page1/
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa jihp

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Muistelisin että esilämmityksessä kansi lämmitetään kuumemmaksi kuin 100-120 C.
Kerran tämä hitsari taisi mainita että pitäisi hommata joku erikoispää ahtaita paikkoja varten..

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Kyllä sen voi lämmittää kuumemmaksi, vähemmän virtaa vaan vaatii silloin.
Mut tuolla päälle 100C lämmityksellä toimii jo aika hyvin eikä vedä koko kantta banaaniksi liiallisen kuumennuksen myötä. Vetää vaan johonkin suoraan kappaleeseen kunnolla kiinni.

Kuullut jotain, että jotku kuumentaneet jopa 300C kannen , hitsanneet ja ihmetelleet kun kansi on ihan älyttömän kiero.
Tiedä sitten mikä on "oikea" tai paras tapa, kaippa se kokeilemalla löytyy ja aiheesta löytyy varmasti hyvinkin erilaisia näkemyksiä.

Hitsasin "vapaana" tuon yhden B6304 kannen, koska jäähtyi liian nopeasti jos oli 20mm teräslevyn kiinnitettynä.
Tulikohan 0,15mm heitto päihin. Nokat ei pyöriny.
Suoristin romulohkon päällä shimmien kanssa, ja tigillä vedin pulttien kohdalta silleen että muodostui jonkinlaista sulaa ja taisin pariin kohtaan vetää pienet saumatkin.
 Taas pyörii nokat ja hattu suora -> voi koneistaa tasopinnan.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa jihp

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Joo niin se on, hiukan vääntyilee kun paljon hitsataan.
Iso homma 8- v kannessa kun imukanavat ja palotilat hitsattu.
Miten tuo imukanavan putkitus? Siinä mahtaa olla haastetta.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Ite vetäsin ihan pylväsporakoneessa reikäsahan kanssa n. 10mm ylemmäs reiän ja porasin ohjuriin asti.
Sit putki kiinni ja pitäisi hitsata ympäriinsä molemmilta puolilta.

Hommassa tuli pari ongelmaa. Sen hetkisen kansijigin tukevuus+reikäsahan tarkkuus, ja hitsaus kanavan puolelta missä käytännössä se ongelma oli vaan ettei hitsauksesta tullut oikein mitään.
Pakokanaville tein saman, ja ulkopuolelta sainkin hitsattua ne ilman mitään ongelmia, ja yhden putken noin puoliks kanavan puolelta kunnes tuli ongelmia.

Pitäis jyrsimellä tehdä. Sellainen kun vaan olisi käytössä.. vaikkakin tarkoituksena on hankkia heti kun tilat sallii sen.
Ehkäpä vielä kokeilen tuosta harjoituksesta viisastuneena vielä myöhemmin miten onnistuu näillä välineillä mitä löytyy.
Ainakin oikeasti tukeva kansijigi ja parempi reikäsaha tai sit tekee ihan jonkun jyrsinterän millä kairaa uuden kanavan.

Jos/kun putkitus onnistuu, ja hitsaus tiiviiksi, pitäisi puhkaista vesitila uuden kanavan alapuolelle jottei sinne jää ilmataskua joka voi aiheuttaa aika mielenkiintoisia ongelmia.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa jihp

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Tässä on 405 kansi 2,8 l vaparin päältä. 48,5/39 mm venttiilit. Kansityöt tehnyt Grottis Head Service .
Hienoa työtä ja porttaus vedetty ihan äärirajoille seinämävahvuuksien suhteen.







« Viimeksi muokattu: 28.04.2020, 10:48:42 kirjoittanut jihp »

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Viimeistelyä ja pakopuolelle vielä "jonkin verran" tekemistä vaativa B6304 hattu
Seetit tarvii 'putsata' eli kymppi pois. 34,6mm imuventtiilit.






Aiemmin ei ihan yhtä suora ollut kanavan ulkokurvi, ja nyt on tarkoituksena suoristaa koko imukanava läppärungon suppiloon asti eli läppärunko tulee kulmassa tiivistepintaan nähden.

Edellisen kannen imukanavan muotti (33mm imuventtiilit)


Ajatuksia imukanavan suuntauksesta? Tuolla mallilla nyt kuitenkin jokatapauksessa menen ja katson miten moottori sitten toimii.
Tavoitteet on ihan tarkoituksella korkealle asetetut >miksi noin älyttömät muutokset.

Omat ajatukset tuossa on ollut tehdä vaan mahdollisimman suora 'ikkuna' venttiilin ollessa auki.
Eikä suunnata kanavaa kohtisuoraan venttiiliä kohti, kuten monissa 4v kansissa on tehty.
 Ainakin edellinen kansi tuntui varsin toimivalta, kerta pienillä nokillakin näytti kiertävän yllättävän iloisesti.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa jake74

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 437
  • www.vrcf.fi
millä aineella oot muotteja ottanut kanavista?

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa jihp

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi



Ajatuksia imukanavan suuntauksesta? Tuolla mallilla nyt kuitenkin jokatapauksessa menen ja katson miten moottori sitten toimii.
[/quote]

Minusta tuo muotti näyttää hyvältä, kanavassa on pieni kaartuvuus suuaukolta lähtien.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Joo lähinnä sitä tuossa mietin, kun on ainakin 2 erilaista tapaa 'suunnata' kanava.

Yleisin on kohtisuoraan venttiiliä päin.
Sitten on tämä, että pyritään tekemään mahdollisimman suora virtausikkuna venttiilin ohi, jolloin sisäkurvista tulee aika minimaalinen ; joko lyhyt ja jyrkkä tai tommonen pitkä ja loiva eikä ole tarvetta jyrkälle suunnan muutokselle.

Overlapin aikaan jälkimmäinen on huono, mut myös sitä varten on tuo palotilamuutos ja lopputuloksena pitäisi olla että imukanavasta tuleva seos ei virtaa suoraaan pakokanavaan venttiilin etupuolelta tullessaan.

Imukanavasta muuten itseasiassa näkisi suoraan pakokanavaan venttiilien ollessa auki.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa jihp

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Tein kerran palotilat tuommoseen malliin Volvon 16- v kanteen.
Paha mennä sanomaan mitä hyötyä muutoksesta lopulta oli mutta terävä kone siittä kuitenkin tuli.
3l antoi 360hv ja hitusen yli 400nm vääntöä napajarrussa mitattuna.



 

Autodiagnoosi  Carcom Oy