Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Muut menopelit => Aiheen aloitti: Slowman - 14.04.2019, 00:56:42

Otsikko: Subaru Forester XT 2.5 -06
Kirjoitti: Slowman - 14.04.2019, 00:56:42
Alan tähän keräilemään tarinaa tästä mun viimeisimmästä hairahduksesta - itseasiassa taitaa olla ensimmäinen showroom-yritys ikinä koskaan minulta :))

Mutta joo, tuollainen japsikäyttis on nyt rekkaroitu omiin nimiin periaatteella: Kun ei tiiä jos ei kokeile.

(https://slowari.pic.fi/kuvat/Subaru/DSC_0212%5B1%5D.JPG/_smaller.jpg) (https://slowari.pic.fi/kuvat/Subaru/DSC_0212%5B1%5D.JPG)

No niin, tämä autohan valikoitui itselleni oikeastaan foorumilla aktiivisena käydyn vetotapatopicin ansiosta. Sitä tässä aikani seurattuani aloin pikkuhiljaa haaveilla pitkästä aikaa nelivetoisesta autosta, edellinen ja ainoa omistamani neliveto oli VW Caravelle Syncro 1,6 turbodiesel-moottorilla, sekä lukittavilla etu- ja takatasauspyörästöillä. Kokeneemmat tietää että sehän on oikeasti aika täysiverinen maastoauto ja nykyisin varsin kovasti suosittu harrasteajokki kansainvälisissäkin piireissä. No tämä omani oli sitten kuitenkin aika "tyypillinen" korikunnoltaan ja päätin siitä luopua tiedossa olevan, minulle liian suuren työmaan takia.

(https://slowari.pic.fi/kuvat/Subaru/Screenshot_2019-03-25%20Subaru%20Forester%202%205XT%20230HK%20GPS%204WD%20DRAG%20PANO%20Stockholm%281%29.jpg?img=smaller)

Sittenpä tarjoutui tilaisuus - kaverin lähdettyä ulkomaille töihin - ottaa kokeiluun, tutustua ja tutkia Volvo V70XC vuosimallia 1998. Auto vaikuttikin ihan mielekkäältä vaihtoehdolta, tutuhkoa tekniikkaa ja niin pois päin, mutta siinäkin sen verran kuitenkin tekemistä että tässä nykyisessä tilanteessani sekin jää nyt lähinnä odottamaan omistajan paluuta kotisuomeen.

(https://slowari.pic.fi/kuvat/Subaru/Screenshot_2019-03-25%20Subaru%20Forester%202%205XT%20230HK%20GPS%204WD%20DRAG%20PANO%20Stockholm%282%29.jpg?img=smaller)

Eli nelivetoa kaipaillessani pohdin eri vaihtoehtoja: Volvo tuttu ja turvallinen, mutta sellaisen auton löytäminen jossa huolettomuus ja hinta kohtaisivat minun realiteettini, tuntui olevan aika harvassa. AWD-Volvoista on paljon tarinaa tälläkin foorumilla ja tottakai sieltä silmä poimii niitä kauhukokemuksia, milloin rikkoutuvista kulmavaihteista, booriholkeista, haldex'eista, cemmeistä ja ties mistä. Niin ja sitten vielä se että auton pitää olla bensiinikäyttöinen, kulurakenteen takia.

(https://slowari.pic.fi/kuvat/Subaru/Screenshot_2019-03-25%20Subaru%20Forester%202%205XT%20230HK%20GPS%204WD%20DRAG%20PANO%20Stockholm%282%29.png?img=smaller)

Siinä sitten tuli katseltua Toyota Rav4 tarjonta suht tarkoin koska taloudessa on yksi melkoisen huoleton merkin edustaja ollut uudesta lähtien. Hondan CRV:tä tuli myös kuikuiltua sekä sitten myös näitä korealaisten kikottimia. Mikään vaan ei tuntunut siltä oikealta.
Takaumat mennisyydestä nostivat sitten esiin 80-luvun alkupuolella tutustumani japanilaismerkin Subarun, joka teki siihen aikaan melkoisen paljon nuorempaan mieheen jonkinmoisen vaikutuksen kun kaverini oli sellaista ihan tosissaan hankkimassa. Sitä autoa sitten testattiin "ihan koko rahalla" ja kyllähän sen etenemiskyky oli vakuttavaa siihen asti pikku Corollalla kurvailleelle nulikalle :D

(https://slowari.pic.fi/kuvat/Subaru/Screenshot_2019-03-25%20Subaru%20Forester%202%205XT%20230HK%20GPS%204WD%20DRAG%20PANO%20Stockholm%283%29.jpg?img=smaller)
Tässä oli nyt sitä alustusta.

(https://slowari.pic.fi/kuvat/Subaru/Screenshot_2019-03-25%20Subaru%20Forester%202%205XT%20230HK%20GPS%204WD%20DRAG%20PANO%20Stockholm%283%29.png?img=smaller)

Sitten tutkimaan että millaisia vaihtoehtoja kyseisellä merkillä olisi tarjota ja olihan siellä monenmoista.. Forester kuitenkin nousi malleista aika pian framille, syynä osin auton korkeus. Olen sairastanut koko aikuisikäni reumaa ja autoon kulku ja sieltä poistuminen ei ole vuosien saatossa ainakaan helpottunut. Automaattikin oli itsestäänselvyys ja tietysti saihan siinä olla hieman mukavuusvarusteitakin olemassa. Auton ei tarvitsisi olla mitenkään iso koska perheessä vaikuttaa vakituisesti vain kaksi henkilöä. Tavaratilaa kuitenkin sen verran että sinne tarvittaessa sopii koira matkakaveriksi.

(https://slowari.pic.fi/kuvat/Subaru/Screenshot_2019-03-25%20Subaru%20Forester%202%205XT%20230HK%20GPS%204WD%20DRAG%20PANO%20Stockholm%2812%29.png?img=smaller)

Nettiautot sun muut selailtiin ja pikkuhiljaa muodostui käsitys siitä että minkä sukupolven korimalli voisi tulla kyseeseen. Piti vaan sitten löytää se kohtuullisen vähän ajettu iäkäs, kohtuullisesti pidetty verme, no tiedetään ettei sellaisia ole ihan pilvin pimein tarjolla.
Yllätys oli myös se että Subarut olivat aika arvossaan myös sekä Saksassa että Ruotsissa, kuka hullu noihin vanhoihin romuihin oikein rakastuu jopa tuollaisissa autoilun sivistysmaissa :o

(https://slowari.pic.fi/kuvat/Subaru/Screenshot_2019-03-25%20Subaru%20Forester%202%205XT%20230HK%20GPS%204WD%20DRAG%20PANO%20Stockholm%2814%29.png?img=smaller)

Kalliitakin ovat pirulaiset (tämä on toki suoraan verrannollista vain kirjoittajan omaan talouden tilaan). Se kuitenkin jäi sivuseikaksi, kaikki kelle jonkinlainen autokuume on joskus iskenyt, tietävät että silmiin kehittyy pikkuhiljaa sellainen "kiilto" jonka vaikutuksesta sitten järjen ääni hieman vaimenee. Siitä eteenpäin päätöksiä tehdäänkin sitten jonkin verran sumussa :D

Eli kriteerit sitten muokkautuivat seuraavanlaisiksi:


Ehdokkaita tuli sitten katseltua vähän sieltä sun täältä, sopivat olivat vähissä ja jos sellainen vastaan tuli niin aina siinä joku kohta sitten oli pielessä loppujen lopuksi. Kotimaan mahdolliset joko häipyi ennen kuin täällä Hämeessä ehdittiin regoida tai sitten niitä oli rakenneltu jo siihen malliin ettei pappa uskaltatunut heittäytyä testaamaan. Katse kääntyikin sitten Ruotsin tarjontaan, siellä näytti olevan eripuolella maata muutamia sopivaksi katsomiani autoja tarjolla, toki siellä oli sitten myös se myyjä joka ei suostunut edes autoaan ulkomaille myymään :idiot2: Auto itsessään olisi myyjän mukaan ollut hyvällä hoidolla, kyseessä oli merkin harrastaja mutta koskaan ei selvinnyt missä kohtaa asiat menivät niin mutkalle että yhteydenpito päättyi. Juu tinkimistäkään ei edes ollut aloitettu ;D

(https://slowari.pic.fi/kuvat/Subaru/Screenshot_2019-03-25%20Subaru%20Forester%202%205XT%20230HK%20GPS%204WD%20DRAG%20PANO%20Stockholm%2815%29.png?img=smaller)

Vaihtoehtoja hain siis itse netistä ja sitten paikan päällä asiaa oli hoitamassa paikallinen välittäjä. Itsellä kun ei ole kielitaidottomana skillejä moiseen kanssakäyntiin.
Tein pohjatyön niin hyvin kuin taisin, eli pyrin toimimaan kaikkien autontuontikokemuksista ammennettujen vinkkien mukaisesti. Pari autoa tarjonnasta valikoitui, joihin sitten keskityin. Kyselyjä ja katseluja sekä vähän kokeiluakin. Yllättäin muuten tämän ikäiset autot eivät sitten olleetkaan niissä paikallisten merkkiliikeiden valikoimissa, vaan joko yksityisillä myyjillä tai sitten niillä paikallisilla "Sulan teollisuusalueen" kauppiailla :D.

Toinen näistä tutkituista todettin sitten sellaiseksi kuin olin mielessäni ehdot asettanut, joten hoidettiin asiat siihen pisteseen että pienen tinkimisen jälkeen kaupat päästiin tekemään.

(https://slowari.pic.fi/kuvat/Subaru/DSC_0179%5B1%5D%20%281%29.JPG?img=smaller)
Tärkeimmät hommat ensin kuntoon ;)


Aloitusviestin kuvat pöllitty suurimmalta osin kauppiaan ilmoituksesta.

Otsikko: Vs: Slowman's latest, old Subaru Forester XT 2.5 because I can.
Kirjoitti: Ristus - 14.04.2019, 07:34:58
MCM videoita kattomaan ja STI konversiota kehiin
Otsikko: Vs: Slowman's latest, old Subaru Forester XT 2.5
Kirjoitti: Slowman - 16.04.2019, 11:31:31
Kyllä tämä kaltaiselleni "rattimiehelle" puhaltelee ihan riittävästi, nyt autolla 1000km verran koeajoa takana ja kyllä tuolla nyt normaalissa liikennerytmissä mukana pysyy. Niska jäykkänä ja fredriksoni tiukasti päähän painettuna keskityn vain siihen omaan menemiseeni, ottakoot nuoremmat vastuun siitä dynaamisesta ajomallista :2funny:
Huomioina yleisesti se että kääntörajoitetun V70 jälkeen tämä tuntuu kääntyvän ahtaissa pysäköintitiloissa lähes niin kuin vanhemmat takaveto-Volvot. No on auto toki pienempikin kuin ykköskopan ärrä.

Auton käytin eilen nelipyöräsuuntauksessa ja samalla siihen vaihtui sitten automaattivaihteiston öljyt sekä suodatin. Nämä olivat tällaisia varmistelevia toimenpiteitä kun paikallisella korjaamolla katsovat suuntauksen yhteydessä tietysti alustan nivelet ja puslat. Suuntauksessa tarvitsi tehdä vain hyvin pieniä säätöjä ja alustan osat olivat vielä kunnossa.  Vaihteistoöljyt vaihtuivat sen johdosta että vaikka ne kuuluvatkin ilmeisesti huolto-ohjelmaan niin merkinnät eivät niitä selkeästi kertoneet vaihdetuiksi. Mielenrauhaa siis tavoiteltiin itselle.
Otsikko: Vs: Slowman's latest, old Subaru Forester XT 2.5
Kirjoitti: Huikkoster - 16.04.2019, 11:50:21
Ei ollenkaan huono valinta. :)
Vain varaosien saatavuus ja hinnat ovat välillä volvoihin tottuneelle yllättäviä mutta muutenhan subarut ovat mainioita laitteita.
Otsikko: Vs: Slowman's latest, old Subaru Forester XT 2.5
Kirjoitti: TVS - 17.04.2019, 22:26:28
Joko on männät ja laakerit odottelemassa kun kone porsii, vai joko tähän oli kone tehty?  :P.

Tuommosta on itekin haaveillu, ja vaparia koeajettukin, mutta onneks japanilaisen olonen melutaso ja kone yhdessä aiheutti toteamuksen "ei pysty".
Otsikko: Vs: Slowman's latest, old Subaru Forester XT 2.5
Kirjoitti: Slowman - 18.04.2019, 09:12:35
Ei ollenkaan huono valinta. :)
Vain varaosien saatavuus ja hinnat ovat välillä volvoihin tottuneelle yllättäviä mutta muutenhan subarut ovat mainioita laitteita.
Tällä kokemuksella ei pysty vielä paljoa kommentoida tuntemuksia, mutta katsellaan. Niin sama kauppahan se näihin tuntuu varaosat toimittavan kuin isoon osaan Volvoistakin, meinaan tuo e-bay ainakin lukemani perusteella ;)
Aika näyttää mikä on "hyppy tuntemattomaan" liikkeen lopputulos.


Joko on männät ja laakerit odottelemassa kun kone porsii, vai joko tähän oli kone tehty?  :P.

Tuommosta on itekin haaveillu, ja vaparia koeajettukin, mutta onneks japanilaisen olonen melutaso ja kone yhdessä aiheutti toteamuksen "ei pysty".

 :o

Ai sellaista on odotettavissa. Huoltokirjan mukaan ei ainakaan mitään viitettä ole näkyvissä että "kone olisi tehty". Mutta jospa toimin tämän kanssa samalla tavalla kuin näiden Volvojen kanssa, siis että alan sitten keräillä niitä osia kun se varsinainen tarve tulee ??? Melutasohan tässä tosiaan on erilainen kuin noissa muissa allekirjoitukseni autoissa, ei oikein pysty muuhun tekemään vertailuja.

Hyvä asia oli että olet käynyt testaamassa vaparia, olisi pian ollut yksi volvoilija vähemmän tässäkin sakissa ;D ;D
Otsikko: Vs: Slowman's latest, old Subaru Forester XT 2.5
Kirjoitti: Ristus - 18.04.2019, 14:25:44
https://www.youtube.com/watch?v=t9O-uOKN8RE&list=PLl5qhyum8Zq5CGmlQe0DvfuTIfZ7jx9pA

jätän vaan tän tähän
Otsikko: Vs: Slowman's latest, old Subaru Forester XT 2.5
Kirjoitti: Aukki - 18.04.2019, 16:46:23
"hyppy tuntemattomaan"


Kunnet vaan luistata kytkintä!


Mutta on siinä kohtalainen etenemiskyky, noin perheautoksi:
https://www.youtube.com/watch?v=42eOx4SyYSY
Oliko noista toinen suvikumeillakin.

Harmi ettei sattunut menemään videolla The Merikontti ojan kautta ohi levipelleillä.

 *kahvia->
Otsikko: Vs: Slowman's latest, old Subaru Forester XT 2.5
Kirjoitti: mulugren - 21.04.2019, 22:16:36
Yllätys oli myös se että Subarut olivat aika arvossaan myös sekä Saksassa että Ruotsissa, kuka hullu noihin vanhoihin romuihin oikein rakastuu jopa tuollaisissa autoilun sivistysmaissa :o

Jenkkilässäkin compact SUV/Crossover luokassa Subaru säilyttää arvonsa hyvin. Sijoitukset 1 ja 3 ja Forester siis sijalla 3.

https://www.kbb.com/new-cars/best-resale-value-awards/best-resale-compact-suv-crossover/
Otsikko: Vs: Slowman's latest, old Subaru Forester XT 2.5
Kirjoitti: Slowman - 22.04.2019, 22:43:18
Sunnuntain puuhailuja oli takaosan tummennus, jospa olisi koiruuksien osastolla sitten mukavampaa matkustella ja tietysti sekin ettei koiran persauksien näyttäminen takaikunasta nyt vain provosoisi ketään ;)

(https://slowari.pic.fi/kuvat/Subaru/DSC_0243%5B1%5D.JPG?img=smaller)



Kunnet vaan luistata kytkintä!


Mutta on siinä kohtalainen etenemiskyky, noin perheautoksi:
https://www.youtube.com/watch?v=42eOx4SyYSY
Oliko noista toinen suvikumeillakin.

Harmi ettei sattunut menemään videolla The Merikontti ojan kautta ohi levipelleillä.

 *kahvia->

Kytkin on saanut olla todella rauhassa, en ole sitä polkaissut vielä kertaakaan :D
Tulisipa pian lunta niin pääsisi testaamaan etenemistä tositoimissa :2funny:
Merikontti on suljettava pois näistä testitilanteista epäurheilijamaisen ylivoimaisuuden takia :nohnoh

Jenkkilässäkin compact SUV/Crossover luokassa Subaru säilyttää arvonsa hyvin. Sijoitukset 1 ja 3 ja Forester siis sijalla 3.

https://www.kbb.com/new-cars/best-resale-value-awards/best-resale-compact-suv-crossover/

:o

Amerikan ihmemaassa suosittuja vehkeitä..?
On kyllä nuo hinnat kanssa ihan erilaiset mitä täällä, kumma juttu sinänsä ;)

Täällä kotosuomessa listausta parin vuoden takaa:

Lainaus
Nämä automallit säilyttävät käytettyinä hyvin arvonsa – varsinkin jos ajokilometrejä on alle 120 000

    Audi A3
    BMW 1-sarja
    Ford Fiesta
    Kia Rio
    Mazda 3
    Nissan Qashqai
    Toyota Yaris ja Auris

Lähteenä Taloustaito.
Otsikko: Vs: Slowman's latest, old Subaru Forester XT 2.5
Kirjoitti: mulugren - 22.04.2019, 22:56:54
Amerikan ihmemaassa suosittuja vehkeitä..?

Niinkin voisi sanoa. Myy jenkeissä seitsemän kertaa enemmän kuin vaikkapa Volvo. Myynti noussut siellä 11 vuotta putkeen ja viimeiset 10 tehtailleet omia myyntiennätyksiään. Itseasiassa pelkkä jenkkimyynti on enemmän kuin Volvon globaali myynti.
Otsikko: Vs: Slowman's latest, old Subaru Forester XT 2.5
Kirjoitti: Slowman - 28.04.2019, 13:57:52
Itselle muistiinpanoksi:

Omia ajoja nyt takana 1410km, keskikulutus melko tarkkaan sama kuin tehtaan lupaama, 10,56 l/100km yhdistetty (10,5)

Pientä sähkönpuutetta havaittu kolmella eri osa-alueella, kaukosäätimien paristot sekä alkuperäinen GS Yuasa akku alkoivat vedellä viimeisiään, paristot vaihdettu ja sopivaa akkua alettu katsella, vielähän tuo toimii ;) .
Otsikko: Vs: Slowman's latest, old Subaru Forester XT 2.5
Kirjoitti: Riikka - 29.04.2019, 14:59:30
No nyt!  :o
Tuollainen Subaru olis itsellekin varsin mieluisa laitos.  S* Meillä vaan tuo huolto- ja varaosavastaava ilmoitti että Subarua ei tuu, koska osat maksaa platinaa.  :2funny:
Otsikko: Vs: Slowman's latest, old Subaru Forester XT 2.5
Kirjoitti: Slowman - 30.04.2019, 11:02:01
No nyt!  :o
Tuollainen Subaru olis itsellekin varsin mieluisa laitos.  S* Meillä vaan tuo huolto- ja varaosavastaava ilmoitti että Subarua ei tuu, koska osat maksaa platinaa.  :2funny:

Minähän tietysti sinisilmäisesti uskon että vaikka osat maksaisivat sitä platinaa niin niiden tarve tulee olemaan tällaisella pappameinigillä suhatessani varsin maltillinen ;)
Otsikko: Vs: Slowman's latest, old Subaru Forester XT 2.5
Kirjoitti: Julma-Henri - 30.04.2019, 11:10:32
Minähän tietysti sinisilmäisesti uskon että vaikka osat maksaisivat sitä platinaa niin niiden tarve tulee olemaan tällaisella pappameinigillä suhatessani varsin maltillinen ;)

Tähän kuva sinivalkoisesta 245:sta  ;D

Asiallisen oloinen pirssi ja odotellaan käyttökokemuksia, jos tässä itsekkin innostuu (lue: talouspolitiikka paranee) autoa päivittämään. Subaru on ollu mielenpäällä.
Otsikko: Vs: Slowman's latest, old Subaru Forester XT 2.5
Kirjoitti: Slowman - 03.05.2019, 11:02:15
Tähän kuva sinivalkoisesta 245:sta  ;D

Asiallisen oloinen pirssi ja odotellaan käyttökokemuksia, jos tässä itsekkin innostuu (lue: talouspolitiikka paranee) autoa päivittämään. Subaru on ollu mielenpäällä.

:-[

Joka vanhoja muistaa sitä tikulla..   :D

Mutta nyt niitä kokemuksia, kuherruskuukausi päättyi ja ensimmäinen oikea murhe iski pintaan. Tämä ei kuitenkaan ollut varsinaisesti yllätys koska myös Subarulla on oma harrastajakuntansa ja joiden keskusteluja on tullut siis seurattua melko aktiivisesti.

Tässä laitteessahan on siis tällainen toisioilma (lisäilma?) systeemi jossa kylmäkäynnistyksen yhteydessä syötetään sähköisen pumpun avulla pakoputkistoon paineella ilmaa jotta "rikas" pakokaasu laimenisi ja katalysaattori lämpeäisi nopeammin. Ilmaa syötetään ECU:n ohjaamana tyypillisesti 30-60sek ajan, siis tällaisesta  "saastelaitteesta" on kyse.

Sen pääosat ovat varsinainen ilmapumppu ja sitten venttiilit (2kpl) jotka päästävät ilman pakoputkistoon, lisäksi releboksi ja pari sulaketta (näin yksinkertaistettuna). 

Järjestelmä on rakenteestaan ja toimintatavastaan johtuen melkoisen arka vikaantumiselle ja ylättäin melkoisen arvokas sitten myös korjata.

Eilen aamulla minulla kävi sitten tämä että lähdin viemään vaimoa töihin ja kas lyhyen ajon jälkeen muutama varoitusvalo syttyi mittaristoon, auto seis ja sammuksiin niin konehuoneesta kuului ilmapumpun ääni virtojen ollessa katkaistuna. Päätin kuitenkin ajaa sitten tuon muutamien minuuttien reissun ja palasin kotiin ja sammutin auton, pumppu kuului yhä pyörivän.. Konepelti auki ja tökkäsin ruuvarilla pumpun virtaliittimen irti ja sitten alkoi hämmästely. Pumppu oli kuumentunut tuossa pienessä ajassa niin että sen kylkeen vulkanoidut ripustuskumit olivat irronneet, pumppu kuitenkin oli muuten aloillaan ripustuskehyksessään. Päättelin siinä päissäni että koska pumpun virransyöttö ei katkennut virtalukon kautta niin releen on pakko olla jumissa. Siitä sitten tupaan miettimään jatkosuunnitelmaa. Netissä seikkaillessa tuli sitten vastaan tietoa että uudemmissakin Forestereissa on ko. ongelma tiedossa ja tiedostettukin jopa niin että jumittuvan releen takia on mm. tehty takaisinkutsu.

Lainaus
Recall Number
16V738000
Recall Date
10/13/2016
Component
ELECTRICAL SYSTEM
Summary

Subaru of America, Inc. (Subaru) is recalling certain model year 2007-2009 model year Legacy and Outback vehicles, 2008-2014 Impreza vehicles and 2009-2013 Forester vehicles, all equipped with turbo-charged engines. The relay that controls the secondary air injection pump may fail, causing the pump to continuously operate and overheat.
Consequence

If the air injection pump overheats, it may melt and increase the risk of a fire.
What Owners Should Do

Subaru will notify owners, and dealers will replace the secondary air injection pump relay, free of charge. The recall began December 2016. Owners may contact Subaru customer service at 1-800-782-2783. Subaru's number for this recall is WTM-73.

Sain yhteyden erääseen säätövelhoon jolta sain hieman opastusta asian suhteen, autohan siis toimi normaalisti ja tämä kaveri sanoikin että sillä voi aivan hyvin ajaa, ainoastaan vakionopeuden säädin ja ajovakauden hallinta on poissa käytöstä. Älkääkä kysykö minulta miksi, en ole vielä niin hyvin perillä näistä.

Utelias kun olen niin irroittelin pumpun releen ja mittailin sen, olihan se jumissa niin kuin oletinkin. HIeman tutustuin sen anatomiaan  V:> ja asentelin sitten päivän mittaan rojut takaisin paikoilleen, purkailin vikakoodit pois saamieni ohjeiden mukaan ja ajelin autolla hieman, kaikki tuntui olevan niin kuin pitääkin. Tänä aamuna kylmäkäynnistys ja pumppu ja autokin toimi niin kuin sen on suunniteltukin toimivan.

Tähän asiaan palataan vielä myöhemmin mutta nyt mennään näin.
Otsikko: Vs: Slowman's latest, old Subaru Forester XT 2.5
Kirjoitti: jone - 17.05.2019, 00:31:22
Osathan näihin ei maksa sen enempää kuin mihinkään muuhunkaan, kun ei vaan erehdy suomesta ostamaan...
Otsikko: Vs: Slowman's latest, old Subaru Forester XT 2.5
Kirjoitti: Slowman - 17.05.2019, 07:19:03
Osathan näihin ei maksa sen enempää kuin mihinkään muuhunkaan, kun ei vaan erehdy suomesta ostamaan...

On kyllä erittäin totta tämä, kumma maa kun tänne tuotaessa tuotteen hinta pahimmillaan moninkertaistuu. Onko sitten syynä nämä perinteiset "pienet volyymit ja korkeat logistiikkakustannukset", vaiko aina parjattu verottajan karvainen käsi, tiedä häntä?
Otsikko: Vs: Slowman's latest, old Subaru Forester XT 2.5
Kirjoitti: Julma-Henri - 17.05.2019, 08:13:09
On kyllä erittäin totta tämä, kumma maa kun tänne tuotaessa tuotteen hinta pahimmillaan moninkertaistuu. Onko sitten syynä nämä perinteiset "pienet volyymit ja korkeat logistiikkakustannukset", vaiko aina parjattu verottajan karvainen käsi, tiedä häntä?

Mahtaa olla kaikkea nuita ja kun myyjänkin pitää saada katetta.

Myös jenkkien kans sama homma. Osa maksaa suomessa 160€ ja jenkeissä 20€. Rahtia tulee parisen kymppiä kun pikana tulee. Ja siihen alv päälle niin jokainen voi laskea paljon myyjä ottaa katetta..
Otsikko: Vs: Slowman's latest, old Subaru Forester XT 2.5
Kirjoitti: Slowman - 17.05.2019, 11:56:15
Mahtaa olla kaikkea nuita ja kun myyjänkin pitää saada katetta.

Myös jenkkien kans sama homma. Osa maksaa suomessa 160€ ja jenkeissä 20€. Rahtia tulee parisen kymppiä kun pikana tulee. Ja siihen alv päälle niin jokainen voi laskea paljon myyjä ottaa katetta..

Kokeilin piruuttaan tilata tuossa 15 pvä vähän hilpettä eu:n ulkopuolelta, lupailivat toimitusta ens viikolle mikä ilmeisimmin toteutuukin koska tavara tuli tänään maahan ja on jo tullattukin. On tää nykyaikana melko nopiaa :o
Otsikko: Vs: Slowman's latest, old Subaru Forester XT 2.5
Kirjoitti: Julma-Henri - 17.05.2019, 12:05:29
Kokeilin piruuttaan tilata tuossa 15 pvä vähän hilpettä eu:n ulkopuolelta, lupailivat toimitusta ens viikolle mikä ilmeisimmin toteutuukin koska tavara tuli tänään maahan ja on jo tullattukin. On tää nykyaikana melko nopiaa :o

Reilu viikko menee kun jenkeistä tilaa. Joskus suomessa menee pitempään :D
Otsikko: Vs: Slowman's latest, old Subaru Forester XT 2.5
Kirjoitti: puliukk0 - 17.05.2019, 19:42:39
Mahtaa olla kaikkea nuita ja kun myyjänkin pitää saada katetta.

Myös jenkkien kans sama homma. Osa maksaa suomessa 160€ ja jenkeissä 20€. Rahtia tulee parisen kymppiä kun pikana tulee. Ja siihen alv päälle niin jokainen voi laskea paljon myyjä ottaa katetta..

Tämä niin totta. Autokeskuksella 2kpl o-renkaita 70€ kpl. Samat renkaat muutamia dollareita kappale jenkkien nissanilta.
Otsikko: Vs: Slowman's latest, old Subaru Forester XT 2.5
Kirjoitti: Bäri - 18.05.2019, 11:52:46
X5 2Din kehys motonetissa 115€ ja sama kehys 15€ rahteineen ebayn kautta. Eihän tuo hinta ole mitään muuta kuin motonetin ahneutta. Sama koskee muitakin osia.  :idiot2:
Otsikko: Vs: Slowman's latest, old Subaru Forester XT 2.5
Kirjoitti: Slowman - 10.06.2019, 11:34:20
Tilannekatsaus.

Toisioilmapumpun rele tuli vaihdettua koska alkuperäisellä oli taipumus hitsata kärjet yhteen aika-ajoin, releenvaihdon jälkeen systeemin toiminta on ollut sen osalta kunnossa. Tämä ei kuitenkaan ole kuin väliaikainen ratkaisu ko. systeemin suhteen, tästä lisää myöhemmin ;)

Autolla olen nyt ajanut vajaat 3400km keskikulutuksella 10,66l/100km, eli pikaisesti arvioiden tämä kuleksii jokseenkin samalla polttoainetaloudella kuin vertailulaitteena oleva vm.98 V70XC jossa suunnilleen saman kokoinen moottori. Näillä mun vähäisillä ajoilla tuo on varsin siedettävä tulos, odotin siis tarinoiden perusteella pahempaa..
Toki mä ajelenkin niin kuin pappaikäisen pitääkin, Fredriksonin lippis tiukasti päässä ja kevyellä jalalla :D

Pitää seuraavaksi selvitellä minkälaiset mahdollisuudet on parannella auton stereoita lähinnä liitäntöjen osalta, siis että siihen saisi esim bt:n kautta puhelimen kytkettyä, niin kuin ärrässä lisäboksin avulla. Alkuperäisiä stereoita en ole valmis vaihtamaan (ainakaan vielä).
 
Otsikko: Vs: Slowman's latest, old Subaru Forester XT 2.5
Kirjoitti: puliukk0 - 10.06.2019, 17:38:48
Tämä ei kuitenkaan ole kuin väliaikainen ratkaisu ko. systeemin suhteen, tästä lisää myöhemmin ;)

Näissä ecun roplaus taitaa olla yhtä helppoa kun bemareissa? Piuha kiinni ja ohjelmasta pois koko pumppu?  :D

EDIT: http://www.romraider.com/index.php/RomRaider/RomRaider
Tuolla juttua jos kiinnostaa muitakin lueskella.
Otsikko: Vs: Slowman's latest, old Subaru Forester XT 2.5
Kirjoitti: Slowman - 10.06.2019, 21:10:59
Näissä ecun roplaus taitaa olla yhtä helppoa kun bemareissa? Piuha kiinni ja ohjelmasta pois koko pumppu?  :D

Näinhän nuo kokeneemmat kertoilee homman toimivan.
Otsikko: Vs: Slowman's latest, old Subaru Forester XT 2.5
Kirjoitti: Slowman - 04.07.2019, 13:37:15
22.6.2019 perushuoltoa, öljyt Mobil Rally Formula ja suodatin, Subarun sininen joka on kehnoksi todettu harrastajapiireissä, menettelee kuitenkin seuraavaan vaihtoon.

27.6.2019 eskaloitui seuraava Subarun tyyppivika, muuten "lähes ruosteettomassa" autossa on tuollainen suunnittelun kukkanen, maalattu teräsputki joka ilmeisesti sijaintinsa johdosta joutuu alttiiksi monelle.. Kyseessä on siis öljynjäähdyttimelle johtava vesiputki. Nesteet vajentuivat pienestä reiästä ja aiheuttivat viikonlopun yli kestävän seisokin ajoihin. Purkkapatenttia jo valmistelin mutta osa toimitus pelasikin loppujen lopuksi melko nopeasti. Ajatuksena jostain mukailtu "Pidä Subarusi Subaruna, käytä alkuperäsiä varaosia" ;D

Linkki videoon: https://slowari.pic.fi/kuvat/Subaru/VID_20190627_140158.mp4?img=full

(https://slowari.pic.fi/kuvat/Subaru/IMG_20190627_202349_5.jpg?img=medium)

Nyt on viikonlopun jälkeen uusi putki paikallaan, tulipa nesteetkin päivitettyä samalla uusiksi.

(https://slowari.pic.fi/kuvat/Subaru/IMG_20190703_121259_2.jpg?img=medium)

Tavara- /koirakalteri tuli myös tilattua ja asennettua, tätä ei sitten hankittukaan marmoritiskiltä, tarvikkeena tuli, valmistaja Trav-All. Kohtuullisen nopea asennettava, etenkin kun nyt säädöt valmiina.

(https://slowari.pic.fi/kuvat/Subaru/IMG_20190704_130147_7.jpg?img=medium)

(https://slowari.pic.fi/kuvat/Subaru/IMG_20190704_130219_5.jpg?img=medium)


---clip---

Pientä sähkönpuutetta havaittu kolmella eri osa-alueella, kaukosäätimien paristot sekä alkuperäinen GS Yuasa akku alkoivat vedellä viimeisiään, paristot vaihdettu ja sopivaa akkua alettu katsella, vielähän tuo toimii ;) .

Niin ja sunnuntaina 30.6  käväisin uuden akun Motonetistä, Exide Premium ea654.
Otsikko: Vs: Slowman's latest, old Subaru Forester XT 2.5
Kirjoitti: Slowman - 06.08.2019, 12:25:46
Niin viikko takaisin sunnuntaina vaihdoin viimein nuo etuvakaajan koiranluut kun herkkä sävelkorvani oli jo aiemmin reagoinut ajoittaiseen vienoon naputukseen joka kuului epätaisaisuuksista ajellessa. Mitään väljyyttähän noissa alkuperäisissä ei varsinaisesti tuntunut, mutta koska merkin foorumilla näistä naputuksen aiheuttajana oltiin varsin varmoja niin vaihtoon meni ja kas, ääni katosi. Alkuperäisten irroittaminen onnistui ainoastaan laikalla johtuen suunnittelun kukkasesta, pidä nyt vastaan 5mm kuusiokololla kun yrität vääntää auki 13 vuotta kiinni olleita muttereita. Ei auttanut ruosteenirroitusöljyt..

Samassa yhteydessä piti vaihtaman vakaajan puslat koska niiden yleisestä haperuudesta on myös raportoitu, no tuossa ne nyt olivat vielä hyvässä kunnossa. Uudet siis on hyllyssä mutta jäivät teknisten ongelmien takia vielä odottamaan aikaa parempaa ja vielähän nuo vanhat näyttää toimivan ;)

ELK kyllä ratkaisi ongelman samantien koska hällä on maaginen kyky etsiä ratkaisuja ATK:n avulla, itsehän en siihen jatkuvasta pääjumista johtuen näytä pystyvän ;D
Otsikko: Vs: Slowman's latest, old Subaru Forester XT 2.5
Kirjoitti: Slowman - 30.10.2019, 20:52:55
Laitetaanpa tännekin pari merkintää taas:

26.10.2019 Kitkarenkaat vaihdettu alle 144473km
30.10.2019 Moottoriöljyt Valvoline Synpower 5W40 sekä Subaru musta öljynsuodatin 144633km

Muuten aika eleetöntä menoa vailla ylimääräisiä merkintöjä ja hyvä niin. Talvi saa tulla ja sitten katsotaan kuinka hankaliin paikkoihin tällä pääsee jumiin ;)
Otsikko: Vs: Slowman's latest, old Subaru Forester XT 2.5
Kirjoitti: mulugren - 02.11.2019, 13:46:55
On kyllä erittäin totta tämä, kumma maa kun tänne tuotaessa tuotteen hinta pahimmillaan moninkertaistuu. Onko sitten syynä nämä perinteiset "pienet volyymit ja korkeat logistiikkakustannukset", vaiko aina parjattu verottajan karvainen käsi, tiedä häntä?

On ne verot muuallakin. Täällä joka kaupasta pitää tehdä rahankiilto silmissä "hyvä tili". Pitkäjänteisyys ja liiketoiminnan kehittäminen on aivan lapsen kengissä. Hyvä kauppahan on sellainen et molemmat osapuolet on edes suurinpiirtein yhtä tyytyväisiä. Täällä hyvä kauppamies on ns. p*skanpuhuja joka puhuu ympäri ja saa myytyä ylihintaan
Otsikko: Vs: Slowman's latest, old Subaru Forester XT 2.5
Kirjoitti: puliukk0 - 02.11.2019, 15:02:27
On ne verot muuallakin. Täällä joka kaupasta pitää tehdä rahankiilto silmissä "hyvä tili". Pitkäjänteisyys ja liiketoiminnan kehittäminen on aivan lapsen kengissä. Hyvä kauppahan on sellainen et molemmat osapuolet on edes suurinpiirtein yhtä tyytyväisiä. Täällä hyvä kauppamies on ns. p*skanpuhuja joka puhuu ympäri ja saa myytyä ylihintaan

Subarun ja Nissanin varaosat on kyllä kultaakin kalliimpaa täällä. Hauskaa tilata japanista tai jenkeistä uutta osaa parhaimmillaan 3x halvemmalla vaikka maksaa tullit ja alvit...

Noh menee offiksi...

Subarut on kyllä vahvoja laitteita kunhan pysyy perus malleissa eikä ota dieseliä.  :)
Otsikko: Vs: Slowman's latest, old Subaru Forester XT 2.5
Kirjoitti: Slowman - 05.02.2020, 12:56:30
Laitetaanpa tännekin pari merkintää taas:

26.10.2019 Kitkarenkaat vaihdettu alle 144473km
30.10.2019 Moottoriöljyt Valvoline Synpower 5W40 sekä Subaru musta öljynsuodatin 144633km

Muuten aika eleetöntä menoa vailla ylimääräisiä merkintöjä ja hyvä niin. Talvi saa tulla ja sitten katsotaan kuinka hankaliin paikkoihin tällä pääsee jumiin ;)

Talvea ei ole varsin näkynyt, täällä Suomessa ei tee mitään nelivedolla ;D

Muutenkin tylsä vehjes, ei oikein mitään raportoitavaa autosta, no lisävalon asentelin tuossa marraskuun puolivälissä, näkymä maantiellä parani kohtalaisesti. Sitten noiden rengassetuppien kanssa oon tuossa kikkaillu kun ei vaan nuo leveähköt matalaprofiilset kitkat sovi mun tarpeisiin, ainakaan tuolla varsin levittävällä vannesysteemillä. Kyllähän nuo märät paljaat pinnat ihan ok meni, mutta autosta tuli loskaisella tiellä turhan epävakaa, leijui hieman liikaa.

29.01.2020 Kitkarenkaat (225/45-17) vaihtui nastoitettuihin (215/60-16) kun sellaiset tuossa tallin nurkassa lojui (148450km)
Otsikko: Vs: Subaru Forester XT 2.5 -06
Kirjoitti: Teemu- - 05.02.2020, 13:15:12
Tänne taas löytyi  talvi (https://teemuks.pic.fi/kuvat/Justy/IMG_20200202_144533.jpg/_small.jpg) S*
Otsikko: Vs: Subaru Forester XT 2.5 -06
Kirjoitti: allwinner - 06.02.2020, 09:11:36
Itselläni oli vapari forester kokemuksia
Hengetön kulkupuoli kova kulutus osat kalliita nykimis ongelmaa liittyen
Avcs/ecu ogelmaan jonka jouduin korjauttaan lopuksi lähettämällä ecu:n venäjälle + hyvä neliveto
Otsikko: Vs: Subaru Forester XT 2.5 -06
Kirjoitti: Slowman - 06.02.2020, 11:20:37
Tänne taas löytyi  talvi (https://teemuks.pic.fi/kuvat/Justy/IMG_20200202_144533.jpg/_small.jpg) S*

No hyvä että edes jossain :-\

Itselläni oli vapari forester kokemuksia
Hengetön kulkupuoli kova kulutus osat kalliita nykimis ongelmaa liittyen
Avcs/ecu ogelmaan jonka jouduin korjauttaan lopuksi lähettämällä ecu:n venäjälle + hyvä neliveto

Joo, tässä kulkupuoli tuntuu ihan riittävältä tällaisille käsille ja jaloille, kummatkaan ei oo Vatasen peruja :D Vielä ei ole myöskään softapuolta tarvinnut härnätä mutta osoitteet on kyllä selvillä missä niitä sitten tehdään jos ja kun tarve tulee. Osia ei kovasti ole vielä tarvinut (kop, kop) ja ne mitä on niin tilattu jostain muualta kuin kotomaasta. Kulutus oli tiedossa, vajaa 15tkm menty ja laskettu keskikulutus nyt 10,54 - eli ei paljon mitään näin volvolasein tarkasteltuna ;)

Ai niin, nelivedosta en osaa sanoa yhtään mitään ;D
Otsikko: Vs: Slowman's latest, old Subaru Forester XT 2.5
Kirjoitti: Slowman - 27.02.2020, 11:24:46
Niin viikko takaisin sunnuntaina vaihdoin viimein nuo etuvakaajan koiranluut kun herkkä sävelkorvani oli jo aiemmin reagoinut ajoittaiseen vienoon naputukseen joka kuului epätaisaisuuksista ajellessa.

Parin viikon verran yltyvää naputusta kuuntelin etuvasemman suunnilta, miettien että mikähän osa nyt on saanut tarpeekseen. Ääni oli hyvinkin sen kuuloinen kuin väljä koiranluu pitää. Diagnosointi ei oikein ottanut onnistuakseen kun selkäruoto ei antanut konttailla auton alle. No mekaanikko käväisi tutkailemassa tilanteen ja lopputulema oli se että kun uusitaan niitä osia sinne alustaan niin on hyvä varmistella muttereiden kiristys.. Vasemman yhdystangon toinen pää oli löysällä :-[
Otsikko: Vs: Subaru Forester XT 2.5 -06
Kirjoitti: Slowman - 20.04.2020, 13:01:33
Katsastuksessa tuli pyörähdettyä tässä huhtikuun alussa, kolmas päivä, kaikki meni muuten oikein hienosti mutta tuli hylky :-[

Vasen etuiskari oli heikkotehoinen joten ei muuta kuin hartiat lysyssä kotiin ja sitten tilailemaan uusia etutolppia maailmalta.

Tilaus sisään 3.4.2020, 7.4 tuli viesti että lähetys on matkalla, 8.4 lähetys Turussa, 9.4 jakeluterminaalissa Vantaalla. Siitä sitten kestikin siihen 17.4 saakka että paketti saapui noutopisteeseen. Eli nopeasti Suomeen ja sitten loppui kiireet, no olihan tässä pääsiäinen ja kaikki muu sähellys kun tuo koronakin jyllää joka puolella.

Kun muillakaan ei ollut kiire asian suhteen niin vasta eilen sain itseäni sen verran niskasta kiinni, että päätin sitten kesärenkaiden vaihdon yhteydessä vaihtaa nuo uudet tolpat alle. Vielä kun parempi puoliskokin sattui olemaan kotosalla, niin apukädet jotka minun tapauksessani ovat korvaamattoman arvokas apu, auttoivat suoriutumaan hommasta tuossa kauniissa kevätsäässä.

Tuohan ei sinällään ole mikään teknisesti vaikea rakenne, rengas pois, kolme mutteria ja neljä pulttia auki niin tolppa on kourassa. Suurin väkertäminen näissä on aina se että saa jouset puristeltua mukavan tasaisesti kasaan että jousijalka on sitten helppo poistaa ja uusi saada hollille. Tässä kohden ei voi kuin haikailla ns. ammattilais kamppetta jonka avulla jousen kokoonpainaminen on kuin leikkiä vaan. Youtuben opetusvideossa semmoista ihastelin. Noilla omassa käytössä käsivehkeillä on mukana aikamoinen askartelun maku.

Kääntölaakerit todettiin hyväkuntoisiksi joten homma oli pura, vaihda osa ja kokoa. Iskunvaimentimiksi valikoitui KYB Excel-G kaksiputkinen vetojousella varustettu OEM-laatuinen kampe. Samalla alle menivät sitten nuo uudet kesätossut, Hankook K125 Ventus Prime 3 215/60R17 96V, jotka toimitti nykysuositusten mukaisesti paikallinen yrittäjä LAR.fi

Assistentti otti jopa pari kuvaa työmaalta :D

(https://slowari.pic.fi/kuvat/Subaru/WhatsApp%20Image%202020-04-20%20at%2012.14.13.jpeg?img=full)

(https://slowari.pic.fi/kuvat/Subaru/WhatsApp%20Image%202020-04-20%20at%2012.14.13%281%29.jpeg?img=full)

   
 
Otsikko: Vs: Subaru Forester XT 2.5 -06
Kirjoitti: Slowman - 04.05.2020, 18:46:11
Tänään jälkitarkastus tälle kikottimelle, iskaritesti hyväksyttiin tuloksin etu 77 ja 79 sekä taka 66 ja 66 %. Edessä siis uudet, takana nuo 151105km ajetut. Samalla sai siirrettyä katsastusaikaa kuukaudella eteenpäin, joka on tällaiselle pihavärkkääjälle oikein hyvä asia.
Otsikko: Vs: Subaru Forester XT 2.5 -06
Kirjoitti: Slowman - 03.06.2020, 21:35:08
Etutolppien vaihdon takia tänään tarkastettiin että oliko mikään muuttunut kulmissa. No oli, oikean etukulman camber oli asteen verran viturallaan, muuten kaikki ok. Vähillä säädöillä päästiin, nyt ei muuta kuin lisää kilometrejä tauluun.



8.7.2020  Moottoriöljyt Valvoline Synpower 5W40 sekä Subaru musta öljynsuodatin 153213km

24.10.2020 Talvirenkaat alle, kilometreillä 156760. Tämän uudistetun tieliikkenelain myötähän tuli ilmi se että kun ennen talvirengaspakko alkoi 1.12 niin nyt aika on todellakin 1.11. Sillä nyt, jos ajat niin kuin ennenvanhaan kesärenkailla marraskuussa ja tie on talvikelissä ja polliisi sen toteaa, niin heilläpä onkin sakotusoikeus. Aiemmin sitä ei ollut.

Lainaus
Uudessa tieliikennelaissa on rummutettu sitä, että autossa tarvitsee nyt talvirengaspakon aikana käyttää talvirenkaita vain jos keli sitä vaatii.

Vähemmälle huomiolle on jäänyt se, että talvirengaspakko - kelien sitä vaatiessa - alkaakin kuukautta aiemmin kuin ennen ja päättyy kuukautta myöhemmin.

Toisin sanoen jos viime vuonna autoilija huristeli marraskuussa lumisateessa kesärenkailla, niin poliisi saattoi pitää autoilijaa tyhmänä, mutta sakkoja ei voitu kirjoittaa.

Tänä syksynä - marraskuun alusta lähtien - kesärenkailla talvikeleissä ajelevalle voi napsahtaa sakot.
Otsikko: Vs: Subaru Forester XT 2.5 -06
Kirjoitti: Slowman - 30.05.2021, 14:00:29
Lainaus
Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 180 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Jaa että näin ;D

No tästä jo voinee päätellä että melko rauhaisaa on ollut elely Subarun kanssa, eipä ole tarvinnut liikaa olla näpit savessa tämän kanssa (kop kop)...

Talvi tuli ja talvi meni, helppoa menoa sen puoleen, auto etenee niin kuin nelivetoinen nyt vaan voi, aika eleettömästi. Kun oikein pinnistää niin saattaa sentään saada jotain hauskaa aikaiseksi, tammikuun kolmannen viikon pyryt toi mukavasti lunta myös tänne meidän seudulle.

(https://slowari.pic.fi/kuvat/Subaru/4usmsz.jpg?img=medium)
Traktorimiestä hymyilytti kun kehuin nelivetoa ;)



Sitten niitä teknisiä tapahtumia, lähinnä taas muistiin itselle.
4.4.2021 Kesärenkaat alle 161852km. Jarrulevyt ja palat ok, pientä kitinää takajarruissa, pitää putsailla tässä nyt kun ilmoja alkaa olla ulkona työskentelyyn.
4.5.2021 Katsastus, hyväksytty 162393km. Havaittu pakoputken kiinitys keskellä puutteelliseksi, eli ei nämä mitään viattomia vehkeitä ole :P
22.5.2021  Moottoriöljyt Valvoline Synpower 5W40 + öljynsuodatin Mahle 163437km
Otsikko: Vs: Subaru Forester XT 2.5 -06
Kirjoitti: Slowman - 08.08.2021, 12:50:25
Viime yönä pudotettiin Foresteri paikallisen merkkihuollon pihaan, matka katkesi moottoritiellä siihen kun jonkin jäähdytysjärjestelmän osan kilometrit tulivat täyteen ja nesteet sitä myöden pihallle. Ei siellä pimeässä ja sateessa hirmuisen isoa tutkimustyötä jaksanut aloittaa kun ainoa saapuvilla oleva valonlähde sattui olemaan puhelimen tuikku. Hinausauto paikalle ja korjaamon jonoon.

Tämähän on omistusaikanani jo toinen kerta kun auton jäähdytysjärjestelmässä jokin pettää, ei osaa japanilainenkaan tehdä pitkäkestoisia osia ihan kaikesta. Yksi tyypillinen ongelma näissä on jäähdyttäjän pettäminen, nyt vaan pitänee tosiaan odotella huollon aukeamista. Ei viitsi nyt heidän tontilleen mennä asiaa tutkailemaan, joten lisää tarinaa seuraa tapahtumasta kunhan kunhan analyysia saa aiheesta.
Otsikko: Vs: Subaru Forester XT 2.5 -06
Kirjoitti: Huikkoster - 08.08.2021, 13:18:30
Kannattaa tarkistaa sitten että hajosiko osa vanhuuttaan vai liiallisesta paineesta :-\.
Otsikko: Vs: Subaru Forester XT 2.5 -06
Kirjoitti: Turbo 242 - 08.08.2021, 13:19:33
Kannattaa tarkistaa sitten että hajosiko osa vanhuuttaan vai liiallisesta paineesta :-\.

Mulla ysistä meni kansipahvin kaverina myös syyläri vaihtoon.
Otsikko: Vs: Subaru Forester XT 2.5 -06
Kirjoitti: Slowman - 08.08.2021, 13:47:10
Kannattaa tarkistaa sitten että hajosiko osa vanhuuttaan vai liiallisesta paineesta :-\.

Juuh, on kahlattu parisen vuotta aiheita merkin foorumeilla nyvvaa ootellaan :-[

Mulla ysistä meni kansipahvin kaverina myös syyläri vaihtoon.

Turboseiskasta varsin tuttua puuhaa tämäkin, pantiin samalla kansikin uusiksi kun sen aikaisella Naantalin (nyk. Käikälän) sinisellä oli sellainen sopivasti hollilla.
Otsikko: Vs: Subaru Forester XT 2.5 -06
Kirjoitti: Slowman - 09.08.2021, 11:24:03
Mulla ysistä meni kansipahvin kaverina myös syyläri vaihtoon.

Jatkoa eiliseen: Huollosta soittivat ja kertoivat että näiden yksi ominaisuus, ts. tyyppivika oli nyt konkretisoitunut, eli syyläri poksahtanut. Nyt osien odottelua että pääsevät tarkastamaan sitten että kehittääkö painetta järjestelmään vai oliko vaan tyypillinen syylärin kilometrit täynnä keissi.
Otsikko: Vs: Subaru Forester XT 2.5 -06
Kirjoitti: puliukk0 - 09.08.2021, 17:06:54
Oliko vanha syyläri 15v vanha? :D
Otsikko: Vs: Subaru Forester XT 2.5 -06
Kirjoitti: Slowman - 09.08.2021, 19:31:53
Oliko vanha syyläri 15v vanha? :D

Kyllä, eli hiton hyvin kesti vuosia, mutta ei kilometrejä ;D
Otsikko: Vs: Subaru Forester XT 2.5 -06
Kirjoitti: SamigoGTE - 09.08.2021, 21:38:21
Kyllä, eli hiton hyvin kesti vuosia, mutta ei kilometrejä ;D
Heikko se on mikä ei kestä  ;D
Olen kovasti lueskellu tätä topiccia, mutta täytyypä ottaa nyt ihan kunnolla seurantaan  8)
Otsikko: Vs: Subaru Forester XT 2.5 -06
Kirjoitti: Slowman - 09.08.2021, 22:26:52
Heikko se on mikä ei kestä  ;D
Olen kovasti lueskellu tätä topiccia, mutta täytyypä ottaa nyt ihan kunnolla seurantaan  8)

Tämähän on vähän ykstoikkoinen seurattava kun tänne tulee kirjoiteltua silloin kun tekniikalle jotain tapahtuu ja lisäksi näillä suht vähillä kilomerikertymillä harvakseltaan sähköisenä huoltomuistiona ollut. Rivien välit kun lukee niin voi päästä käsitykseen että aika huoletontahan tämä kulunut aika on ollut, no nyt on esimmäinen isompi murhe käsillä, odotetaan tuloksia kuinka iso. (Se aiempi nestevuoto oli tosiaan parinkymmenen euron osan korroosiovaurio)
Otsikko: Vs: Subaru Forester XT 2.5 -06
Kirjoitti: Slowman - 13.08.2021, 15:43:22
Jatkoa eiliseen: Huollosta soittivat ja kertoivat että näiden yksi ominaisuus, ts. tyyppivika oli nyt konkretisoitunut, eli syyläri poksahtanut. Nyt osien odottelua että pääsevät tarkastamaan sitten että kehittääkö painetta järjestelmään vai oliko vaan tyypillinen syylärin kilometrit täynnä keissi.

Tänään aamupäivästä tuli tekstari että auto valmis noudettavaksi, ei voi ainakaan hitaudesta moittia Auto Sorsa Oy:n huoltoa, kiitollinen pitää olla että saivat ujutettua tämän näin vikkelästi jonoon. Autoon tuli uusi jäähdytin alkuperäisvaraosana ja sitä tilatessa todettiinkin että jos se seuraavat 15 vuotta kestää niin eiköhän se riitä, auton ikä huomioiden :D

Saatesanoina tuli kehoitus seurailla nyt systeemin toimintaa. Eivät siis olleet siellä kokeillessa ylimääräistä paineen kehittymistä havainneet ja näyttäisi että tämän moottorityypin tiedossa oleva kansipahviherkkyys ei olisi tämän reissun takana, vaan tosiaan tuon syylärin muovipäädyn ikääntyminen.

Matka merkin parissa siis jatkuu ;)

MA 23.8.2021 Valmistajan takaisinkutsu vihdoin hoidettu, tukivarsien korroosiotarkastus kyseessä, vikaa ei ollut.
Otsikko: Vs: Subaru Forester XT 2.5 -06
Kirjoitti: Ristus - 22.08.2021, 11:06:57
täähän sulla on mielessä kuitenkin eikös https://youtu.be/t9O-uOKN8RE
Otsikko: Vs: Subaru Forester XT 2.5 -06
Kirjoitti: Slowman - 23.08.2021, 09:55:50
täähän sulla on mielessä kuitenkin eikös https://youtu.be/t9O-uOKN8RE

Kaikkea voi olla mielessä, ei olisi tuo huono ollenkaan ;)
Otsikko: Vs: Subaru Forester XT 2.5 -06
Kirjoitti: Slowman - 29.09.2021, 09:16:48
4.5.2021 Katsastus, hyväksytty 162393km. Havaittu pakoputken kiinnitys keskellä puutteelliseksi, eli ei nämä mitään viattomia vehkeitä ole :P

27.9.2021
Vierähtipä nopeasti se "kuukausi" minkä aikana oli kiinnitettävä tuo pakoputki kunnolla... :-[ No se tuli hoidettua maanantaina, putki on vielä ihan kohtuullisen kuntoinen, mutta kiinnikkeen hitsitäpät rapsahtaneet irti siten että yhden täpän kohdalla pieni pistemäinen reikä. Siihen purkkapaikka ja sitten vähän silmäilemään mistä uutta pakorööriä vastaisen varalle.

Samalla otin ajoittain kitisevän vasemman takajarrun auki ja totesin että palat jumittavat hieman, muu paketti toimii herkästi, joten putsasin paikat ja laitoin takaisin nippuun, "ongelma" ratkesi sillä.
Otsikko: Vs: Subaru Forester XT 2.5 -06
Kirjoitti: Slowman - 05.10.2021, 10:58:22
Maanantai 4.10.2021 :peetu:

Vastikään päällystetyllä kantatiellä kivi tuulilasiin vastaantulijan sinkoamana, kaistojen välisen tärinäraidan jyrsintäjätettäkö oli, siinä niitä murusia näkyi muuten puhtaalla tienpinnalla. Jonniimoinen häränsilmä keskellä lasia, korjataan paikkaamalla.

Auto noudettu, näppärästi oli hävinnyt kiveniskemä lasista, samalla tilattu seuraavalle käynnille aika. Tiedossa pientä laakerijumppaa jota ei tässä kehon kunnossa viitsi alkaa pihalla voimistelemaan. Tässä siis kyseessä hentoinen jurina jonka korvani olivat kuulevinaan kun tuota erinomaisen sileää uutta asfalttipintaa pitkin olen rullaillut. Huollossa tarkastivat tilanteen ja ei ollut vanhan homekorvan surinat pielessä, vasemman takapyörän laakeri siellä huutelee.

Torstai 14.10.2021 :)

Forester kävi tänään Auto Sorsan huollossa, laitettiin sitten molempien takapyörien laakerit uusiksi niin ettei tarvitse heti mennä samasta syystä, näin toivotaan. Samassa yhteydessä sinne meni pari helaa ja pulttia, vanhan auton vaivoja. Ei olisi ollut pihalla tehtynä ihan näin helppoa, nyt ei tehnyt keholle kipeää, hieman pankkikortin höyläystä ja se oli siinä.

(https://slowari.pic.fi/kuvat/Subaru/IMG_20211016_142555.jpg?img=smaller)
Tässä kuvassa se pultti joka yleensä on vanhemmiten jumissa sillä lailla että se puretaan pois leikkaamalla ja sitten laitellaan parit helat samalla uusiksi.

Lauantai 16.10.2021

Talvirenkaat alle kauniin sään vallitessa 168302km

Sunnuntai 21.11.2021
Moottoriöljyt Valvoline Synpower 5W40 + öljynsuodatin Mahle 169701km
Otsikko: Vs: Subaru Forester XT 2.5 -06
Kirjoitti: Slowman - 02.02.2022, 17:37:22
1.2.2022

Syksyn kääntyessä talveksi olen seuraillut että jäähdytysneste vajenee hitaasti niin, että harvakseltaan on saanut lisätä nestettä paisariin desin pari. Nyt lumihangesta huomasin että maahan sitä valuu muutamia tippoja aina yön aikana. Epäilin että josko olisi alavesiletkun liitos syylärin päässä vuotokohtana kun pohjamuovi niillä main kiilteli märkänä. Soitto huoltoon ja auto tukittavaksi.

Lohkolämmitin siellä kusi, asennettu autoon vuonna 2006 eli ei varmaan asennustakuuta enää :D
Auto-Sorsan huolto korjasi tilanteen pari tuntia yhteydenoton jälkeen, ei voi hitaaksi moittia edelleenkään ;) Elokuun alussa laitettu uudet jäähynesteet ja nyt taas, eipä pääse vanhenemaan.
Otsikko: Vs: Subaru Forester XT 2.5 -06
Kirjoitti: Slowman - 25.05.2022, 12:44:32
Jospa näitä runsaita tapahtumia taas vähän kirjaisi muistiin tännekin.

Torstai 5.5.2022
Kesärenkaat alle  174052km.


Maanantai 23.5.2022
Aloin katsella hieman jarruosia ja jos vaikka sen pakoputken takaosan tilaisi samalla, katsomaan Trafocomista sitten että paljonko on aikaa katsastukseen, että ehtii osat tulla ennen sitä.

No hupsis saakeli :o
Lainaus
4.5.2021 Katsastus, hyväksytty 162393km.
Olin kyllä aivan varma että se olsi ollut kesäkuun alussa :-[

Leima pitkänä sellaiset 2,5 viikoa, ei ole liikenteessä nähdyillä konstaapeleillä ollut vissiin kilpiskanneri päällä kun ei kellään ole ollut mulle asiaa.  :))
No siitä sitten samantien nettiin varaamaan katsastusaikaa ja sellainen löytyikin jo samalle illansuulle.
Katsastettu huomautuksitta siis 23.5.2022 175240km

Asennellaan osia sitten kun saapuvat joskus ensi viikolla.
Otsikko: Vs: Subaru Forester XT 2.5 -06
Kirjoitti: B30A - 26.05.2022, 12:03:18
Hehee, yks kaveri on aika boheemi autonsa kanssa ja hänellä on tuo katsastus ollut ainakin takavuosina vähän "vaikea" muistaa. Meikäläinen kun on sellainen epävirallinen katsastushenkilö, ja kyylä muutenkin, niin tulee muistuteltua...
Aikoinaan tämä heppu oli ollut kuskaamassa äitään ostoksille/ostoksilta niin leimakonttorin ohi ajaessaan oli muistanut "se leima!!", äkkiä u-käännös ja konttorille kysymään pääsiskö heti kun on tuo leima päässyt yhtäkkiä loppumaan.  :D


Otsikko: Vs: Subaru Forester XT 2.5 -06
Kirjoitti: Slowman - 27.05.2022, 09:38:53
Katsuri siinä keskustellessa totesi että on melko yleistä tuo unohtelu, minähän siihen että enemmän huolestun nyt siitä että on iän mukanaan tuomaa muistin huteruutta tämä ??? :D
Otsikko: Vs: Subaru Forester XT 2.5 -06
Kirjoitti: Mustalaatikko - 27.05.2022, 10:08:58
Jos oli vielä ihan oikea lohkolämmitin joka on lohkon reiässä kiinni, niin hassu kun ne vanhemmiten tosiaan vuotaa. Hiacessa oli myös tuo että Defan vastus meni oikosulkuun ja rupesi samalla vuotamaan, ihan korjauskehoituksen arvoisesti, uuteen piti laittaa moottorisilikonia tiivistämään että pysyi tiiviinä.
Otsikko: Vs: Subaru Forester XT 2.5 -06
Kirjoitti: Slowman - 04.09.2022, 19:57:13
Taas vähän muistiinpanoja siitä minne tililtä kadoneet rahat on joutuneet.

Jarruosia (levyt, palat ja kengät) uusittiin kesäkuun puolivälissä, kilometrejä mittarissa n. 176000
(https://slowari.pic.fi/kuvat/Subaru/IMG_20220611_143327.jpg?img=smaller)

Sitten heti perään 14 elokuuta pakoputken keskiosa, n. 178000km kohdilla
(https://slowari.pic.fi/kuvat/Subaru/IMG_20220814_165508.jpg?img=smaller)

Moottoriöljyt + suodatin (ARDECA SYNTH-MF 5W30 + Mahle OC 1177) 28.8.2022 178630km

Otsikko: Vs: Subaru Forester XT 2.5 -06
Kirjoitti: Slowman - 10.06.2023, 18:58:58
Kovin vähän on ollut päivitettäviä asioita mutta keräilin tässä nyt muutamia juttuja lähiajoilta mitä ei ole vielä tullut kirjattua.

Nii se katsatushan tuossa taas pukkasi yllättäin ajankohtaiseksi niin kuin sen tapana on, "autohan on aina katsatuskunnossa" niin eipä muuta kuin aika varaten ja auto tutkittavaksi 23.5.2023 185856km ja hylätty lappu kouraan.

    Päätarkastuskohde
    Akselistot, pyörät ja jousitus
    Komponentti
    (5.3.2) Heilahduksenvaimennin
    Sijainti
    Vasemmalla takana
    Vika
    Vaimennuskyky riittämätön
    Vakavuus
    Hylätty


Lisäksi oli toinen etuparkki, tai siis etuvalo niin kuin se kirjataan, pimeänä. Eipä persdyno eikä mikään muukaan huomaa tuollaista ajan kanssa hiipuvaa iskarin kuolemista. Toki kyllähän sen on huomannut että pikku hiljaa on alkanut perä roikkumaan hieman, mutta on vaan jyskytetty menemään kun ei hirviväistöäkään ole onneksi tarvinut suorittaa niin onnellisen tietämätönhän minä tuosta viasta olin. Onnellisuus meni menojaan kun aloin arvailemaan mitä automaattisen tasonsäädön tolpat maksaa tähän.

Mutta eipä hätiä, Subarutorissa tuli vastaan ilmoitus jossa laukaalainen firma (Leiskart) ilmoitteli toimittavansa näihin valmiiksi kasattuja asennusvalmiita tolppia jousineen ja yläpäineen. Sellaiset sitten tilaten ja asentamaan kunhan kiireiltä joudin.

1.6.2023 Moottoriöljynvaihtokin tuli tehtyä ja niin kuin mekaanikon asusteista voi päätellä niin tyypillisessä kesäsäässä puuhasteltiin.
Öljy Neste Pro C2 5W-30, suodatin Hengst H97W06 185990km.
(https://slowari.pic.fi/kuvat/Subaru/IMG_20230601_173453.jpg?img=medium)

(https://slowari.pic.fi/kuvat/Subaru/IMG_20230606_162406.jpg?img=medium)

(https://slowari.pic.fi/kuvat/Subaru/IMG_20230606_162343.jpg?img=medium)

(https://slowari.pic.fi/kuvat/Subaru/IMG_20230607_152944.jpg?img=medium)

(https://slowari.pic.fi/kuvat/Subaru/IMG_20230607_160444.jpg?img=medium)

(https://slowari.pic.fi/kuvat/Subaru/IMG_20230607_161633.jpg?img=medium)

(https://slowari.pic.fi/kuvat/Subaru/IMG_20230607_161654.jpg?img=medium)

Että sellainen ryhtiliike tällä kertaa ja sitten pitäisi vielä käydä siellä jälkitarkilla.

Otsikko: Vs: Subaru Forester XT 2.5 -06
Kirjoitti: sjos - 12.06.2023, 19:00:17
Eli oli tason säätö takana, ei ole enään  :o

Mä tuohon omaan outbackiin oijoin ja tilailin ruottin puolelta perkaamolta käytetyt koko tolpat huokeesti ja onne rapiat vuoden kestänyt :P

Ei sil tosin puoleen vuoteen oo ajettu  :D
Otsikko: Vs: Subaru Forester XT 2.5 -06
Kirjoitti: Slowman - 19.06.2023, 15:04:08
Eli oli tason säätö takana, ei ole enään  :o

Mä tuohon omaan outbackiin oijoin ja tilailin ruottin puolelta perkaamolta käytetyt koko tolpat huokeesti ja onne rapiat vuoden kestänyt :P

Ei sil tosin puoleen vuoteen oo ajettu  :D

Joopa, tasonsäätö sai lähteä. Eikö OB kelpaa pojankaan ajokiksi kun on seisokkiin joutunut?

Mutta se päivitys tähän muistiin:

Jälkitarkastus suoritettu 16.6.2023 187756km ja hankitut takatolpat läpäisivät tarkastuksen.

Kaikkin jarruihin vielä askarreltiin uudet liukutapit muina töinä.
Otsikko: Vs: Subaru Forester XT 2.5 -06
Kirjoitti: Slowman - 15.08.2023, 08:49:59
"Pitkästyneenä" piti kehitellä jotain puuhattavaa, niin valoja päätin sitten vähän entrata.

Vanhempien muovilamppuisten autojen omistajat saattavat tuntea tämän veemäisen ominaisuuden, jossa ajovalon pinta alkaa muuttaa olotilaansa pikkuhiljaa laikukkaaksi / sameaksi / harmaaksi, no yleensä ottaen kuluneeksi.

Niin kuin vaikka näin:
(https://slowari.pic.fi/kuvat/Subaru/Screenshot_20230815_073806_com.google.android.apps.photos.jpg?img=medium)

(https://slowari.pic.fi/kuvat/Subaru/IMG_20230813_141911.jpg?img=medium)

Jotain pitäisi tehdä ja helpointahan olisi ostaa uudet umpiot ja kas taas on kirkkaat tuikut keulalla... Mutta mutta, entäpä jos onkin kyseessä hieman harvinaisempi valaisinmalli, joita nyt ei niin vaan joka puodista ehkä löydykään, tai jos löytyy niin pitää miettiä että kumpi tai kenen munuainen pitää muuttaa rahaksi hankinnan mahdollistamiseksi.

Sitten voisi tietysti miettiä uusien muovilinssien tilaamista umpioihin, kunhan ensin selvittelee mistä löytyy polykarbonaatista valetut että niissä olisi jonkinlainen iskunkestävyys mukana. Mutta työmäärä taas ei houkuttele yhtään, teoriat on luettu ja youtuubit kateltu kuinka homma hoituisi, silti helpommalla mieli tekee päästä kun laiska olen  :-[

Loput arvaattekin, netistä kunnostussetti josta hyviä kokemuksia, sitten hinkkaamaan linssejä uuteen kiiltoon ja koska sisäpuoliset pinnat olivat vielä välttävässä kunnossa niin homma oli siinä.
Vesihiottu:
(https://slowari.pic.fi/kuvat/Subaru/IMG_20230814_145146.jpg?img=medium)
Hartsi pinnassa:
(https://slowari.pic.fi/kuvat/Subaru/IMG_20230814_150715.jpg?img=medium)

(https://slowari.pic.fi/kuvat/Subaru/IMG_20230814_151141.jpg?img=medium)

(https://slowari.pic.fi/kuvat/Subaru/IMG_20230814_151532.jpg?img=medium)

Niin tai siis melkein siinä, vielähän tuo ahkio pitäisi kasailla jos vaan löytyisi sitä motia jostain..
Otsikko: Vs: Subaru Forester XT 2.5 -06
Kirjoitti: janne81 - 16.08.2023, 06:44:07
Oho, kylläpä muuttu  8)
Mikä tuo hartsi juttu on? Mikä setti kyseessä?
Otsikko: Vs: Subaru Forester XT 2.5 -06
Kirjoitti: Slowman - 16.08.2023, 09:09:32
Oho, kylläpä muuttu  8)
Mikä tuo hartsi juttu on? Mikä setti kyseessä?

Tässä siis höyrystetään lämpiävässä nokkamukissa jotain helkutinmoista myrkkyä hiotun umpion pintaan. Jossain puhutaan hartsista, toisaalla asetonista, varmuutta ei ole eikä siitä liiemmälti missään julki tuoda. Myrkkyä jokatapauksessa - siis joku kiinalainen koktaili, suojaimia kannattaa käyttää.

Eli kiinalaisten myymiä juttuja, aliexpressistä kun kaivaa vaikka hakusanoilla "Car Headlight Polish restoration Kit" niin saa kymmenittäin erihintaisia vaihtoehtoja.

Netistä pöllitty havainnekuva.
(https://slowari.pic.fi/kuvat/Subaru/N%C3%A4ytt%C3%B6kuva%202023-08-16%20084814.jpg?img=medium)

Youtubesta löytyy videoita, jopa kotimaassa kuvattuja niin en itse alkanut tallentamaan omaa rytäämistäni :D


Otsikko: Vs: Subaru Forester XT 2.5 -06
Kirjoitti: Slowman - 29.08.2023, 10:22:43
Reilu viikko sitten alkoi mittaristossa välkehtimään kolmen varoitusvalon sikermä aika ajoin, eräässä merkin faseryhmässä siitä vähän kyselin ja jonkin verran vihjeitä tulikin mitä voisi tutkia. No auto toimi kuitenkin kunnes tuli aika poiketa tuolla Riksussa aikataulutetuilla asioilla, auto lopetti lataamasta just kun pääsin tien päälle ::)

Vettä alkoikin siinä sopivasti sataa melkolailla, kurkkasin kuitenkin pellin alle ja näytti että moniurahihna
olisi jotenkin pois paikaltaan. Akun varassa sitten ajoin kaupunkiin ja kun ehdin niin poikkesin ostamaan uuden hihnan.

No eihän siinä mitään vikaa ollut loppujen lopuksi kun aloin sitä siellä parkkiksella vaihtamaan, hätäpäissäni kiireessä olin tuijotellut yhtä tukirautaa siinä mottorinsuojamuovin alla luullen sitä hihnaksi. Voi saatanan sokia kotitarvemekaanikko :-[

Takaisin päin ajellessa alkoikin sitten seuraavat haasteet, alkoi pahimmoilleen kunnon ukkoskuuro, näkyvyys nollissa, vaimon piti päästä töihin ja akku alkoi hiipua. Edessä harmaa vesiseinä ja niin kovasti vettä tiellä että porukka alkoi ajella parkkiin pientareelle. Ei voinut oikein pitää sähkölaitteita päällä ja ilmastointikaan ei kytkenyt kompuraa enää käyntiin niin harmaa oli myös ikkunan sisäpinta. Pyyhkijät toimi niinkuin kaikki videot ig:ssä silloin kun Apple julkaisi iphonen slo-mo videoiden kuvausominaisuuden :idiot2:

Parkit ja sumarit oli mun valinta valaistukselle varoitukseksi muille siitä että tässä purossa liikkuu vielä yksi auto määrätietoisesti eteenpäin. Omaa kaistaa pitkin melkein kuulon varassa, mutta perille vaimon työpaikalle ehdittiin ajoissa. Siitä vielä kotiin ja siihen loppui sähkö.

Nyt sitten vaan olen raapinut korvallisia kun ei tullut tuota autosähköpuolta aikanaan opiskeltua, mutta kai tämä menee samalla kaavalla niin kuin nykyaikaisella korjaamolla, otetaan komponentti tai -kokonaisuus kerralla ja vaihdellaan. Kai se jossain kohtaa vikakin tulee vastaan ;D

Joo-o vaari on vähän väsynyt nyt näihin kikottimiin.

Niin, sumuvalot tuli kuitenkin jossain kohdin asennettua ja nythän niitä tuli käytettyäkin ekaa kertaa :buck2:
(https://slowari.pic.fi/kuvat/Subaru/IMG_20230818_211620_BURST001_COVER.jpg?img=medium)



Otsikko: Vs: Subaru Forester XT 2.5 -06
Kirjoitti: Mustalaatikko - 30.08.2023, 21:30:50
Kuulostaa vähän mun kolmosauton touhuilta, ootko mitannut miten laturi lataa? Omissa vielä vesikeleillä hihna voi kastua ja luistella
Otsikko: Vs: Subaru Forester XT 2.5 -06
Kirjoitti: Slowman - 31.08.2023, 11:28:10
Kuulostaa vähän mun kolmosauton touhuilta, ootko mitannut miten laturi lataa? Omissa vielä vesikeleillä hihna voi kastua ja luistella

Täysin mykkä, ei anna mitään ulos.
Otsikko: Vs: Subaru Forester XT 2.5 -06
Kirjoitti: Slowman - 01.01.2024, 00:06:19
Havahduin tässä, kun joutoaikaa on ja vuottakin vielä jäljellä, että tämä laturijuttu on valllan jäänyt kertomatta loppuun.

Eli tuli tilattua sitten ensimmäistä kertaa Skruvat nimisestä puljasta tavaraa kun löytyi laturi tuohon Foreen jokseenkin kohtuulliseen hintaan. Tilaus sisään 26.8.2023 ja sitten odottelemaan, mainos lupaili nopeaa toimintaa, no paketti saapuikin jo runsaan viikon kuluttua 4.9.

Paketti auki ja innolla asentamaan uutta laturia kun tässä oli saanut kärvistellä ilman kulkupeliä jo hetken aikaa. Vanhan laturin olin purkanut jo pois tieltä että saan uuden nopeammin sitten asennettua.

Into tyssäsi kuitenkin aika pian kun olin saanut uuden asennettua hollilleen ja pyöräytin hihnapyörästä ja huomasin että sehän vipattaa oudosti. Aloin tarkastelemaan hihnapyörää hieman tarkemmin ja totesin että solmussahan se oli.

Tsekkasin sitten pakkaustarvikkeet ja kyllä, sisältäpäin niissä oli selkeät jäljet josta pystyi suunnilleen päättelemään mitä tuossa oli kenties tapahtunut. Pakkaushan oli kaksi pahvilaatikkoa sisäkkäin ja vähän silputtua aaltopahvia niiden välissä.
Ilmeisesti jossain kohden kuljetuslogistiikka pettänyt sen verran että paketti oli ilmeisesti pudonnut niin päin että laskeutuminen oli tapahtunut tuo hihnapyörän puoleinen pääty edellä jollekin sopivan kovalle alustalle. Eipä siinä sitten muuta kuin samana iltana tatti otsikossa reklamoimaan lähettäjälle löydöksestä.

Sitten alkoi hiljaisuus.

Siinä odotellessa aloin tutkimaan sitten ohjaustehostimen pumpun kiinitystelinettä (tässä on samassa osassa tuo laturin hihnansäätö) tarkemmin kun tuon laturin asennushommassa tipahti jostain välistä sellainen ohuehko kaareva metallikappale joka oli alumiinivalua. Sen paikka löytyi kun hetken zoomailin rakennetta. Olin särkenyt tuon kyseisen osan, kun tietämättömyyttäni olin sohlannut lukituspultin vastakappaleen väärin päin paikoilleen. Tämä siis selvisi kun lueskelin joltain amerikkalaiselta sivustolta että näitä on särkynyt tuolla maailmalla muiltakin. Korvaavan osan metsästys sai surkuhupaisia piirteitä kun sain yhden ko. merkin harrastajan toimittamana käytetyn osan joka sitten myöhemmin osoittautuikin muuten samanlaiseksi mutta sittenkin erilaiseksi. Mutta siitä hetken päästä.

Päreet kärysi kun reklamaatio ei ollut aiheuttanut 11.9 mennessä vielä minkäänlaista reaktiota skruvatin suunnasta ja kaivoin sitten aspan puhelinnumeron josta sainkin elävän ihmisen luurin päähän ja esitin tilanteen hänelle rauhallisin sanankääntein. Tämä sitten auttoikin asian etenemisessä sen verran että sain viimein latauslinkin josta voi tulostaa palautukseen tarvittavat kaavakkeet. Ei sekään nyt ihan helppo juttu ollut kun ei taloudessa ole toimivaa tulostinta ja lähin piste missä tämä tulostus olisi mahdolinen suorittaa on kirkonkylällä vajaan 10 kilometrin päässä.

Ei vaan puuttunut enää kuin se auto millä sinne pääsisi kun tuo oma kulkemispuoli on hiukka hankalahkoa, mutta eipä hätiä. Poika nimittäin ilmoitteli että piipahtaa ulkomailla ja voi tuoda oman autonsa mulle lainaan muutamaksi päiväksi joten jo 18.9.2023 sain tarvittavat tulosteet hankittua ja laitettua palautusprosessin vihdoin viimein käyntiin heittämällä paketin postin huomaan.

Taas siis odottelua.

Tällä aikaa sitten päätin vaihtaa tuon rikkoutuneen kiinitystelineen ja kas kun sain vanhan irti ja ehjän siihen viereen niin havaittiin että tässä ehjässä olikin eri mitoitus nimenomaan tuohon hihnansäätöön littyen. No ei kun jälleen uutta osaa etsimään... Sellainen löytyikin 25.9. Ovoko.fi kautta purkaamolta  Latviasta ja ostin sen samantien.

Laturin paluupaketti Skruvatilta saapuikin sitten jo 27.9 ja sehän yllättäin ei ollutkaan mahtunut tuohon lähilokerikkoon joten oli kiikutettu seitsemän kilsan päähän. Eipä ollut enää mulla laina-autoa käytössä mutta onneksi kaveri pystyi jeesimään niin että sain paketin kotiutettua. 

Paketti oli ihan yhtä helvetin huonosti pakattu kuin se ensimmäinenkin, tällä kertaa se ei vaan ollut kulkenut osaa matkasta tahattomana lentopostina, joten sain laturin käsiini ainakin ulkoisesti ehjänä.

Eipä tässä sitten puuttunutkaan enää kuin se kiinitysteline :D

Teline toimitettiin käteen 3.10.2023 ja samana päivänä auto siis takaisin ajoon, ihan pikkuisen meinasi vastustaa tämän kanssa jumpatessa.  ;D

Jaa, ehtipä se vuosikin jo vaihtua <Kippis> sille sitten.








Otsikko: Vs: Subaru Forester XT 2.5 -06
Kirjoitti: laatikkovika - 01.01.2024, 10:59:31
Aika nopeetahan sitten Skruvatilta sait. :)
Mullakin muutama tilaus ollut sieltä. Pakoputken kokonaisuudessaan joskus tilailin ja piti olla varastossa. Paketteja alko tuleen tippumalla. Yks osa melko nopeeta sitten ooteltiin. Koko putkisto oli mulla suunnilleen kolmen viikon päästä tiivisteineen klemmareineen kumeineen päivineen.
Ainoo että katin jälkeistä tiivistettä en saanu sopiin kun piti olla tämmönen
https://vparts.se/fi/avgaspackning-katalysator-avgasror-till-volvo-c30-c70-s40-s60-s80-v50-v60-v70-21091002.html
Mutta oli suunnilleen tommonen
https://www.skruvat.fi/Tiiviste-pakoputki-P12065.aspx

Olihan sekin 60 vollesta mutta 360 sellasesta. :idiot2:

Otsikko: Vs: Subaru Forester XT 2.5 -06
Kirjoitti: Slowman - 01.01.2024, 14:11:28
Mulla taisi tuolla kokeilulla olla ne perinteiset kerrat, eka ja vika. Saatan olla liian lyhytpinnainen mutta itse kun työskentelin aikoinaan erään huollon asiakasrajapinnassa, niin yhteydenpito jo pettyneeseen asiakkaaseen koettiin jonkunkin verran tärkeäksi. Tästä ei jäänyt sellainen tuntuma. Tietysti itsekin sössin asioita mutta en kuitenkaan tuon toimituksen suhteen.
Otsikko: Vs: Subaru Forester XT 2.5 -06
Kirjoitti: Ristus - 01.01.2024, 15:38:15
Suosittelen lämpimästi aeromotorsia myös forestrien hoidossa muotitalon asukkaat on heillekkin tuttuja.
Otsikko: Vs: Subaru Forester XT 2.5 -06
Kirjoitti: pomo - 02.01.2024, 18:51:17
Mulla taisi tuolla kokeilulla olla ne perinteiset kerrat, eka ja vika. Saatan olla liian lyhytpinnainen mutta itse kun työskentelin aikoinaan erään huollon asiakasrajapinnassa, niin yhteydenpito jo pettyneeseen asiakkaaseen koettiin jonkunkin verran tärkeäksi. Tästä ei jäänyt sellainen tuntuma. Tietysti itsekin sössin asioita mutta en kuitenkaan tuon toimituksen suhteen.
Tilailin taannoin Skruvatista juttuja Audiin. Ei tartte tilailla enää koskaan mitään. Alennukset jäi saamatta vaikka ne kaikissa sähköposteissa näky, laskulla ei. Arvatkaas vastaus kun kyselin . . . juu, odotan sitä vastausta edelleen. :D
Otsikko: Vs: Subaru Forester XT 2.5 -06
Kirjoitti: make s70 - 02.01.2024, 20:00:29
"Pitkästyneenä" piti kehitellä jotain puuhattavaa, niin valoja päätin sitten vähän entrata.

Vanhempien muovilamppuisten autojen omistajat saattavat tuntea tämän veemäisen ominaisuuden, jossa ajovalon pinta alkaa muuttaa olotilaansa pikkuhiljaa laikukkaaksi / sameaksi / harmaaksi, no yleensä ottaen kuluneeksi.

Niin kuin vaikka näin:
(https://slowari.pic.fi/kuvat/Subaru/Screenshot_20230815_073806_com.google.android.apps.photos.jpg?img=medium)

(https://slowari.pic.fi/kuvat/Subaru/IMG_20230813_141911.jpg?img=medium)

Jotain pitäisi tehdä ja helpointahan olisi ostaa uudet umpiot ja kas taas on kirkkaat tuikut keulalla... Mutta mutta, entäpä jos onkin kyseessä hieman harvinaisempi valaisinmalli, joita nyt ei niin vaan joka puodista ehkä löydykään, tai jos löytyy niin pitää miettiä että kumpi tai kenen munuainen pitää muuttaa rahaksi hankinnan mahdollistamiseksi.

Sitten voisi tietysti miettiä uusien muovilinssien tilaamista umpioihin, kunhan ensin selvittelee mistä löytyy polykarbonaatista valetut että niissä olisi jonkinlainen iskunkestävyys mukana. Mutta työmäärä taas ei houkuttele yhtään, teoriat on luettu ja youtuubit kateltu kuinka homma hoituisi, silti helpommalla mieli tekee päästä kun laiska olen  :-[

Loput arvaattekin, netistä kunnostussetti josta hyviä kokemuksia, sitten hinkkaamaan linssejä uuteen kiiltoon ja koska sisäpuoliset pinnat olivat vielä välttävässä kunnossa niin homma oli siinä.
Vesihiottu:
(https://slowari.pic.fi/kuvat/Subaru/IMG_20230814_145146.jpg?img=medium)
Hartsi pinnassa:
(https://slowari.pic.fi/kuvat/Subaru/IMG_20230814_150715.jpg?img=medium)

(https://slowari.pic.fi/kuvat/Subaru/IMG_20230814_151141.jpg?img=medium)

(https://slowari.pic.fi/kuvat/Subaru/IMG_20230814_151532.jpg?img=medium)

Niin tai siis melkein siinä, vielähän tuo ahkio pitäisi kasailla jos vaan löytyisi sitä motia jostain..
Tulipas muuten tosi hyvät nuista umpion "laseista".Itse joskus v70:een hioin ja kiillotin kanssa ne muovit mutta oli jo sisäpuoleltakin menny sameaksi niin joutu sit lopulta vaihtamaan koko muovit. Noista tuli hienot O0
Otsikko: Vs: Subaru Forester XT 2.5 -06
Kirjoitti: Slowman - 03.01.2024, 09:20:04
Suosittelen lämpimästi aeromotorsia myös forestrien hoidossa muotitalon asukkaat on heillekkin tuttuja.

Tämä testattu hieman myöhemmin ja oli kyllä lupaava kokemus.

Tilailin taannoin Skruvatista juttuja Audiin. Ei tartte tilailla enää koskaan mitään. Alennukset jäi saamatta vaikka ne kaikissa sähköposteissa näky, laskulla ei. Arvatkaas vastaus kun kyselin . . . juu, odotan sitä vastausta edelleen. :D

Ilmeisesti heidän saavuttamansa tavoite täyttyy jos joku ostaa edes kerran jotain ;D 

"Meille tärkeintä on, että asiakas on tyytyväinen asioidessaan meillä. Olemme sitoutuneet tarjoamaan laadukasta palvelua ja uskomme, että tyytyväiset asiakkaat ovat parasta mainontaa."