Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: Ökykisko - 31.05.2012, 11:26:36

Otsikko: -86 240 turbo
Kirjoitti: Ökykisko - 31.05.2012, 11:26:36
aattelimpa tällaisen tekasta niin saa täällä helpommin neuvoja eikä tartte aina uutta topikkia tehä jotain pikkujuttuja varten, mutta asiaan.

autohan on siis vm - 86 ja alkuperäinen tekniikka on b200e+m47.

(http://i194.photobucket.com/albums/z53/yamahard_racing/volvo%20240%20turbo%20-86/2012-05-17223637.jpg)

tekniikan pähkäilyä:

V-nokka löytyy
530 kansi jota tarvii hieman työstää, lähinnä kanavien siistimistä ja venttiilien kiillotus ja ehkä palotilojen muokkaus.
b230f alakerta
Lh 2.2 moottorinohjaus
940 orkkiscuuleri+ahtoputket
turbo tällä hetkellä mitsun td04 13g+halkosarja
imusarja tarvitsee tehdä uus, ajattelin ottaa tosta f:n sarjasta laipan ja suutinkolojen jälkeen poikki ja siihen plenumi.
bensapumppuna ajattelin käyttää tuota b200e:n pumppua.

ulkokuoresta mielipiteitä? jätetäänkö tuollaseks vihertäväksi vai jotain muuta?
ajattelin että valkonen ja kiillottaa koko auton ja jokou kontrastiväri siihen lisäksi..mietitään..tai sitten jättää tuollaiseksi.
vanteiksi tulee 16" columbat (http://i194.photobucket.com/albums/z53/yamahard_racing/volvo%20240%20turbo%20-86/2012-04-02220551.jpg) tuommoset.

sisustaan tarvitsis hankkia 850:n tms etupenkit kun noi alkuperäiset on vähän mitä on.

eipä muuta, jatkuu..
Otsikko: Vs: -86 240 turbo
Kirjoitti: Ökykisko - 31.05.2012, 22:13:18
tuli siinä 9 tuntia vietettyä volvon parissa ja mitään oikeen saanu aikaseksi..

moottoriin vaihdoin apuakselin ja laitoin lohkon jakajaan.

v-nokan laittelin paikkaansa ja siinä ohessa kasailin jakopään.

(http://i194.photobucket.com/albums/z53/yamahard_racing/2012-05-31185936.jpg)

moottorikin löysi tiensä konehuoneeseen

ja öp-letkua/putkea suunnittelin paikoilleen, mutta ei tullut vielä valmiiksi.

miten ihmiset on toteuttanu vesikierron turbolle? voisko laittaa niin, että vesipumpun putki poikki(se mikä menee lämmityslaitteen kennolle) ja siitä toiseen reikään ja sitten turbon jäähdytysveden "paluu" sinne kennolle. toimisko noin vai ahistaako niinpaljon ettei kiertäis vesi kennossa kunnolla?
Otsikko: Vs: -86 240 turbo
Kirjoitti: dometic - 02.06.2012, 13:06:07
tuttu auto ;)
Otsikko: Vs: -86 240 turbo
Kirjoitti: vellu_volvo - 02.06.2012, 14:09:36
Minkälaisilla puristuksilla tää kone tulee olemaan? Tai meinasitko vaihtaa turbon männät vai? Itsellä suunnitelmissa jossain vaiheessa aloitella samanlainen projekti, eli b200e:n tilalle b230ft.  :)
Otsikko: Vs: -86 240 turbo
Kirjoitti: Ökykisko - 03.06.2012, 00:58:13
autodatan mukaan puristukset on 9.8 ja siinä ajattelin pitää ainakin toistaiseksi.tarkoitus saada aluksi toimimaan vain ahdoilla ja sitten kun toimii ni katellaan jotain puristusten laskua tai muuta.
ajattelin toteuttaa sen niin että laittaa 2xkansipahvin ja siihen väliin jostain sopivasta materiaalista +1-1.5mm niin on aivan tarpeeks matalat.

sähköjen kanssa koittanut tapella tässä pari päivää jo, ei tuu mitään. haynesin sähkökaaviot ei oikein mee mun järkeni kanssa yhteen kun puolet osista puuttuu ja muuta jännää. noh maanantaina tarttee soitella siniselle jos sieltä sais vaikka alustanumeron perusteella oikean sähkökaavion.

öljy- ja vesiletkuja/putkia on tullu siinä ohessa laiteltua kuntoon ja välijäähy+letkut ruuvattu konehuoneeseen myöskin.

jossei noista volvon omista sähköistä pian saa selvää ni pannaan mega sitte ni loppuu se päänraapiminen.
Otsikko: Vs: -86 240 turbo
Kirjoitti: vellu_volvo - 03.06.2012, 10:47:26
Rakennatko sitä nyt muuten 240 b200f johtosarjalla vaikos 940 sarjalla? Tonin volvosivuilta löytyy jonkin verran nuista sähköhommista, kun se oli asentanut b230fb:n 14x keulaan.
Otsikko: Vs: -86 240 turbo
Kirjoitti: Elk - 03.06.2012, 12:24:52
Kannattaa suosiolla unohtaa se 940:n johtosarja ja yrittää hommata LH-jet 2.4:lla varustetusta 240:stä moottorin johtosarja. Tosin toi sun autos on sitä vuosikertaa että sieltä puuttuu ihan oikeasti ne LH:n tarvimat pistokkeet auton johtosarjasta.
Otsikko: Vs: -86 240 turbo
Kirjoitti: Ökykisko - 03.06.2012, 12:35:22
moottori ja moottorin johtosarja on 740 vm -88 autosta. ja tosiaan tossa vanhassa moottorissa ei ollut paljon sähköä kun oli mekaanisella ruiskulla.

ei tuossa sinänsä mitään ongelmaa olis, mutta tarvii kunnollisen sähkökaavion tai sitten ruotsalaisen insinöörin lukemaan tota haynesin kaaviota.

edit: tossa otin silmän käteen ja kattelin tota tonin sivua ja löytyhän ne ysin kaaviot sieltä..nuo on ainakin huomattavasti selkeämmät kuin haynesin systeemit. tarvii ottaa se mukaan verstaalle ja katella josko sais rokkaamaan.
Otsikko: Vs: -86 240 turbo
Kirjoitti: Elk - 03.06.2012, 13:28:10
Ai se oli LH 2.2. Noh, toivottavasti saat sen rokkaamaan... Helpompi melkein ois laittaa se mega.
Otsikko: Vs: -86 240 turbo
Kirjoitti: Ökykisko - 03.06.2012, 13:38:02
kyllä tässä vakavasti olen sitä megaa harkinnut mutta yritetään nyt vielä tolla lh 2.2:lla kun sellainen olis nurkissa kuitenkin.
Otsikko: Vs: -86 240 turbo
Kirjoitti: JAMH - 03.06.2012, 14:48:24
Jos sulla on kone ja johtosarja samasta 740:stä niin ei pitäis ongelmia tulla.
Minä pihinä miehenä ostin palikoita eri paikoista eikä ne lopulta sopinutkaan toisiinsa ja hermot meni ja ostin ohjelmoitavan ruiskun.  :idiot2:

Mä käytin volvo 700 ja 200 korjausoppaita(siinä suomenkielisessä on mielestäni paremmat tiedot kuin Haynesin englanninkielisessä)
ja alla olevaa sivua. Niitä sit vertailin keskenään.
http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/740/1989/740-89.htm (http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/740/1989/740-89.htm)

700-sarjan johtosarjassa on ainakin valojen piuhat, jotka pitää poistaa kun 2sataseen asentaa.

ps. oli kyllä todella paljon helpompi laittaa se ohjelmoitava ruisku valmiilla johtosarjalla...
Otsikko: Vs: -86 240 turbo
Kirjoitti: Ökykisko - 03.06.2012, 15:08:06
juu megahan tarvii muistaakseni 8 johtoa että käy. ilman hukkakipinää.

juu mut joku laiska(allekirjoittanut) ei oo purkanu johtosarjaa täydellisenä vaan poksit ja vähän johtoa jne..siitä se sekamelska kai johtuu.
Otsikko: Vs: -86 240 turbo
Kirjoitti: vellu_volvo - 04.06.2012, 17:41:15
Luin eilen jostain täältä vrcf:ltä, että 240 b200f johtosarjalla menis melkeimpä ihan suoraan. Pari piuhaa piti vetää sytytys- ja ruiskuboxin välille vaan? b200f moottorin johtosarja vaan auton omaan johtosarjaan kiinni kojelaudan alta. 740 johtosarja on kuulemma huomattavasti vaikeampi, koska 740 volvossa on kokonaan yhtenäinen johtosarja moottorin ja muun auton välillä. Että tämmöstä tuolta luin :o
Otsikko: Vs: -86 240 turbo
Kirjoitti: Ökykisko - 05.06.2012, 07:20:32
Tosin toi sun autos on sitä vuosikertaa että sieltä puuttuu ihan oikeasti ne LH:n tarvimat pistokkeet auton johtosarjasta.
Otsikko: Vs: -86 240 turbo
Kirjoitti: Ökykisko - 05.06.2012, 14:42:27
tallilla vaihteeks saatu jotain aikaseksikin, ei pelkästään sähköjen kanssa tappelemista.

Downpipen lähdön sain heppiin
(http://i194.photobucket.com/albums/z53/yamahard_racing/volvo%20240%20turbo%20-86/2012-06-04222911.jpg)
jäi hitsaamatta kun lanka loppui harmillisesti kesken.eli tuosta alusta heti 2.5"->3" siitä 3" downpipe sitten ja loppuputki varmaankin tulee 2.5".
ainakin aineksia siihen hain :)

turbon öljynpaluun kötöstelin öljypohjaan ja muutamia vesiputkia myös väkerrelty.
(http://i194.photobucket.com/albums/z53/yamahard_racing/volvo%20240%20turbo%20-86/2012-06-04222835.jpg)

tallille kävin hakemassa vinssin, että saa hinattua autoja talliin ja myöskin ajosiltojen päälle.

(http://i194.photobucket.com/albums/z53/yamahard_racing/volvo%20240%20turbo%20-86/2012-06-04210654.jpg)
saattaa kyllä olla että voisin myös myydä tämän.

1.1Kw moottori+kulmavaihde+vaijerikela toimii 220v/380.
jos jotakuta kiinnostaa niin yv:ä

jottei mee ihan kaupusteluks niin loppuun pieni tilannekuva

(http://i194.photobucket.com/albums/z53/yamahard_racing/volvo%20240%20turbo%20-86/2012-04-02155510.jpg)   :idiot2: kaikkeen se ihminen ryhtyykin..

Otsikko: Vs: -86 240 turbo
Kirjoitti: Ökykisko - 13.06.2012, 14:46:08
megan rakennussarja laitettu tilaukseen ja lh osat myyntiin. perjantaina pitäis olla mega tontilla ja sitte viedä se kolvattavaksi eräälle tutulle..
suunnitelma siis seuraava: mega ohjaamaan ruiskua sekä sytkää.
sytkä toteutetaan normipuolalla+jakajalla ja moottorin pyörintätieto otetaan alkuperäiseltä hall-anturilta jakajasta.
jakaja on jo jumitettu. jos tähän pistää 16T turbon niin minkä kokoista suutinta kannattais ruveta metsästämään kun noilla vakioilla b230F suuttimilla tuskin pärjäilee pitkälle?

muuten ei oo oikein ehtiny perehtyä tähän kun veljen 740 turbon bensansaationgelmia katteltu.
Otsikko: Vs: -86 240 turbo
Kirjoitti: Ökykisko - 15.06.2012, 12:52:31
tuli tässä tutkittua vähän kaasuläpän anturia ja todettua, että se on on/off tyyppinen ja 800s volvoissa olis potentiometrityyppinen jonka mega vaatii.

onkos tuo 850 kaasuläpän anturi helposti sovitettavissa f:n kaasuläppään vai peräti pulttaa kiinni?

ja toinen juttu tuli mieleen kun auto on siis 240 86 ja siinä on ollut b200e moottori, eli siis mekaaninen ruisku, onko tankissa loiskelevyt ja tankkipumppu valmiina eli se soveltuisi tuon megan kanssa pelehtimiseen vai laitanko rosterista uuden tankin takaluukkuun johon soveltaisin alkuperäisen tankin anturoinnin mittarille ja oman pumppujärjestelmän
sitten?

mikä ruiskupumppu olisi hyvä? vaihtoehtoja olis 740 -88 b230f ruiskupumppu, 740 -86 b200e ruiskupumppu vai tuo 240 -86 b200e ruiskupumppu? muistaisin foorumilta lukeneeni, että e-moottorisen ruiskupumpussa olisi enemmän tuottoa kuin f-moottorin pumpussa? ainakin e-pumppu on fyysisesti isompi kuin f:n pumppu.. tänään pitäs megan saapua tontille ja sitten viedä se kolvaukseen..
Otsikko: Vs: -86 240 turbo
Kirjoitti: vellu_volvo - 15.06.2012, 17:02:04
k-jettiläisen pumppu on tehokkain nuista ja antaa n.5bar jolla pääsee aika pitkälle käsittääkseni.
Otsikko: Vs: -86 240 turbo
Kirjoitti: Elk - 15.06.2012, 18:13:53
k-jettiläisen pumppu on tehokkain nuista ja antaa n.5bar jolla pääsee aika pitkälle käsittääkseni.
Tehokkain ja tehokkain. Ei sen tuotto mikään älytön ole, mutta eipä sitä sähköruiskussa maksimipaineilla tarvi käyttääkään.

Otsikko: Vs: -86 240 turbo
Kirjoitti: vellu_volvo - 15.06.2012, 21:49:16
Taitaa olla molemmissa pumpuissa tuotto n.100l/h ja k-jet paineet 5bar ja sähköruiskun pumpun paine n.3bar?
Otsikko: Vs: -86 240 turbo
Kirjoitti: Ökykisko - 17.06.2012, 13:43:04
en ajatellut sitä voimaa tuottaa bensanpaineella vaan tuotolla. perjaatteessa sama kumman laitan kun takaluukkuun se tulee kuitenkin niin on helppo tarvittaessa vaihtaa.
paineensäätimeksi tulee alkuperäinen 3bar säädin.
tänään saa vasta vietyä megan jatkotoimenpiteisiin ja viikolla koitetaan metsästää se kaasuläpän asentoanturi jostain.

moottorin pyörintätietoa taitaakin tulla nyt sitten triggeripyörä+volvon lh 2.4:n vr-anturi sitä lukemaan.
Otsikko: Vs: -86 240 turbo
Kirjoitti: Ökykisko - 13.07.2012, 14:38:08
huh..ei oo tullu taas päiviteltyä yhtään...mega on edelleen kasattavana ja sillä aikaa keräilty vähän osia nurkkiin.

ford-hukkakipinäpuola - löytyy
2x bosch -139 loppusia sytkämoduuleja - löytyy
triggeripyörä 12-1 - löytyy
fiestan kaasuläppäanturi - löytyy
vielä tarvii hankkia:

imuilman lämpöanturi
hall-anturi
laajakaista-lambda+mittari.
suuttimet.

hallin aattelin tuolta protopartsilta tilata, katotaan mimmonen on.

imusarja tarvis tehä...mitä mieltä minkä pituset noi runnerit(?) ois hyvä olla?
painekotelo tulee 75-110mm putkesta.

nuot 139 loppuset moduulit on siitä hyviä, että ne laskee itekseen noi puolan latautumisajat ni ei tartte niitä säädellä.





Otsikko: Vs: -86 240 turbo
Kirjoitti: vellu_volvo - 13.07.2012, 18:20:51
Ite tilasin protopartsilta ihan kokonaisen johtosarjan antureineen niin ihan tuo honeywell hall anturi oli siinä ja sitähän ne kaikki on kehunu :D
Otsikko: Vs: -86 240 turbo
Kirjoitti: Ökykisko - 14.07.2012, 02:37:39
itse teen johtosarjan aivan itse niin tulee sit semmonen ku sattuu tulemaan..eipä toi monimutkanen oo ite johdottaa..
Otsikko: Vs: -86 240 turbo
Kirjoitti: vellu_volvo - 14.07.2012, 06:10:57
Nii eipä tuo ole, aattelin vaan kun ite tilasin tuon niin tuli jonnii verran edullisemmanks ku tuossa tuli kaikki anturit mukana.
Otsikko: Vs: -86 240 turbo
Kirjoitti: Ökykisko - 14.07.2012, 11:42:50
no tosta volvon omasta moottorista kyllä löytyy vesianturit,nakuanturit ym jotenk ostettavaa jää ilmalämpöanturi ja hall joten siinä tuskin hirveitä säästöjä tulee.. ei silti tiedä..
Otsikko: Vs: -86 240 turbo
Kirjoitti: vellu_volvo - 14.07.2012, 22:38:12
Niinno tuossa tapauksessa ei taija hirveemmin säästyä.
Otsikko: Vs: -86 240 turbo
Kirjoitti: Ökykisko - 15.07.2012, 01:11:39
vielä tarvi fordin imm hankkia niin olis aika hyvästi tietoa moottorista tolle megalle..ei pitäs heti päästä hajoomaan. jää nähtäväksi miten toimii. isompi ahdin on myös metsästyksen alla koska tuo 940 turbon mitsu ei oikein riitä tonne 300hv asti..luultavasti ainakaan 8v kannen kanssa. holsetin tuotos luultavasti tulee..
Otsikko: Vs: -86 240 turbo
Kirjoitti: vellu_volvo - 15.07.2012, 11:55:43
Minkä takia tarviit megan kanssa immun?
Otsikko: Vs: -86 240 turbo
Kirjoitti: Ökykisko - 15.07.2012, 16:46:31
eihän sitä tarvitse mut on se aina varmempi mitä enemmän sillä ohjaimella on tietoa moottorista
Otsikko: Vs: -86 240 turbo
Kirjoitti: JONE^ - 15.07.2012, 16:49:10
eihän sitä tarvitse mut on se aina varmempi mitä enemmän sillä ohjaimella on tietoa moottorista

jätä pois vaan suosiolla. pääset paljon helpommalla.
Otsikko: Vs: -86 240 turbo
Kirjoitti: Ökykisko - 15.07.2012, 16:52:53
eipä sinne vaikeaa ole 4 johtoa laittaa...
Otsikko: Vs: -86 240 turbo
Kirjoitti: Ari E - 15.07.2012, 16:58:26
eihän sitä tarvitse mut on se aina varmempi mitä enemmän sillä ohjaimella on tietoa moottorista
jätä vaan poes, turhia lisävikakohteita, ei se säätö siitä yhtään tarkemmaksi muutu
Otsikko: Vs: -86 240 turbo
Kirjoitti: Ökykisko - 16.07.2012, 05:01:53
voi sen toki poiskin jättää, ihmetyttää vain minkä vuoksi aikalailla kaikissa tehdasruiskuissa merkistä riippumatta on yleensä imm? jos se ei auta säätöön yhtään? ???
Otsikko: Vs: -86 240 turbo
Kirjoitti: Elk - 16.07.2012, 12:06:27
voi sen toki poiskin jättää, ihmetyttää vain minkä vuoksi aikalailla kaikissa tehdasruiskuissa merkistä riippumatta on yleensä imm? jos se ei auta säätöön yhtään? ???
Sen vuoksi kun Boschin insinöörit on niin tykästyneitä siihen. Megassa on kuiten imusarjan paineanturi ja imuilman lämpöanturi, joten ei tuo IMM tuo mitään lisätarkkuutta säätöön.
Otsikko: Vs: -86 240 turbo
Kirjoitti: Ökykisko - 16.07.2012, 14:22:32
selvä homma. ei laiteta sitten :) oisko tohon jotain muuta mitä kannattais lisätarkkuuden nimissä asennella? :P
Otsikko: Vs: -86 240 turbo
Kirjoitti: Elk - 16.07.2012, 14:27:33
No kun sulla näyttäs laajakaistalambda olevan tulossa niin eipä siihen oikein. :)
Otsikko: Vs: -86 240 turbo
Kirjoitti: Ökykisko - 16.07.2012, 23:27:52
noh, näillä mennään..sais se prkl megaruutta tulla sielt kolvimieheltä niin pääsis tekemään taas kun ei oikein inspiroi tehä mitään kun ei oo kaikkea tarvittavaa..
Otsikko: Vs: -86 240 turbo
Kirjoitti: Ökykisko - 30.07.2012, 16:26:55
rupesin tässä valmistelemaan kytkintä ja tuli pari kysymystä mieleeni..

eli mitä eroa on turbon ja vaparin levyillä kun molempien halkaisija on kuitenkin 228mm eli sopivatko levyt ristiin?
asetelmaksi teen tuplajousella olevan asetelman.

minkäverran tämmönen setti mahtaisi pitää.?
Otsikko: Vs: -86 240 turbo
Kirjoitti: Ökykisko - 24.09.2012, 16:39:49
tuli imusarjaa tässä rakenneltua hieman kun ei tuo megaman oo vieläkään saanu sitä megaa valmiiksi asti..
tässä pari kuvaa ku on ne niin kivoja..

(http://i194.photobucket.com/albums/z53/yamahard_racing/Kuva0015_zps1ffc0138.jpg)
(http://i194.photobucket.com/albums/z53/yamahard_racing/Kuva0014_zps4c2b4954.jpg)
(http://i194.photobucket.com/albums/z53/yamahard_racing/Kuva0013_zpsf3523dc5.jpg)
(http://i194.photobucket.com/albums/z53/yamahard_racing/Kuva0012_zps9b109a68.jpg)

kuvat on aika kökköjä mut kyllä niistä varmaan selvän saa..

putkien pituus 14cm, sisähalkaisija 36mm, plenumi 45cm pitkä ja kapeammasta päästä 105mm ja leveämmästä päästä 155mm.. 3 ja 6mm ainevahvuuksilla mennään.
nuo 2kpl tappia plenumin sisällä ovat sillä mielellä laitettu jos saatais ehkäistyä pumppuefektiä imusarjassa ja vältettäis halkeamisia/ratkeamisia..
eipä tällä kertaa muuta  :idiot2:
Otsikko: Vs: -86 240 turbo
Kirjoitti: Ökykisko - 24.12.2012, 13:42:17
noniin tulihan se joulu tännekkin..juuri näin jouluksi sitten se mega valmistuikin ja oli sähkömies vielä tehnyt boksinkin siihen omistaan
nyt voi hyvillä mielin alkaa johtosarjaa rakentelemaan. jouluja vaan kaikille  ELK
Otsikko: Vs: -86 240 turbo
Kirjoitti: Ökykisko - 04.01.2014, 00:48:05
Imusarjakin tuli valmiiksi.. :)(http://i194.photobucket.com/albums/z53/yamahard_racing/1536533_10201999923173170_148886321_n_zps84100bbb.jpg) (http://s194.photobucket.com/user/yamahard_racing/media/1536533_10201999923173170_148886321_n_zps84100bbb.jpg.html)