Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Nivot/normaalit iskarit

  • 15 Vastauksia
  • 39113 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Nivot/normaalit iskarit
« : 28.10.2010, 21:35:12 »
Lainaus käyttäjältä: rapsu Volvolandia
Noista iskareista kun on ollut paljon juttua niin ajattelin kirjoitella tälläisen yleistä jutun ihan avuksi.
Alustassa voi olla NIVOT tai sitten normi iskarit/jouset.
Mistä sitten erottaa onko nivot vai normaalit..
Nivot on huomattavasti paksummat (taisi olla 80mm ja normit n.40mm) Katso jutun toiseksi
viimeinen linkki jossa kuva nivoista. Nivoissa on tyypillisesti nuo haitarikumit mitä normi iskarissa ei ole.
Nivo alusta tarkoittaa sitä että jos pistät esim. kuormaa takakontiin tai vetokoukun jatkoksi niin
NIVO järjestelmä muutaman sadan metrin jälkeen tasaa auton ns. vaakituksen oikeaksi sen
mukaan mitä painoa on perässä.
Tämä johtuu siitä että nivo systeemin iskareissa on ns. ylim. paisunta säiliö/resurssi joka
tulee käytöön jotta auton tasapaino pidettäisiin vakiona takapään painotuksesta huolimatta.
Tuolla hyvää juttua järjestelmästä...
LINKKI


Jos sitten haluaa NIVOT poistaa ja laittaa normaalin järjestelmän niin kannattaa huomioida että
nivo järjestelmän jouset ovat normaalia löysemmät koska nuo nivon iskarit osaltaan hoitaa jousien työn.
Apuna siihen on että laittaa normi iskarit + jouset ja jos tarvii kantavuutta niin esim. asuntovaunun vetojouset.

Hyviä iskareita on esim. Sach Advantage  (Sachs myös alkuperäinen) Halvimmat taitaa tällä hetkellä löytyä tuolta...
 http://www.biili.fi/products.php?g1=35e2f4&g2=f70ffb&g3=717f27&n=3
Ja jouset 120 ekulla tuolta...
http://varaosa.fi/index.php?main_page=product_info&products_id=224&zenid=c2be65c1d6da4d5ece87d74c7702b23c

Jos koko  systeemin vaihtaa niin iskarit pelkästään on jo kalliimmat kuin se että ostaa koko paketin mihin tulee uudet iskarit,jouset,yläpäänlakerit yms. Wetterillä eli "sinisellä" paketilla on hintaa 1200-1300 ekua ja halvemmalla sen saa tuolta hiukka alle 800 ekun.
http://www.skandix.de/en/spare-parts/suspension-steering/shock-absorbing/shock-absorber/shock-absorber-rear-axle-kit/1016961/

Tuossa linkki nimim. "hilux" tekemiin ohjeisiin kuvien kera iskareiden vaihdosta.(hyvää dokumentoitia)
http://www.hiltsu.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=109:takaiskareiden-vaihtaminen&catid=61:cars&Itemid=86

Miten sitten testata kotikonstein onko iskarit kunnossa?
Normaali iskareissa ihan painelemalla ja toteamalla jääkö heijaamaan. Tietenki silmämääräisesti katselemalla onko vuotoja.Iskaritesti esim.katsastuksen yhteydessä varmin tapa.
Nivoiskareissa yksinkertaisin tapa on auton ollessa tasaisella pinnalla mitata renkaan ja kaaren välinen etäisyys molemmin puolin. Tämän jälkeen vaikkapa 100 kg painoa takakontiin ja heittää pikku lenkin ja uusinta mittaus.
Ei sais juurikaan olla eroa edelliseen mittaukseen jos kunnossa. Jos jommankumman puolen iskari vetää viimeisiään niin eroa voi olla jopa 2 senttiä (tämä ei kuitenkaan välttämättä näy ilman kuormaa).

Mitä hyvää noissa nivoissa sitten on. ?
Ainakin omalla kokemuksella kun vetää esim. painavaa vaunua niin ainut toimiva systeemi mikä omalle kohdalle tullut vastaan.
Kokemusta on esim. kompuratäytteisistä järjestelmistä mitkä on kyllä suoraan sanoen "kivikaudelta" kun vertaa nivojärjestelmään.
Kun laittaa tuo järjestelmän uusiksi niin pitäis kyllä kestää normikäytöllä sen 150 tkm...
« Viimeksi muokattu: 29.10.2010, 16:44:46 kirjoittanut (Miksu) »

Poissa rapsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: Nivot/normaalit iskarit
« Vastaus #1 : 04.12.2010, 22:19:42 »
Nyt on tullut ajeltua liki 30 tkm noilla em. jutussa mainituilla Sachs Advantagella+ vahvistetut jouset. Täytyy sanoa että toimii joskus miltei paremmin kuin entiset nivot (kun oli kunnossa) >>> mukavemmat normaalissa kevyessä ajossa... Voi ihan suositella jos haluaa halvemmalla päästä...
V70TDI -01 (käyttöauto jo 20v 530 tkm),Nissan Almera -01 ,Chevy Starcraft -00  ,Knaus Azur 590 -94 , V70 -99 2,5T AWD (projekti)
Mazda 626 SS -89 (velipojan auto uudesta)

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Nivot/normaalit iskarit
« Vastaus #2 : 13.03.2015, 17:22:53 »
Vanha topikki, mutta kysympä, kun itse en tiedä. Mitä muuta pitää vaihtaa kun iskarit ja jouset, kun nivot heittää kaatikselle. Katsuri syksyllä jo valitti, että toinen nivo vetelee viimmeisiä. Jouset pitäis olla vahvistetut, jos vaunua vetelee. Kiitoksia . :hello:
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa kenppi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 271
  • www.vrcf.fi
Vs: Nivot/normaalit iskarit
« Vastaus #3 : 13.03.2015, 17:44:10 »
Iskarin yläpäät on erilaiset nivoissa ja normi iskareissa, eli nekin vaihtoon  :)

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Nivot/normaalit iskarit
« Vastaus #4 : 14.03.2015, 04:31:50 »
Noo, käviskö esm. motonetin 18-2581 niiden iskareiden kanssa. Vai pitääkö tuota ylätukea vaihtaa ollenkaan??? :hello: epäilen ettei tarvi?????
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa kenppi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 271
  • www.vrcf.fi
Vs: Nivot/normaalit iskarit
« Vastaus #5 : 14.03.2015, 07:49:51 »
Taitaspa käydä. Nivomateissa se koko iskari on yläpäästä paljon paksumpi kuin normi iskari niin siksi ne ei käy ristiin.  :hello:

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Nivot/normaalit iskarit
« Vastaus #6 : 14.03.2015, 08:04:52 »
...mutta kierre on sama 12mm.
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa kenppi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 271
  • www.vrcf.fi
Vs: Nivot/normaalit iskarit
« Vastaus #7 : 14.03.2015, 08:16:55 »
...mutta kierre on sama 12mm.
Tätä en osaa varmaksi sanoa kun ei enää muista  >:(

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4644
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: Nivot/normaalit iskarit
« Vastaus #8 : 14.03.2015, 08:36:32 »
Taitaspa käydä. Nivomateissa se koko iskari on yläpäästä paljon paksumpi kuin normi iskari niin siksi ne ei käy ristiin.  :hello:

En ole vaihtanu yläpäitä ja likimain 100tkm ajettu alustamuutosten jälkeen :hello:
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

Poissa Pasi Jukola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • www.vrcf.fi
Vs: Nivot/normaalit iskarit
« Vastaus #9 : 11.08.2015, 10:40:27 »
Laitanpa tännekin googlettelijoille tiedoksi edukkaat nivomatit (V70)

http://www.autonvaraosat24.fi/sachs/7138907
850 2.4 20V -95 (ex)
V70 XC 2.4T 20V -98 (ex)
850 2.4 20v -96
V70 T5 2.3 -00

Poissa VDriver

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: Nivot/normaalit iskarit
« Vastaus #10 : 04.09.2017, 19:41:13 »
Hei vaan! Vinkkejä kaipaillaan. Auto on jo vanha (V70 D5 2002@360tkm) ja etuiskarit on uusittu, mutta nyt alkaa takavaimennus olla niin loppu että uusiminen on pakko tehdä. Nivot olisi kiva säilyttää, sillä ne ovat kuormauksen vaihdellessa kyllä mainiot. Vollessani on madallettu alusta tehtaalta laitettuna joten Skandixin alle tonnin "retrofit" setti ei (kai?) käy vaan menisi tuonne 1200€ luokkaan (http://www.skandix.de/en/spare-parts/suspension-steering/shock-absorbing/shock-absorber/shock-absorber-conversion-kit-height-control/1016977/) ja kirpaiseehan se.

Onko uusia vinkkejä ostopaikoista?
« Viimeksi muokattu: 04.09.2017, 19:43:38 kirjoittanut VDriver »

Poissa SOG

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: Nivot/normaalit iskarit
« Vastaus #11 : 05.09.2017, 08:49:45 »
Onko uusia vinkkejä ostopaikoista?

Mulla on V70 2.5T 2004. Täytyis vaihtaa Nivomat:it kohta puoliin. Katsastuskin edessä. Skandixista omaan autoon sais tuon asennussarjan (9499085) 950 eurolla. Googlailin varaosanumerolla ja löysin putiikin Hollannista, Parts4Sweden. Vastasivat  nopeasti ja asiallisesti englanniksi. Sama sarja siellä 895 e, mutt toimitus tais olla kympin kalliimpi. Ett aika samoissa. Maksu onnistuisi Paypalin kautta. Kauppaa en vielä ole heidän kanssa tehnyt. Ja vaikuttais siltä, ett Skandixista on täällä paljon enemmän (positiivista?) kokemusta...

http://www.parts4swedes.nl/nl/product/conversiekit-nivomaten-v70/



V70 2.5T FWD -04

Poissa VDriver

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: Nivot/normaalit iskarit
« Vastaus #12 : 05.09.2017, 17:29:21 »
Monia versioita näistäkin tuntuu olevan... Toki näissä tuo korkeudensäätö vaikuttanee pituuteen, joten madalletulle alustalle lyhyemmät jne. Onkohan eroja selitetty missään kansantajuisesti?

Poissa SOG

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: Nivot/normaalit iskarit
« Vastaus #13 : 06.09.2017, 13:24:27 »
Monia versioita näistäkin tuntuu olevan... Toki näissä tuo korkeudensäätö vaikuttanee pituuteen, joten madalletulle alustalle lyhyemmät jne. Onkohan eroja selitetty missään kansantajuisesti?

Itse kurkin alle ja löysin nivomat-iskareista kahta varaosanumeroa: 30760907 ja 30639386. Tuo ensimmäinen on korvannut ajan saatossa tuon jälkimmäisen. Mulla on siis yksi alkuperäinen tehtaalla asennettu, ja yksi vaihdettu nivo. Ja se uudempi on nyt sitten rikki. Em. numeroilla Skandixin verkkopalvelu ehdotti sitten asennussarjaa...

Käsittääkseni on olemassa vakio ja sport nivomat-iskareita, ja näiden kanssa käytetään kuitenkin samoja nivoille tarkoitettuja jousia..(?) Tämän pitäisi olla sport nivo: 30714009 http://www.skandix.de/en/spare-parts/suspension-steering/shock-absorbing/shock-absorber/shock-absorber-rear-axle-nivomat/1006356/
(sopivuudet kannattaa kyll tarkistaa Biliasta ja/tai Skandixista)
« Viimeksi muokattu: 06.09.2017, 13:52:18 kirjoittanut SOG »


V70 2.5T FWD -04

Poissa VDriver

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: Nivot/normaalit iskarit
« Vastaus #14 : 09.09.2017, 14:31:29 »
Eikö sulle kävis sitten nuo yllä linkatut autonvaraosa24:n Sachsit ?

 

Proturbo  Autodiagnoosi