Ateho  Elekma

Etupyöränlaakerin vaihto S60

  • 45 Vastauksia
  • 42006 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2351
    • VolvoRyhmä@Facebook
Vs: Etupyöränlaakerin vaihto S60
« Vastaus #30 : 07.03.2016, 23:39:53 »
Venyvä pulttihan se on eli vahvuus kärsii jos kiristää liikaa.. Itse olen onnistunut yhden pultin kiristämällä saamaan poikki  ::)

Poissa VolvoS602005

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: Etupyöränlaakerin vaihto S60
« Vastaus #31 : 08.03.2016, 11:04:08 »
Niin voiko se pulti katketa ajan myötä? Vai katkeisko se jo tossa kiristys vaiheessa?

Pitäiskö vaihtaa uusi pultti?

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: Etupyöränlaakerin vaihto S60
« Vastaus #32 : 14.03.2016, 15:06:17 »
Laakerin sai hyvin irti kääntämällä yhden pyöränpultin rei'istä klo 12 kohdalle ja painamalla pyörnpultilla jarrukilven ruuvin kantaa vasten. Vaatii jonkun "rotin" väliin. Ei tarvinnut ainakaan minun tapauksessa hakata irti.
Tällä metodilla olen itsekin irroitellut, lähtee kivasti ilman mitään väkivaltaa.

Jokin sopiva palikka tosiaan kello 12 kohdalle jota vasten saa pyöränpultilla painettua napaa irtipäin olkatuesta.
Tuohon kun päräytti mopolla pulttia sisään, oli napa kädessä.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa VolvoS602005

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: Etupyöränlaakerin vaihto S60
« Vastaus #33 : 23.03.2016, 22:04:33 »
Tietäiskö kukaan tuon napapultin varaosanumeroa(Volvo)?
Ei taida saada irto tavarana, kun vain Volvolta?

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5097
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: Etupyöränlaakerin vaihto S60
« Vastaus #34 : 23.03.2016, 22:25:15 »
Tietäiskö kukaan tuon napapultin varaosanumeroa(Volvo)?
Ei taida saada irto tavarana, kun vain Volvolta?

Tuohon mun käyttikseen löyty tuolla numerolla:
30640878

Ja sinisen tiskillä tuli käytyä.
« Viimeksi muokattu: 23.03.2016, 22:41:19 kirjoittanut anssi68 »
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: Etupyöränlaakerin vaihto S60
« Vastaus #35 : 29.03.2016, 17:41:12 »
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa sikalintta

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 256
  • Kun järki loppuu niin lisätään voimaa
Vs: Etupyöränlaakerin vaihto S60
« Vastaus #36 : 29.03.2016, 18:13:56 »
Höpönetissä myydään tuollaista:

https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/179554/363603?ajoneuvo=965

muistelisin että on sinisellä jopa halvempi
D5244T

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5097
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: Etupyöränlaakerin vaihto S60
« Vastaus #37 : 29.03.2016, 19:55:28 »
muistelisin että on sinisellä jopa halvempi

Noup, 2 kpl 12,55..
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa tomik

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: Etupyöränlaakerin vaihto S60
« Vastaus #38 : 01.04.2016, 09:53:01 »
Näin onnistui täälläkin:

- jarrusatula irti
- jarrulevy irti
- napapultti irti
- vetoakseli sisäänpäin ja niveltä kääntelemällä sai tiloja laakerin pulttien kannoille

Ihan perus puolentuuman räikkä, 18mm hylsy (ohutseinämäinen) ja lyhyt jatko riitti laakerin pulttien irroitukseen.

Laakerin sai hyvin irti kääntämällä yhden pyöränpultin rei'istä klo 12 kohdalle ja painamalla pyörnpultilla jarrukilven ruuvin kantaa vasten. Vaatii jonkun "rotin" väliin. Ei tarvinnut ainakaan minun tapauksessa hakata irti.
Tällä ohjeistuksellahan se laakeri vaihtui. Ainut oli ainakin meikän V70 -02, että 1/2 räikkä ja 18mm hylsy ei oikein tahtonut mahtua laakerin pulttien ruuvaamiseen, mutta 3/8 räikkä ja18mm hylsy (joka oli lyhyempi), homma onnistui sitten jo helpommin...

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Etupyöränlaakerin vaihto S60
« Vastaus #39 : 01.04.2016, 11:12:40 »
Muistakaath että joskus (ehkä aika useinkin) se napa on jumittunut vetariin sitten niin maan perusteellisesti. Lähtee irti vain kunnon hydrauliprässillä. Ei toivoakaan millään mekaanisilla ulosvetäjillä ellei sitten ole jotain kauheaa kaliiberia
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa sällis60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: Etupyöränlaakerin vaihto S60
« Vastaus #40 : 09.04.2016, 12:39:18 »
Tuli itsekin juuri vaihdettua eteen vasen laakeri ja sehän kävi ilman isompia irroituksia. Keskipultti irti auto ylös sitten rengas, satula ja jarrulevy veke. Sitten pääseekin jo irroittelemaan navan pultteja.

Tässä pari kuvaa jos siitä olisi jollekin joskus hyötyä

Navan pulttien avausta ja hommaa helpottaa, kun kääntää pyörät ääriasentoon...


Ja hupsista napa on irti



Puhdistettuun pintaan ja pultteihin sitten tervaa.
Laitoin jo tässävaiheessa uudet pultit paikoilleen. Uusissa pulteissa on isommat prikat joten ne piti laittaa jo tässä vaiheessa.



Ja uusi napa pultattuna kiinni.


Lopuksi levy, satula, rengas paikoilleen ja auto alas sitten lopuksi keskipultti momenttiin.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6017
Vs: Etupyöränlaakerin vaihto S60
« Vastaus #41 : 04.06.2016, 23:19:16 »
Vaihdettiin v70 vas. etupyörä napa 244tkm kohdalla. Ei irronnut lekalla vaan piti kahdella pyöränpultilla ahdistaa molemmista reunoista. Uusi napa tuli suoraan pakastimesta niin mahtui paikalleen.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa renee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 269
  • www.vrcf.fi
Vs: Etupyöränlaakerin vaihto S60
« Vastaus #42 : 01.06.2019, 20:09:29 »
Tässä melko hyvä asennusvideo, jossa ei oikein muuta ylimääräistä tehdä kuin otetaan turhaan satula irti pidikkeistä, kun koko paketin voi ottaa irti kokonaisuutena vain pidikkeen irrottamalla, mutta videossa vaihdetaan myös satula vissiin: https://youtu.be/bA6uhLSxeRI

Eli menee ihan perus hylsyillä ja kiintoavaimilla, mutta yksi navan pultti on sen verran ahtaassa paikassa, että tosiaan 3/8" hylsy mahtuu paremmin kuin 1/2". Renkaita kääntelemällä saa tilaa sopivasti. Jatkovarren tarvii kans, mulla oli n. 15 cm ja se riitti.

Ja ihan alkuun, ennen kuin  ottaa edes rengasta pois, kandee ottaa vanteen keskikuppi pois ja kokeilla irtoaako vetoakseli, mulla onneksi lähti irti "sormella työntämällä".
« Viimeksi muokattu: 01.06.2019, 20:29:46 kirjoittanut renee »

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • www.vrcf.fi
Vs: Etupyöränlaakerin vaihto S60
« Vastaus #43 : 27.09.2019, 12:48:40 »
Vaihdoin kuskinpuolen laakerin reilut viikko sitten. Repsikan puolen laakerin olin vaihtanut joskus kauan sitten. Mittarissa on 448.500 km ja kuskin puolen laakerin eka vaihto. Hankin 3/8" 18mm hylsyn, koska lyhyempi ja mahtuu paremmin vetarin vierestä pultteihin, räikkäväännin on laadukas, mutta vähän lyhyempi kuin 1/2" versio.
Kaikki meni ihan OK siihen asti kun piti laakerin pultteja alkaa vääntää irti, ei olleet liian tiukalla, kiintolenkillä sain aukeamaan yhden kierroksen. Ongelma oli sitten ettei 3/8" räikän varressa voima riitä, pultit on pitkät kuin nälkävuosi ja koska pulttien päät tulee laakerista läpi, ne on olleet korroosiolle alttiina 17 vuotta. Kun pultin pään syöpyneet kierteet pääsivät laakerin kierteisiin asti, liike hidastui merkittävästi (parin tunnin CRC liotus alla). Otin lopulta alapallon ja koiranluun yläpään irti jolloin sain vetarin kokonaan pois ja navan takapuoli tuli avoimeksi. Käytin hyvien tapojen vastaisesti 60cm varrella momenttiavainta ja konehylsyä avaamiseen ja pakko sanoa, että isolta mieheltä hiki valui ennen kuin kaikki neljä pulttia oli auki. Kasaaminen kesti puoli tuntia, poisotto 3 tuntia.  FAG paketti motonetissa pultteineen (4+1) 99,90e.
« Viimeksi muokattu: 27.09.2019, 12:52:01 kirjoittanut Jorma »

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5021
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Etupyöränlaakerin vaihto S60
« Vastaus #44 : 08.06.2021, 21:46:55 »
Volvolla myydään nykyään päivitettyä napapulttia . Olikohan kierre koko matkalla, ettei pohjaa ennen kuin on kireä.
Joku tämmönen siinä oli...
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

 

Carcom Oy  Ateho