Futurez  Kulkukoira

CEM-yksikkövioista

  • 44 Vastauksia
  • 76730 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6022
Vs: CEM-yksikkövioista
« Vastaus #30 : 23.04.2023, 20:02:36 »
En ole kokeillut kun ei ole ollut tota ongelmaa, mut jos virrat häviää auton seistessä, laturista piuhat yöksi irti. Sit kai olisi laturi eliminoitu. Sit jos sen jälkeen akun irroittaa ja irtonaisena akku säilyttää virtansa, voisi ajatella että akku ei pura itseänsä.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Rahkapurkki

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: CEM-yksikkövioista
« Vastaus #31 : 25.06.2023, 00:05:14 »
Päälle viisisataa euroa köyhempänä, lopputulos omaan ongelmaan:

Kiukuttelevasta keskusyksiköstä/cemmistä otettiin koko pirun pääasiallinen siru irti mikä sisälsi käynnistyksen-estot ja muut vastaavat datat ja se siirrettiin kolvaamalla toiseen toimivaan cemmiin jossa samat tyyppikoodit ja sarjanumerot ynnä muut. Toisen yksikön lahjoittajana toimi romutettavaksi mennyt S80 samalta valmistus vuodelta. Tämän jälkeen auto ei ole kiukutellut (toistaiseksi) noin kolmeen viikkoon ja sillä on ajeltu Helsinki - Tampere väliä useampaan otteeseen. Jotain vanhoja vikoja tuli välittömästi ilmi, kuten esimerkiksi oikean takaoven lukko lopetti digitaalisen toiminnan ja vaatii manuaalista avaamista kahvasta vetämällä sisäpuolelta ja napin painamista fyysisesti pohjaan ennen oven sulkua jos sen haluaa lukkoon.

Huollossa ottivat jännite mittauksia vanhalla cemmillä ja uudella, ja siellä oli noin voltin heitto jos oikein muistan, ellei sitten enemmän. Kiukutteleva yksikkö mikä heitti jarruvian ja vaihteistovian ilmoituksen info tauluun koelaudassa ja ei sallinut nopeus ja kierrosmittareiden liikuttelun auton ollessa "käynnissä" alle viiden sekunin ajan per käynnistys, antoi huomattavasti alempaa jännite lukemaa kuin tämä romuautosta napattu cemmi missä oli oikeat jännite lukemat. Lukemia en nyt muista ulkoa, mutta sillä oli melko helppo loppupeleissä todeta että se vika oli siinä vanhassa omassa yksikössä jossain.

Säästäkää itseltänne siis vaivaa ja harmaita hiuksia ja lähettäkää vanha CEM ja uusi-vanha CEM vain jonnekkin päin Suomea ohjelmoitavaksi, jos oireet ovat seuraavat:
*Mittaristo nollassa auton ollessa käynnissä
* Auto sammuu välittömästi 1-5 sekunin kuluttua avaimen kääntämisestä
*Koelaudan inforuudussa näkyy viestit "Vaihteistovika, huolla pian" ja "Jarruvika, pysähdy heti" vaikka auto ei liiku

Säästätte useamman saturaisen ellei peräti tonnin ja saatte vielä 12 kuukauden takuun yleensä siihen mukaan.

Poissa Mawe

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: CEM-yksikkövioista
« Vastaus #32 : 05.02.2024, 01:21:39 »
Moi. Ohjaako CEM myös latausta? Mun s80 oireili aikalailla kuten cem vikaiset kunnes akusta loppui virta ja matka katkesi. Akun vaihtamalla pääsi taas jonkin matkaa kunnes siitäkin loppui virta. Nyt auto seisoo pihaan hinattuna odottamassa inspiraatiota CEM boksin irrotukseen ja ehkä laturin mittailuun.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5036
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: CEM-yksikkövioista
« Vastaus #33 : 05.02.2024, 10:08:19 »
Väyläohjattu laturi tuli 2004. Jos vanhempi niin pitäis toimia vanhaan malliin. Varma en ole mutta veikkaan että cem ei siihen kajoo. ELK
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa clx

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: CEM-yksikkövioista
« Vastaus #34 : 25.02.2024, 15:55:42 »
Omassa 2002 XC90:ssä oli joku käräyttänyt ihan kunnolla ilmeisesti lisävalojen asennuksilla CEM:stä lähivalojen shuntin ja sen liittimet. Vaihdoin uuden shuntin ja sen liittimet, ja nyt valoista palaa ainoastaan automaattivalot (lähi, parkki, mittaristo) aina kun virta on päällä. Valokytkinboxi ei tunnu toimivan mitenkään oli virrat sitten päällä tai ei. Pitkiä valoja pystyy vilkuttamaan, mutta eivät jää päälle. Valoviiksestä vetämällä saa lähivalot pysymään päällä, vaikka virta ei olisi päällä. Valopuoli siis kohtuullisen sekaisin, eli liekö CEM mennyttä, vai tuleeko jotain muuta mieleen?

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: CEM-yksikkövioista
« Vastaus #35 : 26.02.2024, 14:16:27 »
Omassa 2002 XC90:ssä oli joku käräyttänyt ihan kunnolla ilmeisesti lisävalojen asennuksilla CEM:stä lähivalojen shuntin ja sen liittimet. Vaihdoin uuden shuntin ja sen liittimet, ja nyt valoista palaa ainoastaan automaattivalot (lähi, parkki, mittaristo) aina kun virta on päällä. Valokytkinboxi ei tunnu toimivan mitenkään oli virrat sitten päällä tai ei. Pitkiä valoja pystyy vilkuttamaan, mutta eivät jää päälle. Valoviiksestä vetämällä saa lähivalot pysymään päällä, vaikka virta ei olisi päällä. Valopuoli siis kohtuullisen sekaisin, eli liekö CEM mennyttä, vai tuleeko jotain muuta mieleen?
Valokytkin, siis koko paketti, rikki.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5036
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: CEM-yksikkövioista
« Vastaus #36 : 26.02.2024, 16:21:28 »
Veikkaisin kans LSM vikaa, siis valokatkaisin moduulivika. Ei ole pelkkä katkaisija vaan moduuli.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa clx

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: CEM-yksikkövioista
« Vastaus #37 : 27.02.2024, 18:20:25 »
Kun ei oikein ole kokemusta näistä vehkeistä, niin jos ei valokytkimen vaihto auta, niin miten pitää edetä tuon CEMin kanssa? Pitääkö heti alkaa metsästämään purkuosaa, vai onko mahdollista että vanha on vielä elvytettävissä? Miten tuon voisi todeta? Miten tuo resetoidaan?

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6022
Vs: CEM-yksikkövioista
« Vastaus #38 : 27.02.2024, 19:21:54 »
Halvin kokeilu on millä oman v70:n kytkimen fiksasin, eli kojelaudan sivuluukku auki ja paina valokytkimen johtoa tiukempaan valokytkimen ja totea auttaako se ongelmaan. Mulla siinä oli millin välys joka sai sen mykäksi ajan myötä. Jos sun autossa se on yhtään samassa paikassa.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5036
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: CEM-yksikkövioista
« Vastaus #39 : 27.02.2024, 19:46:31 »
Tuo toiminta on vähän kuin olis moduuli pois käytöstä kokonaan. ???
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa clx

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: CEM-yksikkövioista
« Vastaus #40 : 27.02.2024, 23:32:13 »
Vähän nyt pelkäisin, että CEM vaan on seonnut tuossa samassa yhteydessä kun lähivalojen shunttikin on kärynnyt. Kytkin kun minusta toimi ainakin jotenkin ennen shuntin korjaamista. Auto on minulla uusi ja ostettu halvalla valmiiksi epäkuntoisena, eli tästä täytyy vaan puskea eteenpäin. Kokeneemmat voinevat hiukan osoittaa suuntaa, eli alkaako metsästää korvaavaa CEMiä vai vanhan korjaajaa. Jos etsin uuden laitteen, mitä etsinnässä on huomioitava?

Poissa Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1796
  • Vᵒˡᵛᵒ
Vs: CEM-yksikkövioista
« Vastaus #41 : 27.02.2024, 23:56:40 »
Pistitkö oikeen shuntin, kun niitä taitaa olla erilaisia.. varmista myös ne litiin pinnit mihin shuntti tungetaan, kun niissä on ollut huonoja kontakteja mistä lämpeeminen on lähtentyt aluilleen sitten

Poissa clx

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: CEM-yksikkövioista
« Vastaus #42 : 28.02.2024, 09:29:23 »
Liittimet olivat ottaneet sen verran lämpöä, että piti uusia kokonaan. Irrottaminenkin oli vaikeaa kun olivat sulaneet runkoon kiinni. Shuntti on Volvolta osanumerolla 9442190.

Autossa oli ostettaessa suhteellisen tuoreen näköisellä asennuksella lisävaloille kiinnitysraudat ja CEM roikkui irrallaan ilman tuota palanutta shunttia. Siitä päättelen, että lisävaloasennuksilla homma on alkujaan saatu käräytettyä ja sitten nostettu kädet pystyyn ongelman edessä.
« Viimeksi muokattu: 28.02.2024, 09:35:41 kirjoittanut clx »

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
Vs: CEM-yksikkövioista
« Vastaus #43 : 28.02.2024, 12:14:23 »
Omassa 2002 XC90:ssä oli joku käräyttänyt ihan kunnolla ilmeisesti lisävalojen asennuksilla CEM:stä lähivalojen shuntin ja sen liittimet. Vaihdoin uuden shuntin ja sen liittimet, ja nyt valoista palaa ainoastaan automaattivalot (lähi, parkki, mittaristo) aina kun virta on päällä. Valokytkinboxi ei tunnu toimivan mitenkään oli virrat sitten päällä tai ei. Pitkiä valoja pystyy vilkuttamaan, mutta eivät jää päälle. Valoviiksestä vetämällä saa lähivalot pysymään päällä, vaikka virta ei olisi päällä. Valopuoli siis kohtuullisen sekaisin, eli liekö CEM mennyttä, vai tuleeko jotain muuta mieleen?

Tuo korostettu osa ainakin on ihan suunniteltu saattovalo-ominaisuus, eli kun poistut autosta, niin viiksestä nykäisemällä lähivalot syttyvät määrätyksi ajaksi. Pitkätkin siinä toki vilahtavat. Siltä osin CEM ainakin siis toimii.
Muuten kuvailemasi toiminta kuulostaa juuri siltä, kuin valokytkinmoduuli irrotettuna, eli katso nyt onko siellä johtoliitin kytkettynä ja jos on, niin siinä tapauksessa uutta kytkinmoduulia etsimään (LSM, Light Switch Module), tai vanha korjattavaksi. On todella yleinen vika tämän ikäluokan Volvoissa. Vaihto-osan voi ottaa toisesta samanlaisesta autosta ja laittaa paikalleen ilman kummempia ohjelmointeja.
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

Poissa clx

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: CEM-yksikkövioista
« Vastaus #44 : 28.02.2024, 15:21:08 »
Selvä homma. Toinen valokytkinmoduuli tilattu ja odotellaan kädet ristissä että homma korjaantuu

 

Elekma  Autoracing