Ateho  Elekma

Volvo Amazon -69

  • 2055 Vastauksia
  • 588220 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1275 : 16.03.2018, 17:57:38 »
Joo ehdottomasti laajakaista lambda.

Helpottuu merkittävästi tuo kaasarien säätö, ja voi päätellä mistä johtuu esim hyytyminen.
Hyytymisestä tulee ekana mieleen että käy liian laihalla, polttoainetankin huohotus ei riittävä tai esim. mp käytössä polttoaineen virtaus kohokammioihin ei riittävä (joissa ei pumppua) syystä taikka toisesta.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa tuomee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 252
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1276 : 16.03.2018, 19:09:08 »
Joo o,ompa jännä,hankalaksi heittää.
Mutta en kyllä usko että niin paksulle vois mennä että veto sen takia tyssäis kuin seinään.Tuolla puolalla pitäs kyllä melko paksuhkokin seos vielä syttyä,tai sitten tulee jo sangollinen soppaa pyttyihin silmänräpäyksessä että täysin nukahtaa.
Pätkiikö/röpeltääkö yhtään vai tyssääkö ihan laakista?
Joko kipinä hukkuu vielkin johonkin,tai sitten se ei saa riittävästi bensaa kaasareihin,mitä tuo bensaa hirmuisesti imukoteloon ei kyllä taas oikeen puolla,jos ei yski/prötää..
Bensanpaine laskenut,tuotto ei riitä?
Kokeilitko jo toisella pyörtimellä?Tuleeko puolalle latautuessa n.akkujännite?



MM.PV544 -65(ikuisuus projekti),242 B21ET -78(Jäärata).
+useita Vauxeja ja Bedfordeja mm.HC Viva 1256 -74,HC Magnum 2300 -74,CF 250,2.3TD -78,jne.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1277 : 16.03.2018, 21:36:50 »
Pitää pistää hyväntekeväisyys keräys tänne vissiin, ostaisin minä mielelläni laajakaistan, mutta kun hätäsesti on edes varaa ajaa koko autoa enää nykyisin :facepalm: Pakko pärjätä näillä nyt mitä on.

Mutta asiaan. Tuossa siis minun suutinarsenaali, ja paikallaan olleet osat:



Ja tässä nyt millä parhaiten sain toimimaan:



Eli päivällä tulos oli tuo mitä kirjoittelin luurilla aiemmin. Kone siis kuoli samalla tavalla kuin olisi virrat katkaissut/bensa loppunut. Ei jäänyt rötöttämään tms.. nelosella kun rullasi vaan että vauhti hidastuu, jossain 3000 kohdilla alkoi taas olemaan eloa moottorissa, ja toimi taas täysillä.

Nyt illalla kun auto oli kylmennyt, oli toki tolpassa, mutta kone kuitenkin käytännössä kylmä, niin lähdin vetämään hana auki, niin nyt se sitten taas toimi ihan hurjalla teholla, eikä mitään kuolemista/rötäämistä missään. Hirveällä voimalla nelonenkin veti, kun saavutti n.2500rpm niin kierrokset hyppäsi suoraan ~3500rpm, jostain luisti(kytkin kai), ja laski 3000 nurkille ja auto kiihtyi kovemmin kun vielä ikinä on vetänyt, kun vatsan pohjasta jo melkein otti. Kyllä nuo suutinmuutokset toi selkeästi tehoa sinne ja herkkyyttä. Tehoissa ihan erilainen auto kuin aiemmin, voi se puolakin vaikuttaa omalta osaltaan nyt, ja varmaan vaikuttaa paljonkin.

Vielä lähellä kotiakin, kun kone oli jo kunnolla kuuma, testasin kiihtyvyyttä niin sekä nelosella että vitosella veti ilman minkäänlaista hikkaa/rötää kauniisti, juurikin siinä 3000-5000 alueella. Mutta kotipihassa sitten kun kurkkasin konehuoneeseen ja sormella laamasin airboksin alta, niin aivan järjetön tulva bensaa... En minä tajua tuota, kun nyt ei tosiaan ollut mitään oireita, mutta tulvii silti rankasti.

Olisikohan nuo ngk tulpat nyt taas tuolla että ne ei jaksa toimia. Pitää ostaa densot w20jotain, testata kyykkääkö nuo tulpat nyt vai ei.

Puolaa en ole mittaillut vielä, ja jakajassa on edelleen vanhat palikat kiinni.

Bensapaineita en ole tarkistanut vähään aikaan, viimeeksi ne jätin aika matalaksi. Ehkä liian matalat ? Mutta miksi sitten riittää nätisti bensa, kun kakkosella  :3/4 jättää sen: paljon kovemmilla kierroksilla???
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Oski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 235
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1278 : 16.03.2018, 22:57:52 »
Onkohan sulla siviiliajoon turhan jyrkkä nokka? Suuresta overlapista johtuen potkii bensaa airboxiin...
Amazon -66, Pyhimys -64, 2 x S60, Ford 8 NAN, MB CLA

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1279 : 16.03.2018, 23:00:57 »
Yhtäkkiä ? Tuo bensan sylkeminen on aika uusi juttu. R-nokkia on ollut jo monta vuotta kiinni. Nämä rötäoireet on muutenkin alkanut vasta tässä 2kk sisällä melkeinpä. Tosin aiemmin oli SU:t kylläkin, syksystä asti vasta nuo dcoe:t.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Oski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 235
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1280 : 16.03.2018, 23:21:22 »
SU kaasari toimii aika eri tavalla, kuin nykyiset tuplat! SU:ssa virtausnopeus on aina vakio.
Tämä voisi hyvinkin selittää sun ongelmat. Eikö nämä ongelmat tulleet kaasarien vaihdon myötä?
Amazon -66, Pyhimys -64, 2 x S60, Ford 8 NAN, MB CLA

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1281 : 16.03.2018, 23:27:45 »
Kyllä nuo dcoe:t välillä toimi hyvin, kun sain ne tulvimisongelmat kuntoon, eli kunnon kohot ja kerrankin hyvät neulat sinne. Seos ei koskaan ole ollut hyvä, mutta pääosin on voinut ajaa kokoajan. Tämä kierroksilla kuoleminen on nyt ilmaantunut ihan hiljattain, vaikka mitään ei ole muutettu sillon kun sitä oiretta alkoi tulla. Sehän tässä ihmetyttää :idiot2:

Mutta tuo bensan takasinpäin sylkeminen on ollut enemmin ja vähemmin kokoajan nyt noilla dcoe:illa. Nokkakulma on 102, kyllähän se kelluttaa aika kauan jo luukkuja auki päällekkäin.

En tajua miksi kaikki aina sanoi ettei R toimisi SU:illa, tarvii nuo webrut, mutta nyt kokemusta kaikista yhdistelmistä ja SU:illa se toimi nimenomaan paremmin. Tehoahan tuossa kaikkiaan on kokoajan ollut DCOE:illa kuin eri planeetalta vrt SU:t, mutta ongelmia myös.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa tuomee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 252
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1282 : 17.03.2018, 13:49:12 »
Enämpi kuormaa/vastusta isommalla vaihteella,eli vaatii silloin enämpi soppaakin.Tuotto ei riitävä.
Kipinän hukkumista kuitenkin edelleen epäilen,liekö lämpeäminen vaikuttaa tuohon jotenkin kun kerran kylmiltään pelaa.
Miten tulee syttyvirta puolalle?Suoraan virtalukoltako?Jos niin,niin voisiko olla että virtalukonpohja ei yhdistä enää kunnolla(huono kontakti) ja lämpiää jollonka kontakti huononis entisestään?Johdot,liitokset kunnossa?
Tai sitten se on se pyörrin joka hukkaa kipinän.
Moottorin ja jakajan maadoitus riittävä?
Suuttimista tuo ei nyt kyllä johdu,niihin ei nyt kannata enempää käestää ennekuin tuo varsinainen vika löytyy,ettei hajoa mosa laihan seoksen takia.
Laihentamalla seosta tuo oire saattaa tosin kyllä hävitä,ainakin hetkeksi koska laihempi seos syttyy heikommallakin kipinällä,mutta vikaa se ei korjaa.
Jos taas kaasarit tulvis niin helpommin se tukehtus pienellä kuormalla tai tyhjäkäynnillä,kuin luukut levällään...
 

MM.PV544 -65(ikuisuus projekti),242 B21ET -78(Jäärata).
+useita Vauxeja ja Bedfordeja mm.HC Viva 1256 -74,HC Magnum 2300 -74,CF 250,2.3TD -78,jne.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1283 : 17.03.2018, 15:45:10 »
Maadoitukset on ok, sähköt ei tule virtalukon kautta ollenkaan, ovat kunnossa.

Nyt on uusi pyörijä ja kansi, vaihdan ne kohta. Tilasin denso w20fs-u tulpat. Nuo ngk:t palaa hyvän värisenä, mutta epäilen silti itse niitä. Seosmittari mitä siitä nyt selvää ottaa, näyttää nyt ehkä vähän laihaa kokoajan, taidan laittaa takasin isommat pääsuuttimet. Mihin asti tk-suuttimet vaikuttaa ? Tai mistä pääsuuttimet alkaa vaikuttamaan ?

Auto käy huonoa tyhjäkäyntiä, välillä käy nätisti ~1200, välillä ~700 ja rötäämällä, ihankuin kolmella kävisi. Hyppii kokoajan.

Tarkistan puristuspaineet seuraavaksi ja laitan jakajaan nippelit. Mittaan sitä puolaa smalla nyt.

Edit. Motonetin kumpakaan jalajan osa ei käy 123 jakajaan >:( Puristuspaineet 13bar, bensapaine 0.15bar. Puolalle tulee tasan 12V. Eli kaikki ok.

Edit2. Porasin tarkasti pääsuuttimet 145->150 kokoon. Kävin colortunella taas läpi kaikki. Oli taas eloa ollut. Nyt tk ja osakaasu pysyy nätisti sinertävänä, ylhäällä kellertää kaikki.. sanoisin että soppa on aikalailla hyvällä mallilla.
« Viimeksi muokattu: 17.03.2018, 17:29:28 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa tuomee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 252
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1284 : 17.03.2018, 17:28:08 »
Outoa.
Ainakaan itellä oo koskaan ollu NGK tulppien kanssa ongelmia,joten epäilempä että ei tulpista parane.
Suutinpiirit vaihtaa jossain 3000-4000 paikkeilla,osittain vaikuttavat laajemmalla alueellakin mukana molemmat,riippuen kuomituksesta jne.
Tarkista tulviiko ne kaasarit,lyöt pumpun päälle saammuksissa ja katot kurkuista tiputtaako hajottimista bensiä,pieni tulviminen vois selittää tuota tyhjäkäynti ongelmaa.
Siis puolan ensiöpiiri oikosuljettuna tulee 12v.?Ilman kuormitusta mittaaminen kun ei totuutta kontakteista kerro..

MM.PV544 -65(ikuisuus projekti),242 B21ET -78(Jäärata).
+useita Vauxeja ja Bedfordeja mm.HC Viva 1256 -74,HC Magnum 2300 -74,CF 250,2.3TD -78,jne.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1285 : 17.03.2018, 17:39:43 »
Tuo jännite on 11.8v nyt plussalta, maadoitan runkoon miinuksen niin jännite tipahtaa 10v  ??? Ei hyvä ?
« Viimeksi muokattu: 17.03.2018, 17:46:05 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1286 : 17.03.2018, 22:42:00 »
Noniin, parempi koeajo otettu nyt illalla kotimatkalla. Ja voisin sanoa että nyt tuo setti alkaa pikkuhiljaa paranemaan. Tuo pääsuutin modaus auttoi, eli tuo suutinten poraus, 0.05mm suuremmiksi.



Nyt siellä on ps150 ja ilma180. En enää edes muista mitkä tk-suuttimet on kiinni, olisikohan 65F8. Eli sain siis nyt colortunella tyhjästä varmaan yli 4000rpm asti palamaan kauniin sinisenä, ylhäällä vasta rikastuu soppa keltaiseksi. (mietin uskaltaisiko kokeilla ja porata nuo 170 ilmat 2mm terällä, paranisiko ylärekkari sillä).

Katsoin tosiaan läpi ihan kaiken nyt, kaikki olisi ok paitsi tuo puola nyt sitten kait ??? Joka antoi karvan alle 10V kuormitettuna.

Kotimatkalla kun testailin, niin nyt voisi sanoa että reagoi erittäin herkästi kaasuun, joka kierrosalueella, ja veto on taas parantunut. Ja aivastelu on rauhoittunut lähes kokonaan, yhden kerran yskäisi vaan. Colortunella on laiha kohta havaittavissa heti siinä kun tyhjäkäynniltä näppää kaasua, liekki käy valkoisena ja sitten alkaa repiä kierroksia sinisellä, tosi nopsa laiha kohta. Kiihdytyspumpun suuttimet liian pienet ehkä ? Tuota ei huomaa ajossa kuitenkaan, reagoi mielestäni tosi hyvin nopeaan kaasuun.

Eikä pahemmin syleskellyt bensaa enää ulospäin, rajoittimelle kun menee niin sillon alkaa raju suihku imutorvista ;D Se ehkä sallittakoonkin.

Vetää nyt hienosti nelosellakin mitä nyt vähän uskalsin testailla. Ainakaan ei niitä rötäkohtauksia tullut. Jakajan osat tosiaan jäi vaihtamatta, kumpakaan ei käynyt :idiot2: Puola menee vaihtoon, koitan paria muuta vielä.

Tänään samalla värkkäilin noita turvavöitä taas vaihteeksi.



Sama juttu, vanha poikki, vaijereille lukot isommilla pulteilla kiinni.



Ja paketti kasaan, onpa inhottavia saada nuo vaijerit tuonne, laittaa kampoihin aika ahkerasti.



Ihan jees paketti, opelin vöiksi V:>



Mutta näyttää hyvältä autossa. Nyt on nuo murheet hoidettu taas vähäksi aikaa. Vielä pitää remmit uusia myös, se saa odottaa kesään asti.



Huomenna jos jaksaa niin menen noita puolia vielä ihmettelemään. Voiko puolasta mitata paljonko se purkaa voltteja tulpille ? Esim tuo bilteman sininen tehopuola ? Se ei maksaisi ihan mahdottomiakaan, vaikka tuolla jo yksi on, voisin ostaa semmoisen ihan uuden tähän silti, jos se nyt tähän hätään toimii.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Korte

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1287 : 18.03.2018, 06:43:56 »
Ymmärsinkö oikein: säädät colortunella siten että paikallaan kierrätät konetta ja sitten jumppaat suuttimia? Ilman todellista kuormaa menee varmasti metsään säädöt.. Tehdäänkö semmonen diili, että mie lähetän sulle omakustanseisesti PLX laajakaistan lainaan? Palautat viimeistään toukokuun alkuun mennessä. Jos hajoaa käytössä tms niin sitten hajoaa.

Joskus muuten itsellä oli myös omituista käyttätymistä tuplien(dellorto) kanssa. Syyksi paljastui tankilta sähköpumpulle menevä imuletku, joka oli talven aikana mahinut niin että veti ilmaa letkun läpi pumppuun. Kyseessä oli siis motonetin kangaspäällysteinen..

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1288 : 18.03.2018, 09:28:58 »
Joo ei missään nimessä säätöä ilman kuormaa... kuorman kanssa sitten käy todella laihalla.
 Jos siis on noin säädetty -- ite kyllä oon ymmärtänyt että ihan vaan ns. kadulla säätäny. ???

Ja etsi sopiva testisuora (jos ei sellaista jo ole tiedossa), missä voit ajaa esim 4000rpm kierroksilla täydellä kaasulla jarrua vasten ja siitä sitten löysäät jarrua pikku hiljaa et kierrokset nousee. Tuolla tavalla saat vähän säädettyä täyskaasualuetta (pääsuutin, ilmasuutin) ilman että nopeudet nousee turhan suuriksi - ei toki vastaa samaa tilannetta mut kuitenkin.

PS: sitten muuta säätelyä, muutoksien vertailua ajatellen..jos into riittää niin kannattaa koittaa 'gsf dyno' nimistä softaa.
Itellä kokemusta sen verra, et koneelta löytyy yli 700 vetoa eri laitteilla (mopoja, mp ja autoja testannu).
 Alkuun varmasti hankala käyttää, mut sitä kun oppii oikein käyttämään on se erittäin helppoa ja tekee koneen rakentelusta paljon helpompaaa. Toimii myös joidenkin ongelmien selvittelyssä, jos osaa 'lukea' tehokäppyrää.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1289 : 18.03.2018, 11:51:08 »
Joo kyllä tolla on kokoajan pientä testilenkkiä heitelty kun suuttimia olen säätänyt, colortunella vaan aina sen tk:n olen katsonut kohdilleen kunnolla, kun se muuttuu kokoajan. Sillä vaan tein havaintoa, että kierroksillakin se sinertää nyt. Ainakin tuo lelu seosmittari ajatti 145 suuttimilla laihaa, ja nyt tuo 150 koko pysyisi siinä kohdilla missä colortunen jäljiltä se näyttää sopivaa (seosmittarin taulussa lean/optimal-rajalla). Ihan ajaessa, vedossakin näyttää aikalailla siinä oikeassa kohdassa. En kyllä luottaisi tuohon autogaugeen yhtään välttämättä :idiot2:

Jos kierrokset naukasee korkealla, tai etenkin rajotinta vasten hetken, niin seosmittari tipahtaa laihan puolelta taulukosta ulos ennenkuin hiljalleen nousee taas siihen kohdalleen, vissiin lambda ui bensassa sitten sillon.

Onhan tuo vähän huono säätää kun laitteet on mitä on, kun ei niitä ole :( Kyllä tuo laajakaistan lainaaminen kiinnostaisi myös, jos tosissaan olit^^ ::) Olisihan se nyt maailman isoin apu tässä, kun omaakaan ei ole millään varaa ostaa :buck2:
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

 

Futurez  Kulkukoira