Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Takavetoiset => Aiheen aloitti: d24tdic - 30.04.2017, 23:41:04

Otsikko: deekun huippunopeus
Kirjoitti: d24tdic - 30.04.2017, 23:41:04
Mitenkäs kovaa tämmöiset oiken kulkee?  ;D
Otsikko: Vs: deekun huippunopeus
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 01.05.2017, 00:58:08
Ainakin 945 D24TIC, 3,54 perällä ja M90 vaihteistolla on vakiona (0.8 bar ahtopaine ja vakiosyötöt), saatu kulkemaan mittarin mukaan aikoinaan vähän päälle 160km/h (suljetulla alueella). Olisiko tuollaisten huiput vakiona peränvälityksestä, vaihteistosta ja moottorin väljyydestä riippuen 150-165km/h väliltä. 12mm nestepäällä ja HX35 ahtimella on taidettu päästä jopa 190km/h. Tuosta VE-jakajapumpusta loppuu muuten syöttö melko hyvin yläkierroksilla, että eipä tuollaisilla senkään puolesta kovaa mennä. Max. kierrokset taitavat olla 4500-5000rpm paikkeilla.
Otsikko: Vs: deekun huippunopeus
Kirjoitti: jogiin - 01.05.2017, 15:04:57
Viime kesänä vari 740 d24+m47 sai pitkän niivityksen jälkeen 130km/h mittariin  :idiot2: :2funny: :2funny:
Otsikko: Vs: deekun huippunopeus
Kirjoitti: estate - 02.05.2017, 08:29:26
240 D24TIC + M47 + 185R14C kulki karvan alta 190 km/h sitten loppu koneesta kierrokset. Ahdot 1,1 bar ja pumpun sisuksiin kajottu, max. kierrokset 5240 rpm. Olis pitänyt olla suurempi halkaisijaiset renkaat, kuudes pykälä tai harvempi perä, että olis saanu 200 rikki. Perävälitystä en tarkastanut mikä oli, mutta luultavasti 3,9 tai 4,1.
Otsikko: Vs: deekun huippunopeus
Kirjoitti: jar-ii - 04.05.2017, 15:42:37
240 D24TIC + M47 + 185R14C kulki karvan alta 190 km/h sitten loppu koneesta kierrokset. Ahdot 1,1 bar ja pumpun sisuksiin kajottu, max. kierrokset 5240 rpm. Olis pitänyt olla suurempi halkaisijaiset renkaat, kuudes pykälä tai harvempi perä, että olis saanu 200 rikki. Perävälitystä en tarkastanut mikä oli, mutta luultavasti 3,9 tai 4,1.
Miten on M47 kestänyt deekun perässä?  :2funny:
M46:ssa olisi pidempi "vitonen"  :idiot2:
Otsikko: Vs: deekun huippunopeus
Kirjoitti: jen - 04.05.2017, 17:28:18
Miten on M47 kestänyt deekun perässä?  :2funny:
M46:ssa olisi pidempi "vitonen"  :idiot2:
aikoinaan ainakin hyvin taksikäytössä, niitä oli meillä neljä kpl ja kaikilla ajettiin noin 300tkm,yhdessäkään ei laatikossa tai kytkimessä vikaa sinäaikana, 2kpl 240 ja 2kpl 740
Otsikko: Vs: deekun huippunopeus
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 04.05.2017, 18:23:53
Eikös nuo M47 vaihdelaatikot jätetty huonon keston takia pois jo tehtaalla ainakin turbodieselien ja bensaturbojen perästä. M47 laatikossa on pidempi sivuakseli kuin M45/M46 laatikoissa, minkä takia se ei kestä yhtä hyvin. Dieselissä alavääntö ja resonointi särkee tuon laatikon.
Otsikko: Vs: deekun huippunopeus
Kirjoitti: estate - 05.05.2017, 09:02:24
Miten on M47 kestänyt deekun perässä?  :2funny:
M46:ssa olisi pidempi "vitonen"  :idiot2:
Huonosti :D Vaan kun niitä löytyy helpommin kuin M46:ia :3/4 jättää sen: Varovaisella ajolla ehkä kestäisi, mutta tahtoo ruveta ulisemaan normaaliajossakin jos yhtään vedättää vitosella tai rankaisee esim. kumia polttamalla. Vaparin jatkona luultavasti kestää. Sivuakselin laakerit meni muutamasta laatikosta, kiva jollotus kaikilla muilla vaihteilla paitsi nelosella. No luuleepa porukka, että on suorahampainen välitetty laatikko ;D Tarpeeksi kun laakerit väljistyy niin katoaa kolmosen rattaista hampaat ja vitonen lakkaa pysymästä päällä. Yhdestä laatikosta halkesi koko kytkimen puoleinen pääty ja samalla kytkinkoppa ja laatikon kansi sekä apuakseli poikki eli ns. täystuho :P
Otsikko: Vs: deekun huippunopeus
Kirjoitti: sekokupu - 05.05.2017, 10:10:23
Eikös nuo M47 vaihdelaatikot jätetty huonon keston takia pois jo tehtaalla ainakin turbodieselien ja bensaturbojen perästä. M47 laatikossa on pidempi sivuakseli kuin M45/M46 laatikoissa, minkä takia se ei kestä yhtä hyvin. Dieselissä alavääntö ja resonointi särkee tuon laatikon.

No D24(xx) moottoreiden perässä ei kyllä onneks vaihdelaatikot ainakaan voiman takia joudu koville.
Otsikko: Vs: deekun huippunopeus
Kirjoitti: estate - 05.05.2017, 15:09:24
No D24(xx) moottoreiden perässä ei kyllä onneks vaihdelaatikot ainakaan voiman takia joudu koville.
Kyllä jo vakion D24T:n voimat on liikaa M47:lle. Kait sekin jo kertoo jotain kun eivät edes tehtaalla ole turbojen jatkoksi sitä pultanneet, vaikka muuten linjalta on tullut vähän mitä sattuu.
Otsikko: Vs: deekun huippunopeus
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 05.05.2017, 18:03:07
Kyllä jo vakion D24T:n voimat on liikaa M47:lle. Kait sekin jo kertoo jotain kun eivät edes tehtaalla ole turbojen jatkoksi sitä pultanneet, vaikka muuten linjalta on tullut vähän mitä sattuu.
Yhdestä D24TIC koneisesta 760 Volvosta hajosi tietääkseni 3-4 kpl M47:skoja. Bensaturbollakaan ei montaa kertaa tarvitse kiihdyttää, että alkaa loota ääntämään.
Otsikko: Vs: deekun huippunopeus
Kirjoitti: lassii - 31.07.2017, 21:52:04
Mittarin mukaan vaparideeku 180km/h. Kone kyl kiersi karvan alta 6000rpm.
Otsikko: Vs: deekun huippunopeus
Kirjoitti: kerma - 28.09.2017, 17:16:12
Luulis nyt turbodeekun jotain kulkevan kun 200d w124 meseki otti 170kmh ihan ehkä loivaan mäkeen (suljetulla alueella)  :D
Otsikko: Vs: deekun huippunopeus
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 28.09.2017, 17:27:30
Luulis nyt turbodeekun jotain kulkevan kun 200d w124 meseki otti 170kmh ihan ehkä loivaan mäkeen (suljetulla alueella)  :D
Mersussa on pidemmät perävälitykset (3,27-3,06:1), kuin Volvojen akseleissa. Siihen vielä rivipumppu kaverina joka kiertää enemmän kuin jakaja, niin ei mikään ihme jos on 170km/h päästy. Muutenhan tuollainen mersu on melko ajokelvoton mopo.
Otsikko: Vs: deekun huippunopeus
Kirjoitti: puliukk0 - 28.09.2017, 17:41:42
Luulis nyt turbodeekun jotain kulkevan kun 200d w124 meseki otti 170kmh ihan ehkä loivaan mäkeen (suljetulla alueella)  :D

Kesällä saksassa pakastavedetyn näkönen 200d w124 (yllättävän paljon tosi siistejä niitäkin vielä siellä liikenteessä) veti n. 160-165kmh
Joo ja anto 110% kaikkensa (mm. tietyömaan läpi ei nostanut ollenkaan). Ilmeisesti kerrankin saanut liikkumaan, niin mitä sitä nostaa kaasua 80kmh alueella.  :D

Tosin letkan antaessa tietä pakenin paikalta, näyttäen Mersulle peukkua. :D
Otsikko: Vs: deekun huippunopeus
Kirjoitti: D5GT - 28.09.2017, 22:17:44
Rikos on jo vanhentunut. -87 tai 88 740 td a mittariin 190 km. Piiiiiiiitkän odotuksen jälkeen kun sai vaihtamaan 4:lle..

Tomaatteja meni 2 toinen 120 tkm ja toinen 140 tkm kahdesta eri autosta. Jotkut kitkapinnat kului pois.
Otsikko: Vs: deekun huippunopeus
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 28.09.2017, 23:58:13
Vai olisikohan ne kytkinpakkojen kitkapinnat palaneet jostain syystä, esim. vaihdelaatikon öljyt käyneet liian kuumana tai lähdetty pakkasella ajamaan liian kylmillä öljyillä, jolloin pakat ovat luistaneet ja kuumentuneet liikaa, mikä yleensä tuhoaa tuollaisia pakkavaihteistoja. Näissä olleissa ZF automaateissa on 4-vaihde ollut 0,73 välityksellä. Manuaaleissahan ei 5-vaihde ole kuin yleensä 0,8 mutta perävälitys on pidempi.

Luultavasti tuossa 190km/h nopeudessa on ollut mittarivirhettäkin mukana jonkin verran.
Otsikko: Vs: deekun huippunopeus
Kirjoitti: V70 A 4D 2016 - 29.09.2017, 00:01:00
Rikos on jo vanhentunut. -87 tai 88 740 td a mittariin 190 km. Piiiiiiiitkän odotuksen jälkeen kun sai vaihtamaan 4:lle..

Tomaatteja meni 2 toinen 120 tkm ja toinen 140 tkm kahdesta eri autosta. Jotkut kitkapinnat kului pois.

Minä olen käynyt koittamassa nuo huippunopeudet siellä missä ei ole rajoituksia (Saksa) osassa moottorietä, autolla 234km/h ja moottoripyörällä 301km/h
Otsikko: Vs: deekun huippunopeus
Kirjoitti: D5GT - 02.10.2017, 14:33:49
Aika vikkelä deeku ja vielä prätkässäkin.. Eiköhän noi laatikot vaan olleet huonosti suunniteltuja/toteutettuja kun noin helpolla kärsivät. Noilla kärryilla oli eri kuskit ja sen takuulla rauhallisen kuljettajan ajama pääsi vain 20 tkm. pidemmälle. Yhden ymmärrän, kahta en. Niin tuskin kukaan uskoo, että mittarinopeus olisi absoluuttinen totuus  ;D
Otsikko: Vs: deekun huippunopeus
Kirjoitti: VahuJ - 23.10.2022, 17:53:13
Mitenkäs kovaa tämmöiset oiken kulkee?  ;D

Nykyinen 245 -85 ruuvattu D24 vapari 0-100 13,5sek ja huippunopeus 150km/h. Joskus oli 242 -79 D24 isolla turbolla ja 12mm pumpulla niin hienosti kulki mittarin tappiin ja niin paljon yli mitä M46 ylivaihdelootalla välitykset riitti. Ehkä jotain 210-220km/h...