Autoracing  KL-varaosat

Muutama kysymys turbottamisesta

  • 6 Vastauksia
  • 2230 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 745EVO

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Muutama kysymys turbottamisesta
« : 12.06.2019, 12:29:04 »
Ideana olisi kasata seiskasatkuun turbokone seuraavalla reseptillä:
-B230A lohko
-Paksummat vakiokanget
-B230A vakiomännät
-Garret T-03 tai muu vastaava
-530, VX nokka, Folkraceshopin jouset
-3" downpipe ja putkisto
-M46 väliaikaisesti lähinnä että saa siitrreltyä vähän hallilla, M90 myöhemmin
-Turbon kytkinasetelma
-Laatikon jälkeen vakio voimansiirto, 1031 kemppilukolla
-Kiinacooleri, alumiinisyylari sähköflektillä ja öljynlauhdutin
-E85
-Isommat suuttimet, tehokkaammat pumput, kansijakaja, laadukkaat tulpanjohdot ym. näitä en ole näitä vielä sen tarkemmin miettinyt kun ei ole mekaaninenkaan puoli vielä kasassa

On kuitenkin muutama mietinnän aihe tässä ennenkuin alan kasailemaan, elikkäs:
Onko B230A puristussuhde sama 9.8:1 kuin B230F ja onko se sopiva E85 kanssa ajaessa vai pitääkö sorvata hiukan männistä pois?

Sitten tässä oli alunperin lohkojakaja jonka aion tulpata, mutta voiko sen akselim jättää kokonaan pois jos vain löytää lyhyemmän jakohihnan vai onko vain parempi antaa sen olla?

Mikäs voisi olla realistinen tehotavoite M90 laatikon kanssa edellämainituilla seteillä? Tulisi kruisinkisuditteluun ja ajoittaiseen driting käyttöön. Ajatuksena olisi että kestäisi pari kesää kunnes saan kasattua toisen lohkon +400hp sitten kun kokemusta on kertynyt tämän motin jälkeen

Ajattelin nyt viikonloppuna alkaa kasailemaan moottoria niin olisi kiva vähän ennakkoon tietää onko suunnitelmissa hiomista ennenkuin kone on nipussa. Kaikki neuvot otetaan ilolla vastaan  :)

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Muutama kysymys turbottamisesta
« Vastaus #1 : 12.06.2019, 17:18:29 »
Apuakselia et voi jättää pois koska se käyttää myös öljypumppua. M90 tulee olemaan satunnaisessakin driftingissä melko kallis kestoonsa nähden. Toki M4×-sarjan lootia huimasti kestävempi mutta etenkin rajuilla vaihdoilla tulee ottamaan kipiää.
Samaten tuo turbon vakio asetelma kannattaa suosiolla päivittää ellei halua sintteriä tai jotain DIY-tuplalevyä.
Se päätyjakaja ei tee mitään paremmin kuin lohkojakajakaan, 200-sarjan korissa se päätyjakaja ottaa tulipeltiin kiinnikin.

Onko ajatuksissa tehdä millä moottorinohjauksella? E85:llä tuo 9.8:1 ruttusuhde on oikein sopiva.
 
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa 745EVO

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Vs: Muutama kysymys turbottamisesta
« Vastaus #2 : 12.06.2019, 20:20:17 »
Kiitos paljon näistä tiedoista.

Pysyn kyllä M90ssä sillä ideana ei olisi käyttää kauheasti rahaa vielä tän motin kanssa vaan vasta seuraavaan sitten ZF loota.

Moottorinohjausta ei ole sen enempää tullut mietittyä vielä, pitää perehtyä aiheeseen kunhan saa tekniikan ensin autoon kiinni

Mikä olisi hyvä ja kohtuuhintainen kytkinasetelma? Sintterikin kelpaa.  Entä minkä merkkinen kannentiiviste olisi hyvä  jos meinaan nuo puristukset pitää nykyisenä E85 kanssa?

Poissa J4nne_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
  • www.vrcf.fi
Vs: Muutama kysymys turbottamisesta
« Vastaus #3 : 12.06.2019, 20:54:53 »
Kytkimeksi sre 765 asetelma ja 240mm massalevy. Kannentiivisteeksi kelpaa vakio, Elring/victor reinz.
rip -940 classic, B230FT+++
Seat leon 1.8t topsport

Poissa suppo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: Muutama kysymys turbottamisesta
« Vastaus #4 : 15.06.2019, 14:31:44 »
Jos sulla ei vielä ole sitä M90, niin ei kyllä hirveästi säästöä tule kun ensin sen hommaa ja ZF:än vielä sen jälkeen.

Poissa viri-viri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 105
  • www.vrcf.fi
Vs: Muutama kysymys turbottamisesta
« Vastaus #5 : 16.06.2019, 20:46:25 »
B230a koneen männät on pienemmällä montulla kuin äffäläinen, puristus 10,3 tämän sivun mukaan ainakin.

http://www.uusitorppa.fi/Muutaiheet/volvon_moottorit_200srj.htm

Ja ei varmaan säästöä tule M90 lootalla, mutta paljon helpompi kun saa bolt on -osilla kasailla. Ensimmäisen projektin kanssa voi motivaatio vähän ailahdella niin ei kannata heti liian suurta palaa haukata...

Poissa 745EVO

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Vs: Muutama kysymys turbottamisesta
« Vastaus #6 : 18.06.2019, 10:23:42 »
Kiitos tuosta puristussuhteen selvityksestä, mäntiin en oo ehtinyt edes vaihtaa kankia vielä niin hyvä tietää että pitää vähän pyyhkäistä niistä pois jo tässä vaiheessa, kuulostaa toi 10,3 jo vähän liiankin rajulta näin pieniviritteiseen alle 300hp mottiin

Ja tuosta laatikosta sen verran että mielummin heitän suoraan kiinni ja vaihdan vaikka pari kertaa uuden. Auto menee kuitenkin kaikinpuolin uudelleenrakennettavaksi viimeistään kun leviää pahemmin

 

Futurez  Kulkukoira