Autodiagnoosi  Carcom Oy

240 D24TIC '87 #backto90's

  • 157 Vastauksia
  • 77661 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jusbo

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • D24 on kuningasmoottori
    • jjupes_garage
Vs: 240 D24T '87 + 242GT '80!
« Vastaus #120 : 12.07.2014, 01:37:57 »
GT raudat puuttuu tosiaan, ratti on väärä, ohjaustehostin kadonnu, pioneerin kaiuttimet vaihtunu kiinalaisiin ovista, soitin viety, huoltokirja ja kaikki ohjekirjat kadonnu, keula on väärä (alalippa tosin gt). Luulisin että viidestä ensimmäisestä hukkumisesta voisi syyttää auton tältä vanhukselta ostanutta henkilöä jolla sattuu olemaan autopurkaamo/on siellä töissä.. :)  Muita puutteita ei sitte taidakkaan olla.. nooh yleismallinen bensakorkki :D
Tänään koitin autoa käyntiin irrottamalla bensatankin päältä imuputken ja pistin sen suoraan kanisteriin. Nätisti kävi :) Pitää jättää aikaa muillekki ku autoille ja muulle remontoimiselle joten jossainvälissä bensatankin irroitukseen.
242 GT '80 / 240 DL '88 / EX 240 GL TDIC '87 /

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 D24T '87 + 242GT '80!
« Vastaus #121 : 12.07.2014, 10:00:26 »
Takapellit varapyöräkoteloiden tilalle:
1246189
1246190

1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Jusbo

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • D24 on kuningasmoottori
    • jjupes_garage
Vs: 240 D24T '87 + 242GT '80!
« Vastaus #122 : 05.08.2014, 00:36:48 »
Tuossa paripäivää sitten sain pohjat valmiiksi kaksneliskantista, ja pääsin vetämään maalia päälle. Ei ollu vedenerotinta ollenkaan niin pikkujälkiä jäi maalipintaan, ja appelssiiniakin löytyy :) Mutta ekaa kertaa pidin ruiskua kädessä nii kyllä tohon pitää ihan tyytyväinen olla! Maalasin siis takaovien välit, takakyljet ja perän valojen alta ja välistä. Samalla tuli peräosa autosta massattua, sisälokasuojat asennettua ja heitin tuon kääntyvän vetokoukun kans paikoilleen :) Oli mukava uusia pultteja vetää momenttiin :) Kävin myös pyörittelemässä uudehkot miseliinit alle  :hello: Entiset eturenkaat kun oli kankailla. Takana hyvin pintaa mutta päätin koko sarjan vaihtaa :D
Sähköikkunat korjasin myös, oli johto poikki kuskinoven välistä. Lämppärin hana on edelleen hajalla, tällähetkellä lukkopihdit letkussa kun on sillä pakko ollu ajelemaan päästä kuitenkin :D Vahattua tuli koko auto myöskin.

Hyvät maalausolosuhteet :D


Sitten ollaanki jo pintaväri suihkittu pintaan  :hello:


Vetokoukun sähkösarjaa ja pultteja..

Löysin tälläsen vararenkaan kiinnitysvehkeen joten fiksailin sitä vähän ja laitoin konttiin


Tässä sitten yhdestä kasausvaiheesta kun vetokoukun heitin paikolleen :)
« Viimeksi muokattu: 05.08.2014, 20:34:51 kirjoittanut Jusbo »
242 GT '80 / 240 DL '88 / EX 240 GL TDIC '87 /

Poissa Jusbo

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • D24 on kuningasmoottori
    • jjupes_garage
Vs: 240 D24T '87 + 242GT '80!
« Vastaus #123 : 05.08.2014, 20:32:27 »
Tänään tuli parit kuvat autosta otettua :)



Keskenhän se vielä on mutta hyvä jo nytkin :) Purkaamolta kävin gt:seen kyselemässä tankin sisästä siirtopumppua kun purin ja korjasin tuon oman mutten saa sitä millään pitämään enään. Ei siellä ainakaan irrallaan sitä ollu joten tuli sitten tehtyä heräteostoksia :D Ostin taakse tohon puskurinpäälle sellasen dl/turbo mustan listan, tuulilasille lipunpidikkeen, sekä ratinalle tulevan mustan verhoiluosan ku se multa on aina puuttunu :)
Samalla piipahdin myös gt:n entisellä omistajalla ja sain häneltä jonkinverran kuvia autosta kultaiselta 90-luvulta :) Kyllä se vaan oli komea! Sain häneltä myös luvan laittaa niitä tänne foorumille joten uppailen pari niistä tänne kuhan saan ne skannailtua koneelleni.
242 GT '80 / 240 DL '88 / EX 240 GL TDIC '87 /

Poissa Jusbo

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • D24 on kuningasmoottori
    • jjupes_garage
Vs: 240 D24T '87 + 242GT '80!
« Vastaus #124 : 01.09.2014, 22:43:17 »
Kaikkea on tässä tapahtunut, mutta ei oo tullu päiviteltyä.
240 vaihdoin uuden lämppärinhanan, muuta en ookkaan muistaakseni sille tehny :) Mitä nyt kirkkaat sivuvilkut laittanut kun ne tuli samalla pakoputkivärkkien kans motonetistä ostettua :D vaparin imusarjakin kävi hitsuutuksella niin nyt on pääty hitsattu umpeen ettei tarvi siitä kumitulpasta huolehtia kuhan välijäähdytintä alan paikolleen heittään  :hello: Ahtokaraan perehdyin senverran että sinne alle ei kuulu mennä polttoainetta. mulla oli banjolla sinne karan alle suuttimien paluuputki vaikka sen pitäisi siihen alempaan olla. ahtoja ja vetoja tuli huomattavasti lisää ku ei oo enää polttoaine väärässa välissä  :nohnoh





242GT vaihdoin tosiaan sen tankin sisäisen pumpun, ja pääsin sillä ensimmäisiä koeajoja suorittelemaan! Hyvin tuntui toimivan, mitä nyt jarrut hiukan jurnasivat vastaan. Sitä vähän fiksaillut näyttämään paremmalta ettei piha näytä olevan täynnä romuja :D vetokoukun otin siitä pois ja tänään tuli viesti että gt-ratti oli saapunut matkahuoltoon  S* Jokupäivä hakea se :) Sitten yhtäkkiä tyhjäkäynniltä sammu eikä enään käyntiin, yrittää kyllä mutta ei jää käymään. Nooh, pitää tutkia jossainvälissä :D




Loppuun vielä parit miittikuvat :)



242 GT '80 / 240 DL '88 / EX 240 GL TDIC '87 /

Poissa Jusbo

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • D24 on kuningasmoottori
    • jjupes_garage
Vs: 240 D24T '87 + 242GT '80! + 740
« Vastaus #125 : 01.09.2014, 22:54:03 »
Tuli tuossa tehtyä vaihtokauppaa kasipätkän suhteen, ja tilalle tuli tälläinen 740 Turbo Intercooler vuosimallia 1990 :) Vakionopeudensäädin, sähköikkunat, sähkösäätöiset ja lämmitettävät peilit, lukkoperä, automaatti-ilmastointi, ulkolämpömittari, puolinahkasisusta. Enempää varusteita ei nyt tuu mieleen. Toiset turbovanteet sain mukaan talvirenkailla. Moottorina tosiaan B230FT ja vaihdelaatikkona mikäs muukaan kuin automaatti. Konehuoneeseen asennettu vapaavirtaussuodatin joka on väriltään sininen. Suhisee hyvin!
Kilsoja tämä on keränny muistaakseni 346tkm, toiminut uutena Kone oy:n edustusautona ja huoltokirjaa pidetty aikalailla hyvin :) mm. kansiremppa ja jakopää tehty. Perässä ei tietenkään merkkejä joten ulkokuori mallia 740 GL. Lambda sond merkki lensi kuuseen maskista ja hyllystä kotoa löytyisi alkuperäiset merkit takaluukkuun...


Kun vaihtokauppa tehtiin, oli mittarinvalot oli pimeinä, ja moottorivian merkkivalo paloi. Vikakoodit lukemalla ja nollaamalla korjaantui merkkivalo-ongelma ainakin hetkeksi. Muitakin pikkujuttuja kuten polttimonvaihtoa, rekisterikilven kiinnityksen uusintaa, kuskin oven lukon säätöä ja soittimen antenniliittimen etsintää tuli tehtyä. Mutta kuten kuvista näkee se tärkein: PESU. Oli jokapaikassa aikamoinen paskakerros, konepellinalta aivan musta, kuten ovenväleista ja vanteistakin :D Sisältä imuroin ja pesasin enimmät liat pois.
Ulkopuolelle tehty tähänasti pelkkä pesu, ja puskureihin pikanen bumbercare käsittely. Koriltaan tämä yksilö on aika hyvä, oikea etulokasuoja vain hiukan mutkalla ja oikea peili palasina peurakolarin takia. Ruosteettomuuttakin edesautoin jo sillä, että revin peräkontin verhoilut irti, ja avasin tukkeutuneet vesireijät. ei ne sanomalehdet auta kun lilluvat vedessä :D samalla pesin verhoilun ja se oottaa paikalleenasennusta :)

OSTOKUNTO:













Sitten pikaisesti puunattuna:





Tulevaisuudessa tämä tulee kokemaan suurempaa ja pienempää puunailua. Alkuperäinen spoileri olis mukava kontinpäälle, takavaloja pitää fiksata, uudet kilvetkään ei ois pahitteeksi noiden kuluneiden tilalle, lastutus... Joo huhhuh. Jätetään tälläkertaa tähän ja palaillaan sitten kun jotain on tehty, eikä vaan suunniteltu  :hello: S*
« Viimeksi muokattu: 08.10.2014, 22:48:58 kirjoittanut Jusbo »
242 GT '80 / 240 DL '88 / EX 240 GL TDIC '87 /

Poissa Jusbo

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • D24 on kuningasmoottori
    • jjupes_garage
Vs: 240 D24T '87 + 242GT '80 #backto90's
« Vastaus #126 : 10.11.2014, 23:36:10 »
240
Tälläistä pientä päivittelyä taasen, Aluksi oli tarkoitus värkätä ahtoputkisto noista putkista mitä mulla jo oli mutta yllätyksenä 2.5 ja 3 tuumaisia ahtoputkia saapui do88.se:ltä ja ne sekä tietysti välijäähdytin tuli nakattua paikoilleen, samalla vaihtui imusarja vaparin sarjaan josta pää hitsattu umpeen. Vähän sais pitempi tuo ns. kaula olla niin tulis ahtoputki kauemmas laturinremmistä. Samalla siirtyi akku ahtoputkien tieltä peräkonttiin jonne tein oikeaan pyöräkoteloon sille telineen = pari kierretangonpätkää ja niiden päälle alkuperäinen teline. Pientä pintaruostetta oli kontin sisäpuolella joten hioin ne pois ja massasin ja kotelosuojasin kontin sitte. Johdotus tuli tehtyä 50mm2 poppikaapelilla startin perään ja konehuoneeseen latauspistoke.

Samalla kun etuvalot oli irti päätin kunnostaa ne ja samalla maalasin umpion heijastamattomat osat mustiksi. Nuorensi ilmettä kummasti :)
Moottoriin tuli öljyt + suodatin vaihdettua sekä samalla apulaitehihnat ku ne irtaallaan oli, laturin kiristäjäkin tuli korjattua ja jakohihnan kireys tarkistettua ja vähä kiristettyä. Uuden vaparinki sinne tungin. Vaihdelaatikkoon laitoin pakkianturin johdot kiinni ja lisäsin vaihteistoöljyä kun viime koneenirroituskerralla sitä sieltä pois vuosi. ei menny ku 0,5litraa  :hello: Muutenkin konehuonetta siivoilin samalla ja piilotin hehkureleen kun kaikki johdot tuli kuitenkin uusia. Tuulilasinpesurin letkut kans siistein.

Nyt on työn alla sitten pakoputki, downpipe on melkeen jo valmiinpuoleinen ja putki muutenkin valmis taka-akseliin asti yhellä vaimentimella. kiinnitys nyt on vielä tekemättä. Meinaa toi kolmituumasen putken survominen tuonne olla melko hankalaa ja putkiki loppu kesken mutta eiköhän se tuolla koolla tehä loppuun asti ku kerran alotettiinki :D Muuten vielä kaikkea pikkuruuvaamista on tekemättä, sähköflektin johdot laittamatta ja huohotussäiliö puuttuu myös.. Muuten alkaa kohta oleen leimakunnossa volvolappua myöten. Jospa se kortti kohta sieltä tulisi kun enään inssistä kiinni. Ois vaan auto valmiina.






Sitten listaa mitä pitää tehdä ja osa onkin jo tehty..





740
Tää sitte taas on kokenu pientä muodonmuutosta, tärkeimpänä hankin uudet kilvet vanhojen kulahtaneiden tilalle  :D, keula vaihtui 940 malliseen, vielä vähän kesken kylläkin, sumuvalojen nappi puuttuu sekä listat maalaamatta. Maalaan ne samalla kun uuden etulokasuojankin. Pikku puunaustakin on tehty jos joku ei sitä huomannu :D Aika paljon on tullu kilometrejä tälle ja ihan ns. hyvinhän tämä on pelannu, öljyä vuotaa jostain ja mitä nyt moottorin vikavaloa välillä sytyttelee (lämpöanturi ja lambda). Moottoriölpät vaihdettu ja peräöljyt ootteleeki jo hyllyssä..  Ilmastoinnin huollon tein mutta melkein heti senjälkeen vissiin kompura hajosi kun sen alta oli ihan vihreä.. Takakonttiin kerääntyy kummasti vettä kuten ilmeisesti kaikissa näissä. Keula nyt on vähä niin ja näin että jääkö tuo tuohon vai vaihdanko vakioon..






242
Tämä on saanut osakseen pelkkää kruisailua, ratin vaihdoin kylläkin. Tapasin myös auton Ruotsista tuonutta miestä joka hänkin jätti pari kuvaa autosta mulle, niissä oli vielä alkuperäiset teipit tallella, ja kyllähän niistä rippeitä löytyykin auton ovienvälistä.. Kuvat jätän suosiolla seuraavaan kirjottelukertaan. tälläkin postauksella mittaa vähintäänkin kilometri.  :hello:
242 GT '80 / 240 DL '88 / EX 240 GL TDIC '87 /

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: 240 D24T '87 + 242GT '80 #backto90's
« Vastaus #127 : 11.11.2014, 21:36:34 »
Jos joskus aie väsätä kunnolla tota 242gt:tä, mulla olis NOS 242gt -merkit etulokasuojiin ja ok kuntoinen GTX-keula, jos semmonen tuohon kiinnostais  :P
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Jusbo

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • D24 on kuningasmoottori
    • jjupes_garage
Vs: 240 D24T '87 + 242GT '80 #backto90's
« Vastaus #128 : 24.11.2014, 22:47:17 »
Pitänee kattoa kun tulee sen aika :D

Seitenneliskantista korjasin vakkarin ja jarruvalot, laittamalla jarruvalokytkimen johdon paikolleen.  :nohnoh

240 Alkaa oleen viimesilauksia lukuunottamatta valmis leimattavaksi, takaa kytkin valot toimimaan oikein, pakoputki on nyt perälle asti kolmituumasena, mitänyt pitää vielä alaspäin oleva ulostulo tuohon keksiä. Ei menny ihan suoriltaan tuo bilteman/motonetin akselinylitys sinne kuten kuvista näkyy :D Ja kun ei keneltäkään sattunu löytymään noita huohotuspönttöjä niin päätin sitte tekasta piirrustukset ja isännän työpaikalla laserleikkasivat osat ja hitsattiin kasaan :) Pönttö tuli oikean etuvalon viereen mutta kattoo nyt jääkö se siihen :) Ei vielä kehannu konehuoneesta laittaa kuvaa mutta katotaan kuhan valmis on :D Kaikkea pikkuhifistelyä on tullu kans tehtyä joista esimerkkinä kotelo ahtoruuville sekä..

4.12 Ois inssi, joten siihen mennessä pitäs auton olla pääpiirteiltään valmis, tästähän loppuukin sopivasti 1.12 maanantaina leima joten sillon pitää käyä kattomassa jos vaikka leima herkenis  :hello: Perjantaina penkkiin meno ja tarkotus ajaa n.1bar veto sekä vähä enemmillä ahdoilla ja syötöillä sitte toinen. Saapi veikata teholukemia mitä sieltä tulee vai tuleeko kanget koneesta pihalle taikka laatikko porsii(liiasta tehosta)  :pomo:





Tässäpä vielä noi huohotinpöntöt, tuli kaks samalla niin jäi tuo toinen vielä hyllynkoristeeksi :D

Ehkä liiallista hifistelyä..
242 GT '80 / 240 DL '88 / EX 240 GL TDIC '87 /

Poissa Jusbo

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • D24 on kuningasmoottori
    • jjupes_garage
Vs: 240 D24T '87 + 242GT '80 #backto90's (perjantaina penkkiin)
« Vastaus #129 : 02.12.2014, 23:02:16 »
Penkistä saatiin tulokseksi 156hv / 253nm @ 1,2bar. Vakio ahdoilla tuolta tuli se sopiva 122hv joten on siitä kannen avartamisesta jotain hyötyä, alakerta kun on ihan loppu ja puhaltaa läpi ihan kunnolla.

Maanantaina kävin leimaa hakemassa, koululla otin jo päästöt ja keskiarvoksi 1,52 mutta lappu hukkui mystisesti konttorin ja koulun välillä.. Matkalla vaihdoin myös käsijarrukahvan parempaan jossa vaijereiden kiinnikkeet ehjät ja säädin mututuntumalta oikein. Leimalla löyty sanomista että pakkivalot ei toimi, vasen alapallo väljä, sekä päästötestissä saatiin sellainen hurja lukema kun 8,9 ... Noin kymmenen minuutin poletuksen jälkeen alko kone pitämään sellasia sulosointuja että pakko huutaa katsurille että eiköhän se jo riitä (kymmenennen kerran) ja ei ne sieltä päästöt alas tullu ja kone alko käymään epätasasesti. Konttorin pihassa kurkkailin senverran että säädin syöttöä vähän ja tyhjäkäyntiä niin loppu kierrosten humppaaminen, hallilla sitte kiristin ykköspytyn suuttimen kun pyöri kannessa ja piti suhinaa... Katotaan mitä tehdään, lämpimänä ei millään käyntiin, kylmänä hehkutuksen jälkeen sekunnin starttauksella.

Tässä muutamat kuvat:




« Viimeksi muokattu: 21.10.2015, 20:11:36 kirjoittanut Jusbo »
242 GT '80 / 240 DL '88 / EX 240 GL TDIC '87 /

Poissa kimisetä

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 445
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 D24T '87 + 242GT '80 #backto90's (perjantaina penkkiin)
« Vastaus #130 : 03.12.2014, 19:15:33 »

242 GT:n viimeisessä vuosikerrassa eli -80 muistaakseni oli varapyöräkotelot niinkuin muissakin malleissa ja nuo turbon virgo-vanteet vakiona.
Moottorissa on saattanut olla eroja eri markkina-alueilla eli tyyppikivestä pitäisi selvitä orkkiskone.
Blocket.se :ssä näyttää muuten olevan parikin GT rattia kaupan ja GT lisävarustemittaristojakin...
Volvohistoriaa vuodesta -83
144 DL -73, 145 express -71, amazon favorit -68, 360 GL -88, 360 GLT -88, 240 DL jenkkifarkku -88, 440 -94, Amazon -62 edelleen, PV544 -62, V40 -00
Ja pasha 142 museoauto

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 681
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 D24T '87 + 242GT '80 #backto90's (perjantaina penkkiin)
« Vastaus #131 : 03.12.2014, 20:58:45 »
Asiallisen näköistä laittamista tässä ketjussa. Tällaisia projekteja on mukava seurata.
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa Jusbo

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • D24 on kuningasmoottori
    • jjupes_garage
Vs: 240 D24T '87 + 242GT '80 #backto90's
« Vastaus #132 : 22.01.2015, 23:05:45 »
Suuret kiitokset kommenteista, vähän niitä odotellutkin. Hyvä vaan nyt kun kommenttien jälkeen heti päivittely unohtunut :D Tuo varapyöräkotelojuttu oli aivan uutta tietoa minulle.
Diisseli on ollut kokoajan ajossa, laturi siitä meni, vaihdoin sen, sitte alko akku temputella nii nyt on uus akkukin. Ja kolme Bilteman lisävaloa keulassa. Tällähetkellä pientä lämppäriongelmaa kun näyttäis ns. vuotavan kylmää ilmaa puhalluksen sekaan kun jaloille tulee vaan kylmää ja kun niiltä kääntää puhalluksen pois toimii muutenkin normaalisti.. Varmaan joku vaijeri tai luukku lämppärissä jumittaa :)






Seiska odottaa uuden lambdan vaihtamista, tai vian paikantamista. Lambdaa se herjaa mutta vaan välillä joten vois olla johtovikakin.

Myös uusi hankita tuli tuossa 6.12 tehtyä, 240 DL seitenpaikkanen farkku, b200k + m45 vuosimallia 1988. Mittarissa vain 280tkm, ja pohjassa ei ruostetta yhtään :o Pientä puunailua on tullut tehtyä ja kohta melkein kymmenen vuoden seisonnan jälkeen alkaa olemaan taas leimakunnossa :) Punanen pinta saatu taas punaseksi valkosen sijasta myllyttämällä ja vahaamalla + kovavaha, sisustan käytin myös osissa ja pesin joka ikisen osan ennen paikalleenlaittoa. Myös ruostesuojaukset tuli tehtyä asianmukaisesti pohjaan samalla. Jakopään, vesipumpun ja muita perushuoltoja on tälle tullut myös tehtyä. Putken paikkaamista ja muuta pientä vaille leimassa :)
Voisin siitä koittaa joitain kuviakin laittaa, mutta nyt ei riitä into alkaa photobucketin kanssa hääräilemään. Siksi onkin tämä kirjoittelu hieman jäänyt, ja tästäkin tälläinen tiivistelmä tuli. Facebookkiin ja muualle on vaan niin helpompi lyödä kuva näytille kuin tänne foorumille :)
« Viimeksi muokattu: 21.10.2015, 20:12:52 kirjoittanut Jusbo »
242 GT '80 / 240 DL '88 / EX 240 GL TDIC '87 /

Paikalla puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1998
  • Näpräilijä
Vs: 240 D24TIC '87 + 242GT '80 #backto90's
« Vastaus #133 : 24.01.2015, 09:30:03 »
Ite käytän facebookia "kuvapalvelimena", eli paan kuvan sinne, ja kopioin linkin tänne :)
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Jusbo

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • D24 on kuningasmoottori
    • jjupes_garage
Vs: 240 D24TIC '87 + 242GT '80 #backto90's
« Vastaus #134 : 21.10.2015, 20:06:16 »
Nyt olisi taas pikku projektitopicin päivityksen aika, ajattelin jättää tämän topicin ihan vain tälle Diesel 240:lle tarkoitetuksi, vaikka mulla noita muitakin projekteja on. Viestin kirjoitushetkellä talosta löytyy 850 t5-r, v70r awd, punainen seitsemänpaikkainen 240 farkku, varaosa 850 2.510v t5-ärrälle, sekä jo tässäkin topicissa mainittu 242GT, josta saattaa jotain myöhemmin bongata muista topickeista.. Tämä topic tosiaan pyhitetään ihan vain tälle mahtavalle deekukamppeelle, ainakin hetkeksi. Facebookin puolella VolvoGroupFinland nimisessä ryhmässä tulee myös pyörittyä, ja sieltä saattaa kertomuksia ja kuvia bongata.

Tosiaan auto kaivettu taas tallista esille, ihan vain talven ja katsastuksen lähenemisen vuoksi :) Tällähetkellä käyttiksenä pikkuvikainen Audi 100, mutta myös kaasari240:llä on tullut huristeltua. Sitten, mun ajot tällä tosiaan loppui silloin viimetalvella siihen, kun kone ei enään tahtonut lähteä lämpimänä käyntiin, sekä kytkimen säätö alkoi pettämään, jolloin kytkin ei tahtonut enään irroittaa.. Kävin tuossa kesän aikana herättelemässä auton jo kertaalleen henkiin, ja kävin yhden reissun Kalajoella ajelemassa, lopputuloksena poikki sulanut moottorin ja rungon välinen maajohto. Saattoi myös vaikuttaa käyntiinlähtöongelmiin  :hello:

Nyt vuorossa siis pientä siistimistä etukaariin ja helmoihin, sillä auto unohtui talven jäljiltä pesemättömänä pihaan innostuksen lopahdettua, joten nyt pintaruostekukkaa on molemmat etukaaret pullollaan. myös takakontin kannessa on pientä ruostevauriota.
Kerkesin jo auton pesaista kauttaaltaan, myös ovienväleistä ja moottoritilasta joten alkaa kohta taas olemaan edustuskunnossa kun vielä vähän jaksaa töitä tehdä :) Moottorihan tässä tosiaan on se suurin ongelma, alakerta alkaa olemaan todella väljä, ja öljyä kuluu jo reilusti. Ajattelin kuitenkin tehdä kaiken muun hipistelyn ensin valmiiksi, joten jos ajaminen ei tällä moottorilla sujukkaan, niin sitten löytyisi intoa alkaa sitä vaihtamaan parempikuntoiseen joka tästä vaihdettiin pois tuon tilalle. Tässä kesän aikana on tullut tosiaan jostainsyystä lisää deekutavaraa hankittua. Tänään kerkesin jo valmistella maadoituskaapelit paikalleenheittoa varten, aiempi pitkä 25neliöinen kaapeli oli ilmeisesti liian hepposta, joten suli poikki tuossa kesällä.. Nyt ajattelin laittaa kaksi n.kolmivitosta kaapelia moottorista runkoon, ihan vain varmuuden vuoksi.. Tuli myös aloiteltua ruosteenpysäyttämisprojektia ja sainkin jo toisen helman hiottua ja ruostepohjamaalattua.

Tässä vielä kuvia: Lisäsin myös tuohon aiempaan viestiini pari kuvaa penkityksestä sekä muutamia kuvia viimetalvelta, kesän aikana ei tullut tästä paljoa kuvia otettua, kun seisoi joko taivasalla, tai tallissa koskemattomana..

Näin surkea näky siellä sitten odotti: Melko paljon kerkeää auto muuttua kesän aikana jos siitä ei muista pitää huolta, edellisellä sivulla on talven ajalta muutama kuva :)  :nohnoh



Pikainen kuva pesun jälkeen

Sitten muutama maalaushommista :)




Pitäisi melkeen parempi kuvaupload sivusto keksiä, meinaa tuo photobucket olla turhan täynnä mainoksia ja pyöriä hitaasti.
« Viimeksi muokattu: 21.10.2015, 20:13:45 kirjoittanut Jusbo »
242 GT '80 / 240 DL '88 / EX 240 GL TDIC '87 /

 

Kulkukoira  Proturbo