Elekma  Autoracing

Akku keskustelu

  • 563 Vastauksia
  • 196556 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5995
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #450 : 04.03.2020, 21:42:18 »
Joo vidaa ei kauan käytetä kunnolla ilman ylläpitolaturia, kun testit yleensä vaatii sytytysvirran.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa juho82

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 399
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #451 : 14.03.2020, 09:22:50 »
On 5 sylinterinen ja liitteenä kuva vielä akusta. Eli on agm. Akun navassa viikko ja vuosi leima.


No ei se enää kauaa kestäny ku kehuin :D Pari kertaa kertoi jännitteen olevan alhainen, mutta alko tekeen sit semmosta et lähti kyllä hyvin käyntiin, mut radio ja parkkitutkat ei heränny eloon. Veikkaan et jännite putos sen verran käynnistäessä että alkoi vaikuttaa jo varusteisiin.

No eilen laitettu sit uus patteri ja orkkis tuli tilalle. Oli 10e halvempi ku exiden  vastaava ja jos kestää yhtä hyvin ku edellinen oon tyytyväinen ;)

Poissa ErkkiXC

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • XC70 D4 AWD -16, aito ruotsalainen
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #452 : 14.03.2020, 09:55:37 »
Ei näytä tuon omankaan XC:n akku olevan enää uudenveroisessa kunnossa. Aika usein sammuttanut Webaston akkujännitteen alhaisuuden vuoksi, vaikka sitä käyttänyt vain n pari kertaa viikossa, välillä ollut myös Defan Multichargerin latauksessa. Ja mm lossissa kun jonkun aikaa joutuu autossa olemaan infotainmet ja radio päällä, niin tullut näyttöön teksti, jotta se sammutetaan ja jonkun kerran näyttö sammunut ja kohta avaa uudelleen ja kohta taas sammuu jne. Eikä start/stop ole tominut, valikosta kertoo syyt. Hyvin kyllä lähtenyt käyntiin ja eilen mm kaupungissa käydessäni S&S toimi normaalisti, olikin tosin reilun vuorokauden latauksessa. Jospa se tulevan kesän vielä menis. Ja ainakin manuaalin mukaan tässä pitäis oleman myös apuakku, 12V 10Ah, lieneekö siinä vänkärin puolella suojamuovin alla.


Poissa Modifier

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 826
  • XC90 T8 TwinEngine
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #453 : 14.03.2020, 10:05:24 »
Mulla se oli -16 mallin V70:ssä kuskin puolella suojan alla.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5995
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #454 : 14.03.2020, 13:27:04 »
Mulla ehtoopuolella olevat akut on kuolleet äkillisesti nimenomaan kesäkuumalla.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #455 : 28.04.2020, 18:28:17 »
Laitan vaikka tähän, jos jollekin olisi joskus hyötyä.
 
Tuli tehtyä mökkisaaressa 10 m3 kiven siirto käsipelein. Ensin armoton poraaminen kivi täyteen reikiä ja sitten kivi säpäleiksi murtolaastin avulla. Lohkomista tein monessa vaiheessa kunnes suurimmat lohkareet olivat n. 1000 kg painoisia. Rikotut lohkareet siirsin pois rakennuspaikalta 12 voltin sähkövinssin avulla. Sähkövinssin ottoteho maksimikuormalla on jotain 6 hevosvoimaa, joten 5-6 vedon jälkeen 70 Ah AGM akku oli aina tyhjä. Minulla oli käytössä kaksi vanhaa Volvon AGM akkua, jotka molemmat olivat tyhjiä ensimmäisen tunnin vinssauksen jälkeen.

Akun lataus normaalilla akkulaturilla vie liki vuorokauden, joten jotakin piti keksiä pikalataukseen. Monesti olen ajatellut, että hitsausinvertterihän olisi tehokas värkki lataamaan akkua. Tyhjä akku näet ottaa ihan mitä tahansa virtaa vastaan.

Mökillä ei ole sähköä, mutta 2,2 kw aggregaatti löytyy. Tämän jatkeeksi hitsausinvertteri. Akun plus-napaan akunkenkä, johon kaapelin tilalle 6 mm pultti. Puikkopidin pulttiin kiinni ja maajohto kiinni miinusnapaan. Ja kappas, niin alkoi mennä 20 ampeeria akkuun hitsin minimivirralla. Laitoin pihtivirtamittarin hitsikaapelin ympärille ja aloin kasvattamaan latausvirtaa. Aggregaatti jaksoi antaa 80 A latausvirran, kunnes verkkojännite laski niin alas, että invertteri lopetti "hitsaamisen". Vähän nupista virtaa pienemmälle siten, että latausvirta oli 60 ampeeria.

60 ampeerin virralla akku tuli 70 % täyteen 15-20 minuutissa (latausjännite nousi 15 volttiin) ja sitten pienensin virran minimiin n. 18 ampeeriin, jolla pystyi lataamaan vielä 10 minuuttia, kunnes napajännite oli yli 15 volttia. Sitten akku olikin n. 90 % täynnä.

Tätä jatkettiin lauantai ja sunnuntai kahdella akulla siten, että lataus- ja purkusyklejä tuli tunnin välein yli 10 kpl ja kiven lohkareet saatiin vinssattua syrjään.

Mitä opin:
1. Tyhjä AGM akku ottaa vielä vanhanakin virtaa vastaan ihan älyttömästi, jos sitä vaan on tarjolla.
2. Hitsausinvertteri on tehokas keino tyhjän akun lataamiseen. (disclaimer osaamattomille: hitsiä ei voi jättää lataamaan valvomatta, vaan napajännitettä pitää seurata muutaman minuutin välein ja lopettaa lataus heti, kun jännite nousee 15...16 volttiin.
3. Minusta tuntuu, että akut muuttuivat operaatiossa paremmaksi. Eivät ainakaan huonontuneet.
 
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5995
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #456 : 29.04.2020, 16:59:06 »
Hyvä tietää että akkua voi ladata noinkin järeästi O0
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #457 : 03.05.2020, 09:44:19 »
Hyvä tietää että akkua voi ladata noinkin järeästi O0

"Oikean" latausvirran voi aika helposti laskea auton laturista eli jos auton laturin nimellisvirta on 200 A niin sillä lataa 50 Ah tunnin akun noin 15 minuutissa. Aika hyvä idea tuo hitsikoneen käyttö. Ei olis mulle tullut mieleen.
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #458 : 03.05.2020, 11:07:31 »
"Oikean" latausvirran voi aika helposti laskea auton laturista eli jos auton laturin nimellisvirta on 200 A niin sillä lataa 50 Ah tunnin akun noin 15 minuutissa. Aika hyvä idea tuo hitsikoneen käyttö. Ei olis mulle tullut mieleen.

Siis lineaarisesti 4C? :o
« Viimeksi muokattu: 03.05.2020, 11:09:51 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #459 : 03.05.2020, 12:47:53 »
Joissain invertterihitseissähän on akun lataamiseen oma asetuskin  ;)
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #460 : 03.05.2020, 16:15:50 »
Siis lineaarisesti 4C? :o

Tarkkaan ottaen uudet autot ei lataa kuin silloin kun tietokone on sitä mieltä. Joskus seurasin passatin latausta ja laturi työnsi noin 60 - 80 A akkuun ja autoon. Akku tietenkään ei pidä siitä, että sitä ladataan suurella virralla. Suuri latausvirta heikentää akkua etenkin AGM-akku on aika tarkka siitä, käsittääkseni.
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #461 : 03.05.2020, 16:20:32 »
Tarkkaan ottaen uudet autot ei lataa kuin silloin kun tietokone on sitä mieltä. Joskus seurasin passatin latausta ja laturi työnsi noin 60 - 80 A akkuun ja autoon. Akku tietenkään ei pidä siitä, että sitä ladataan suurella virralla. Suuri latausvirta heikentää akkua etenkin AGM-akku on aika tarkka siitä, käsittääkseni.

Olen ollut siinä käsityksessä että 1.5C voi vielä onnistua ja silloinkin saa tarkkana kattoa ettei kuulu poks ;D Tuo 80A on kaiketi 1C. Mutta 200A.. ???
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #462 : 03.05.2020, 20:16:26 »
Olen ollut siinä käsityksessä että 1.5C voi vielä onnistua ja silloinkin saa tarkkana kattoa ettei kuulu poks ;D Tuo 80A on kaiketi 1C. Mutta 200A.. ???
Käynnistysakku antaa 600 - 800A ulos. Kemia toimii samoin toiseen suuntaan.

Kotikonstein 200A on jo tekemätön paikka. Tarvii ammattitason hitsin, jos meinaa pystyä antamaan yli 150A yhden puikon palamiseen kuluvaa aikaa pidempään.

Tuolla meikäläisen invertterillä onnistui se 60A jatkuvana latauksena. Vähänkin enemmän pyyntiä, niin hitsi ylikuumeni.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #463 : 03.05.2020, 21:02:29 »
Käynnistysakku antaa 600 - 800A ulos. Kemia toimii samoin toiseen suuntaan.

Kotikonstein 200A on jo tekemätön paikka. Tarvii ammattitason hitsin, jos meinaa pystyä antamaan yli 150A yhden puikon palamiseen kuluvaa aikaa pidempään.

Tuolla meikäläisen invertterillä onnistui se 60A jatkuvana latauksena. Vähänkin enemmän pyyntiä, niin hitsi ylikuumeni.

Nesteet varmaan haihtuu vetynä taivaan tuuliin ;)
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #464 : 03.05.2020, 21:15:07 »
Nesteet varmaan haihtuu vetynä taivaan tuuliin ;)
Toki, jos jättää latauksen päälle ja lähtee kahville...
Harva nyt starttiakaan pyörittää kovin montaa sekuntia kerrallaan...
Ja onhan olemassa ctekit tavan tallaajille.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

 

Autoracing  KL-varaosat