Carcom Oy  Ateho

Volvo 850 T-5R Sportswagon "T-Gul"

  • 611 Vastauksia
  • 444680 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TJA

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1039
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 T-5R Sportswagon "T-Gul"
« Vastaus #540 : 12.07.2019, 00:12:46 »
Jaahas, sitä on alettu oikein tuunaamaan, pussihousut on jääneet mökille. Oikein hienoa touhuamista.

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5700
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Volvo 850 T-5R Sportswagon "T-Gul"
« Vastaus #541 : 24.08.2019, 02:22:01 »
Päivitystahti tihenee  :o

Satulat kasailin loppuun;


Ei mitään ihmeellistä ollut kasauksessa, otti vaan aikaa kun rauhassa kasaili uutta pintaa varoen.

Kesäloman alkaessa tuli sitten otettua auto viimein oikeasti ajoon ja kotitalliin S*


Ennen katsastukseen viemistä tuli katsurin viimevuotisen vinkin perusteella ilmattua oikea etujarru, samalla vaihdoin sitten jarrunesteet ja kävin kaikki satulat läpi. Päätin että saa vakiojarrut palvella vielä tämän kesän alla, toimivat kun ovat.

Muutoin tuli käytyä yleiset tarkastuskohteet päälle, mutta ei näillä ajokilometreillä oikeastaan viimevuoteen ollut muutoksia tullut :D

Siinä ohella laitoin takapenkille uuden keskikyynärnojan paikoilleen;


Sittenpä hain päästölapun ja kävin koppaamassa konttorilta leiman huomautuksitta ja vuoden ajoaikaa. Viime katsastuksen jälkeen autolla oli ajettu 190km.  ::)



Siinä sivussa tuli taka-akselia tehtyä sen verran eteenpäin että laittelin uudet korihelat paikoilleen kun sain erikoistyökalun lainaan;


Uusilla pinnapulteilla ja muttereilla kiinni, luonnollisesti. Pitää vielä vetää momenttiin kiinni kunhan muistaa tarkistaa oikean momentin.


Myös akku tuli päivitettyä, vanhassakaan ei mitään vikaa ollut mutta tarvikeakku tämän auton konehuoneessa ei näyttänyt enää niin oikealta.


Sitten päästään lähelle tätä hetkeä kun oli aika hoitaa pois päiväjärjestyksestä asia jonka olemassaolon olen tiedostanut jo vuodesta 2015 (?), jolloin vaihdoin uuden puhaltimenmoottorin. Siispä keula huoltoasentoon;

Tämä ei siis ollut pakollinen vaihe huollon kannalta mutta mahdollisti sen että sain myös tehtyä kesken jääneitä viimeistelyjä loppuun kun ylimaalauksen yhteydessä aika loppui totaalisesti kesken siinä vaiheessa kun sain kopan ja kaikki siinä kiinni olleet osat takaisin. Nytpä on nekin sitten tehty ja sitä myöten keula osissa viimeistä kertaa vähän aikaan ainakin toivottavasti :)

Siinä samalla kun oli tilaa hyvin niin pitkän taipaleen palvellut Zexel oli helppo vaihtaa uuteen:


Sitten kohti oikeaa osoitetta. Siispä kojelauta irti autosta, rauhallisesti tekien irroittamiseen meni 3,5h.

Eniten irroittamisessa tuotti haastetta kojelaudan pääsähköliitin, joka ei ollutkaan samanlainen kuin P11S1:n purku T-5R:ssä josta olin viimeisimmäksi kojelaudan ottanut irti, vaan vielä vanhanmallinen. Tämä kun on 1994 kesällä kasattu tehtaalla. Ahtaassa tilassa A-pilarin juuressa kuljettajan jalkatilassa sai hetken olla, ennen kuin tajusi liittimen olevan toisesta laidastaan saranoitu ja että lukkokynnet ovat piilossa tulipellin puolella.

Samalla selvisi myös kojelautaa tutkiessa ihmetyttäneet räminät, joiden syyksi epäilin murtuneita kojelaudan pääpulttien korvakkeita. Ne olivatkin täysin ehjät mutta sen sijaan kojelaudan takapuolella komeutta kasassa pitävät pikkuruuvit ovat kaikki auki tai sormikireydessä. Ne pitääkin katsoa läpi ennen kojelaudan paikalleenlaittoa.

Askel eteenpäin, johtosarjat sivuun ja näky olikin tämä:


Puhallinkotelo pöydällä auki ja syylinen eli ilmastoinnin höyrystin esille;

Ensimmäiset 375tkm ilman raitisilmasuodatinta ovat tehneet tehtävänsä ja auto ikään kuin kosti harrasteautoksi ylentämisen disabloimalla ilmastoinnin moottorin laittoa seuranneen talven aikana. Täytöllä kaasut kesti kyllä koko kesän ajan mutta siihenkin leikkiin jo joku euro tuli laitettua rahaa niin kannatti tämäkin tehdä.

Kotelolle huolellinen pesu ja uutta osaa paikalleen;



Samalla vaihtui myös puhaltimen moottorin etuvastus uuteen kun vanhassa oli jo hetken ollut omat "ominaisuutensa".

Paketti tuli nostettua takaisin autoon ja lämmityslaitteen kenno sekä ilmastoinnin putket kytkettyä takaisin kiinni. Ilmastoinnissahan on nyt sitten tämän jälkeen kaikki uutta o-renkaita ja putkia myöten, ei ole enää tehtaan jäljiltä mitään.

Siihen jäi homma tässä vaiheessa kun vaihdoin vapaalle tallista. vielä pitää siis laittaa kojelauta takaisin ja keula kasaan. Sitten vaan ilmastoinnin täyttöön ja kovaa ajoa.

Että semmoista, muuten en ole autolle mitään tehnyt kuin ajanut ja onkin toiminut varsin hyvin. Maalipinnan keraaminen pinnoitus olisi seuraavana työlistalla.


« Viimeksi muokattu: 24.08.2019, 13:03:11 kirjoittanut JoonasH »

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13389
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Volvo 850 T-5R Sportswagon "T-Gul"
« Vastaus #542 : 24.08.2019, 09:31:36 »
Joonas eikös uudessa XC90:ssä ole edessä melkein 350mm levy. Tarkistin 345mm on koko menisko oem hengessä tommonen eteen vai onko liian pieni.
« Viimeksi muokattu: 24.08.2019, 09:36:08 kirjoittanut Ristus »
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo 850 T-5R Sportswagon "T-Gul"
« Vastaus #543 : 24.08.2019, 12:05:32 »
Joonas eikös uudessa XC90:ssä ole edessä melkein 350mm levy. Tarkistin 345mm on koko menisko oem hengessä tommonen eteen vai onko liian pieni.
Ei mahdu ilman vanteiden vaihtoa isompiin. Noilla satuloilla 17" vannevaihtoehdot on aika vähissä niiden omilla levyilläkin jollei käytä spacereita.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5700
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Volvo 850 T-5R Sportswagon "T-Gul"
« Vastaus #544 : 30.08.2019, 00:31:19 »
Niin se vain tämäkin huolto valmistui;

Kasailin sisustan kokonaan paikoileen ja keulaan kaiken muun paitsi puskurin ja lähdin käymään Lankun työpaikalla ilmastointihuollossa ennen loppujen tekoa. Nyt tulee kylmää ja ilmaa tulee suulakkeista vähän eri malliin kuin vanhalla kennolla, ihanko olisi vastustanut virtausta ::)

Tallille palailtua nostin puskurin paikoilleen ja pesin auton lopuksi pölyistä puhtaaksi. Nyt puskurikin istuu hyvin myös sumuvaloihin nähden kun puskuri on kunnolla palkissa kiinni. Palkista tuli kaiveltua kaikki katkenneet ruuvinjämät pois ja tehtyä uudet kierteet.
« Viimeksi muokattu: 30.08.2019, 00:33:02 kirjoittanut JoonasH »

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5700
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Volvo 850 T-5R Sportswagon "T-Gul"
« Vastaus #545 : 31.05.2020, 03:31:06 »
Jäi näemmä loppukesän kuulumiset kirjoittelematta niin ne tässä samalla;

Autolla tuli ajettua syyskuun puolella sen verran mitä kelit salli;

Lopuksi tuli laitettua taas talliin odottamaan seuraavaa vuotta.

Lankun työpaikalta C70-purkuautosta hankitut olka-akselit tuli purettua ja toimitin kaverille puhallettavaksi;


Sitten tähän vuoteen, tällä kertaa olin tallilla vähän aiemmin kuin viime vuosina, huhtikuussa tämä oli jo ensimmäistä kertaa käynnissä

Nyt olisi tarkoitus ottaa käyttöön kun ei tässä koronan keskellä muutakaan ole :)

Jarrujen kanssa askarteluakin jatkoin. Taakse halusin Bremboista huolimatta jarrukilvet, joita piti sitten muokata.
Pahvimallilla tuli piirrotettua orkkistyyliset leikkauslinjat kilpiin, joilla ne sitten saikin sopimaan paikoilleen.



Kilpiin tuli leikkelyn jälkeen 2k epoksi ja tänä viikonloppuna musta pintaväri, jos vaikka kestäisivät edes hetken nättinä.


Joskus menin miettimään näin:
Vanteet vielä mietinnässä, Pegasukset olisi varmat Brembojen kanssa sopivuuden kannalta mutta muidenkin vanteiden alle mahduttamisesta olen toiveita elätellyt ::)
Toiveita tuli eläteltyä talven aikana, mutta karu tosiasia on ettei etusatula ja minun toiveet kohtaa kuin haaveissa :D Noh, metsästin sitten hetken hyviä käytettyjä 18" Pegasuksia mutta eihän sellaisia ole niin tein näin;


Ostin siis uuden sarjan 18" Pegasuksia numerolla 30666580, 18x8" ja värinä se oikea eli antrasiiti. S*
Keskikupit joutunee vaihtamaan vanhanmallisiin mustiiin.

Pienellä jännityksellä sovittamaan satulapakettia vanteen kanssa ja toimivalta vaikutti.

Kuva ei ole aivan kohtisuoraan otettu niin ei näe miten vähän noiden adapterien kanssa jää tyhjää tilaa 18" vanteilla.
Levythän tulee olemaan 24mm suuremmat kuin S60/V70R:ssä vakiona.

Tuossa vielä satula adaptereineen pultattuna puhallettuun ja maalattuun olka-akseliin, johon koesovituksen ajaksi laitoin käytetyn pyöränlaakerin kiinni;


Samalla kun jarrut menee paikoilleen laitan eteenkin uudet pyöränlaakerit, jotka tuli hankittua. Myös etu- & takalevyt on jo hankittuna. Teräspunosjarruletkut on tulossa, taakse tarkoitus muuttaa liityntä satulalle teräspunokseksi lyhentämällä jarruputkia tarvittava määrä.

Vähän pitkä viesti mutta kun näissä minun laitoissa ei nykyään mikään tapahdu nopeasti tai kerralla niin pitää tehdä tälläisiä kokoelmaviestejä :)
« Viimeksi muokattu: 31.05.2020, 03:37:17 kirjoittanut JoonasH »

Poissa TJA

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1039
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 T-5R Sportswagon "T-Gul"
« Vastaus #546 : 31.05.2020, 19:14:57 »
Tuleekos vanhoista vanteista nyt sitten letkutelineitä?

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5700
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Volvo 850 T-5R Sportswagon "T-Gul"
« Vastaus #547 : 01.06.2020, 00:20:37 »
Tuleekos vanhoista vanteista nyt sitten letkutelineitä?
Pitää laittaa naftaliiniin odottamaan museorekisteröintiä tai pussihousuilun puhkeamista.  :P
Yhden sarjan joutaisi ehkä myymään pois  ::)

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5700
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Volvo 850 T-5R Sportswagon "T-Gul"
« Vastaus #548 : 22.08.2020, 15:33:20 »
Tarinointi jatkuu;

Mökkijuhanuksen jälkeen auto kotiutui pysyvästi kotitalliin talvitallista. Säilytyspölyt tuli viruutettua pois ja tehtyä öljynvaihto.


Aiemmin tuli jo päätettyä etten käytä tänä vuonna ajokautta auton seisottamiseen pukkien varassa, joten jarru/alustapäivitys sai jäädä odottamaan. Sen sijaan keskityin ajamisesta nauttimiseen kun sääkin on suosinut pitkin kesälomaa oikein urakalla;


Tai no melkein; Kävin heittämässä heinäkuun kuumilla keleillä ~100km lenkin ja pihaan ajaessani mietin hetken että kumma kyllä ilmastoinnista ei tullut yhtään kondenssivettä. Samana iltana puistelin kangasmatoista hiekkoja pois ja kun huomasin että kumipohjallinen on kostea, välähti missä ne kondenssivedet on; Apukuljettajan lattialla.


Noh, ei muuta kuin molemmat etupenkit irti, lattiaverhoilut pois ja vaahtomuovieristeet kuivumaan. Onneksi kesä kuivaa sen minkä kasteleekin varsin nopeasti.
Mikään selkeää syytä en tälle ilmiölle löytänyt, kondenssiveden poistoletku lähti irtiottaessa jotenkin helpon tuntuisesti pois paikoiltaan ja toisella yrittämällä oli sitten kiinni kuin tauti kun kokeilin että vuotaako läpivienti. Olisiko sitten ollut jotenkin huonosti paikoillaan vai mikä? Varmistin sen paikoilleen läpivientituttiin nippusiteellä ja nyt loppukesän kondenssivedet on kyllä tulleet maahan asti ja lattiat pysyneet kuivina.

Samalla kun lattiaverhoilut olivat irti, saivat nekin nyt lopunviimein kaipaamansa pesun;

Likavettä lähti todella paljon, ja verhoilun väri muuttui samaksi kuin takaverhoilussa.


Kuten huomata saattaa, rosteriset kynnyslistat on olleet irti ylimaalauksesta lähtien, osaksi sen takia etteivät häiritsisi keraamista pinnoitusta ja myös sen takia että varsinkin kuljettajan lista on puolen miljoonan ajosuoritteella aika kamalassa kunnossa kumiosaltaan eikä sitä ole tehnyt mieli liimailla "vastamaalattuun" helmaan. Uusista listoista sain vihdoin viimein tehtyä jopa ostoilmoituksenkin kun hiljainen etsintä ei ole tuottanut tulosta; https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=119888.0

Auto tuli katsastettua hyväksytysti tässä kuussa puhtain paperein lukemalla 452 322km, seuraava katsastus 31.08.2021 mennessä :)

Auton jakopää huollettu 20.08.2020 lukemalla 452399km Volvon alkuperäisosia käyttäen, mielenrauhaa muutamaksi vuodeksi taas eteenpäin.

Tähän mennessä kesää ei muuta ihmeellistä, siis näihin kuviin ja tunnelmiin!

« Viimeksi muokattu: 22.08.2020, 15:44:38 kirjoittanut JoonasH »

Poissa volvo_p

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 T-5R Sportswagon "T-Gul"
« Vastaus #549 : 23.08.2020, 19:47:11 »
Kyllä se on aivan mahottoman hieno auto, paranee ulkonäkö huomattavasti kun saat paikalle ne alkup. 18" Pegasukset. Niiden vanteiden ainut huono puoli on se paino, ne on aivan tajuttoman painavat. Mutta eiköhän ne jaksa pyöriä siellä auton alla ihan kohtuuden hyvin.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8855
  • Teiden tukko
Vs: Volvo 850 T-5R Sportswagon "T-Gul"
« Vastaus #550 : 23.08.2020, 19:53:35 »
On se vaan hieno auto. S*

Joko pinnoite päätyi auton maalipintaan?
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5700
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Volvo 850 T-5R Sportswagon "T-Gul"
« Vastaus #551 : 24.08.2020, 00:18:40 »
Kyllä se on aivan mahottoman hieno auto, paranee ulkonäkö huomattavasti kun saat paikalle ne alkup. 18" Pegasukset. Niiden vanteiden ainut huono puoli on se paino, ne on aivan tajuttoman painavat. Mutta eiköhän ne jaksa pyöriä siellä auton alla ihan kohtuuden hyvin.
Kiitän!

Kyllähän nuo tosiaan sen vaille 13kg/kpl painavat mutta Titaniin verrattuna painoero on kuitenkin verrattain pieni että eiköhän ne tosiaan siellä pyöri  :)

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5700
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Volvo 850 T-5R Sportswagon "T-Gul"
« Vastaus #552 : 24.08.2020, 00:31:51 »
On se vaan hieno auto. S*

Joko pinnoite päätyi auton maalipintaan?
Ei vielä kun on sen verran iso urakka. Nyt kait alkavalla viikolla urakoitava?

Sen sijaan kiillotin tästä laseja kun tuli hommattua sonaxin lasinhiontatahna ja -laikka. Kattoikkunasta ja sivuikkunoista tuli ihan hyvät kun sai kalkkeumat ynnä muut pois. Takalasikin parani "huomattavasti" vaikkei siitä nyt naarmutonta tullutkaan, lähtötilannetta parempi kuitenkin. Tuulilasihan tässä nyt oli vielä yllättävän hyvä lähtöjäänkin kun 2012 laitettu ja 75tkm tullut sen jälkeen mittariin. Sai siitäkin pyyhkijöiden aikaansaamaa huntua pois.

Lasit siis pinnoitusta vaille nekin.

Poissa Volvo4321

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 850 T-5R Sportswagon "T-Gul"
« Vastaus #553 : 22.02.2021, 11:24:16 »
Melko hiljasta ollut  ???

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5700
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Volvo 850 T-5R Sportswagon "T-Gul"
« Vastaus #554 : 06.03.2021, 18:44:49 »
Eipä kesäautolle talvella ihmeitä tapahdu, tallissaan on saanut odotella talven ylimenoa.

Edellisen viestin jälkeen tuli lasit ja maalipinta pinnoitettua ennen talviteloille laittoa, joten tämän vahailut taitaa olla hetkeksi siinä? :P

Kohtapuoliin jos aktivoituisi niin voisi olla kerrankin ajoissa ottamassa autoa ajoon?

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron