Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: Lankku - 13.12.2015, 23:23:51

Otsikko: 245 GL -92 B230TSC(remmiturbo), den här bilen är såld
Kirjoitti: Lankku - 13.12.2015, 23:23:51
Erotellaas tämä omaksi aiheekseen, alustavasti hölötelty tuolla: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=70506.msg1061014567#msg1061014567
Koostetaan nyt tähän silti mitä on tapahtunut parin viikon aikana.

Tekniikka on/oli B230F ja M47. AVK:lta ostin viime kuun lopulla, ehkä hieman turhan korkealla hinnalla :idiot2:, lievästi oikeaan takakupeeseen kopsaistuna. Rankan pinttymän jynssäyksen jälkeen katsottuna maalipinta muutenkin menettelee, mutta pohja on kuitenkin kohtuu hyvä. Bensapumppu ei halunnut lähteä uudestaan pyörimään hetken käynnissäolon ja sammutuksen jälkeen. Kuljetti kuitenkin Pirkkalasta ~280km. Työpaikan pihalla muutaman siirtelykerran jälkeen hyytyi sitten kerrasta ja vaihdoin uuden pumpun tilalle.

Muuta mukavaa ja muutoksia:
- 25mm etuvakaaja, 19mm takavakaaja, etutukivarret ja panhard uretaaniheloilla. Edessä sinisessä 242:ssa ja englantilaisessakin olleet lyhennetyt lesjöt lyhennettyjen vakioiskareiden kanssa. Takajousista pois sen verran, että lievä etukeno saavutettu.
- Toimiva ilmastointi poistettu muiden "lisävarusteiden" tieltä, sisäkenno vielä poistettava ja lämppärinmoottori vaihdettava.
- Kanteen teetetty seeti- ja venttiilityö sekä porttasin kevyesti. Nokaksi vaihdettu V.
- Imusarjan alle majoittui Madbullilla 244:ssä ollut Eaton M65. Tukijalkaa piti hieman viistää, että mahtuu jakajan kanssa paikoilleen. Tehostimenpumppu piti poistaa, laitettava tilalle erillisellä säiliöllä oleva.
- Pakopuolelle tuli halkosarja, johon tein sisälle pienen ohjurintapaisen, joka on pulttikiinnitteinen sarjan selkäpuolen läpi. Väliputken päässä on HX40 56/64 siivillä ja #17 pakopesällä. DP on 3,5" ja heti auton alla 3" loppuun asti. Laatikontukipalkin etupuolella jousto, sen jälkeen Magnaflown:n katti ja 2kpl Simonssin läpivirtaavia pömpeleitä. Häntäputki 2,5". 38mm kiinaportti lähtee väliputkesta taakse alaviistoon.
- Ahtoputket 2,5" ja 2kpl 50mm kiinadumppeja.
- 600x300 cooleri on jaettu kahtia eli turbo-cooleri-remmi-cooleri-kone. Tämä siksi, että remmillä ei vielä ole rinnalla ohitusventtiiliä, vaan kaikki ilma kulkee remmin läpi. Pyrkimys pitää imulämmöt siedettävissä lukemissa ja sen takia turbon lämmittämä ilma kulkee ensin coolerin läpi. Todennäköisesti linjaan tulee Penta-tyyppinen ohitusventtiili mutta hieman eri tavalla toimien. Eli kun turbo alkaa tuottamaan tarpeeksi painetta ahtoputkistoon, avaa paine ohitusventtiilin ja remmi jää pyörimään sinne "tyhjää". Venttiilin sijoittelu samalla tavalla kuin tässä (http://bioage.typepad.com/photos/uncategorized/tsi_airflow.png), mutta ahtimet eripäin. Kokeilun nimissä kuitenkin ensin ilman ohitusventtiiliä.
- Moottorinohjauksen suhteen ensihätään 300cc T6 suuttimet ja Hautingilta lainatut turbon boksit. 142:ssa ollut Innovate MTX-L tulee kiinni myös. Kunhan saa asiat järjestykseen, niin 870cc suuttimet, muutoksia moottorinohjauspuolelle ja E85:ttä tankkiin. Tehoahan ei kovin paljoa voida odottaa halkosarjan kanssa :P

Ja kuvia:
Ulkoasu (http://smg.photobucket.com/user/244x2/library/245%20GL%20-92?sort=9&page=1)
Tekniikkapuoli (http://smg.photobucket.com/user/244x2/library/245%20GL%20-92/Tekniikka?sort=9&page=1)

Jotain tulevasta:
Akku konttiin tasaamaan painoja ja lisäpenkin heivaaminen mäelle. Vauhtipyörästä koneistetaan reunuksesta ylimääräiset pois, jotta saa käymään littupyörälle tarkoitetun asetelman. Ja tietysti tärkein eli vp:n painoa keveämmäksi. Katsastuspenkitys toivottavasti ensi viikon loppupuolella ja katsastus jouluviikolla. Saa nähdä miten käy, rekisterikilvet on tilattu alkuperäisellä tunnuksella. M90 tulee M47 tilalle ajastaan. Paremmat iskarit taakse joskus ja muuta semmosta, lukkokin ois kiva.
Otsikko: Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
Kirjoitti: tanskude - 13.12.2015, 23:46:43
Eipähän päässyt taas Lankku yllättämään sillä etteikö olisi mielenkiintoista projektia tulossa.

Onko ollut ajatuksena rakennella magneettiventtiiliä remmin hihnapyörälle ettei ahtimen turhaan pyörittelyyn mene voimaa siinä vaiheessa kun ilma menee pelkän turbon kautta?
Otsikko: Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
Kirjoitti: Lankku - 14.12.2015, 00:12:52
Turha rakennella erikseen magneettikytkintä, sama laittaa sellainen remmi sitten jossa on kytkin. Jos ja kun remmille laittaa ohitusventtiilin, niin silloin remmi pyörii tyhjää paineistetussa tilassa. Eli periaatteessa vie sen verran tehoa kuin menisi pyörittää irtaallaan.
Otsikko: Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
Kirjoitti: Lankku - 14.12.2015, 23:11:28
Pikkunysväämistä tänään ja niiden lisäksi peräöljyjen vaihto(pikkasen oli täyttöroppu jumissa) sekä ahtopainemittarin ja 142:n vanhan kierroslukumittarin asennus. Kiekkamittaria ei raaskinut laittaa ehjän kojelaudan päälle, joten ruuvasin sen mittariston eteen lipan alle kellon kohdalle. Laitoin turbon boksit ja suuttimet kiinni sekä katkaisin TPS:n täyskaasukärkien johdon, joka pitää turbon boksin kanssa tehdä.

Ensikäyttelyt tuli suoritettua remmin kanssa ja naukuu joutokäynnillä ja pienellä kaasuläpänavautumalla aikalailla reilusti enemmän kuin aiemmissa remmirakennelmissa. Johtunee siitä, että dumpit ovat ennen cooleria eikä jälkeen kuten muissa on ollut. Ei ole coolerin tekemää pientä äänenvaimennusta.

Vähän koeajelua työpaikan pihalla: https://youtu.be/XJAvRtS5v0A
~2000rpm on 0,4bar painetta.
Otsikko: Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
Kirjoitti: Vömbsteri - 15.12.2015, 00:37:37
Kestääkö tuota vinkuintiaania kauanki hermot kuunnella vai kuuluuko kovaaki koppii? :idiot2: :buck2:
Otsikko: Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
Kirjoitti: Juusoo - 15.12.2015, 18:54:55
Varsin asiallinen tekniikka taas kerran. Onko itse moottoriin tulossa muita muutoksia, vai paljonko tästä on tarkoitus ottaa tehoa?
Otsikko: Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
Kirjoitti: Lankku - 15.12.2015, 21:52:57
Tuli todettua, että maantiellä 80-90km/h nopeudessa ääni sisälle on kohtuullinen. Kaupunkiajossa kuuluu selvemmin, muttei liian kovaa (kuin ehkä ulos?). Ihmeen hyvin alkuperäinen kytkin piti 0,5bar paineella lyhyissä kiihdytyksissä.

Ajelun syynä oli pyöränkulmien tarkastus ja säätö sekä päästöjen mittaus. Kulkukulma oli tasan nolla, ei kovin pieleen mennyt panhardin mitoitus :D Kokonaisauraus oli kohillaan, tarvitsi pientä hienosäätöä vaan että ratti tuli suorempaan. Camber oli vähemmän yllättäen tullut säädettyä isommaksi kuin koneen arvojen mukaan tarttis olla. Katti tuntuu pelaavan hyvin, pienet vuodot joissain liitoksissa meinas nostaa happea vähän turhan ylös ja samalla vetää lambdaa pieleen. Mutta sai nekin hetken kuumottamisen jälkeen kohilleen.

Tuolta selviämisen jälkeen vaihteisto pois ja vein vauhtipyörän odottamaan koneistusta. Laatikkoon uudet öljyt sisään, vanha oli ihan mustaa. Samalla sai todeta, että toinen roppu oli kiristetty niin tiukalle, että tiivistettä vasten tuleva reunus puuttui kokonaan. Kytkinakselin silmälaakerin ja kampiakselin takastefan vaihdoin uusiin sekä tiukkasin stefan laipan pultit. Ja muuta semmosta.

Ei koneelle tarvii mitään kummempaa tehdä näillä tavotteilla ja varsinkaan vakiolla pakosarjalla vaikka kuinka ois ohjurin tapainen nielussa yrittämässä kaasujen poiston parantamista.
Otsikko: Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
Kirjoitti: Brick - 16.12.2015, 10:29:06
Tuota "lancia s4 kytkentää" en olekkaan ennen näissä projekteissa nähnyt. Mihen kohtaan tuo penta venttiili on tarkoitus kytkeä? Remmin jälkeen ilmeisesti?
Otsikko: Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
Kirjoitti: Lankku - 18.12.2015, 00:55:44
Pentan venttiiliä ei ole tulossa tähän ainakaan ennen kuin muita vaihtoehtoja on kokeiltu. Ei ole erikoisen halpakaan, 162e. Tuossa näkyy aika hyvin venttiilin sijainti ja toimintaperiaatteenkin voi siitä päätellä: https://www.marinepartseurope.com/fi/volvo-penta-rajaytyskuva-7745930-26-20699B.aspx (https://www.marinepartseurope.com/fi/volvo-penta-rajaytyskuva-7745930-26-20699B.aspx)
Turbolle ja remmille on molemmille omat imuaukot putsarikotelossa(19 on remmin imupuoli). Venttiili on remmin painepuolella sekä turbon imupuolella. Silloin kun turbon tarvitsema ilmamäärä ohittaa remmin antaman ilmamäärän, sulkee läppä remmin painepuolen ja turbo imee suoraan putsarilta. Ainakin näin olen ollut ymmärtävinäni.

Keskiviikkona ei mitään tapahtunutkaan, eilen sen sijaan jotain.
Vauhtipyörän sain takaisin ja laitoin vaihteiston paikoilleen. Samalla uusi kardaanintukilaakeri. Remmille 5mm pidempi hihna ei vielä ollut tarpeeksi pitkä antaakseen kunnolla säärövaraa kiristimelle ja helpottamaan hihnan asennusta. Siirryttävä 5-10mm pidempään. Dumpeille vaihdoin 4mm bensaletkun pissapojanletkun tilalle, asensin laajakaistan, tein hukkaportin poistoputken DP:hen, kiepasin lämpösuojanauhaa (http://img.photobucket.com/albums/v629/244x2/245%20GL%20-92/Tekniikka/19.jpg) DP:n alkumutkaan, laitoin suojahupun pakopesään ja paikkasin kaksi ruostereikää. Toki piti poistaa ympäriltä vähän huonon oloista muutenkin. Niistä kuvat täällä (http://smg.photobucket.com/user/244x2/library/245%20GL%20-92?sort=9&postlogin=true&page=1).

Alkuillasta ois vissiin maantieajoa ja katsastuspenkitys.
Otsikko: Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
Kirjoitti: Lankku - 18.12.2015, 22:29:46
Menin ja tilasin Gazit taakse tähänkin keskiviikkona. Tänään tulivat ja laitoin paikoilleen. Vasemman iskarin ylämutteri oli vedetty sen verran tiukkaan joskus, että lähti mieluummin pyörimään koko pultti. Palkinkupeesta mutteri auki ja kaikkineen irti sitten. Olivat tehtaalla laittaneet liian pienellä reiällä olevan yläholkin, vaihdoin toisen valkean vanhoista iskareista tilalle. Tuossa (http://img.photobucket.com/albums/v629/244x2/245%20GL%20-92/11.jpg) vanhat ja uudet rinnan.

Penkkireissu ajeltu ja maantiellä remmin naukuminen on pidemmän päälle jonkin verran korvia rasittavaa. Vissiin muutettava dumpit coolerin jälkeiseen putkeen. Penkissä ei mitään ihmeitä, piti tietysti kokeilla mitä siitä ns. turvallisesti irtoaa. Hukkaportin säätö on 0,5bar paineessa eli turbo ei juurikaan vielä ota osaa toimintaan, mutta kai se jotain yläkierroksilla avittaa. Ahtopaine laskee kierroksien myötä hieman(näkyy teholapussakin), johtuisko ihan vaan remmin liian suuresta välityssuhteesta. Mutta ei se sinällänsä ole ongelma enää sen jälkeen kunhan turbon voi säätää antamaan lisää.
Kiekkamittari ei oikein tahdo enää nostaa viisaria kunnolla ja oli aika kuumana. Mikä lie tullut, onhan se ollut käytössä jo melkein 6000km ::)

(http://img.photobucket.com/albums/v629/244x2/245%20GL%20-92/Tekniikka/20.jpg)
Teholukema melkein näkyy hyvin, mutta tuloksena siis 223hp @ 5279rpm ja 375Nm @ 3773Nm. Huippuväännön kohdalla painetta 0,8-0,9bar ja huipputehon ~0,7bar. Oletettavasti vakiot 95-96 940 Turbon boksit.

Tapahtunut sisältä kuvattuna: https://youtu.be/V8b6Jy9vy5o
Aika tuhdilla käy tuossa välillä, oisko nakurikastus toiminnassa(?). Hyvin 8v turbosaabin 215mm asetelma ja massalevy pitelee, mutta eipä sen pidon rajoja ole vielä pystynyt kuivalla asfaltilla testaamaankaan :D Näillä hetki ja sen jälkeen päivitystä ohjauspuolelle ja voimansiirtoon.
Otsikko: Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
Kirjoitti: Lankku - 19.12.2015, 18:14:34
Pikku testin perusteella antaa ns. todellisissa olosuhteissa 0,9-1bar painetta ja pitää niillämain myös. LH ei ainakaan vielä kakistellut yhtään vaan seos oli AFR 12 paikkeilla. Jotain apua turbo antaa vaikka hukkaportti on löysällä, koska Madbullin mukaan pelkän remmin kanssa sillä oli enintään noin 0,65bar ahtoja.
Otsikko: Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
Kirjoitti: Madbull - 20.12.2015, 20:47:02
Pitäis muistaa ottaa tallikoneelta logit. Toki eipä megan logi mikään absoluuttinen totuus ole, varmaan kuitenkin 0.1bar sisään.
Otsikko: Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
Kirjoitti: NBM - 21.12.2015, 13:47:18
Pikku testin perusteella antaa ns. todellisissa olosuhteissa 0,9-1bar painetta ja pitää niillämain myös. LH ei ainakaan vielä kakistellut yhtään vaan seos oli AFR 12 paikkeilla. Jotain apua turbo antaa vaikka hukkaportti on löysällä, koska Madbullin mukaan pelkän remmin kanssa sillä oli enintään noin 0,65bar ahtoja.

Kurkkaappas onko boksissas lastu, fuelcut pitäs tulla vastaan 0,8bar. V-tyyli nokassa taitaa olla aika passeli 2- venttiiliseen antiikkimoottoriin?
Otsikko: Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
Kirjoitti: janne81 - 21.12.2015, 18:08:18
Eikös siinä oo Hautingin boxit lainassa ja niissä lastut, vai muistanko väärin.
Mullakin oli turbovinokoneessa V-nokka muitten pikkuvirien lisänä ja kyllä pelas mukavasti.
Otsikko: Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
Kirjoitti: Lankku - 21.12.2015, 22:24:11
Vakioina ne oon lainannut, mutta täyttä varmuutta siitä ei tainnut olla :D Tuommonen ois ruiskuboksissa (http://img.photobucket.com/albums/v629/244x2/245%20GL%20-92/Tekniikka/21.jpg) ja tuommosta sytkässä (http://img.photobucket.com/albums/v629/244x2/245%20GL%20-92/Tekniikka/22.jpg).

Muutakin tuli tänään tehtyä kuin kateltua purkkien sisään. Purin lisäpenkin pois ja se ois nyt jouten kaikkineen. "Uuden" pohjalevyn käyn hakemassa huomenna jos tutulta siisti ehjä löytyy. Aika paljon tuli reikiä tulpattavaksi :buck2: Akun virtajohdon vedin oikeasta varapyöräkotelosta eteen. Ilmastoinninkennoa aloin poistamaan lämppäristä ja sehän vaatii koko kotelon irrottamisen.
Siitä päästiin siis tähän pisteeseen:
(http://img.photobucket.com/albums/v629/244x2/245%20GL%20-92/12.jpg)

Ja siitä puolestaan päästään eteenpäin sujuvasti siihen, että en laitakaan uutta lämppärinmoottoria samalla kuten meinasin(hanakin ois pitänyt vaihtaa pienen vuodon takia), vaan vaihdan vipulämppäriin. Vie paljon vähemmän tilaa, jne. Ilmaputket ja säädinvipupaneeli varmaan löytyy jostain nurkasta, mutta nopeampaa tässä vaiheessa käydä hakemassa toisaalta nekin.

Katsastusaika varattu keskiviikolle.
Otsikko: Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
Kirjoitti: Lankku - 23.12.2015, 02:09:12
Kävin purkamassa tarvittavat osat lämppärin vaihtoa varten ja rintapellin läpivientikumin paikkaan josta ilmastointi menee läpi. Lämppäri ois asennettu, kojelauta kasattu, kaikki keskikonsolin taustavalot vaihdettu, akulla paikka kontissa ja virrat vedetty sekä takajarrut herkistelty. Kaikki takapalat jumissa ja yhdessä männässä kevyttä nahkeutta. Laitoin nyt Greenstuffit taakse kuten oli aikomuskin. Takajalkatilojen ilmaputket jäi vaihtamatta vielä, katsastuksen jälkeen sitten. Lämppärinkotelon käytin auki ennen asennusta, tarkastin hiilet ja varmuudeksi voitelin alalaakerin.

Lievästi on kokoeroa lämppärinkoteloilla.
(http://img.photobucket.com/albums/v629/244x2/245%20GL%20-92/13.jpg)
Otsikko: Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
Kirjoitti: Lankku - 23.12.2015, 16:24:17
Tää ois nyt kilpien välissä. Tuulilasista tuli korjauskehotus, mutta se oli tiedossakin. Halki kun on.

Pappavolvohan se on :) Kuskin ovi ei ole kunnolla kiinni.
(http://img.photobucket.com/albums/v629/244x2/245%20GL%20-92/15.jpg)

Ennen konttorille menoa vaihdoin lisäjarruvalopolttimon ja tulppasin lisäpenkin pultinreiät.

Vasen sivupeilinlasi on lepattanut koko ajan ja liimasin sen uudestaan kiinni. Olihan se vielä kolmesta kohtaa yläreunasta kiinni.
Otsikko: Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
Kirjoitti: Lankku - 31.12.2015, 12:41:51
Parisataa kilsaa ajoa, ei uskalla kunnolla kenkiä jos M47 vaikka leviää ennen aikojaan ja mitä LH:kin tuumaa :D M90 asennus lähitulevaisuudessa.

Mutta se tärkeämpi asia eli otin katsastuksessa kulmapainot talteen ja lisätään ne nyt muistaessa. Ilman kuskia etuvasen 370 ja oikea 360kg. Takavasen 330 ja oikea 340kg. Eli 730 ja 670kg. Akku on oikeassa varapyöräkotelossa ja virtajohto kulkee oikeaa reunaa. Ei huomannut katsoa mitkä on tulokset kuskin kanssa, aikaa ois ollut kyllä. Ja pieni muutos tulee laatikonvaihdon myötäkin.

Nyt vasta katselin Trafin tiedoista, että rekisteröity Suomeen -94. Ilmankos siinä on Special delivery-tarra takasivulasissa.
Otsikko: Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
Kirjoitti: Lankku - 06.01.2016, 01:34:24
Maanantaina avasin 142:ssa olleen romisevan M90:n ja vaihdoin siihen toisen kytkinakselin. Vanhaa akselia oli joku hakannut niin kova laatikkoa avatessa, että siitä joutui alkujaan hiomaan kytkinakselin päätä hieman. Muuten ei mennyt kytkinlevy päälle. Nyt asennuksen jäljiltä laatikko pitää enää ns. normaalia pientä pärinää, joten oisko akseli hakattu hitusen kieroksi.

Eilen vaihdoin laatikon paikoilleen ja nestekytkimen osat kiinni. Sama jousitettu sintterilevy kuin oli 142:ssakin ja asetelma pysyi ennallaan. Mittasin levyn paksuudeksi ~7,95mm, joten tuumasin etten laita shimmejä asetelman alle ollenkaan. Hyvin toimii ainakin tuon asetelman kanssa nyt. Laatikossa kiinni olleet tukirauta ja kumi kävi suoraan kohilleen. Ehkä vois hieman laittaa koroketta raudan ja kumin väliin, että tulis hieman pänninkiä enemmän. Keppitelineen tukirauta koriin piti tehdä uusi, vanha on hukkunut jonnekin.

Vähän isompi puuhastelu olikin sopiva kardaaninetupätkä, koska sitä ei ollut. Yhdistin tarvittavat osat 700/900 takapätkästä ja toiseen valkeaan pikaisesti lyhentämästäni etupätkästä. Etupätkästä booriosa pois ja takapätkän katkaisu sopivaan pituuteen. Sorviahan ei käytössä ole, joten osien linjaus tapahtui pitkän tönärin selkäpuolella. Booriosan alkuperäinen sauma on putkessa edempänä eli siihen jää suoraa putkea välille, jolloin linjauksen voi katsoa putkien kesken, toisin kuin päädystä katkaisemalla. Pari heppiä ympärille ja tarkastuksen jälkeen sauma ympäri. Muut tarvittavat välineet noin suurin piirtein oli kaasupilli, leka ja pari puupalikkaa :idiot2: Kasauksen jälkeen testiajo nosturilla perä ilmassa ilman selviä värinöitä ja hyvin tasaista kyytiä voimansiirron suhteen antoi kotimatkallakin.

Aamulla meinasi olla hieman viileät tunnelmat työmatkalla, piti laittaa pahvi maskin taa ennen kotiinpaluuta. Ei 87-asteisella termarilla oikein jaksa antaa lämpöä näillä keleillä, enkä meinannut vaivautua vaihtamaan lämpimämpää :P
Otsikko: Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
Kirjoitti: Lankku - 06.01.2016, 21:22:20
Laitoin vakiojousella olevan dumpin coolerin ja immun väliin. Remmin ääni ajossa väheni huomattavasti. Moottorijarrulla ääntä vielä tulee entiseen malliin, koska ennen cooleria oleva jäykempi dumppi aukeaa silloin myös.

Haittapuolena uudessa sijoituspaikassa on ennen immua olevan dumpin ilmavirta, joka taitaa aiheuttaa immun toimintaan häiriöitä. Vissiin noin 25cm etäisyys on liian pieni, vaikka dumppi onkin alipaineella koko ajan auki. Toiminta on normaalia muualla kuin pintakaasualueella, jossa seos heittelee selvästi. Ruiskuhommat muuttuvat ajastaan, joten toistaiseksi pitää yrittää jos immun ja dumpin etäisyyttä voisi lisätä. Kuitenkin toinenkin dumppi siirtyy vielä samaan paikkaan.

Tämänpäiväisen ajelun perusteella -25 jälkeen tuli lämmitusominaisuudet 87-termarilla rajat täysin vastaan, eikä keulapahvikaan enää oikein riitä. Huomenna kuitenkin pakko laittaa 92-asteinen tilalle jos haluaa vähän enemmän lämpöä sisälle.
Otsikko: Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
Kirjoitti: Dmies - 07.01.2016, 00:16:23
Tämänpäiväisen ajelun perusteella -25 jälkeen tuli lämmitusominaisuudet 87-termarilla rajat täysin vastaan, eikä keulapahvikaan enää oikein riitä. Huomenna kuitenkin pakko laittaa 92-asteinen tilalle jos haluaa vähän enemmän lämpöä sisälle.
Tuli tässä mieleen, että onko näissä jo vakiona 92-asteinen termari?. Ainakin mulle myyjä wetterillä muistaakseni väitti viime keväänä, että 92-asteinen olisi vakiona, kun kyselin omaan vm-88 240 termaria. Meinasi myyjä, kun konetta katsoi, että 92-asteista löytyy hyllystä ja sitä on mennyt, mutta 87-asteista ei oo mennyt heillä 5-vuoteen. 
Otsikko: Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
Kirjoitti: Lankku - 07.01.2016, 00:29:52
Kait Suomessa aina vakiona on 92-asteinen. Laitoin 87:n estämään liian kuumana käymistä kesää varten, koska eihän tällä ollut tarkoitus ajaa ainakaan näillä keleillä :D Ennen on puhuttu ns. kesä- ja talvitermareista ja nuo on ne asteet.
Otsikko: Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
Kirjoitti: Dmies - 07.01.2016, 01:05:41
Kait Suomessa aina vakiona on 92-asteinen. Laitoin 87:n estämään liian kuumana käymistä kesää varten, koska eihän tällä ollut tarkoitus ajaa ainakaan näillä keleillä :D Ennen on puhuttu ns. kesä- ja talvitermareista ja nuo on ne asteet.

Okei. Nonni. :D Okei, kattelin varaosakirjasta just tässä, että b200/b230 saa 87 ja 92-asteista ja D24 sitten pelkästään 87 termaria. Pitää itelläkin vaihdella termari jossain vaiheessa. :)
Otsikko: Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
Kirjoitti: mikan - 11.01.2016, 09:50:43
Vakioina ne oon lainannut, mutta täyttä varmuutta siitä ei tainnut olla :D Tuommonen ois ruiskuboksissa (http://img.photobucket.com/albums/v629/244x2/245%20GL%20-92/Tekniikka/21.jpg) ja tuommosta sytkässä (http://img.photobucket.com/albums/v629/244x2/245%20GL%20-92/Tekniikka/22.jpg).


Hm....  954 bini....      :)


Penkissä ei mitään ihmeitä, piti tietysti kokeilla mitä siitä ns. turvallisesti irtoaa. Hukkaportin säätö on 0,5bar paineessa eli turbo ei juurikaan vielä ota osaa toimintaan, mutta kai se jotain yläkierroksilla avittaa. Ahtopaine laskee kierroksien myötä hieman(näkyy teholapussakin), johtuisko ihan vaan remmin liian suuresta välityssuhteesta. Mutta ei se sinällänsä ole ongelma enää sen jälkeen kunhan turbon voi säätää antamaan lisää.

(http://img.photobucket.com/albums/v629/244x2/245%20GL%20-92/Tekniikka/20.jpg)
Teholukema melkein näkyy hyvin, mutta tuloksena siis 223hp @ 5279rpm ja 375Nm @ 3773Nm. Huippuväännön kohdalla painetta 0,8-0,9bar ja huipputehon ~0,7bar. Oletettavasti vakiot 95-96 940 Turbon boksit.

Tapahtunut sisältä kuvattuna: https://youtu.be/V8b6Jy9vy5o
Aika tuhdilla käy tuossa välillä, oisko nakurikastus toiminnassa(?). Hyvin 8v turbosaabin 215mm asetelma ja massalevy pitelee, mutta eipä sen pidon rajoja ole vielä pystynyt kuivalla asfaltilla testaamaankaan :D Näillä hetki ja sen jälkeen päivitystä ohjauspuolelle ja voimansiirtoon.

Nakurikastus tuo ei ainakaan ole, vaan ihan normaalista kartasta tuleva asia, sillä nakurikastus ei poistu käytöstä, ellei kuorma vähene nakutuksen jälkeen selvästi.

Asiallisen kaunis vääntökäyrä!  P>


Termostaatti-asia on mielenkiintoinen, sillä minullakin on se pirskatin 88C tms. termari ja parin kympin pakkasen kohdilla alkaa lämppärin teho hitusen hiipumaan. Voisihan sitä talvella vaihtaa sen 92C, jotta kabiiniin saisi sitä lämpöä hitusen enemmän, koska näissä keleissä koneen yli-kuumenemisen vaaraa ei ole.
Otsikko: Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
Kirjoitti: Dmies - 11.01.2016, 14:45:26
Termostaatti-asia on mielenkiintoinen, sillä minullakin on se pirskatin 88C tms. termari ja parin kympin pakkasen kohdilla alkaa lämppärin teho hitusen hiipumaan. Voisihan sitä talvella vaihtaa sen 92C, jotta kabiiniin saisi sitä lämpöä hitusen enemmän, koska näissä keleissä koneen yli-kuumenemisen vaaraa ei ole.
Mulla on ollut kesät-talvet paikallaan tuo 92c omassa 240(tosin se on vakio). Toissa keväänäköhän käytin sen irti, kun tiiviste rupesi vuotamaan niin katsoin, että oli alkuperäinen. :D  Kesäkuumalla kuitenkin huomaa, kun on lisämittari paikallaan missä on asteikko, että viisari, kun on 92c:ssä niin se tekee hiuksen hienoa edestakais liikettä lähes koko ajan, mutta kylmemmällä kelillä se pysyy paikallaan.
Otsikko: Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
Kirjoitti: puliukk0 - 11.01.2016, 16:50:11
Mulla on ollut kesät-talvet paikallaan tuo 92c omassa 240(tosin se on vakio). Toissa keväänäköhän käytin sen irti, kun tiiviste rupesi vuotamaan niin katsoin, että oli alkuperäinen. :D  Kesäkuumalla kuitenkin huomaa, kun on lisämittari paikallaan missä on asteikko, että viisari, kun on 92c:ssä niin se tekee hiuksen hienoa edestakais liikettä lähes koko ajan, mutta kylmemmällä kelillä se pysyy paikallaan.

Itte vaihdoin vuoden vanhan 87c -> 92c ja alkaa muuten lämpeämään ilmastoitu 9 ihan eri tahtiin... Puhaltaa kuumaa eikä haaleaa.  8)
Otsikko: Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
Kirjoitti: Lankku - 17.01.2016, 18:59:56
Nakurikastus tuo ei ainakaan ole, vaan ihan normaalista kartasta tuleva asia, sillä nakurikastus ei poistu käytöstä, ellei kuorma vähene nakutuksen jälkeen selvästi.
Ok. Eikä penkissä kovin suurelti ollut jarruakaan käytössä.

Arkiajoa kummempaa ei juuri ole tapahtunutkaan. Sen verran kuitenkin, että siirsin toisenkin dumpin coolerin ja immun väliin, sekä tein remmin ja coolerin välisen putken uuden. Eipä jää ihan niin parsitun näköineksi. Remmin ääni on nyt ajossa hyvin mieto moottorijarrullakin. Jos vielä haluaisi pienemmäksi, niin pitäis koteloida ilmanputsari.

Viimeistään nyt kun molemmat dumpit on siirretty, tuli selvemmin esiin tilanne jossa ilma ilmeisesti poukkoilee immun ohi molempiin suuntiin. Parhaiten tuntuu toimivan silloin kun molemmissa dumpeissa on alkuperäistä jäykemmät jouset ja ilma joutuu enemmän työntämään niitä auki. Edelleen hyvin kevyellä kaasulla ja varsinkin ennen moottorijarrua esiintyy nytkähtelyä. Täytyy tehdä vielä se etäisyyden muutos immulle kun sitä joutuu kuitenkin jonkin aikaa vielä käyttämään. Englantilainen tulee tässä parin kuukauden sisään viemään sen verran varoja, ettei oikein kärsi sijoittaa muualle hetkeen.

Lohkolämmittimen vastus ei montaa kertaa kestänytkään lämmittää ennen kuin sille tuli tunnit täyteen. Laitoin sitten nurkissa lojuneen letkulämppärin tilalle. Odotellaan milloin se poksahtaa ::)
Otsikko: Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
Kirjoitti: TVS - 13.02.2016, 22:35:17
Kellot käyntiin noin 19.00, katsotaan kellotuksen tulokset kun niitä saadaan... ::)
Otsikko: Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
Kirjoitti: Lankku - 14.02.2016, 22:51:04
Miittireissu meni joo ihan kivasti, kotona aamulla noin 9.35 :2funny:

Perjantaina käytin ahtoputkia irti maalausta varten ja vastoin normaalia käytäntöä, en laittanut asentaessa jarrukliineriä letkuliitoksiin. Sen seurauksena dumppien putken ja coolerin välinen silikoni luisti matkalla coolerista auki. Se puolestaan aiheutti sen, että remmin hihnapyörä kaivoi toisen dumpin kannen melkein puhki. Onneksi oli yksi irtodumppi ns. kaiken varalta matkassa ja vaihdoin siitä kannen.

Huvikseni ajattelin jo auton hommauksen aikoihin, että kokeillaan mitä LH:lla virittämisestä tulee. Meinasin laitella enemmän tietoa kunhan saa kunnolla mustaa valkoiselle, mutta nyt on siis ollut jonkin aikaa kiinni -016 immulle ja 870cc Dekoille tehty "arpalastu" turbon boksissa. Sytkälastussa pienemmät kuormitusalueet on muistaakseni B230F:n ja isommat B200FT tai 230FT:stä. Lisäksi kahdelta yläriviltä on isommista ennakoista vähennetty kolme astetta.

Miitin jälkeen tehtiin hieman säätövetoja LH:lla(säätäjä tuo itsensä esiin jos haluaa). Muutama testiveto ensin kiinni olevilla palikoilla Ostrichin kanssa sekä hienosäätöä ja sen jälkeen vaihto -012 kiinaimmuun ja auton omaan -561 boksiin, sekin Ostrichin kanssa. Hiljalleen painetta ylös ja veto aina seis jos näytti menevän laihan suuntaan. Aika paljon sai peruskarttaan laittaa lisää soppaa, että pysytään 12-12,5 välimaastossa. Tuli todettua myös ahtopaineen käyttäytymisessä ilmiö joka ei ainakaan niin vahvasti ole tullut muissa esiin itsellä. Kolmosella oli 1,4bar, nelosella 1,5bar ja vitosella 1,6bar. Mitä suurempi vastus, sitä suurempi ahtopainekin. Seos pysyi kivasti kohillaan, mutta taisi 1,6bar paineella tulla sen verran enemmän vääntöä kuin odotin, että meni kakkosesta veivi poikki ja rojut pihalle. Mokoma kun antaa säädetyn paineen kuitenkin selvästi alempana kuin pelkän turbon kanssa ja HX40 ilmaa vähän tarjoaakin...

Onko tunnelin päässä valoa?
(http://img.photobucket.com/albums/v629/244x2/245%20GL%20-92/Tekniikka/Risa%20alakerta/3.jpg)

Hinurin kyydillä Juzin luo, jossa pikainen tilannearvio ja päätös vaihtaa siellä ylimääräisenä ollut B230 alakerta paikalleen samaa kyytiä. Aloitus siinä klo 19 paikkeilla ja auto ulkona käymässä lämpimäksi ilman remmiahdinta hieman ennen puoli viittä aamulla, josta matka jatkui takaisin kotiin. Ylimääräistä aikaa meni aika paljon mm. apuakselin laittamiseen vaihtoalakertaan, lohkolämmittimenvastuksen o-renkaan vaihtoon kasauksen jälkeen(sama operaatio kuin vanhassa alakerrassakin), öljylinjan ropun aukaisuun lohkon päästä, öljynpaluun tekoon, yhden kk-laakerin tarkastukseen ja muuhun sellaiseen. Ja kellonajasta johtuen ei työtahtikaan ollut kovin ankara, ettei tulisi turhia virheitä jotka vois aiheuttaa matkan katkeamisen ennen aikojaan. Oli niin mukava sää ajaakin ::) Juzille iso kiitos varaosista, tiloista ja auttavasta käsiparista -H-

Männässä näkyy kuvassakin palotilan reunojen jälki, kannen moikkaamisesta. Kannesta juuri erottaa, että siellä on käyty ja pakoventtiilissä oli aivan pieni haamujälki joka lähti sormella pyyhkäisemällä. Puhdistusainetta palotilaan, eikä vajumista tapahtunut eli venttiilit kunnossa. Kansi lähti pakettina sarjojen ja turbon kanssa, yksin sen käsittely ois ollut hieman työläämpää käsipelissä :P
Kuvat vaurioista. (http://smg.photobucket.com/user/244x2/library/245%20GL%20-92/Tekniikka/Risa%20alakerta?sort=9&page=1) Onneksi ei hajonnut ykkösen tai nelosen kohdalta, ois todennäköisesti hajonnut jo apulaitteitakin.

Muutenhan tämä onkin ollut täysin päivittäisenä käyttöpelinä ja homma jatkuu seuraavaksi remmin takaisinasennuksella. Sen jälkeen odotellaan säätöjen perusteella tehtyä lastua saapuvaksi ja penkkiin hakemaan millä paineella vielä uskaltaa oikeasti ajaa ilman H-profiileja. Ja siitä eteenpäin kun mennään, niin H-profiilien vaihto ja lisää painetta?  :D
Otsikko: Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
Kirjoitti: JoonasH - 14.02.2016, 22:59:13
Miittireissu meni joo ihan kivasti, kotona aamulla noin 9.35 :2funny:

Perjantaina käytin ahtoputkia irti maalausta varten ja vastoin normaalia käytäntöä, en laittanut asentaessa jarrukliineriä letkuliitoksiin. Sen seurauksena dumppien putken ja coolerin välinen silikoni luisti matkalla coolerista auki. Se puolestaan aiheutti sen, että remmin hihnapyörä kaivoi toisen dumpin kannen melkein puhki. Onneksi oli yksi irtodumppi ns. kaiken varalta matkassa ja vaihdoin siitä kannen.

Huvikseni ajattelin jo auton hommauksen aikoihin, että kokeillaan mitä LH:lla virittämisestä tulee. Meinasin laitella enemmän tietoa kunhan saa kunnolla mustaa valkoiselle, mutta nyt on siis ollut jonkin aikaa kiinni -016 immulle ja 870cc Dekoille tehty "arpalastu" turbon boksissa. Sytkälastussa pienemmät kuormitusalueet on muistaakseni B230F:n ja isommat B200FT tai 230FT:stä. Lisäksi kahdelta yläriviltä on isommista ennakoista vähennetty kolme astetta.

Miitin jälkeen tehtiin hieman säätövetoja LH:lla(säätäjä tuo itsensä esiin jos haluaa). Muutama testiveto ensin kiinni olevilla palikoilla Ostrichin kanssa sekä hienosäätöä ja sen jälkeen vaihto -012 kiinaimmuun ja auton omaan -561 boksiin, sekin Ostrichin kanssa. Hiljalleen painetta ylös ja veto aina seis jos näytti menevän laihan suuntaan. Aika paljon sai peruskarttaan laittaa lisää soppaa, että pysytään 12-12,5 välimaastossa. Tuli todettua myös ahtopaineen käyttäytymisessä ilmiö joka ei ainakaan niin vahvasti ole tullut muissa esiin itsellä. Kolmosella oli 1,4bar, nelosella 1,5bar ja vitosella 1,6bar. Mitä suurempi vastus, sitä suurempi ahtopainekin. Seos pysyi kivasti kohillaan, mutta taisi 1,6bar paineella tulla sen verran enemmän vääntöä kuin odotin, että meni kakkosesta veivi poikki ja rojut pihalle. Mokoma kun antaa säädetyn paineen kuitenkin selvästi alempana kuin pelkän turbon kanssa ja HX40 ilmaa vähän tarjoaakin...

Onko tunnelin päässä valoa?
(http://img.photobucket.com/albums/v629/244x2/245%20GL%20-92/Tekniikka/Risa%20alakerta/3.jpg)

Hinurin kyydillä Juzin luo, jossa pikainen tilannearvio ja päätös vaihtaa siellä ylimääräisenä ollut B230 alakerta paikalleen samaa kyytiä. Aloitus siinä klo 19 paikkeilla ja auto ulkona käymässä lämpimäksi ilman remmiahdinta hieman ennen puoli viittä aamulla, josta matka jatkui takaisin kotiin. Ylimääräistä aikaa meni aika paljon mm. apuakselin laittamiseen vaihtoalakertaan, lohkolämmittimenvastuksen o-renkaan vaihtoon kasauksen jälkeen(sama operaatio kuin vanhassa alakerrassakin), öljylinjan ropun aukaisuun lohkon päästä, öljynpaluun tekoon, yhden kk-laakerin tarkastukseen ja muuhun sellaiseen. Ja kellonajasta johtuen ei työtahtikaan ollut kovin ankara, ettei tulisi turhia virheitä jotka vois aiheuttaa matkan katkeamisen ennen aikojaan. Oli niin mukava sää ajaakin ::) Juzille iso kiitos varaosista, tiloista ja auttavasta käsiparista -H-

Männässä näkyy kuvassakin palotilan reunojen jälki, kannen moikkaamisesta. Kannesta juuri erottaa, että siellä on käyty ja pakoventtiilissa oli aivan pieni haamujälki joka lähti sormella pyyhkäisemällä. Puhdistusainetta palotilaan, eikä vajumista tapahtunut eli venttiilit kunnossa. Kansi lähti pakettina sarjojen ja turbon kanssa, yksin sen käsittely ois ollut hieman työläämpää käsipelissä :P
Kuvat. (http://smg.photobucket.com/user/244x2/library/245%20GL%20-92/Tekniikka/Risa%20alakerta?sort=9&page=1)

Muutenhan tämä onkin ollut täysin päivittäisenä käyttöpelinä ja homma jatkuu seuraavaksi remmin takaisinasennuksella. Sen jälkeen odotellaan säätöjen perusteella tehtyä lastua saapuvaksi ja penkkiin hakemaan millä paineella vielä uskaltaa oikeasti ajaa ilman H-profiileja. Ja siitä eteenpäin kun mennään, niin H-profiilien vaihto ja lisää painetta?  :D
Kuulin illalla että oot juzin pajalla vaihtamassa konetta mutten ihan tämmöistä tarinaa sen taakse uskonut liittyvän :D Asiameininki O0
Otsikko: Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
Kirjoitti: VT86 - 14.02.2016, 23:11:26
Oot sää kyllä yhden sortin seppä. Vaihtaa illassa joutuessaan koneen kun toiset tuskailee ja hämmästelee melkein tulpan vaihdossa saman verran -H-
Otsikko: Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
Kirjoitti: Juzi - 14.02.2016, 23:42:04
Mää oon aina sanonut, että varaosia on hyvä olla vähän hyllyssä..
Hyvä että pääsit kotio turvallisesti vaikka ajokelikin vastusti viellä yön päätteeksi.  :D
Otsikko: Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
Kirjoitti: mikan - 15.02.2016, 02:36:17
Miittireissu meni joo ihan kivasti, kotona aamulla noin 9.35 :2funny:

Onnea kotiutumiselle!  -H-

Huvikseni ajattelin jo auton hommauksen aikoihin, että kokeillaan mitä LH:lla virittämisestä tulee. Meinasin laitella enemmän tietoa kunhan saa kunnolla mustaa valkoiselle, mutta nyt on siis ollut jonkin aikaa kiinni -016 immulle ja 870cc Dekoille tehty "arpalastu" turbon boksissa. Sytkälastussa pienemmät kuormitusalueet on muistaakseni B230F:n ja isommat B200FT tai 230FT:stä. Lisäksi kahdelta yläriviltä on isommista ennakoista vähennetty kolme astetta.

LH:lla virittämisestä tulee sanomista ja romua!   :2funny:
Tai siis vasta sitten kun hommat ovat mallia tulos tai ulos!  :-\

Miitin jälkeen tehtiin hieman säätövetoja LH:lla(säätäjä tuo itsensä esiin jos haluaa).

Minä se en ollut, vaikkakin saatoin hitusen kummitella taustalla!  V:>

Onko tunnelin päässä valoa?
(http://img.photobucket.com/albums/v629/244x2/245%20GL%20-92/Tekniikka/Risa%20alakerta/3.jpg)

Näyttääpä tutulle!  :'(  :buck2:
[sarkasmi] Sen on täytynyt nakuttaa! [/sarkasmi]

Männässä näkyy kuvassakin palotilan reunojen jälki, kannen moikkaamisesta. Kannesta juuri erottaa, että siellä on käyty ja pakoventtiilissä oli aivan pieni haamujälki joka lähti sormella pyyhkäisemällä. Puhdistusainetta palotilaan, eikä vajumista tapahtunut eli venttiilit kunnossa. Kansi lähti pakettina sarjojen ja turbon kanssa, yksin sen käsittely ois ollut hieman työläämpää käsipelissä :P
Kuvat vaurioista. (http://smg.photobucket.com/user/244x2/library/245%20GL%20-92/Tekniikka/Risa%20alakerta?sort=9&page=1) Onneksi ei hajonnut ykkösen tai nelosen kohdalta, ois todennäköisesti hajonnut jo apulaitteitakin.

Jännittävää tässä on se, että molemmilla meistä se petti nimenomaisesti 2-sylinteristä.
Tätä asiaa tänään iltasella pohdittiin pöhelimessä kaverin ajaessa 500km työmatkaa, joka on perillä moottori-tekniikasta ja säätämisestä aikas lailla hyvin.

Päädyimme siihen, että tutinoilla on rajansa, kuten kankien kestollakin.

Taisit tässä kohden ahtaa huonosti, joten nyt turbottaa!  :'(
Suomeksi, ei mopolla mahdottomia ahtoja! Tai siis vakio-kangilla.  :(

Sen jälkeen odotellaan säätöjen perusteella tehtyä lastua saapuvaksi ja penkkiin hakemaan millä paineella vielä uskaltaa oikeasti ajaa ilman H-profiileja. Ja siitä eteenpäin kun mennään, niin H-profiilien vaihto ja lisää painetta?  :D

Sanoisin, että 1,4bar turvallisesti hierotun sytty-kartan keralla!

Fiksuimmat huomaavat tässä yhteydessa jotain jännää projektipäiväkirjassani käydyssä pohdiskelussa väännön mittaamisen osalta koti-oloissa ja jokaisen käytettävissä olemilla laitteilla.  ::)

Nimittäin se väännön kippi-piste on tälläisissä asioissa se äärimmäisen kiinnostava asia.

Tätä vääntöasiaa on pohdittu tänään urakalla ja sen vaikutuksia kampikulman nopeuteen.
Tutustun hänen lähtettämäänsä paperossikasaan tulevalla viikolla ja yritän tehdä testi-setin mittauksia varten.

Joten tuloksia on asiasta luvassa tällä viikolla tai ensikuussa.

Ps. Mutta, Lankku tähän ei voi sanoa mitään muuta kuin...    :tykkää:
Otsikko: Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
Kirjoitti: Lankku - 15.02.2016, 21:12:25
Töiden jälkeen vaihdoin öljyt ja suodattimen koneeseen. Ei selviä vuotoja tai hikoiluja mistään vieläkään, mikä pettymys. Remontin jälkeen ehti kuitenkin ajaa ennen öljynvaihtoa noin 350km.

Vanhaa alakertaa tutkailin tarkemmin ja ykkösen mäntä jäi 1-1,5mm alle tason, kolmosen mäntä muutaman kymmenyksen ja vain nelosen tuli yli. Mutta sekin ehkä jäi vajaaksi täydestä mitasta. Ykkösen veivi on selvästi mutkalla, muista ei silmällä sihdattuna erota heti. Kakkosen veivistä löytyi ylempi puolikas öljypohjasta, puolivälistä alapesään olevaa pätkää ei näkynyt. Kannoin koko läjän oikeaan paikkaan eli romulavalle.

Sanoisin, että 1,4bar turvallisesti hierotun sytty-kartan keralla!
Riippuen siitä onko kokoonpano täysin sama tai hyvin samankaltainen kuin tässä. Pelkkä HX40 tai pikkumitsu erilaisessa koneessa tuottaa erilaisen lopputuloksen. Täysi paine oli kuitenkin tarjolla jo 3700rpm paikkeilla ja hajoaminen tapahtui arviolta enintään 4500rpm kohdilla. Nyt ilman remmiä turbo antaa 1,2bar vasta 4500rpm paikkeilla. Ei ois saattanut tapahtua vauriota pelkän turbon voimin ainakaan vielä 1,6bar paineella.
Otsikko: Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
Kirjoitti: TVS - 16.02.2016, 00:01:29
Heitetään tänne julkisestikin se pohdinta mitä miitissä tuosta pähkäilin, eli kun noi dumpit kerta selkeästi sotkee ruiskun toimintaa jälkeen coolerin ja ennen cooleria ne päästää remmin ulinaa kauheesti ilmoille, niin moniko asia huononisi jos laittasi ekaksi remmin ja sen rinnalle suuntaventtiilin, jonka jälkeen (välijäähyn läpi tai sitten suoraan) turbolle. Tällön ne dumpit vois olla turbon ja coolerin välissä, remmi ei ottasi täydellä rähinällä tehoa kun sen mitä se "vapaasti" pyöriessään ottaa ja ruiskun toimivuuskin paranisi. Mutta miten käy heräämisen ja/tai aiheuttaako järjestely muita ongelmia?
Otsikko: Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
Kirjoitti: Lankku - 16.02.2016, 10:41:41
Immun käytöksen suhteenhan ei ollut varsinaista ongelmaa -016:lla, vaan isommalla. Ja sen kanssa oireilu pienellä rasituksella normaalissa ajossa on aika ikävää. En meinanut muuttaa putkitusta ennen kuin on saanut testattua pystyykö nykyisellään muuttamaan tilannetta, vaikka aiemmin mainitusti laittamalla lisää putkea immun ja dumppien väliin. Tai muulla ratkaisulla kuten puhuttiin.

Muutenhan toiminta on ahtimien osalta kohillaan. Ainakaan turbon paremman heräämisen toivossa ei tarvii tehdä muutoksia.
Otsikko: Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
Kirjoitti: Lankku - 22.02.2016, 21:45:54
Remmin laitoin takaisin paikoilleen ja vaihdoin siihen öljyt. Aika tummaksi oli mennyt, vaikka vanhoilla ei montaa tuhatta ole ajettu. Sitä se pieni öljytilavuus teettää.
Otsikko: Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
Kirjoitti: Lankku - 01.05.2016, 22:22:29
Ei ole tapahtunut juuri muuta kuin välillä ajoa ja välillä paikallaan seisomista.

Vähän aikaa sitten levisi syylärin ylälähtö. Sen verran sopivasti kuitenkin, että kaupan pihaan pysähtyessä haisi neste ja heti pelti pystyyn. Pikaisesti nippusiteillä letku tiukasti syyläriä vasten ja kesti muutaman kilometrin ajot korkki löysällä. Tänään vaihdoin toisesta valkeasta etujarrupäivityksen myötä jääneet levyt ja RedStuff palat. Vanhat palat oli jo aivan lopuillaan ja levytkin kippasin romuun. Ei tullut vielä sen enempää ajeltua, mutta eiköhän tuo parempaan päin muuttunut.

Jossain vaiheessa pitäis keskittyä tähänkin hieman enemmän ja varailla penkkiaikaa. Näkis viimeinkin missä mennään ison immun kanssa.
Otsikko: Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
Kirjoitti: Lankku - 07.10.2016, 22:50:35
Koko kesän olikin seisonnassa, eikä mitään tapahtunut kuin lehtien kerääntymistä ilmanottoaukkoihin. Hetken pidin koppaa myynnissäkin rullaavana, mutta eihän sille mitään kiinnostusta ollut. Otinpa siis tänään takaisin liikenteeseen ja kaipa sillä on talvi ajeltava taas. Ai harmi :2funny:

Nyt ennen liikennekäyttöönottoa tapahtui sentään sen verran, että testasin sekä -016 että kopio-012 eteen uudempien immujen muoviritilöitä tasaamaan ilmavirtaa. -016 eteen yksi ritilä rauhoitti toimintaa pienellä kaasulla aika reilusti ja ois sillä hyvä. -012 sai eteensä kaksi ritilää, mutta ei auttanut siinä yhtään. Dumpit on niin lähellä immua, että sotkee toimintaa sen lisäksi, että kopio nyt on mitä on.

Kokeeksi laitoin -012 tilalle -025:n yhdessä -012 lastun kanssa. Ja se lastuhan on tosiaan auton omassa -561 boksissa. Toiminta olikin heti oikein hyvää nyhtämisen suhteen ja kahden etänä tehdyn arpalastun jälkeen seoksetkin alkavat löytymään. Ainoastaan aivan moottorijarrun rajalla tulee nyhtämistä. Seuraavaksi lainattava Ostrich ja kateltava tarkemmin missä mennään. Tällä hetkellä 0,6bar jälkeen seos on 10.8-11 AFR joten hieman vois laihentaa.

Immuseikkailun lisäksi aloitin ilmanottoaukon ja helmojen tyhjennys/puhdistusoperaation. Paineilman, imurin ja jäykästä sähköjohdosta tehdyn koukun kanssa kaivelin enimmät pois ja sitä oli paljon. Etsittävä imuriin pienempää letkua, että voi syöttää sen vielä helman sisälle ennen kuin huuhtoo ne. Helmakotelot on onneksi joskus ruostesuojattu hyvin, eikä näkynyt tipluja. Lämppäriin ei siitä roskamäärästä kovin paljoa eksynyt, keskisuulakkeiden kautta tuli muutama lehti ja irtoroska. Englantilaisen vanhat jalkavammaiset snow capit vois laittaa kiinni.

Kunnon pesu seuraavaksi ja lisäkilometrejä.
Otsikko: Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
Kirjoitti: Lankku - 09.10.2016, 15:11:01
Nyt ois pesty. Talvea vasten ois hyvä puhdistaa ja maalata pienet ruostepaikat, etteivät pääse enempää leviämään.

Hommasin tytärkorttisarjan sytkää varten, kasasin ja laitoin kiinni auton alkuperäiseen boksiin. Pääsi viimeinkin eroon lainabokseista kokonaan.

Konehuoneestakaan ei ollut oikein kunnon kuvaa nykytilassa:
(http://img.photobucket.com/albums/v629/244x2/245%20GL%20-92/16.jpg)
(http://img.photobucket.com/albums/v629/244x2/245%20GL%20-92/Tekniikka/24.jpg)
Ja kyllä, ilmansuodatin ois ehkä pesun tarpeessa V:>
Otsikko: Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
Kirjoitti: Lankku - 11.10.2016, 22:11:29
Kolmosen synkro on pisti hanttiin lämpimällä laatikolla jo keväällä ja ajattelin ennen laatikon aukaisua testata eri öljyllä miten käy. Eilen laitoin siis kokeeksi Redline MTL:ää. Kumma kyllä, selvästi auttoi mutta ei toki poistanut kokonaan.

Tänään käytin laatikon pöydällä synkron vaihtoa varten. Joutui hieman tonkimaan ja "lainaamaan" levällään olevasta laatikosta paremman synkron. Nelosen synkro oli oikein hyvä, laitoin sen kolmoselle ja lainaosan neloselle. Samalla vaihdoin kolmosen rattaan, sai paremmat kytkentähampaat. Nyt pelaa vaihteet jälleen kuten kuuluu ja kolmosen rattaan välyskin hävisi paksumman synkron myötä. Työsylinteri veti purkuvaiheessa jostain syystä tiivistehuulen rullalle mäntää sisään painaessa, ei palautunut kasausvaiheessa ja polkiessa alkoi nestettä tihkumaan läpi suojakumista. Avatessa ei onneksi näkynyt mitään vaurioita ja uudelleenkasauksella tilanne korjaantui.
Otsikko: Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
Kirjoitti: Lankku - 13.10.2016, 20:54:13
Kääntölaakerit tai toinen ainakin on vastustanut hieman koko ajan ja tänään sain aikaiseksi vaihtaa valkean vanhat yläpäät paikoilleen. Onpahan ehjemmät kumitkin ainakin toistaiseksi. Vaihdoin öljyt ja suodattimen, edellinen vaihto helmikuun lopulla koneenvaihdon jäljiltä ja aika tuima E85 haju tarttunut sille osastolle. Takajousista poistin siinä samalla varttikierroksen, jotta sai etukenoa vähennettyä.

Lauantaina ois aikomus käydä ajamassa pari kierrosta Motoparkissa ja sitä varten tein kovempia testijarrutuksia. Muutaman jarrutuksen pitää oikein hyvin ja sen jälkeen alkaakin jo pito häipymään ja poljintuntumakin huonontumaan. Vanhoja tekstejä katsellessa on tainnut jarrunesteet jäädä vaihtamatta oston jälkeen, ne huomenna sitten. Pyyhkäisen myös levyt fiiberilaikalla ja karhennan palat.
Otsikko: Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
Kirjoitti: Lankku - 14.10.2016, 23:51:13
Vaihdoin jarrunesteet sekä karhensin etulevyt ja palat. Useampien kovien jarrutusten jälkeen alkoi teho heiketä selvästi. Testimielessä vaihdoin nurkissa lojuneet YellowStuffit eteen ja karhensin levyt uudestaan. Alustavasti toimii, huomenna sen tietää paremmin. Jos nyt pari kierrosta edes kestäis niin ois hyvä. Siinä sitä menikin testaillessa hetki aikaa. Lisäksi aikaa meni alavinotukien tekoon. Nekin oli ajatuksissa alunperin tehdä jo viime talvena. Muuten ei kuin tankki täyteen ja huomisen odotukseen.
Otsikko: Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
Kirjoitti: Lankku - 15.10.2016, 18:31:09
Motoparkissa tuli ajeltua ja alustan sekä koko laitoksen käytös on omaan makuun oikein onnistunut. Jarrut kestivät hyvin pari-kolme kovaa kierrosta ja sen jälkeen alkoi tuntumaan polkimessa tehon heikkeneminen. Vaihdettava paremmat levyt ainakin ja jotkut toiset palat. 50-100hv lisää tehoa ja lukkoperä niin ois aika passeli paketti radalle. Ja tietysti parempi kuskinpenkki kuin vakio :D

En halunnut mahdottomia kiusata konetta, joten 1,1-1,2bar ahtoja. Siitä huolimatta sen verran taitaa tulla lämpökuormaa, että paisarinkorkin välistä pyrki nestettä pihalle. Kuitenkaan ylimääräistä painetta ei ole ja sisälle tulee lämmintä koko ajan. Jos nakuledi tuli kytkettyä oikein(ainakin käynnistyksessä käyttäytyy kuten kuuluu), ei ollut mitään oireita nakutuksestakaan. Ens viikon seurailen tilannetta ja vaihdan pahvin jos siltä näyttää.

Penkissäkin tekis kovasti mieli käydä ja katsoa miten tukossa on korkeammalla ahtopaineella.

Jonkinlaista videota tulee kunhan saan pätkittyä.

Edit.

Tuolla on viimeinkin: https://youtu.be/JRr0HjjAgbA

Ensin on remmiturbon incar ja lyhyt ulkoa otettu veto lähtösuoralta, sen jälkeen englantilaisesta vastaavasti. GoPron ääni on jälleen mitä on, milloinkohan sais aikaiseksi ostaa adapterin tohon ulkoiseen mikkiin :buck2:

Ulkoa otetut videonpätkät ja JoonasH.

JoonasH nappasi myös muutaman kuvan mutkakäyttäytymisestä ennen lähtösuoraa. Ei ihan mene peilit maassa :D
(http://img.photobucket.com/albums/v629/244x2/245%20GL%20-92/Motopark%202016/5.jpg)

Loput kuvat tuolla (http://smg.photobucket.com/user/244x2/library/245%20GL%20-92/Motopark%202016?sort=9&postlogin=true&page=1).
Otsikko: Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
Kirjoitti: Lankku - 24.10.2016, 21:20:15
Ratailun jälkeen kehitti puolilämpimänä nytkimistä kevyellä kaasulla maantiellä, joka lopulta muuttui kunnon käyntihäiriöksi. Kakkosen tulpanjohtoa epäilin, kurkkasin jakajankanteen ja siellä oli reilummin hapettumaa kakkosen nastassa. Johto uusiksi ja tilanne korjattu. Johto menee pakopesän kohdalta. Pakopesällä on lämpösuojahuppu ja johdolla lämpösuojanauha päällään, mutta siitä huolimatta taisi saada liikaa lämpöä. Ei päälipuolin näytä mitenkään kärsineeltä kuitenkaan.

Toisena suurena muutoksena laitoin talvirenkaat alle, jos sattuu tulemaan räntää kuten on luvattu. Ajelee englantilaisella loput kuivat kelit mitä on.
Otsikko: Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
Kirjoitti: Lankku - 16.11.2016, 19:55:01
Joku aika sitten alkoi konehuoneesta tulemaan heti käynnistyksen jälkeen selvää öljyn hajua. Pienimuotoista tutkailua alkuunsa, eikä sen perusteella huohotusta tai öljynhukkaa moottorissa. Tarkempi haistelu paljasti hajun tulevan dumpin läpi. Dumpithan ovat pienellä kaasulla koko ajan auki, ettei remmi ahda läppää vasten ja rasita itseään turhaa. Turbolta otin ahtoputken irti, siellä oli kevyt öljyhiki ja samankaltainen haju. Tuumasin että remmi työntää sen hajun pihalle. Valmistauduin tekemään turboon rempan, vaikka siinä ei ylimääräisiä välyksiä olekaan. Hajunlähdettä tutkaillessa vaihdoin myös vuotavan nokan stefan.

Mieltä jäi kaivelemaan josko remmi kuitenkin laskisi öljyä läpi. Tänään purin ahtoputkiston sekä remmin pois. Ahtimessa oli pientä vajetta öljyssä ja sillä perusteella jo arvasi että sieltähän se on tullut läpi. Purin paloiksi ja öljyn haju oli :buck2: Melkein kuin loppuunajetulla peräöljyllä, mutta vielä pahempi. Ei ihme jos tulee dumppien läpi haju ja ilman hanskoja tehdessä ois varmaan pitänyt raastaa päälimmäinen ihokerros pois, tms. :D Joka tapauksessa vaihtoehtoina ovat kunnostuksen yrittäminen tai toisen ahtimen hommaaminen. Huomenna varmaan koetan saada roottorit irti ja katsottua saako sinne vaihdettua mitään. Ja saako sitä vielä takaisin kasaan. Tarkkaa puuhaa osuttaa kaikki takaisin samoille paikoille, ettei tule roottorivaurioita käytössä. Minkäänlaisia kohdistuksia ei ole missään ja akselit täysin sileät.

Hetken kävi jo mielessä kunnostaa hyllyssä oleva Eaton M90 ja vaihtaa se tähän kiinni, mutta olkoot siellä toistaiseksi. Kiinnitettävistä osista puheenollen jossain vaiheessa olisi tarkoitus tehdä perusremppa koneeseen eli H-profiilit ja kanneksi 531. Ne pitäisivät olla hallussa tällä viikolla. Kanteen kevyt siistiminen, paremmat seetit ja kasaus nokkaa myöden valmiiksi asennusta varten, jotta vaihto käy nopeammin.

On se taas nuhapumppu ajella ilman remmiä :-\
Otsikko: Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
Kirjoitti: Lankku - 17.11.2016, 21:57:51
Menin ja tilasin eilen illalla ebaysta "uuden" samanlaisen remmin. Siitä huolimatta purin vanhan osiksi ja loppujen lopuksi lähti aika kivuttomasti. Käyttörattaat ulosvetäjällä, roottorit työntämällä pihalle ja laakerit vastaavasti samaan suuntaan kuin käyttörattaatkin eli eteenpäin. Roottorien laakerit ovat tavalliset millimittaiset avoimet ja ehjän oloiset. Akselitiivisteet puolestaan vissiin PTFE(?). Ainakin tuntuu ja näyttää sen oloiselta. Tasamillejä ei mitassakaan ole kuin ulkokehän paksuus. Laakerit ja stefat olivat kiinni jollain lukitteella.

Toinen stefa tuntui olevan pois paikaltaan ja lähti samalla kuin laakerikin irtosi. Eipä taida muuta vaatia. Molemmat tietysti mieluusti uusisi jos niitä löytyy jostain. Jäi mitatkin töihin niin ei voi tiirailla löytyykö moisia.

Huonoja kännykkäkuvia taas :I Etupuoli/öljytilan puoli:
(http://img.photobucket.com/albums/v629/244x2/245%20GL%20-92/Tekniikka/M65%20osia/1.jpg)

Takapuoli:
(http://img.photobucket.com/albums/v629/244x2/245%20GL%20-92/Tekniikka/M65%20osia/2.jpg)
Otsikko: Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
Kirjoitti: Ökkelö - 18.11.2016, 07:05:45
http://jonbondperformance.com/index.php?main_page=index&cPath=10&zenid=274437dce369ff980b85362af4359b0f

Saiskohan tuolta noita tiivisteitä?
Otsikko: Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
Kirjoitti: Lankku - 18.11.2016, 11:15:41
Illalla selailin ja tuoltakin niitä saa. On kahdelle tiivisteelle hintaakin, 79 taalaa plus kulut. Tosin sanovat paremmiksi kuin alkuperäisiä. Tuolle sivulle tuli eksyttyä niiden youtube-videon kautta, jossa oli tiivisteen asennuksesta. Samassa videossa selitti, että ahtimen lämmetessä reilummin lukite pehmenee ja ahtopaineen avustuksella tiiviste liikkuu pois paikaltaan, jonka jälkeen alkaa vuotamaan ulkoreunalta.

Ebayssa oli tarjolla jotain hieman halvemmalla, mutta olivat myös eri näköisiä. SKF:n tiivisteiksi niitä mainostivat, vielä en ole nähnyt missään osanumeroa.
Otsikko: Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
Kirjoitti: Lankku - 18.11.2016, 18:48:46
Jäi sanomatta, että kansi ja veivit tulivat eilen. Äsken purin kannen ja silottelin kanavat normaaliin tapaan. Yksi tulppa oli niin tiukassa, ettei auttanut kuin avata pulttikoneella. Kierre on sentään ehjä kannessa senkin kohdalla. Ens viikolle sovittiin venttiilitöitä ja oikaisua.
Otsikko: Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
Kirjoitti: Lankku - 23.11.2016, 20:13:55
Remmi tuli eilen, purin tänään töiden jälkeen ja kelvolliselta näyttää. Vaihdoin vanhasta nokan, koska hihnapyörä on vanhassa pienempi. Saa pidettyä ahdot ennallaan. Uutta öljyä sisään ja kamppeet paikalleen. Jälleen tuli autosta ajettava :)

Veiveihin riitti tarkastusmittaus ja tapin liikuttelu muutaman kerran eestaas helassa. Kannen jätin työstettäväksi.
Otsikko: Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
Kirjoitti: Lankku - 26.11.2016, 22:44:57
"Öljyjähän mä vaan aloin vaihtamaan." ???

(http://img.photobucket.com/albums/v629/244x2/245%20GL%20-92/Tekniikka/25.jpg)

Kasasin kannen eilen nokkaa ja välystensäätöä myöden valmiiksi jotta asennus sujuu joutuisammin. Tänään kävin töissä eli 12 aikaan alottelin kannen ja veivien vaihtoa tiputtamalla dp:n ja laatikon alas sekä ottamalla koneen pois. Purin vain pakolliset irti koneesta, eli kaikki kannessa kiinni oleva, öljypohjan sekä männät ja veivit tietysti. Männät ja renkaat näyttivät hyviltä, eikä pytyissäkään ihmeempiä. Huohotinpullossa oli pelkkää vettä, ei tippaakaan öljymönjää. Vähän pyyhkäisin hoonilla pyttyjä silti. Kuva (http://img.photobucket.com/albums/v629/244x2/245%20GL%20-92/Tekniikka/26.jpg) männistä ja veiveistä yhdessä öljyttynä asennusta varten.

Huohotinpurkin välistä on vuotanut koko ajan öljyä ja nyt oli hyvä hetki ottaa se irti lohkosta. Vaihdoin uuden o-renkaan ja liimaa väliin. Josko lopettais sotkemasta ainakaan niin paljoa. Kannesta sisälle tuleva vesiletku oli halkeillut kahdesta kohtaa selvästi ja kovemmassa rasituksessa tullut vieno jäähdytysnesteenhaju on ollut sen vuotoa. Laitoin kamppeet kasaan, öljyt sisään ja aika tasan 20 aikaan oli jälleen käynnissä, työvaiheet vissiin liian tuttuja :P Annoin käydä lämpimäksi, vaihdoin öljyt ja suodattimen sekä kasasin ahtoputkiston paikalleen. Sen jälkeen koeajo, vuotojen tarkastus, paikkojen järjestely ja takas kotiin.
Otsikko: Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
Kirjoitti: janne81 - 26.11.2016, 23:11:08
Meikä saa aikaseks just ja just renkaan vaihdon lauantaina ennen saunaa niin tää menee ja tekee uuden koneen sekä kerkee vielä kattoo telkkua ennen saunaa..
 :2funny: :2funny: :2funny:

Otsikko: Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
Kirjoitti: Lankku - 26.11.2016, 23:33:26
Eihän käyttistä ole vara seisottaa kovin pitkään? :D
Otsikko: Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
Kirjoitti: Huikkoster - 26.11.2016, 23:47:15
Missä se moottori on kaiken tuon tavaran keskellä? :D
Otsikko: Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
Kirjoitti: Lankku - 27.11.2016, 18:07:07
Oisko lisäteho linsseihin mitä :juhau: :P

Tänään ei ollut ohjelmassa muuta kuin pesu ja kuivattelu.
Otsikko: Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
Kirjoitti: Lankku - 13.12.2016, 23:02:34
Vaihdoinpa tuulilasin, eihän se ole listalla ollut kuin rekisteröintikatsastuksesta lähtien ::) Aiempi laittaja oli vetänyt liiman butyylin päälle ja lasi oli periaatteessa irti. Esim. yläreunasta liima irtosi helposti vetämällä. Sen verran liima oli sentään kiinni butyylissä, ettei vuotanut kuitenkaan kuin vähän oikeasta alakulmasta kovalla sateella. Jos ois nyt yhtään paremmin kiinni. Hankasin butyylit pois ja laitoin liimalla. Laitoin vanhanmallin lasin ja siirsin tiivisteenkiinnityslistan sekä tiivisteen vanhasta.

Toissaviikolla tein remmin ohitussysteemin kokonaan uusiksi, kunhan ensin testasin aiemmin tehtyä pneumatiikkasylinterin kanssa. Vanha oli pelkkä läppä/pohjaventtiili, jonka liikuttamiseen sain viimeinkin hankittua pienen pneumatiikkasylinterin. Sylinterille piti tietysti tehdä kiinnitys ahtoputken sisään ja vetää ohjauslinjat läpi putkesta. En ollut tyytyväinen toimintaan ja rakennelman huollettavuuskin tarvittaessa hieman huono. Tein koko putkiosan uusiksi 142:ssa olleella K-jetin läpällä, koska laippa oli jo valmiina. Laitoin pneumatiikkasylinterin ohjaamaan sitä ja otin ohjauspaineen turbon painepuolelta. Venttiili aukeaa kunhan turbon ahtopaine yltää haluttuun. Tämä tietysti aiheuttaa noin 0,1-0,2bar pudotuksen ahtopaineessa niin pitkäksi aikaa, kunnes turbo nostaa paineen siihen joka on hukkaportilla säädetty. Eron vedossa huomaa, mutta tehohävikki ei liene kovin suuri koska remmi pyörii siinä vaiheessa suht vastuksettomasti.

Alkutestailujen perusteella ratkaisu toimii. Läpän palautusjousi on hieman liian löysä isompaa painetta ajatellen eli ohjauslinja tarvitsee rajapaineventtiilin. Ensitestiksi laitoin lisäjousen ja sitä passailemalla sai muutoksia aikaan. Tiukimmillaan yhteispaine nousi noin 1,4bar asti ja siinä vaiheessa alkoi tulemaan voimansiirron suunnalta sen verran voimakasta jyrinää, että tiputin 0,1:llä. Tuntuu, että 531 antoi sentään jotain lisää puhkua, aiemmin ei tuolla paineella testatessa vielä voimansiirto jyristänyt. Yhteispaineen ollessa noin 1,4bar oli läpän auetessa turbon paine noin 1,3bar. Pikaisten testien perusteella säädin painetta hiljalleen ylöspäin ja noin 1,7bar meni vielä nätisti AFR 12. 1,8bar kokeilin, mutta taisi loppua suuttimista tuotto. Seos oli heti 13. Tuskin tehoa kovin kummoisesti on kuitenkaan(penkitysaikataulusta on ollut puhetta), onhan siinä halkosarjakin :D

Ihme, ettei kytkin vieläkään ole osoittanut luiston merkkejä. Joko tehoa ei ole tai sitten hieman tiukka shimmaus toimii. Asetelma on kuitenkin 8v turbo-Saabin 215mm ja sillä jousitettu (uutena)8,1mm paksu sintteri ilman asetelman shimmausta. Täysin samat jotka olivat jo 142:ssa. Mutta penkitys sen kertonee.
Otsikko: Vs: 245 GL -92 B230TSC(?)
Kirjoitti: Lankku - 17.12.2016, 19:42:15
Oikean sisemmän raidetangonpään sekä laatikon takastefan vaihdoin, mittasin päästöt ja kävin tänään katsastamassa. Kelpashan se, "kova peli" :D Takajarruissa oli pientä heittoa, rassattava niitä ens viikolla. Tulpat vaihdoin leiman jälkeen, sitähän ei toki voinut tehdä koneenavauksen yhteydessä. Kärkivälin säädin 0,55 milliin vaikka vanhoissa oli 0,7 ja kipinä riitti isommallakin paineelle.

Peruskartta on edelleen hieman laihallaan ja se taisi aiheuttaa sen, että ensiyrittämällä päästöt eivät olleet aivan kohdillaan. Mukautumien nollauksen jälkeen, eli boksilta virrat pois hetkeksi, arvot olivat sopivat.
Otsikko: Vs: 245 GL -92 B230TSC(remmiturbo)
Kirjoitti: Lankku - 18.12.2016, 14:01:34
Viikon ajeluiden jäljiltä väri muistutti enemmän ruskeaa kuin valkoista, joten pesu ja kevyttä putsausta sisustaan.
Samalla kuvasaastetta ulkokuosista parin otoksen verran, koska ns. kunnollisia ei ole tullut vielä jostain syystä otettua. Maalipinta näyttää kuvissa matalta ja sitähän se onkin. Jotain matan ja puolikiiltävän välimaastosta, milloin lie viimeksi kukaan kiillottanut millään tavalla :P Eikä oikean kyljen rututkaan näy juuri lainkaan.

(http://img.photobucket.com/albums/v629/244x2/245%20GL%20-92/17.jpg)

(http://img.photobucket.com/albums/v629/244x2/245%20GL%20-92/18.jpg)

(http://img.photobucket.com/albums/v629/244x2/245%20GL%20-92/20.jpg)

Ja kojelaudan näkymää:

(http://img.photobucket.com/albums/v629/244x2/245%20GL%20-92/22.jpg)

Kunhan penkitys saadaan hoidettua, niin tämä saattaapi eksyä myyntiin...
Otsikko: Vs: 245 GL -92 B230TSC(remmiturbo)
Kirjoitti: Eikka - 18.12.2016, 14:22:06
Tulen ehdottamaan Lankulle Suomen Valkoisen Ruusun Suurristin mitalia.
On tämä sen arvoista toimintaa.
Otsikko: Vs: 245 GL -92 B230TSC(remmiturbo)
Kirjoitti: Bansku - 18.12.2016, 16:36:35
Minkäs merkkinen toi ahtomittari on, asiallisen näkönen tollanen perinteisen näkönen mittari, ei mitään smoke tingeltangeleita
Otsikko: Vs: 245 GL -92 B230TSC(remmiturbo)
Kirjoitti: Lankku - 18.12.2016, 17:52:02
Tulen ehdottamaan Lankulle Suomen Valkoisen Ruusun Suurristin mitalia.
On tämä sen arvoista toimintaa.
Hah :uglystupid2:

Minkäs merkkinen toi ahtomittari on, asiallisen näkönen tollanen perinteisen näkönen mittari, ei mitään smoke tingeltangeleita
Autometer Sport-Comp. Kiekkamittari on samaa sarjaa.
Otsikko: Vs: 245 GL -92 B230TSC(remmiturbo)
Kirjoitti: Lankku - 23.12.2016, 18:20:44
Penkitysyritys suoritettu. Vähän jäi vajaaksi, tosin ei teho-oletuksen suhteen.
Ensimmäisen vedon penkittäjä ajoi kolmosella testimielessä. Vaikka inertiaa on jonkin verran, oli vastus luonnollisesti kevyempi kuin kadulla. Turbo ei "jaksanut" ahtaa niin paljoa, että olisi avannut remmin ohitusläppää ja remmi siis pyöri koko ajan mukana. Paine noin 1,5bar, lukemat pyörältä 408Nm @ 5512rpm ja 325hv @5904rpm. Käppyrät ns. perinteisen malliset.

Toinen veto nelosella ja nyt sai paineen nousemaan jo lähempänä oikeaa, vaikka vieläkin jäätiin siitä miten kadulla käyttäytyy. Myös remmin ohitusläppä toimi kuten kuuluu. Vääntöhuippu 1,5bar yhteispaineella 482Nm @ 3895rpm, jonka jälkeen ohitusläppä aukesi ja paine tippui vähän alemmas kuin oletin eli noin 1,2bar:iin. Noin 420Nm 4500rpm kohdalla. Väännössä on kuoppa, mutta teho on sillä kohtaa hyvin vaakasuorassa. Siitä sitten turbon heräillessä takaisin 1,5-1,6bar lukemiin teho ehti nousta 343hv @ 5272rpm ja ~465Nm, kunnes kampiakselin hammaspyörä sutaisi tyhjää   :-[ Väitän kiristäneeni kunnolla, mutta ei kait sitten tai jotain ollut välissä. Kävin hakemassa tutulta hammaspyörän hyllystä ja laitoin kamppeet nippuun. Onneksi kiilahihapyörä ei ehtinyt syömään itseään pilalle akselinpäähän. Jos käyttää vaikka hatusta vedettynä kertoimena 11% tehohäviötä, niin koneesta olisi silloin noin 380hv. Ei kait tuo kovin huono ole melkein vakiolla halkosarjalla :D Vaikka varmasti tukottaakin jo pahasti.

Jos nyt jotain jäi käteen, niin remmin aiheuttama tehonhukka on yli kilon paineella noin 20-30hv pyörätehosta katsottuna. Ja ylöspäin mentäessä hävikki oletettavasti vain kasvaa. Nelosen vedossa on yli 450Nm on 3700-4100rpm ja 4700rpm eteenpäin.

Tällä kertaa mittaus JRH-Motorsilla vähän matkan päässä Dynomecin ohjelmalla. Jarru on, mutta se ei ole vielä tehonmittauksessa käytettävissä. Tulossa jarrua tukeva uusin ohjelma lähiaikoina. Jonkinlaisia penkkilappuja ja -videoita laitan vasta kunhan on saatu onnistumaan kunnolla. Jos sieltä sais jotain muuta rikki? Tai ainakin lisää tehoa. Seuraavaa yritystä toivottavasti maanantaina.

Katotaan josko joulun jälkeen onnistuis viimeinkin myös Savon Autotunella käynti.

Ja vielä kertauksena, vakiokamaahan tässä on: Pakosarja, imusarja, kaasuläppä, bensakisko, bensalinjat ja -pumput, V-nokka vakioajoituksella...
Otsikko: Vs: 245 GL -92 B230TSC(remmiturbo)
Kirjoitti: TTL - 23.12.2016, 18:41:03
Makiaa, voipi vain ihailla. :hg:
Tuommoisen tekniikan rakentelu kun ei ole täysin yksioikoista saada toimimaan käytännössä.

Mitä mieltä olet eri tehonmittaus paikoista? Onko yksi ylitse muiden tai negatiivisia kokemuksia mistään paikasta?
Otsikko: Vs: 245 GL -92 B230TSC(remmiturbo)
Kirjoitti: Lankku - 23.12.2016, 19:24:04
Saishan tuon turbon ja remmin yhteistoiminnan saumattomammaksikin muuttamalla putkitusta, mutta näin saa ainakin mun mielestä enemmän eloa alakierroksille. Saa joku muu sitten vaihtaa esim. pakosarjan parempaan jos haluaa pienemmällä ahtopaineella saman tehon ::)

Ei ole kovin montaa eri penkkipaikkaa tullut käytettyä, joten ei voi oikein kommentoida laajemmin. Ja helpompi vertailla lukemia autojen kesken kun ei ole penkki tekemässä eroja. JRH-Motors ja Savon autotune ovat olleet ainakin omalla kohdalla ihan asiallisia ja sopivalla veloituksella kaiken lisäksi. Nyt käydyn penkkipaikan pitäjän kanssa on tullut asioitua ennenkin. Aiemmin käytössä oli vain hieman erilainen penkki toisessa paikassa ja siellä eivät mielellään ajaneet yli 200km/h. Sen takia esim. englantilaista ei siellä tullut käytettyä koskaan. Nykyisessä penkissä taitaa pitää maksiminopeutta 220-230 paikkeilla, joten englantilaisella ei ole asiaa sinnekään. Näitä penkityksiä voi pitää ns. kontrollikäyntinä, jotta näkee millainen ero on Savon Autotunen penkkiin.

Savon Autotunen tavoitettavuus on nykyisellään vähän heikkoa, koska pitäjä on aivan toisaalla töissä ja käy silloin tällöin viikonloppuisin paikkakunnalla. Eikä toki silloin ole läheskään aina mahdollisuutta penkitykseen. Ainakin englantilaisen kohdalla penkkitulokset ovat olleet aivan linjassa esim. mailin ja varttimailin tuloksiin. Penkissä on säädettävä sähköjarru, jonka pitäisi muistaakseni riittää 1400-1500Nm asti.
Otsikko: Vs: 245 GL -92 B230TSC(remmiturbo)
Kirjoitti: Lankku - 25.12.2016, 23:04:57
Tulipa mieleen, että remmiturbon kampuranpultti on ollu viimeks auki sillon kun Juzin kanssa vaihdettiin alakerta. Itehän sen silloin kiristin kyllä, mutta oisko käytön myötä värinä ja alumiininen hihnapyörä yhdessä aiheuttaneet löystymistä(?). Tai sitten pulttikoneessa ei silloin ollut tarpeeksi voimaa. Varsinkin lämpimänä piti samantyyppistä ääntä kuin vesipumppu ois rikki. Ajattelin, että se tulee remmistä koska loppui kun otin hihnan pois. Ja ääni voimistui selvästi nyt viimeaikoina. Eipä tullut vain tarkastettua pulttia :buck2:

No, se siitä. Penkkiaikaa on soviteltu tarkemmin ja sitä on tiedossa lähiaikoina.
Otsikko: Vs: 245 GL -92 B230TSC(remmiturbo)
Kirjoitti: Juusoo - 04.01.2017, 05:05:15
Melko samat tehot kun mulla oli aikoinaan ysissä samankokoisella ahtimella, huipputehokin suunnilleen samoilla kierroksilla. Mulla ei tosin ollu vakio pakosarjaa eikä bensapumppua, ja kävi viinalla. Mut muuten vakioromuilla ja D nokka vakioajotuksella. 339hv/427nm aw71 läpi pyöriltä 1,6bar ahdoilla, varmaan hiukan enemmän voimansiirtohäviöö tuossa automaatissa.
Otsikko: Vs: 245 GL -92 B230TSC(remmiturbo), den här bilen är såld
Kirjoitti: Lankku - 17.01.2017, 20:23:01
Jo tässä vaiheessa voidaan hyvin suurella todennäköisyydellä todeta, että tällä ei tule talvimiittiin lähdettyä. Omistajuus vaihtui noin 2h sitten. Tiedä sitten millaista kohtelua saa uudella omistajalla :sundaydriver:

Ensimmäisen ja viimeisen kerran molemmat valkeat samaan aikaan tankilla:
(http://img.photobucket.com/albums/v629/244x2/245%20GL%20-92/23.jpg)