Samppasport  Futurez

Projekti Volvo amazon 1970.

  • 161 Vastauksia
  • 79455 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Voimarauta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 224
  • Recycle Racing
Vs: Projekti Volvo amazon 1970.
« Vastaus #60 : 01.12.2013, 22:40:08 »
Se on mukavaa puuhaa kun saa uusia/maalattuja osia kasata uusilla pulteilla ja muttereilla. Niin kovasti kiiltää, että raattiiko noita edes auton alle laittaa   O0
Volvo Amazon B20T -71
Volvo XC90 D5 -06

Poissa seiskanelonen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 286
  • www.vrcf.fi
Vs: Projekti Volvo amazon 1970.
« Vastaus #61 : 03.12.2013, 00:11:58 »
Kunnioitan tällaista paneutumista asiaan. Kyllä lämmittää sydäntä kun näkee tuon työn jäljen ja ammattitaidon tuoda taas jotain Volvon historian suurimpia saavutuksia nyky nuorison ja kaikkien muidenkin nähtäville. Ehkä asiaan vaikuttaa sekin  että oma vaimo tuli juuri pokattua po. mallin amazonilla. Se on HIENO auto.
sisäänajettuja volvoja
144Gl-74, 244 Dl-79,  244 Dl-83,  244 Gle-84,
740 Gle-90, 940 Ft-94

Poissa Jukkaw

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
  • www.vrcf.fi
Vs: Projekti Volvo amazon 1970.
« Vastaus #62 : 03.12.2013, 22:45:40 »
Kiitokset taas kannustavista kommenteista. Mukavasti se aina piristää kun muutkin arvostaa omia tekemisiä, ei ainakaan täysin hukkaan mene tallilla vietetty aika ja taso pysyy yllä, ei pysty ruveta oikomaan.  ELK

Noh tänään kävin taas muutaman tunnin tallilla ja toinen jarrukilpi on nyt valmis ja toista pitää vielä pikkasen vingulla sipasta ja porata kiinnitys reiät. Toivottavasti viikonloppuna olisi edes kohtuullista säätä jotta vois hiekkapuhaltaa ja maalata jarrulevyt, rummut ja satulat.

Poissa Jukkaw

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
  • www.vrcf.fi
Vs: Projekti Volvo amazon 1970.
« Vastaus #63 : 19.12.2013, 21:55:27 »
Mitäs sitä on tullut taas tässä parin viikon aikana kikkailtua. Jarru vermeet sain puhallettua ja maalit pintaan. Vielä pitäis putsata satuloiden sisukset jos sinne on päässyt hiekkaa, mutta sitten vain korjaussarja sisään ja sais ruuvailla paikalleen. Kilvet on valmiit ja sovitettu paikoilleen, vielä ne tosin pitäis maalata. Taka-akseli ja tukivarret on kanssa sillä mallilla että sais asentaa paikoilleen. Sitten vielä vähän muitakin jarruvermeitä sovitellut paikoilleen.

Moottori lähtee pian kanssa työnalle. Sovin yhen tutun kanssa, että saan mennä sen tallille sitä ruuvailemaan ja se vähän omien hommien sivussa jeesailee, kun tuo moottoripuoli vielä pikkasen hakusessa. Joten katsotaan sitten millainen kokoonpano ja kunnostus sille tehdään. Ajatuksissa olisi joku sellainen 130-150 hp väliin menevä kokoonpano.

Ja vähän kuvia taas loppuun.








Poissa Jukkaw

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
  • www.vrcf.fi
Vs: Projekti Volvo amazon 1970.
« Vastaus #64 : 25.12.2013, 17:15:01 »
Koska kaikki ei todellakaan mene kuin trömsösä.  :nohnoh




Noh nakkasin nuo sitten verkonpainoiksi, eikun leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä. Toisaalta onneks uudet palikat on jo postissa.

Poissa Jukkaw

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
  • www.vrcf.fi
Vs: Projekti Volvo amazon 1970.
« Vastaus #65 : 30.12.2013, 19:36:30 »
Tänään lähti sitten tuo moottori työn alle ja eihän siinä loppupeleissä hirveän kauan nokka turissut, olisko alta 2 tuntia mennyt 2 mieheen kun motti oli palasina ja osat pesurissa. Aika kivuton homma siis, muuten kaikki näytti hyvältä mutta ykköspytyssä vähän ruostetta joten saa nähdä selviääkö hoonauksella vai pitääkö porata. Vielä vähän mietityttää tuo kokoonpano mitä laitetaan sisälle. Ainakin uusia laakereita, tiivisteitä, kireempi nokka ja kannesta lastua pois. Sitten mietin isompia venttiileitä ja kanavien muokkausta, mutta aika paljon riippuu nyt kun vien torstaina osat koneistamolle, että mikä on siellä tuomio osista.

Tarkoitus olisi saada luotettava ja pitkäkestoinen moottori, mitä ei tarvitse joka kesä rakennella uusiksi ja kaupunkiajo pitäisi sujua mukavasti, mutta samalla kun näihin hommiin nyt rupesi niin pitäisihän sinne vähän lisää potkuakin saada. Miettinyt jotain sellaista 130-150 hp konetta. Ja kaasuttimiksi tulee tupla SU:t ja varmaan peltisarja ja 2 tuuman putkisto. Niin ehdotuksia muista vireistä voi laitella, millä tuonne tehohaarukkaan pääsee tinkimättä edellä mainituista jutuista. Juurikin näkemyksiä millä pienillä muutoksella tehot on vaikka lähempänä tuota ylärajaa kuin alarajaa ja ajo/kestävyys ominaisuudet pysyy vielä kunnossa.

Niin ja fotot loppuun.













Poissa Jukkaw

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
  • www.vrcf.fi
Vs: Projekti Volvo amazon 1970.
« Vastaus #66 : 01.01.2014, 22:10:30 »
Tänään kävin taas omalla tallilla duunissa ja sain taka-akselin kasaan ja jumpattua paikalle. Pikkasen arvelutti miten menee, kun sen verran joutu aikaisemmin tekemään palkkia ja korvakkeita uusiksi ja mitottaminen on aina tuolla alla vähän niin ja näin ja joutuu käänteleen ja väänteleen. Mutta kaiken kaikkiaan ihan hyvin meni paikalle, ei tarviinut edes rälläkkää tai muuta vastaavaa käyttää, ainoastaan pari pulttia vähän vastusteli mutta suostuttelin ne kiltisti paikalleen.

Tällänen hässäkkä se oli.


Poissa Jukkaw

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
  • www.vrcf.fi
Vs: Projekti Volvo amazon 1970.
« Vastaus #67 : 03.01.2014, 23:56:30 »
Kävin tänään tallilla putsailemassa ihan rälläkkä teräsharja tyylillä kasan pikkuosia esim. käsijarruun ja taka-akseliin, mitkä jäänyt aikaisemmin puhaltamatta ja maalaamatta.

Nyt tulee sitten ehkä tyhmä kysymys, mutta samalla sitten suunnittelin niitä "remmejä" mitkä tulee rungosta taka-akseliin ja  jäi vähän epäselväksi mikä niiden tarkoitus on? Estää jousta lähtemästä paikaltaan (kuten yksi työkaveri aikaisemmin sanoi) vai ettei iskarit pääse aivan auki? Nyt kun auto on pukeilla ja akseli paikallaan akseli tietysti roikkuu iskareiden varassa, mutta jousi on tiukasti paikallaan, eli onko noilla "remmeillä" siis tarkoitus rajoittaa iskareiden liikettä vai mikä tarkoitus sillä on? Ja miten se pituus pitäisi nyt mitoittaa?

Koneistamolla kävin kanssa eilen ja lohko menee poraukseen. Koneeseen tulee nyt aika vakio virit. K-nokka, 44/36 venat, kansityöt ja puristukset sinne 9,5-10 tuntumaan, vauhtipyörän kevennys, tasapainotukset ja oikasut.

Poissa Shikaka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 218
Vs: Projekti Volvo amazon 1970.
« Vastaus #68 : 06.01.2014, 01:12:46 »
Nyt tulee sitten ehkä tyhmä kysymys, mutta samalla sitten suunnittelin niitä "remmejä" mitkä tulee rungosta taka-akseliin ja  jäi vähän epäselväksi mikä niiden tarkoitus on? Estää jousta lähtemästä paikaltaan (kuten yksi työkaveri aikaisemmin sanoi) vai ettei iskarit pääse aivan auki? Nyt kun auto on pukeilla ja akseli paikallaan akseli tietysti roikkuu iskareiden varassa, mutta jousi on tiukasti paikallaan, eli onko noilla "remmeillä" siis tarkoitus rajoittaa iskareiden liikettä vai mikä tarkoitus sillä on? Ja miten se pituus pitäisi nyt mitoittaa?

Mitäs käy kun leikkaa henkselit poikki housuista - no housut tippuu alas.

Samoin käy taka-akselille jos takapään nostaa ylös, niin ilman remmejä vieterit vois tippua pois.

Ja remmin pituus siten että taka-akselin ollessa ala-asennossa jouset pysyvät "kireällä".
« Viimeksi muokattu: 06.01.2014, 01:14:47 kirjoittanut Shikaka »

Poissa Jukkaw

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
  • www.vrcf.fi
Vs: Projekti Volvo amazon 1970.
« Vastaus #69 : 06.01.2014, 08:30:27 »
No niin selvä homma. Jotenkin näin sen itsekkin olin pähkäillyt, mutta jotenkin sitten vain epäilys hiipi puseroon ja oli pakko tulla varmistamaan. Tattista vaan!

Poissa Jukkaw

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
  • www.vrcf.fi
Vs: Projekti Volvo amazon 1970.
« Vastaus #70 : 11.01.2014, 22:57:23 »
Tässä aina pikku hiljaa kasaillu kaikkee palikkaa kiinni mitä on valmiina ja tänään kasasin mm. nuo takajarrut ja siinä oli yksi pikku mutta. Tuosta kuvasta voi katsoa onko nuo kasattu oikein, mielestäni on, mutta tuota jousta ja automaatti säädön palikkaa kokeilin pyöritellä eripäin, mutta ei se kuitenkaan oikein toiminut jouhevasta vaan tuo hammastettu mutteri kanitti aina tuohon jouseen. Onko normaalistikkin noin et teoriassa pitäis toimia mutta käytäntö vähän eri? Setä kävi siinä kanssa ihmettelemässä hommia ja sen kommentti oli et muistaa kun noiden kanssa sai aina tapella, eikä ne kuitenkaan ikään kunnolla pelannut. Että säätää vain kohille ja sitten jos tarvii lisäsäädellä niin rengas ja rumpu pois ja kiristää.





Niin ja tilaus on lähtenyt KG-Trimningille ja sieltä pitäis saada paketti lähtemään ensiviikolla niin pääsee koneistamo hommiin ja itsekkin moottorin kimppuun. Tilasin kanssa forumilaiselta stefalliset jakopäänkopat tuohon ja ne tuli joten kaikki hopeaksi tulevat osat olisi nyt kasassa hiekkapuhallukseen ja maalaukseen, eli maalikauppaan pitäisi keritä.

Poissa Jukkaw

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
  • www.vrcf.fi
Vs: Projekti Volvo amazon 1970.
« Vastaus #71 : 18.01.2014, 00:05:39 »
Olipas taas hauska episodi tämä meikäläisen kärjettömän sytytyksen pähkäily. Paljoa en aikaisemmin ole noihin virranjakajiin perehtynyt ja nyt ajattelin samalla vaihtaa jonkin kärjettömän sytytyksen, eli varmaan Petronix ignitorin kärjettömän moduulin vakio jakajaan. Jostain netistä sitten lueskelin, että myöhäisemmissä b20 on ollut ns. parempi JFU4 alumiinirunkoinen jakaja ja tietysti itse oletin, että tuollainen on tuossa hankkimassani myöhäisemmässä b20 lohkossa, koska konetta ostaessa jäähdyttimen letkuista jo päättelin että kone on 140 sarjasesta. Harmistelin tässä kun senverran olin jakajaa jossain välissä ihmetellyt, että pyöritin oli poikki ja kannestakin puuttui pala, jotta käyköhän tuon vanhan koneen jakajan osat suoraan tuohon uudempaan, ettei tarvitse uusia osia ruveta hankkimaan. Noh hain sitten jakajan kaverin tallilta, jonne se jäi koneen purun yhteydessä ja pettymys iski kun sehän olikin se vanhempi JFUR4 valurauta jakaja. No kerkesin sitten jo miettiä, että ainakin osat käy ristiin. Vanhasta jokasuuntaan öljyä ruikkineesta b18 sitten jakajaa irrottamaan ja ilokseni huomasin että tässähän on kuin onkin nyt se alurunkoinen JFU4 jakaja paikoillaan, en vain ollut sitä tarkemmin tutkinut sen kaiken paskakerroksen alta ja nyt kaikki ehjät osatkin löytyy, joten kärjetön moduuli vain tilaukseen.

Oho olipas sekalainen stoori, mut perjantai.

Edit: Niin ja KG:n paketti oli aamulla tullut turkuun, mutta ei vielä kerinnyt tänne asti, joten maanantaina varmaankin tulee moottorihilut, jolloin pääsee koneistaja töihin.
« Viimeksi muokattu: 18.01.2014, 00:07:39 kirjoittanut Jukkaw »

Poissa Jukkaw

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
  • www.vrcf.fi
Vs: Projekti Volvo amazon 1970.
« Vastaus #72 : 22.01.2014, 20:11:58 »
Tiistaina kusti kävi tuomassa KG:n paketin ja hienon näköistä palikkaa oli paketti täynnä. Kuvassa kaikki muut osat uutta, mutta SU:t on ollut ultraäänipesurissa, holkitettu ja laitettu korjaussarja. Imusarjalle ei ole tehty mitään, pitäisi ainakin pestä ja ehkä lasikuulapuhaltaa. Soitin tänään koneistajalle ja vien osat sinne perjantaina ja lupaili n. 2 viikon sisällä saavansa koneistukset tehtyä riippuen hommien etenemisestä ja sitten lohko ja osat maaliin ja kasaaman. ELK Tutkiskelin myös tarkemmin tuota imusarjaa ja siinähän ei ole kuin yksi tulpattu reikä päässä, joten jotenkin siihen pitäisi kuitenkin istuttaa jarrutehostajan alipaine, ventiilinkopan ja koneen huohotus ja virranjakajan alipaine?  ???



Poissa Kivinjuh

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Projekti Volvo amazon 1970.
« Vastaus #73 : 22.01.2014, 20:48:05 »
Olen itsekin asentamassa samanlaista imusarjaa, samaa olen tuuminut että pitää siihen nuo alipaine lähdöt jotenkin saada, mutta kai ne pitää vaan porata ja kierteyttää. :idiot2:
Nyt XC70 D5 -06,+Esikoisen 850 sedan-95,kuopuksen 850 sedan-95 Joskus ollut 760GLE-86,960stw-95 V70-97,S80 T5-00, 242 R-sport-78, Amazon-70.

Poissa Jukkaw

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
  • www.vrcf.fi
Vs: Projekti Volvo amazon 1970.
« Vastaus #74 : 22.01.2014, 21:37:12 »
Onkohan kellään tietoa kuinka paksu seinämä imusarjassa on tuossa kaasuttimien välissä, saiskohan siihen suoraan tehtyä kierteet vai pitääkö lisätä materiaalia? Jossain näkyy sellaisia imusarjoja missä on tuossa lähtö ja siihen on lisätty tavaraa ilmeisesti kyllä jo tehtaalla.

 

Elekma  Autoracing