Tervehdys! Kiitokset teille tästä öljyvitjasta, jonka vinkeillä vaihdoin öljyt -00 V70 Mk1 -volleen. Päätin sitten hommata tunnukset tänne ja jakaa omat kokemukset, josko siitä voisi olla jollekin hyötyä.
Omalla kulkupelillä on kilsoja takana "vasta" karvan verran vajaa 180 000 ja laatikkoöjyjä ei ole aiemmin kertaakaan vaihdettu. Tiedän sen siitä, että auto tuli hommattua -01 ja silloin siinä oli mittarissa n. 60 000. Kaikki huollot öljynvaihtoineen oli merkattu kirjaan. Aika vanhat öljyt siis. Oireilu alkoi ehkä parisen vuotta sitten ja ensiksi 2-3 vaihdon yhteydessä silloin tällöin epämääräinen kevyt nykäisy epätavallisen pitkän vaihdon jälkeen. Nyt se oli jo jatkuvaa ja puoli vuotta sitten 5. vaihde ei enää lukittunut kunnolla. Siis tasaista satasta ajaessa tuntui vähän väliä irrotus ja taas lukitus. Tätä jatkui öljyn vaihtoon saakka.
Tilasin Mannolia 20:n litran pönikän Saksan ebaysta ja maksoi muistaakseni 75€ kotiovelle tuotuna. Vanha öljy ei ollut palaneen näköistä eikä hajuista. Vielä siis ihan selkeästi punaista, mutta tummaa sellaista. Propun kautta tuli tasan neljä litraa ja kaiken kaikkiaan käytin 16 litraa täyttöön ja huuhteluun. Vähempikin olisi riittänyt, mutta eipä tuota taida muualle tarvita. 12. litran kohdalla pönttöön menevä öljy oli jo ihan kirkaan punaista. Sellainen huomio, että mun Volvossa öljyn kiertosuunta oli niin päin, että öljy tuli laatikolta tulevasta letkusta. Joillakinhan se on kiertänyt toisin päin, eli öljy on poistunut jäähdyttimen yläreiästä. Onneksi laitoin varmuuden vuoksi molemmista letkun pönttöön.
Kaikki nykiminen poistui heti ja vitonenkin lukittuu nyt nätisti. Vaihdot tosi pehmeitä ja täsmällisiä ilman mitään epämääräisyyksiä. Näin nyt ainakin näillä lämmöillä. Talvi sitten näyttää miten toi Mannol toimii kylmässä.