Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => Nelivetotekniikka => Aiheen aloitti: Caideman - 13.10.2013, 13:46:43

Otsikko: 1998 AWD, visco vai haldex?
Kirjoitti: Caideman - 13.10.2013, 13:46:43
Osin eilen tuollaisen kikottimen ja ajattelin aloittaa nelivetoilun pienillä öljynvaihto-toimenpiteillä. Mutta ongelmana on, että onkos tuossa vehkessä visco vaiko haldex? Vai näkeekö sen vasta kun tempaisee auton nosturille? Laite on siis V70 2.5T autom. AWD 1998. Sen verran löysin tietoa, että visco on ollut ainakin 1997, mutta 1998 on tullut haldex käyttöön. Mutta missä vaiheessa se on vaihtunut?

Ja sitten tuo öljy...  Mitä rasvaa noihin laitetaan, perään ja sinne jakolaatikkoon? Käytin foorumin omaa, sekä tuota Castrolin hakua, mutten luota sellaiseen, joka sanoo vaikkapa automaattiöljystä "multivehicle". Sellaista öljyä ei ole, joka sopii autoon kuin autoon.
Ja mistäkö tiedän? Noh, jos töissä vaihtelee autoihin enemmän automaattiöljyjä kuin vaikkapa alustan osia, niin eiköhän jotain opi.  ;) 

Töissä olis hyllyssä Redlinen öljyjä ja ajattelin että niitä varmasti vois hyödyntää tuossa, jos ne vaan ovat ominaisuuksiltaa sopivia.
Otsikko: Vs: 1998 AWD, visco vai haldex?
Kirjoitti: Timmeeni - 13.10.2013, 20:49:16
Viscohan siellä on. Haldex tuli vasta -02 käyttöön.

Ensimmäisissä uusikoppasissakin 70:ssä (01->) on vielä visco käytössä.

Rasvat kannattaa hakea siniseltä.
Otsikko: Vs: 1998 AWD, visco vai haldex?
Kirjoitti: Caideman - 13.10.2013, 23:49:43
Onkos se visco siellä taka-akselilla vaiko missä? En ole päässyt vielä auton alle kurkistelemaan, tosin huomenna sekin ongelma on ratkaistu, kun saan ajokin työmaalle ja ylös.

Meinaatkos ettei vastaavan luokituksen öljyä voisi laittaa noihin vehkeisiin? Viitaten esim. MB:n automaattiöljyyn, joka orkkistiskillä maksaa yli 20€/l ja meillä 7€/litra.  :idiot2:  Sinisen öljyn hinta ei juuri houkuta.

Tässä kun oon tutustunut tuon järjestelmän sieluelämään, oon tullut siihen tulokseen, että ilmeisesti booriholkki on sökö, ellei jopa kulmavaihde. Ajoinhan mä autolla sit jo melkein 150km ostamisen jälkeen, kun alkoi antaa oiretta.
Volvoltako porukka on noi holkit ostanut noihin laitteisiin? Tosin toivon, että vika olisi viscon vanhat öljyt. Täällähän jollain oli paukahdellut voimansiirto peruuttaessa ja perämurikan/viscon öljynvaihdolla oli loppunut? Mahdoinko ymmärtää väärin?

Tosin liian monta esimerkkiä ja tarinaa ollut oikeasta mekaanisesta viasta kulmavaihteessa.  :-\
Otsikko: Vs: 1998 AWD, visco vai haldex?
Kirjoitti: Timmeeni - 14.10.2013, 07:59:41
Sieltä takaperän etupuolelta löytyy visco.

Ite en ole jaksanu noiden öljyjen kans pelleillä, koska sitä tuonne nelivetoon menee kuitenkin yhteen paikkaan aina vain sen noin Yhden litran verran. Niin tuo 20 € litra on todella vähän rahaa siihen verrattuna että särkee jotain sillä väärällä öljyllä tuolta.

Ja kun puhutaan nelivetojärjestelmän rikkoontumisesta, niin ihan sama mikä komponentti sieltä särkyy niin puhutaan yli tuhannen euron remonteista aina.

Holkit on siniseltä hommattu.
Otsikko: Vs: 1998 AWD, visco vai haldex?
Kirjoitti: X70R - 14.10.2013, 20:22:39
Laatikkoon sopii esim. Mobilin ATF 320, mutta kulmaan ja perään hakisin siniseltä öljyt, ei maksa ne tarvittavat litran tonkat juuri mitään ja on varmasti oikeaaa ainetta.
Viskoon ei öljyä pysty vaihtamaan.
Otsikko: Vs: 1998 AWD, visco vai haldex?
Kirjoitti: Caideman - 14.10.2013, 20:53:41
Tänään pääsin kurkistelemaan autoa altapäin. Tokkäsin perämurikkaan Red Linen laatuöljyt. Sillä ei ainakaan saa sieltä mitään rikki, kun on just sellasta jota sinne voi laittaa. Kulmavaihteeseen en vaihtanut vielä öljyjä, kun en ole varma pitääkö se kynsiä auki lähiaikoina. Kokeilin työmaan pihassa peruutella ja käännellä autoa, mutta minkäänlaista sivuääntä ei enää kuulunut mistään. Ei pauketta, ei rutinaa, ei ratinaa, ei mitään.
Visco on siis se pieni tötterö siinä perämurikan edessä, siinä puoliavoimessa alumiinikuoressa?

Kun nyt sais testattua vielä ton nelivedon toiminnan. Ainakin nosturilla ajaessa kaikki fillarit rullaa ja takapyörästä kun pyörittää, niin eturenkaat alkaa kieppua. Parkkilukko päällä, takarenkaista jaksaa just ja just pyörittää.

Automaagiöljyhän pitää olla Dexron II tai vastaava, eli Dexron III passaa oikein mainiosti. Itse en tosin Mobilin öljyä laita mihinkään omaan laitteeseen.  :pomo:  Parit tehdyt testit näytti vähän totuuksia esim Mobil 1:stä.  :nohnoh

Otsikko: Vs: 1998 AWD, visco vai haldex?
Kirjoitti: Masked Jackal - 18.10.2013, 06:09:07
Jep, visco on siinä puoliavoimessa tuubissa
Otsikko: Vs: 1998 AWD, visco vai haldex?
Kirjoitti: Caideman - 20.10.2013, 14:31:38
Nonni. Ehjä holkki vaihdettu uuteen ehjään holkkiin. Kulmavaihteenkin öljyt vaihdettu, toki Red Linea. Laatikkoon hulautettu Kendallin Versatrans. Kaikkien tupakka- ja huokailu- ja emännän autonsiivousneuvotaukojen kanssa homma otti 6 tuntia arvokasta sunnuntaipäivää. =D

Kulmavaihde oli sylissä 1,5 tunnissa, hommaa jarrutti kardaanin pilalle nussitut kuusiokolopultit.  :peetu: Eipä tuo nyt loppuviimeksi paha askare ollut. Taas kelpaa päristellä menemään...   :3/4 jättää sen:
Otsikko: Vs: 1998 AWD, visco vai haldex?
Kirjoitti: jokeri racin - 26.10.2013, 19:03:09
minkäslaasia työvaiheita tuo kulmavaihteen syliin saanti edellytti?  :o
itsellä sama jumppa edessä parin viikon kuluttua.. nosturissa tuota viimeksi ihmettelin, moiden hommien lomassa ja ei vaikuttanut kaksiselta operaatiolta? totuus toinen? :)



Nonni. Ehjä holkki vaihdettu uuteen ehjään holkkiin. Kulmavaihteenkin öljyt vaihdettu, toki Red Linea. Laatikkoon hulautettu Kendallin Versatrans. Kaikkien tupakka- ja huokailu- ja emännän autonsiivousneuvotaukojen kanssa homma otti 6 tuntia arvokasta sunnuntaipäivää. =D

Kulmavaihde oli sylissä 1,5 tunnissa, hommaa jarrutti kardaanin pilalle nussitut kuusiokolopultit.  :peetu: Eipä tuo nyt loppuviimeksi paha askare ollut. Taas kelpaa päristellä menemään...   :3/4 jättää sen:
Otsikko: Vs: 1998 AWD, visco vai haldex?
Kirjoitti: Caideman - 26.10.2013, 20:47:57
Jos on mahdollisuus, niin 2-pilarille auto. Sillä on hyvä aloittaa...

Irrotettavat osat;
oikea etupyörä
 " alatukivarsi(helpottaa vetarin poistoa)
 " vetari
kardaani keskilaakerista auki ja etulaippa auki
etuputken telineen kiinnike
kulmavaihteen pultit ja vaihde syliin

Loppuviimeksi homma ei oo paha, jos on oikeat työkalut ja pultit ei oo ruosteessa/jumissa.  :) Omassa eniten tuotti päänvaivaa juurikin kardaanin etulaipan huonokantaiset pultit. Kulmavaihteen takimmaiset pultit on hiukan ahtaassa välissä, mutta hyvällä nivelellä ja jatkovarrella nekin antautuvat tahtoosi.  8)

Itsellä homma sujuu aika mukavasti työmaalla(autokorjaamolla), kun on pelit ja vehkeet.  ;)
Otsikko: Vs: 1998 AWD, visco vai haldex?
Kirjoitti: jokeri racin - 26.10.2013, 21:26:02
ookei  :) kiitos ohjeista, tuolla tapaa itsekkin sen silloin katselin irtoavan.. mut hetkonen olikos se sillai että ojan puolen (oik)
vetoaksila menee kulmavaihteesta läpi vaihdelootaan?
Otsikko: Vs: 1998 AWD, visco vai haldex?
Kirjoitti: Caideman - 26.10.2013, 22:24:39
kulmavaihteesta läpi vaihdelootaan?

Juu, juurikin niin. Se vetarin laakerituki vaan auki(2lla pultilla) ja akseli lähtee vetämällä ulos. Toki kandee repiä se niin, ettei nilviäisten rullat lähde kävelemään paikoiltaan.  ;)