Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: TopiK - 28.06.2012, 20:06:09

Otsikko: Volvo 240 -87 TIC| Auto myyty
Kirjoitti: TopiK - 28.06.2012, 20:06:09
Eli ostin kyseisen auton helmikuussa 2008 ensimmäiseksi autokseni. vuonna 2009, Intin aikana autolle tehtiin niin sanottu "käyttöauto restaurointi", eli vaidettiin helmat+ takakaaret, ja hitsailtiin runkopalkkeja ja lattiaa. auto myös maalattiin alkuperäisellä värillä, ja alusta + kotelot ruostesuojattiin.

Nippeli tietoa autosta:
 
240 GL -87
Tekniikka:

Nykyään B230FT + M90 (SRE kytkin)


Marraskuussa 2008

(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/DSC00026.jpg)

Heinäkuussa 2010

(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/DSC04735.jpg)

Kesällä 2012:

(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/DSC06815mod.jpg)

(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/DSC06788.jpg)

Nykyään 2014:
(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/DSC08123_zpsdcaddb38.jpg)

Alustan osaa:

(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/DSC03801.jpg)



Projektipäiväkirjan tein nyt, koska autoon rupean ranettaan tuota konetta enemmänkin, suunnitelmissa olisi, nyt ensin saada tuo omituinen käynti häiriö pois, joka on kiusannut vähän aikaa, ja josta kyselin tuolla viritys puolella:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=20795.0

Vika on nyt pahentunut siten, että auto ei pysy ajossa käynnissä, kun kaasun päästää, tai kytkimen painaa pohjaan. tyhjäkäynti on sen kuuloista, ihan kuin olisi järkyttävällä nostolla oleva nokka, vaikka sielä ihan perus A nokka on.

Mikähän tuollaista tyhjäkäyntiä aiheuttaa? Ilmamassamittariko  ???

Tänään myös otin tankin anturipaketin irti, kun se tankin pumppu ei sanonut mitään, niin johtohan sieltä vaan oli mennyt  läpiviennistään poikki. Pumppu toimi, kun sille anto virtaa suoraan napoihin. Pitää huomenna metsästää jostain sopiva läpivienti, niin saa anturi paketin kasaan ja takaisin paikalleen.

(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/DSC06789mod.jpg)

(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/DSC06791-1.jpg)

Auto tosiaan on ollut mulla joka päiväisessä ajossa muutoskatsastuksen jälkeen, eli huhtikuun alusta asti. Ensin auto toimi pitkän aikaa oikein ja hyvin, ja ahtojakin oli silloin 0,7-0,8 bar. Nyt ahdot on laskettu n. 0,3-0,4 bar, mutta silti auto ei toimi kunnolla.  :'(

Huomenna jatkamme tutkimuksia, jos saan anturipaketin korjattua ja paikalleen...
Otsikko: Vs: Volvo 240 -87 230FTIC
Kirjoitti: TopiK - 29.06.2012, 19:52:56
Tänään maalasin anturipaketin, johon faija teki pelle pelottoman taidoillaan uuden sähköjen läpiviennin.
(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/DSC06793-1.jpg)

Tutkin myös painepumpua, ja vaihdoin toisen pumpun paikalleen
(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/DSC06795.jpg)

Jos vaikka ylihuomenna olisi maali jo kuivanut, ja anturipaketin saisi takaisin paikalleen. Toivotaan, ettei kaikki bensa ole tankista vielä silloin karannut.   :D

Sitten voikin alkaa ettimään vikaa muualta. Epäilen edelleen ilmamassaa, mutta en ole sitä saanut vielä mitattua paremmin/kokeiltua toisella anturilla, kun toi tankkilaite on ollut irti.

Minkäs arvoisia sytytystulppia potukka on näissä käyttänyt?

Itellä on tällä hetkellä 6 arvon tulpat.
Otsikko: Vs: Volvo 240 -87 230FTIC
Kirjoitti: Kaziganth - 29.06.2012, 23:24:11
Sullakun on tankki ja anturit irti, niin voisitko ottaa kuvia siitä "kruunusta" ja siitä miten se sinne tankkiin tulee kiinni? Mropilla on jonkinlaisia kuvia, mutta silläkään ei tainnu olla sen tarkemmin.
Otsikko: Vs: Volvo 240 -87 230FTIC
Kirjoitti: TopiK - 30.06.2012, 10:43:19
Sullakun on tankki ja anturit irti, niin voisitko ottaa kuvia siitä "kruunusta" ja siitä miten se sinne tankkiin tulee kiinni? Mropilla on jonkinlaisia kuvia, mutta silläkään ei tainnu olla sen tarkemmin.
Tässä on nyt varaosa tankista kuvat, miten se kruunu on kiinni, (En saanut autossa kiinni olevasta tankista hyviä kuvia).

Eli se kruunu:

(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/DSC06798-1.jpg)

Tankissa oleva reikä:

(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/DSC06799.jpg)

Kruunu asetetaan tohon anturipaketin päälle siihen reikään, ja tota kruunua pyöräytetään sen verran, että nuo kruunun
"lipareet" menee noiden tankissa olevien pelti taitosten alle.

(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/DSC06800-1.jpg)
(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/DSC06801-1.jpg)

Ja lopuksi omat erikoistyökalut kruunun avaukseen  ;):

(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/DSC06802.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 240 -87 230FTIC
Kirjoitti: Kaziganth - 30.06.2012, 10:46:05
Kiitoksia :) Omasta kaksatasesta paikkasin 2-komponentti liimalla tulo-putken kun siihen yllättäen tullu reikä  ;D Jossain kohtaa pitäis ottaa tankki irti, niin hyvä etukäteen tietää vähän miten aukee :)
Otsikko: Vs: Volvo 240 -87 230FTIC
Kirjoitti: TopiK - 02.07.2012, 13:42:14
Tänään sain tankkilaitteen paikalleen, sekä painepumpun takaisin pohjaan kiinni. Kävin koeajolla, niin lievää nykimistä on vielä havaittavissa, ja se tyhjäkäynti kylmällä koneella on jotain todella jäätävää. kokeilin vaihtaa IMM, mutta ei vaikutusta, tulpan johdot vaihdoin uusiin volvolaisiin, ei vaikutusta, pitänee hakea vielä tulpat+ virranjakajan kansi sekä pyörijä uudet, niin näkee toimiiko vieläkään, vai onko kannen lämpötila anturi rikki...  ??? No tästä on hyvä jatkaa.
Otsikko: Vs: Volvo 240 -87 230FTIC
Kirjoitti: TopiK - 03.07.2012, 12:33:51
Tänään sain tankkilaitteen paikalleen, sekä painepumpun takaisin pohjaan kiinni. Kävin koeajolla, niin lievää nykimistä on vielä havaittavissa, ja se tyhjäkäynti kylmällä koneella on jotain todella jäätävää. kokeilin vaihtaa IMM, mutta ei vaikutusta, tulpan johdot vaihdoin uusiin volvolaisiin, ei vaikutusta, pitänee hakea vielä tulpat+ virranjakajan kansi sekä pyörijä uudet, niin näkee toimiiko vieläkään, vai onko kannen lämpötila anturi rikki...  ??? No tästä on hyvä jatkaa.
Auto korjasi itse itsensä, ja toimii nyt oikein. Ohjainbokseilla kesti vaan vähän aikaa opetella tavoille, pumpun korjauksen jälkeen...  :o
Tulevaisuuden suunnitelmista voisin sanoa sen verran, että tulossa on megaa, alucuuleria, ja isompaa turboa (hx 35:sta keteltu). Jos ensi talvena aloittaa sen vaihto operaation ja tän kesän ajelis vielä kun laite toimii.

Mutta tässä ois uusia kuvia auton nyky ulkoasusta:

(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/DSC06810mod.jpg)

(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/DSC06815mod.jpg)

(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/DSC06820.jpg)

Isompaa/parempaa vannetta pitänee varmaankin hankkia, kun noi kopio virgot ei kyllä oo mistään kotosin.  ;)
Otsikko: Vs: Volvo 240 -87 230FTIC
Kirjoitti: TopiK - 16.07.2012, 20:37:13
No nii, pitäs muutama osa hankinta tehdä ensi talven virityksiä varten, joten mitä mieltä olette/onko kyseiset osat fiksuja hankintoja, vai kannattaako katella jotain muun merkkistä tilalle:

- plx laajakaista lambda (http://www.futurez.fi/fi/shop/mittarit-ja-elektroniikka/laajakaista-lambdat/show_pr/165/plx-dm-6-laajakaista-seosmittari) Tilattu sittenkin innovate MTX-L
- megasquirt 1 v3 (http://www.protoparts.fi/catalog/product_info.php?cPath=13_18&products_id=74)
- Johtosarja (http://www.protoparts.fi/catalog/product_info.php?cPath=13_21_25&products_id=82)
- megaa varten suorasytkä puola, mutta mikä on järkevä?  ???
   Tämä (http://www.protoparts.fi/catalog/product_info.php?cPath=19&products_id=58)       vai      tämä (http://www.autotune.fi/tuote/246/vag-032-905-106b-tarvike-hukkakipinapuola-liittimella)



Mitä muita antureita tarvitsee lisäksi? kelpaako lh:n alkuperäinen kannen/veden lämpöanturi myös megalle?
Entä, miten tuon trikkeröinnin saa toteutettua tuolla volvon alkuperäisellä lh vauhtiksella, onko se vr vai hall tyyppinen?
Otsikko: Vs: Volvo 240 -87 230FTIC
Kirjoitti: Elk - 16.07.2012, 20:38:46
Imuilman lämpöanturi ja mahd. tujumpi MAP jos et jo Megan mukana tilaa sitä 4bar MAPpia. Ja käsittääkseni se LH:n YKK-anturi on vr-tyyppinen. Alkuperäinen vedenlämpöanturi kelpaa kyllä.
Otsikko: Vs: Volvo 240 -87 230FTIC
Kirjoitti: TopiK - 16.07.2012, 20:49:38
Imuilman lämpöanturi ja mahd. tujumpi MAP jos et jo Megan mukana tilaa sitä 4bar MAPpia. Ja käsittääkseni se LH:n YKK-anturi on vr-tyyppinen. Alkuperäinen vedenlämpöanturi kelpaa kyllä.
megan kanssa olisi tarkoitus tilata tuo 4bar MAPpi. Mites tuo sytkän ohjaus tuossa megassa sitten toimii, antaako se vakiona puolan ohjauksen? ja mitä modauksia tolle megalle pitää tehdä, että saa tommosen suorasytkä puolan laittaa?
(ja olen lukenut mega manuaalia, niin suomeksi, kuin englanniksikin, mutta ei vaan aukea jutun juju tuon sytkän osalta. :()
Otsikko: Vs: Volvo 240 -87 230FTIC
Kirjoitti: Elk - 16.07.2012, 20:55:23
EDIS:hän ois hukkakipinä. Mutta ite en ole Megaan pintaraapaisua syvemmin perehtynyt, eli oon vähän väärä mies vastailemaan. VR-anturilla triggeröidessä tarvi modin sytkäpuolelle muttakun ei äkkiseltään muista, minkä.
Otsikko: Vs: Volvo 240 -87 230FTIC
Kirjoitti: moikki - 16.07.2012, 21:16:42
Tilaat v3 levyllä olevan megan niin siihen ei tarttee modeja vr anturille kun tekee ohjeitten mukaan kytkennän jolloin voit käyttää orggis anturia vauhtipyörällä. Imuilmananturiksi motonetistä cossusierran anturi ja tps 850 volvosta. Laajakaista lambda olisi hyvä olla myös  :)

Edit: Tolla vr triggeröinnillä saat hukkakipinän, ostat sellasen vag puolan jossa sytytyksenohjaus itsessään niin saat sen suoraan toimimaan megasta kun laittaa sytkälähtöihin 100-300ohmin ylösvedot.
Otsikko: Vs: Volvo 240 -87 230FTIC
Kirjoitti: TopiK - 16.07.2012, 21:49:49
Tilaat v3 levyllä olevan megan niin siihen ei tarttee modeja vr anturille kun tekee ohjeitten mukaan kytkennän jolloin voit käyttää orggis anturia vauhtipyörällä. Imuilmananturiksi motonetistä cossusierran anturi ja tps 850 volvosta. Laajakaista lambda olisi hyvä olla myös  :)

Edit: Tolla vr triggeröinnillä saat hukkakipinän, ostat sellasen vag puolan jossa sytytyksenohjaus itsessään niin saat sen suoraan toimimaan megasta kun laittaa sytkälähtöihin 100-300ohmin ylösvedot.

Eli jos ostan tuolla v3 levyllä olevan megan, niin tämä (http://www.autotune.fi/tuote/246/vag-032-905-106b-tarvike-hukkakipinapuola-liittimella) puola kelpaa? ja mitä tarkoitat tuolla ylösvedolla? vastus megan ja puolan välille vai  ???
Otsikko: Vs: Volvo 240 -87 230FTIC
Kirjoitti: moikki - 16.07.2012, 22:11:24
Eli jos ostan tuolla v3 levyllä olevan megan, niin tämä (http://www.autotune.fi/tuote/246/vag-032-905-106b-tarvike-hukkakipinapuola-liittimella) puola kelpaa? ja mitä tarkoitat tuolla ylösvedolla? vastus megan ja puolan välille vai  ???

Juurikin tuo puola. Vastus tulee megaan levyyn, 5v ylösveto sytkälähtöön. Megamanualissa ja finsquirtilla juttua  :) Toki tuo puola toimii myös vanhemmalla levyllä mut siihen pitää rakentaa modi et toimii se vr anturi ja siinä on huonommat häiriösuojaukset.
Otsikko: Vs: Volvo 240 -87 230FTIC
Kirjoitti: TopiK - 16.07.2012, 22:24:51
Juurikin tuo puola. Vastus tulee megaan levyyn, 5v ylösveto sytkälähtöön. Megamanualissa ja finsquirtilla juttua  :) Toki tuo puola toimii myös vanhemmalla levyllä mut siihen pitää rakentaa modi et toimii se vr anturi ja siinä on huonommat häiriösuojaukset.
Selvä homma, kiitos neuvoistasi.   O0
Otsikko: Vs: Volvo 240 -87 B230 FTIC
Kirjoitti: TopiK - 17.12.2012, 22:09:00
Talven ajaksi saatiin tekemistä, kun ruvettiin tuulilasin reunassa olleita ruosteita raaputtelemaan. löytyihän sieltä muutama reikäkin.
(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/2012-12-16173422.jpg)
(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/2012-12-16173413.jpg)
(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/2012-12-16173335.jpg)
(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/2012-12-16173342.jpg)

Eli hitsaamaan joutuu. nyt sitten pitää päättää samalla, maalaako autosta pelkän karmin ja katon, vaiko koko auton uudestaan ympäri. Edellisen kerranhan auto on hitsattu ja maalattu -08 vuonna. Jospa nyt virheistä oppineena kestäisi korjaukset vähän pidempään.

Uusi lasi tulee olemaan uudempaa "kapseloitua" mallia, jolloin sen hirveän vanhanmallin tuulilasinlistan voi jättää naulaan pölyttymään.
Otsikko: Vs: Volvo 240 -87 B230 FTIC
Kirjoitti: jar-ii - 18.12.2012, 00:40:22
Nyt alko itteä ihan pelottaan. Tuohan ei ole varmaan karmin kanssa näyttänyt pahalta? Mulla nimittäin tulee vettä ikkunan yläreunastakin sisään ja karmiä ympäröi kaunis ruskea  >:( Onko noista pikkureijistä vielä vettä tihkunut sisään?
Otsikko: Vs: Volvo 240 -87 B230 FTIC
Kirjoitti: 240 - 18.12.2012, 00:42:25
Nyt alko itteä ihan pelottaan. Tuohan ei ole varmaan karmin kanssa näyttänyt pahalta? Mulla nimittäin tulee vettä ikkunan yläreunastakin sisään ja karmiä ympäröi kaunis ruskea  >:( Onko noista pikkureijistä vielä vettä tihkunut sisään?

Ikkunasilikonia kehyksen ja korin saumaan ja loppuu veden tulo sisään. Helpointa näin.

edit: Nyt kyllä vähän hävettää ihteensä. Tuli hyvä oppitunti. Pariin 240 tuli laitettua tuota lasitussilikonia viime kesänä. Seuraillaan miten metalli muuttaa muotoaan.
Otsikko: Vs: Volvo 240 -87 B230 FTIC
Kirjoitti: jar-ii - 18.12.2012, 01:15:46
Varmasti on helpointa. Saattaa olla, että näin tehdään. Tarkoitus olisi vain tuohon hommata parempi ilmanottoaukko <-85, ja voimakeula tai flathood. Mutta pahoittelut TopiK:lle ot:stä.  *karkuun->
Otsikko: Vs: Volvo 240 -87 B230 FTIC
Kirjoitti: Fuse - 18.12.2012, 01:38:40
Ikkunasilikonia kehyksen ja korin saumaan ja loppuu veden tulo sisään. Helpointa näin.

EI silikonia, ei mitään silikonipohjaisia aineita auton korin lähelle... Silikoneissa on suurimmassa osassa etikkahappoa ja se syö terveetkin pellit helvetin nopeasti. Tässä esimerkki omasta 300-sarjalaisesta, kun joku vajakki oli mennyt silikonipohjaista tavaraa laittamaan tuulilasivuotoa paikkaamaan. Tilanne pahenee entisestään ja ehjätkin pellit häviää.

(http://www.elisanet.fi/mtn/images/autot/GLT/09/kesa/IMG_1545.JPG)
(http://www.elisanet.fi/mtn/images/autot/GLT/09/kesa/IMG_1567.JPG)

Tuulilasien tiivistämiseen on ihan omat aineet, jos on kyse butyylisaumanauhalla olevasta lasista, tai liimalasista niin mieluummin vaikka ihan polyuretaanipohjaista Sikaflexiä tai tiivistelaseihin tarkoitettua butyylipohjaista liimamassaa, mutta ei missään tapauksessa silikonipohjaisia aineita.

Silikonipohjaisia aineita myös maalarit kiroaa, vaikkei etikkahappoa erittäisikään haihtuessaan, kun ei niitä meinaa millän saada pinnoilta puhdistettua ilman mekaanista hiontaa.
Otsikko: Vs: Volvo 240 -87 B230 FTIC
Kirjoitti: injector - 18.12.2012, 02:02:45
EI silikonia, ei mitään silikonipohjaisia aineita auton korin lähelle... Silikoneissa on suurimmassa osassa etikkahappoa ja se syö terveetkin pellit helvetin nopeasti.

Tuulilasien tiivistämiseen on ihan omat aineet, jos on kyse butyylisaumanauhalla olevasta lasista, tai liimalasista niin mieluummin vaikka ihan polyuretaanipohjaista Sikaflexiä tai tiivistelaseihin tarkoitettua butyylipohjaista liimamassaa, mutta ei missään tapauksessa silikonipohjaisia aineita.

Silikonipohjaisia aineita myös maalarit kiroaa, vaikkei etikkahappoa erittäisikään haihtuessaan, kun ei niitä meinaa millän saada pinnoilta puhdistettua ilman mekaanista hiontaa.

Kerkesit ensin  :D

Tuulilasiin on omat myrkkysä. Omani laitettiin vesipohjaisella liimamassalla. Nimi nyt ei tule mieleen  >:( kallista se ainakin oli 20€ tuubi
about 1.5 tuubillista menee tuulilasiin, mikäli se halutaan tehdään kunnolla

Silikooni on  myrkkyä niin liimassa, rasvoissa kuten suoja aineissa
Otsikko: Vs: Volvo 240 -87 B230 FTIC
Kirjoitti: Divi - 18.12.2012, 11:11:43
Voin heittää tähän vielä muutaman kuvan oman 240:n helmasta, oli edellinen fiksaaja liimannut listan saniteettisilikonilla paikalleen. Ruostunut _vain_ niistä kohdista joissa silikonia on käytetty, heti puhki asti tietysti. Muualla oli ehjät pellit.

(http://sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/1012_3887485385134_1287698636_n.jpg)
(http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/252329_3887464984624_396400082_n.jpg)
(http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/261576_3904371007264_1047087705_n.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 240 -87 B230 FTIC
Kirjoitti: jar-ii - 18.12.2012, 11:21:02
Ohhoh  :o Mahtaakohan tuo oman tuulilasinkarmin raivopäinen ruostuminenkin olla yhteydessä tuohon silokonin määrään jota tursuaa sisällekkin asti  :buck2: Nooh, ens kesän murheita.
Otsikko: Vs: Volvo 240 -87 B230 FTIC
Kirjoitti: TopiK - 18.12.2012, 11:40:32
Nyt alko itteä ihan pelottaan. Tuohan ei ole varmaan karmin kanssa näyttänyt pahalta? Mulla nimittäin tulee vettä ikkunan yläreunastakin sisään ja karmiä ympäröi kaunis ruskea  >:( Onko noista pikkureijistä vielä vettä tihkunut sisään?
Eihän tuo pahalta näyttänyt, pari maali kupua oli nurkissa, ja pari kukkaa ylä- ja alareunan matkalla. Tuulilasi vaan napsu halki, joten se oli pakko irroittaa, ja kuvien mukainen yllätyshän sieltä löytyi.
Itteä Asiassa hatuttaa eniten se, että lasi oli liimattu vähän liian tiukkaan kiinni, joten irroitus oli aivan saamarin vaikeaa, ja auton ympärillä ja sisällä on hirveästi pientä lasimurskaa, koska lasi aina hajosi nurkasta, kun leikkuri vaijerille yritti tehdä reikää lasin alle.
Varmasti on helpointa. Saattaa olla, että näin tehdään. Tarkoitus olisi vain tuohon hommata parempi ilmanottoaukko <-85, ja voimakeula tai flathood. Mutta pahoittelut TopiK:lle ot:stä.  *karkuun->

Ei ole OT:tä tässä topicissa.  ;)
Voin heittää tähän vielä muutaman kuvan oman 240:n helmasta, oli edellinen fiksaaja liimannut listan saniteettisilikonilla paikalleen. Ruostunut _vain_ niistä kohdista joissa silikonia on käytetty, heti puhki asti tietysti. Muualla oli ehjät pellit.

(http://sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/1012_3887485385134_1287698636_n.jpg)
(http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/252329_3887464984624_396400082_n.jpg)
(http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/261576_3904371007264_1047087705_n.jpg)
Jotenkin tutun näköistä, tuohon omaan vaihdettiin vuonna 2008 molemmille puolille helmat, takakaaret ja hitsattiin vielä ovien alalaidat ja takalokarit takaisin paikoilleen.  :)
Otsikko: Vs: Volvo 240 -87 B230 FTIC
Kirjoitti: TopiK - 30.12.2012, 20:07:17
Nyt on jatkettu kahtena päivänä auton karmin korjausta ja tälläiseen tulokseen ollaan nyt päästy:

(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/Uudelleen%20maalaus%202013/DSC07279.jpg)

(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/Uudelleen%20maalaus%202013/DSC07281.jpg)

(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/Uudelleen%20maalaus%202013/DSC07283.jpg)

(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/Uudelleen%20maalaus%202013/DSC07284.jpg)

(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/Uudelleen%20maalaus%202013/DSC07280.jpg)

Eli kuten kuvista näkyy, autosta hitsataan taas kaikki ruosteet kerralla kuntoon, samalla auto maalataan kokonaan uudestaan, ja väri tulee mahdollisesti jopa vaihtumaan.  ;)
Tästä on hyvä taas jatkaa.
Otsikko: Vs: Volvo 240 -87 TIC
Kirjoitti: TopiK - 09.03.2013, 21:23:53
Nyt se taas alkoi, nimittäin auton hitsaaminen. Tänään käytiin vuokraamassa traileri, ja vietiin volvon raato halille hitsausta varten. Ja hitsattavaahan löytyy, pelkästeen takakontissa on 6 reikää + se iki ihana 3 pellin kantti siinä peräpellissä. Lisäksi molemmissa etujalkatiloissa on reikää, tuulilasin reunaa unohtamatta.  ;) 
huonosta koristahan on hyvä rakentaa.

Hieman kuvaa hienosta yhdestelmästä  :pomo:
(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/2013-03-09160321muok_zps66234708.jpg)

Kuvia kontista:

(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/2013-03-09175632_zps31c34f10.jpg)

(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/2013-03-09175639_zpsb30c78d3.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 240 -87 TIC
Kirjoitti: TopiK - 10.03.2013, 19:41:26
Tän päivän saldoa, Kontti hitsattu täysin kuntoon ja tuulilasin karmiin sain ekan paikan tehtyä. Veli purki autosta keulan, samalla kun ite hitsailin konttia, kaikki keulan pellit menee vaihtoon ruosteen takia. Tuulilasin karmin paikkauskin onnistui yllättävän hyvin.  ;)

Taas muutama kuva, niin ei tarvi enempää kirjoittaa. Kuvat tosin huonoja, koska älypuhelin.  :idiot2:

Takakontti:

(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/2013-03-10135714_zps2de7959f.jpg)

(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/2013-03-10135721_zps9773f19e.jpg)

Takapuskurin alalärpäkkeen reiät umpeen

(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/2013-03-10180338_zps958ca29c.jpg)

3 pellin sauma

(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/2013-03-10180409_zps36b07216.jpg)

Tuulilasin karmi

(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/2013-03-10174752_zpsf21f4f8e.jpg)

Keulaa yleensä

(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/2013-03-10135736_zpsb7610a12.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 240 -87 TIC
Kirjoitti: Kisko - 10.03.2013, 23:06:56
Tuntuu nämä vaaleansiniset -87:t olevan kovia ruostumaan takakontista :D Ihan samoissa paikoissa pehmoista kuin mullakin, mulla tosin pykälää pahemmin..
Otsikko: Vs: Volvo 240 -87 TIC
Kirjoitti: TopiK - 15.08.2013, 14:17:26
Elikkäs auto saatiin hitsattua ja maalattua. Juhannuksena roiskittiin väri pintaan, jonka jälkeen auto kasattiin. Auto tuli myös leimattua 1.8.2013. hieman myöhässä ajankohdasta, joten yli vuoden leiman saakin jo ensi kuun alusta. Laitetaan tähän väliin muutama kuvatus:

(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/Uudelleen%20maalaus%202013/IMG_0210muok_zps865b2e98.jpg)

(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/Uudelleen%20maalaus%202013/IMG_0208muok_zps4dfd5637.jpg)

(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/Uudelleen%20maalaus%202013/IMG_0212muok_zpsf56a1952.jpg)

(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/Uudelleen%20maalaus%202013/IMG_0213muok_zpsfddb2ea1.jpg)

Eilen autolla ajellessa päästi kytkin savut pihalle ja lopetti pitämisen, joten nyt autossa on ihanasti kiihdytyksissä luistava kytkin. M47 on myös kalkattanut kohta 2 kesää, joten kaippa se on talvella tehtävä jotain sillekin. mietinnässä on ollut joko AW71L tai M90. vieläkun päättäis kumman laittais. 
Otsikko: Vs: Volvo 240 -87 TIC
Kirjoitti: TopiK - 04.02.2014, 19:35:57
Sain volvoon M90:in vaihdettua askiksi, ja olen nyt autolla ajellu paripäivää.

Mutta autoon tuli pieni vika laatikon vaihdon yhteydessä. Kun autoa kierrättää yli 3000rpm alkaa joku koneessa tai laatikossa aihettamaan resonointia koriin, jolloin koko pirun kori alkaa sellaisella matalalla taajuudella värisemään. Ja mikä kivointa ääni kuuluu vain sisäpuolella autoa.
Voisikohan syyllinen olla kampiakselinpäähän paikalleen jätetty silmälaakeri, vai onkohan siellä nyt sitten koko kytkin paketti jotenkin epätasapainossa? Ei oikein tiedä mistä johtuu, koska laatikko, kone, eikä pakoputkikaan ota kiinni koriin.  ???

Kytkimenä on -763 asetelma ja m90 d24tic levy.

Onkohan kenelläkään muulla kyseisen tyylistä vikaa ilmennyt?  ???

Kuvia autosta vois yrittää ottaa, jos valosan aikaan kerkeisin... ;)
Otsikko: Vs: Volvo 240 -87 TIC| Omituinen värinä
Kirjoitti: TopiK - 05.02.2014, 17:44:52
Tänään tuli autosta käytettyä laatikko irti. Laatikko ei ollut ottanut mistään kohtaa kiinni koriin. Joten vika on vieläkin olemassa.  :'(
Otin samalla sen silmälaakerinkin pois turhana sieltä kampiakselin päästä.

Seuraavaksi pitää varmaan ruveta kattelemaan, onko siihen auton koneeseen nyt tullut sitten jotain vikaa, kun noitten kytkimen osien pitäis kyllä olla ihan bolt-on tyyppisiä,
eli ei pitäis tarvita mitään tasapainotusta. Siksi tulikin mieleen että voisikohan siellä joku laakeri koneessa aiheuttaa kyseistä värinää?
vai onko mulla vaan taas käsissä joku erikoistapaus?  ???
Erikoisen kyseisestä viasta tekee se, että sitä ei ollut kun autossa oli m47 laatikko. Ja kyseinen värinä tulee nyt aina, kun kierrättää yli 3000rpm:än.
Riippumatta siitä onko kytkin sitten pohjassa vai ei.  :( Ja kaikkein parasta, on että veljen ihan samanlailla tehty muutos toimii ihan ilman värinöitä.... >:(


Otsikko: Vs: Volvo 240 -87 TIC| Omituinen värinä
Kirjoitti: TVS - 06.02.2014, 10:02:35
Jos se täristää myös kytkin pohjassa, niin lyö vaan vauhtis paikalleen ja lyö kone tulille. Joko VP tai asetelma eio nyt hyvä.
Otsikko: Vs: Volvo 240 -87 TIC| Omituinen värinä
Kirjoitti: TopiK - 06.02.2014, 11:31:08
Jos se täristää myös kytkin pohjassa, niin lyö vaan vauhtis paikalleen ja lyö kone tulille. Joko VP tai asetelma eio nyt hyvä.
Mitä sillä nyt oon ajanu, niin ravistaa myös kytkin pohjassa. Epäilen, että tossa sre asetelmassa on varmaankin jotain häikkää, koska värinää ei ennen kyseisen kytkimen vaihtoa ollut. Joten mikä muu sen vauhtipyörän ois laittanu epätasaan kuin se asetelma?  Pitänee purkaa se kytkin uudelleen irti ja kokeilla.  :)
Otsikko: Vs: Volvo 240 -87 TIC| Omituinen värinä
Kirjoitti: Joona.S - 06.02.2014, 13:42:33
Eihän jää asetelma kantamaan ohjuritappeihin joltahi kantilta , tuli myös mieleen asia joka on aika epätodennäköne että oisko kykinakseli laatikosta väärä jotta lieppaa sopivasti , kuitennii sen verto suora että menee levyyn
Otsikko: Vs: Volvo 240 -87 TIC| Omituinen värinä
Kirjoitti: ata - 06.02.2014, 14:05:05
Onko levy oikea? Muistelen että oli kahta versiota 960:een joissa spoorin halkaisija eri(millin kymmenys?). Vaihtui rungon numeron mukaan. En tiedä onko punalohkonlaatikoissa sama. Jos levy liikkuu huonosti kytkinakselilla voi aiheuttaa ongelmia. Toki ei irroitakaan kunnolla.
Korean värinen auto S*
Otsikko: Vs: Volvo 240 -87 TIC| Omituinen värinä
Kirjoitti: JoonasH - 06.02.2014, 14:24:50
Korean värinen auto S*
pohjois vai etelä ???  ;D
Otsikko: Vs: Volvo 240 -87 TIC| Omituinen värinä
Kirjoitti: TopiK - 06.02.2014, 16:16:02
Eihän jää asetelma kantamaan ohjuritappeihin joltahi kantilta , tuli myös mieleen asia joka on aika epätodennäköne että oisko kykinakseli laatikosta väärä jotta lieppaa sopivasti , kuitennii sen verto suora että menee levyyn
Asetelmaa pultatessa paikalleen tarkistin eilen, ettei se jäänyt kantamaan ohjuritappeihin. En tiedä miten toi kytkin akseli voisi olla kiero, kun eikös siitä silloin tulisi värinä vain kun kytkin on ylhäällä? Tässäkun värinä tuntuu enemmän tulevan koneen kierrosten mukaan juuri siinä 3000rpm:ästä alkaen.  ???
Onko levy oikea? Muistelen että oli kahta versiota 960:een joissa spoorin halkaisija eri(millin kymmenys?). Vaihtui rungon numeron mukaan. En tiedä onko punalohkonlaatikoissa sama. Jos levy liikkuu huonosti kytkinakselilla voi aiheuttaa ongelmia. Toki ei irroitakaan kunnolla.
Korean värinen auto S*
Levy on ihan d24tic+m90 228mm massalevy, useammassa autossa täälläkin taitaa olla vastaava kytkin levy, eli pitäisi olla tarkoitukseen oikea. Ainakin spoori on täysin sama mikä askissa jakevyesti se levy pääsi siinä eilen liikkumaankin. Levykin on vielä aito sachs tuote. Tässäkin tosiaan on se outo juttu, että kytkimen "asennolla"  ei oo mitään vaikutusta värinään.  :buck2:

Kiva että väri miellyttää, olin jo kesällä aikeissa ostaa ihan perus sinisen ral värin autoon... :)

 
Otsikko: Vs: Volvo 240 -87 TIC| Omituinen värinä
Kirjoitti: miikel - 06.02.2014, 16:48:27
Niinkuin joku sanoi laita se ilman laatikkoa käyntiin. Vaatii tosin startin kiinnityksen eri pulteilla(kun on kehäpulteilla kiinni). Jos ongelma vieläkin niin vika on asetelma/levy/vauhtis sektorilla. Jos värisee äskeisellä kombinaatiolla kokeile toista vauhtista.
Otsikko: Vs: Volvo 240 -87 TIC| Omituinen värinä
Kirjoitti: TopiK - 06.02.2014, 16:52:43
Niinkuin joku sanoi laita se ilman laatikkoa käyntiin. Vaatii tosin startin kiinnityksen eri pulteilla(kun on kehäpulteilla kiinni). Jos ongelma vieläkin niin vika on asetelma/levy/vauhtis sektorilla. Jos värisee äskeisellä kombinaatiolla kokeile toista vauhtista.
Tämä on kyllä menossa heti kokeiluun, kunhan taas jaksaa vaivautua kömpimään auton alle. Nimerkillä eilen neljä tuntia laatikkoa ulkona irroittaneena/asentaneena. :D
Otsikko: Vs: Volvo 240 -87 TIC| Omituinen värinä
Kirjoitti: TopiK - 09.02.2014, 16:00:40
Tänään taas harrastettu laatikko jumppaa 5 tuntia, eikä vikaa löydy.    :'(
Tähän mennessä kokeiltu seuraavia:

- Käyntiin ilman vaihdelaatikkoa *värinä kuuluu silti
- Eri vauhtis+kytkin *värinä kuuluu silti
- Kokeiltu käyntiin ilman apulaiteremmejä * värinä Kuuluu silti
- moottorin tukikumit+ laatikontukikumi on ehjät
- Kokeiltu veljen toimivasta paketista lainatulla vaihteiston tukipalkilla *värisee silti

Pitääköhän tässä nyt mukamas alkaa konetta purkamaan, mutta kun ei sielläkään minkään pitäs kyseisen moista värinää pitää.  ???
Värinä kuuluu siis auton sisälle sellaisena resonointina, ja kun koneen päälle laittaa käden, niin tuntee selvästi semmoisen terävän värinän.
Alkaa pikku hiljaa ideat loppumaan kesken vian suhteen... :D
Otsikko: Vs: Volvo 240 -87 TIC| Omituinen värinä
Kirjoitti: Joona.S - 09.02.2014, 19:06:08
voisko se sitte tulla etupään hihnapyörästä ? vulkaanikumi rikki tms...
Otsikko: Vs: Volvo 240 -87 TIC| Omituinen värinä
Kirjoitti: TopiK - 09.02.2014, 22:48:46
voisko se sitte tulla etupään hihnapyörästä ? vulkaanikumi rikki tms...
Vulkanointi näyttää ainakin ehjältä, kun sitä hihnapyörää tossa kattelin.

Nostettiin autosta konekin ylös, ja katsotaan nyt ainakin laakereiden kunto (laakereilla ajettu yli 400 000km), koska öljypohjan tiivisteen joutuu
joka tapauksessa vaihtamaan vuodosta johtuen.  :)
Otsikko: Vs: Volvo 240 -87 TIC| Koneen purkua
Kirjoitti: TopiK - 21.02.2014, 20:54:18
Tuli myös huomattua, tuossa kun autoa käytteli, että kun kone lämpeni, niin alkoi koneesta kuulua kovaääninen klopina. Joka sitten muuttui värinäksi kierroksia nostettaessa.  :o
Tänään otettiin volvon kone palasiksi. Tulos oli, että koneessa taisi olla kokonaista 1 ehjä laakeri.  :D Entosin usko värinän tästäkään johtuvan? Pessimisti ei pety, vai miten se oli... :D

Kaikkien mäntien öljyrenkaat oli myös ihan tukossa, vaikka koneessa öljysumut onkin. 1.pytyn kiertokangen laakerissa, oli syvät kuparille asti olevat ura. Myös neljässä runkolaakerissa oli syvät urat. Lisäksi apuakselin laakereista kaksi oli täysin hioutunut mataksi. Pitänee varmaan investoida parempaan öljypumppuunkin....Nyt paikallaan on vaparin öljypumppu.  :) Pitää myöhemmin vielä tarkistaa mäntien laakeripintojen kunto, sekä kiertokankien yläsilmät ja männän tapit.

Ja nyt myös jonkinlaisia kuvia:

Mäntä
(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/Kone/20140221_202755_zps76c84633.jpg)

Runkolaakeri
(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/Kone/20140221_202657_zpsf01ecace.jpg)

Kampiakseli
(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/Kone/20140221_202636_zpse4a4cbb5.jpg)

Kiertokangen laakerit:
(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/Kone/20140221_202628_zpsd8bd2583.jpg)

Apuakselin laakeri
(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/Kone/20140221_202729_zps2363ee69.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 240 -87 TIC| Koneen purkua
Kirjoitti: amavolvo - 21.02.2014, 21:20:56
eikö m90 tarvitse silmälaakeria?
Otsikko: Vs: Volvo 240 -87 TIC| Koneen purkua
Kirjoitti: TopiK - 21.02.2014, 21:32:47
eikö m90 tarvitse silmälaakeria?
Ei se kytkinakseli riitä sille silmälaakerille asti. Eikä 940:pissäkään ole mitään laakeria siellä kampiakselin päässä.  ;)
Otsikko: Vs: Volvo 240 -87 TIC| Koneen purkua
Kirjoitti: Miuzo - 22.02.2014, 09:14:07
Eikä 940:pissäkään ole mitään laakeria siellä kampiakselin päässä.  ;)

ohho onko näin myös m4X askien kanssa?  :o
Otsikko: Vs: Volvo 240 -87 TIC| Koneen purkua
Kirjoitti: TopiK - 22.02.2014, 09:45:18
ohho onko näin myös m4X askien kanssa?  :o
Ei, M4x askien kanssa taas on silmälaakeri.  ;) M90 kanssa ei.
Otsikko: Vs: Volvo 240 -87 TIC| Koneen purkua
Kirjoitti: Miuzo - 22.02.2014, 09:57:23
jep näin mäkin aattelin  :) aattelin vaan kun luki ettei 940 olisi silmälaakeria vaikka suurin osahan noista on m47 laatikolla, mutta tarkoitit siis m90:llä varustettuja 900-sarjalaisia  ;)
Otsikko: Vs: Volvo 240 -87 TIC
Kirjoitti: TopiK - 03.07.2014, 13:28:47
Elikkäs kaikki laakerit ja männänrenkaat tuli koneeseen vaihdettua ja sillä hävisi ylimääräiset resonanssit ja värinät.

Alkukesästä tuli myös innostuttua maalaamaan maski ja listat mustiksi, sekä sorvautin etuiskareihin 8 senttiä lisää kierrettä ja lyhensin lesjöjä 1,5 kierrosta, jolloin tuli pientä muutosta myös ulkonäköön.
Nytten olen autolla noin kuukauden ajellut ympäri kyliä, ja kyllä se näyttäisi pelittävän niin kuin pitääkin. Kytkinkin pitää nyt
ihan erillailla SRE;n voimin, kuin viimekesänä, jolloin oli käytössa se motonetin 940 turbon kytkinpaketti, josta paineasetelma päätti luovuttaa.

Muutama kuva auton nyky ulkoasusta:

(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/DSC08123_zpsdcaddb38.jpg)

(http://i994.photobucket.com/albums/af64/W4ti4z/Autot/Volvo%20240%20-87/DSC08125_zps5b2b41ef.jpg)

Alla olevat vanteethan autoon eivät ole koko aikana milläänlailla sopineet, mutta saavatpa olla viel ainakin hetken alla, kun ei ole parempia vaihtoehtoja ilmaantunut...  :)
Otsikko: Vs: Volvo 240 -87 TIC| Koneen purkua
Kirjoitti: laatikkovika - 03.07.2014, 17:07:19
Hiano peli se oli luonnossakin.. ;)
Otsikko: Vs: Volvo 240 -87 TIC
Kirjoitti: arska11 - 04.07.2014, 06:11:21
Komee kaks satanen! Näitä ei ole enään liikaa tuon kuntoisia...Hyvä homma O0
Otsikko: Vs: Volvo 240 -87 TIC
Kirjoitti: TopiK - 04.07.2014, 10:11:31
Hiano peli se oli luonnossakin.. ;)
Kiitän, :) vaikka auto likainen olikin.  :-\

Komee kaks satanen! Näitä ei ole enään liikaa tuon kuntoisia...Hyvä homma O0
Kiitos :). Pari vuotta sittenhän näitä kaks satkuja oli joka paikassa, ja hyvä kuntoisia sekä hyvillä varusteilla olevia sai muutamalla satasella, nykyään alkaa olemaan aikasen vähissä, ainakin liikenteessä olevat.  :(
Otsikko: Vs: Volvo 240 -87 TIC| MYYTY
Kirjoitti: TopiK - 19.10.2014, 15:29:51
Auto myyty tänään 19.10.2014. Minun osaltani tämä oli siis tässä, johan sitä ehdin vuodesta 2008 asti rakennella.  :-\